X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
jomppaa
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 11:49

X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja jomppaa »

Elikkäs selaillu eikä oikeen mitään kunnon kuvallisia ohjeita ole löytyny kyseisestä aiheesta niin ajattelin väsätä tälläisen vaikka onkin aika yksinkertainen homma. Itsellä sytytti moottorin häiriövaloa astra g:ssä ja ei menny päästöistä läpi joten tukin egr-venttiilin. Loppui siihen valon palaminen ja päästö ongelmat.

Elikkäs ensin poista suojamuovi, 2 torxia ja öljykorkki pois.
Kuva

Ympyröitynä egr-venttiili
Kuva

Venttiili irroitettuna (kiinni 2 torx pultilla)
Kuva

Sitten pääsee ihmettelemään ja tekemään "uutta tiivistettä", tein ainakin vaan kuparilevystä vanhalla tiivisteen mallilla ja jättää vain 1 reiän tekemättä kuten kuvasta näkyy. (Oma tekele vähän karsee kun työkalut oli mitä oli, mutta pääasia että hoitaa hommansa. =) )
Kuva

Pistin kuparilevyn ja vielä vanhan tiivisteenkin väliin ja kiinni.

Tarvittavat työkalut:
Muovisuojaan ja egr-venttiilin irroittamiseen tarvittavat hylsyt:
Kuva
Kuparilevyn väsäämiseen käytin peltisaksia, porakonetta ja viilaa!
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

jomppaa kirjoitti:Elikkäs selaillu eikä oikeen mitään kunnon kuvallisia ohjeita ole löytyny kyseisestä aiheesta niin ajattelin väsätä tälläisen vaikka onkin aika yksinkertainen homma. Itsellä sytytti moottorin häiriövaloa astra g:ssä ja ei menny päästöistä läpi joten tukin egr-venttiilin. Loppui siihen valon palaminen ja päästö ongelmat.

Elikkäs ensin poista suojamuovi, 2 torxia ja öljykorkki pois.
Kuva

Ympyröitynä egr-venttiili
Kuva

Venttiili irroitettuna (kiinni 2 torx pultilla)
Kuva

Sitten pääsee ihmettelemään ja tekemään "uutta tiivistettä", tein ainakin vaan kuparilevystä vanhalla tiivisteen mallilla ja jättää vain 1 reiän tekemättä kuten kuvasta näkyy. (Oma tekele vähän karsee kun työkalut oli mitä oli, mutta pääasia että hoitaa hommansa. =) )
Kuva

Pistin kuparilevyn ja vielä vanhan tiivisteenkin väliin ja kiinni.

Tarvittavat työkalut:
Muovisuojaan ja egr-venttiilin irroittamiseen tarvittavat hylsyt:
Kuva
Kuparilevyn väsäämiseen käytin peltisaksia, porakonetta ja viilaa!
Hieno juttu!

Onhan näistä egr venttiileistä keskusteltu sen miljoona kertaa mut nyt oikeesti on hyvät ohjeet tohon hommaan.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Marmoritiskiltä saa tuohon myös valmiin sokean tiivisteen jos ei jaksa itse sellaista askarrella.

Mahtaako tuohon muuten saada uutta ohjelmaa EGR:n poistamiseen?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
jomppaa
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 11:49

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja jomppaa »

Uutta ohjelmaa egr:n poistamiseen?
Avatar
-Kime-
OCF Member 2015
Viestit: 698
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:40
Paikkakunta: Klamila
Viesti:

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja -Kime- »

Mulla oli kans tol koneel oleva astra.. Ei sinne mitään uutta ohjelmaa tarvi boksiin.. Pelaa muutenkin :D
Sarjassamme miten tässä näin kävi

Opel Vectra C GTS 3.2 V6 (harraste räpellys)
Opel Insignia -09 2.0 cdti (käyttis)
Avatar
jomppaa
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 11:49

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja jomppaa »

Jep pelaa kyllä normaalisti ilman päivittämistäki.
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Tuomas kirjoitti:Marmoritiskiltä saa tuohon myös valmiin sokean tiivisteen jos ei jaksa itse sellaista askarrella.

