Z22YH pyörreläpät

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin se taitaa ollakin tuon merkkivalon kanssa.

Ei tuota läppäsysteemiä ollutkaan vaihdettu viime vuosina. Muistin väärin.
Enpä tuosta suurempaa murhetta ota. Tutkin sitä kun ehdin miksi se tuon vikakoodin pukkaa vaikka kaikki tuntuu olevan ok. Jos ei olisi testerillä tullut sohittua niin olisi vähemmän nyt tuskaa :hammer:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt on tutkittu tarkemmin.

Läppämoottori sekä läpät ovat ihan kunnossa. Se on todettu useallakin eri tavalla mm. pakko-ohjaamalla testerillä ja käynnissä ollessa kaasupoljinta "härkkimällä" ja seuraamalla tangon ja läppien vivustojen liikettä.

Seuraavaksi tutkin tuon anturin eli ihan tavallisen potentiometrin toiminnan. Potikalle tulee sen ääripäihin 5V jännite. Potikan liulta saadaan sitten ulostulojännite.
Potikka on 2,3 kilo-ohmin ja se löytyy sen liittimistä. Liun resistanssi muuttuu, kun tankoa liikuttaa. Eli näyttää toimivan, mutta... :o

- tangon ollessa lepoasennossa (läpät auki) liun resistanssi potikan toiseen ääripäähän (maahan kytketty pää) on 1,6k ja toiseen päähän (5V kytketty) on 2,9k
- tangon ollessa toiminnan tapissa (läpät kiinni) liun resistanssi on maahan kytketyssä päässä 2,8k ja 5V kytketyssä päässä 1,7k

Toimii siis tavallaan ihan oikein niin, että kun liun resistanssi toiseen kasvaa niin toiseen pienenee. Se ihmetyttää, että miksei nuo liun resistanssien summa ole aina sama kuin koko potikan resistanssi 2,3k. Näin sen pitäisi olla. Aivan kuin tuossa liussa olisi kiinteä n. 1,7k vastus sarjassa :-? .
Tuntuu kummalta, että noin iso ylimääräinen kosketusresistanssi olisi tullut potikan liukuun. Varsinkaan kun tankoa liikutettaessa liulta mitattu resistanssi ei yhtään pätki. Näinhän kävisi helposti mikäli olisi kosketusvikaa.

No, onpahan tutkittu ja saa nyt olla tällä erää tässä. Eipähän mitenkään vikaa ole. Paitsi tuo adaptaatio vikakoodi läpiltä, liekö nyt sitten jokin "haamuvika". Tiedäpä näistä aina.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

mav kirjoitti:Mitä apulaitehihnan irroitukseen tulee niin se nyt on helppo homma. Rälläköit siihen vaikka 16mm pultista 25mm pitkän. Sitten kierrepäähän teet 9,5x9,5mm neliökannan. Ujutat pultin koloon ja väännät pultin päästä lenkkiavaimella auton alapuolelta (sisälokasuoja irroitettuna).
Käykö kiristimen aukkoon 3/8in (9,525mm x 9,525mm) räikkä suoraan? Ei nyt satu itsellä olemaan sellaista.

Hyvin tutkittu petrisa. Vaikuttaa tosiaan haamuvialta tuo potikan takaisinkytkentä. Mulla ei tuu mitään vikakoodia läpistä enkä ole mitään siitä mittaillut kun toimii. Voi hyvinkin olla, että ECU uskoo ohjaukseensa vaikka potikalta tulisi tuo adaptaatio-virhekoodi ja triggeroi todellisen virheen muiden mittausten perusteella.

Mistä muuten hommasit Launch X431:n, mihin hintaan ja onko siinä muitakin hyviä ominaisuuksia verrattuna op-comiin?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt ei enää tule vikakoodia pyörreläppien adaptaatiosta.
Poistui sen jälkeen, kun suihkutin WD-40:stä "vähän joka paikkaan". Tarkemmin sähköliittimeen, johtosarjan juureen moottorin kuoressa ja läppämekanismiin. Sen jälkeen ajoin Launchin testerillä pakko-ohjauksella läpän asennot vaihe vaiheelta eri asentoihin.

Näkyy muuten olevan niin, että kun tuo vikakoodi oli ecun muistissa, niin virtojen kytkemisen jälkeen antaa vain olla virrat päällä (ei käynnistä autoa) niin jakarin kuva syttyy hetken päästä mittaristoon. Ensin virtojen kytkemisen yhteydessä se tietenkin syttyy, mutta sitten sammuu.

Kun tuota adaptaatiovikaa oli, niin jakari sammui aina, kun auto oli käynnnissä. Jos antoi vain virrat olla päällä, se syttyi. Nyt jakari ei syty, vaikka jättää sytysvirran vain päälle. Eikä ole tuota vikakoodiakaan ecussa.

Oma tulkintani on se, että joku tuossa oli "huonossa hapessa", joko mekaanisesti tai sähkökontakti, mikä ilmeni vain akkujännitteellä. Heti auton käynnistyttyä jännite nousee ja vika hävisi. Nyt hyvän voitelun vuoksi ei ilmene tuotakaan.

Launch x431 on ostettu Elekmalta. Hintaa en viitsi edes kertoa, kun voin vain todeta, että aika paljon. Puhutaan 4 numeroisista luvuista. Hyviä ominaisuuksia on paljon. Lähinnä tietenkin se, että käy kaikkiin merkkeihin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Sen tarkemmin lukematta koko ketjua..mulla alkoi ongelmoimaan ohjausmoottori vähän samalla tavalla. Se tosin alkoi ihan fyysisesti jumittelemaan ja antoi silloin tällöin vikakoodia.
Lopulta ei auttanut mikään muu kuin ohjainmoottorin vaihtaminen. Sen jälkeen onkin ollut vikavalon kanssa hiljaista. Varmaan tossakin on jossain kohtaa se ohjainmoottorin vaihto edessä..
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miten sait moottorin vaihdettua? Ilmeisesti imusarja irroitettava eli ei pysty vaihtamaan paikallaan.
Mitä olen "kaiken varalta" tutkinut, niin moottoria ei tunnu saavan ihan mistä paikasta vaan. Ja aika kallis on, jotain satoja eroja. Oliko näin?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Hyvä kun tuli tämän systeemin sielunelämä selväksi. Pienellä hoidolla voi varmaan sen kestoikää jatkaa.

Launch olisi hyvä peli, mutta turhan arvokas yhden opelin hoitoon.
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja mav »

ovc2z22yh kirjoitti:
mav kirjoitti:Mitä apulaitehihnan irroitukseen tulee niin se nyt on helppo homma. Rälläköit siihen vaikka 16mm pultista 25mm pitkän. Sitten kierrepäähän teet 9,5x9,5mm neliökannan. Ujutat pultin koloon ja väännät pultin päästä lenkkiavaimella auton alapuolelta (sisälokasuoja irroitettuna).
Käykö kiristimen aukkoon 3/8in (9,525mm x 9,525mm) räikkä suoraan? Ei nyt satu itsellä olemaan sellaista.

Hyvin tutkittu petrisa. Vaikuttaa tosiaan haamuvialta tuo potikan takaisinkytkentä. Mulla ei tuu mitään vikakoodia läpistä enkä ole mitään siitä mittaillut kun toimii. Voi hyvinkin olla, että ECU uskoo ohjaukseensa vaikka potikalta tulisi tuo adaptaatio-virhekoodi ja triggeroi todellisen virheen muiden mittausten perusteella.

Mistä muuten hommasit Launch X431:n, mihin hintaan ja onko siinä muitakin hyviä ominaisuuksia verrattuna op-comiin?
Eiköhän, jos se räikkä vaan mahtuu sinne. En muista enää miksi väsäsin tuon pultista. Muistaakseni kyllä juurikin siksi ettei se räikkä mahtunu sinne.
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

petrisa kirjoitti:Miten sait moottorin