Mahtaako tuohon muuten saada uutta ohjelmaa EGR:n poistamiseen?

Joo eipä se ohjelma paljoo auta jos on egr venttiili jumissa.

Tossa ks. koneessa ei sytytä vikakoodia vaikka sen tukkiikin ja ottaa pistokkeen irti.
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Undertaker kirjoitti:Tossa ks. koneessa ei sytytä vikakoodia vaikka sen tukkiikin ja ottaa pistokkeen irti.
Vikavalo syttyy jos pistokkeen irrottaa. itse ratkaisin asian näin:
http://i268.photobucket.com/albums/jj18 ... 009695.jpg
Avatar
jomppaa
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 11:49

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja jomppaa »

Jep, niin tekee jos nyppää liittimen irti. Tuo kans 1 ratkasu, katsastusmies ei välttämättä hypi riemusta, mutta.. : )
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja Zafira »

jomppaa kirjoitti:Tuo kans 1 ratkasu, katsastusmies ei välttämättä hypi riemusta, mutta.. : )
Pöh, eivätpä ole huomanneet :lol:
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Zafira kirjoitti:
Undertaker kirjoitti:Tossa ks. koneessa ei sytytä vikakoodia vaikka sen tukkiikin ja ottaa pistokkeen irti.
Vikavalo syttyy jos pistokkeen irrottaa. itse ratkaisin asian näin:
http://i268.photobucket.com/albums/jj18 ... 009695.jpg
Okei...

Mut vikavalo ei pala pelkällä tukkimisella ja sehän se tässä tapauksessa riittää.

Joissain EGR:n tukkiminen sytyttää itsessään jo vikavalon.
Avatar
jomppaa
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 11:49

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja jomppaa »

Zafira kirjoitti:
jomppaa kirjoitti:Tuo kans 1 ratkasu, katsastusmies ei välttämättä hypi riemusta, mutta.. : )
Pöh, eivätpä ole huomanneet :lol:
No eihän sen sitte väliä oo! :D
Riip190
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Kesä 2015, 17:23

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja Riip190 »

Hei. Olen tekemässä lähipäivinä tuolle egr venttiilille sokean tiivisteen. Osaako kukaan sanoa, että minkä kokoinen torx-hylsy tuota varten pitää hommata? Kone on Z16SE. Kiitos jo etukäteen :)
dukenuke
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 23:00

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja dukenuke »

Huomasin että noita löytyy myös valmiina halvalla hinnalla niin ei tarvitse itse alkaa sorvailemaan. Löysin kahdenlaisia, keskireiällä ja ilman

https://www.ebay.co.uk/itm/07-EGR-valve ... ctupt=true

https://www.ebay.co.uk/itm/06-EGR-valve ... ctupt=true

Tuo keskireiällinen taitaa olla oikea X18XE1 koneeseen? Imeekö EGR tuon keskireiän kautta pakokaasuja vai päästääkö imusarjaan niitä? Mietin vain jos tuo venttiili olisikin jäänyt auki asentoon niin eikai se mitään haittaa vaikka tuossa tuo reikä onkin kun toiset reiät ovat tukittuna. Tarkoitus on vain, että venttiili pääsee vapaasti liikkumaan.

En ole vielä EGR:ää avannut kun ei löytynyt oikeaa torx-avainta.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: X18XE1 EGR-venttiilin tukkiminen

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Egr kierrättää pakokaasua pakosarjasta imusarjaan.
Pakosarjassa on painetta ja imusarjassa alipainetta auton ollessa käynnissä. Kun egr on auki laihentaa ecu hieman seosta. Kuitenkin moottorinohjaus korjaa seoksen normaaliksi ymmärtämättä että mitään vikaa olisi. Kaikissa uudemmissa autossa egr tulppaaminen ei ole mahdollista ilman vikavalon syttymistä.

X16xel molemmista versioista olen tukkinut egr venttiilin onnistuneesti tiivisteellä ja riittää kun toisen reiän tukkii. Mielummin sen mihin egr kara ei ole kohdalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin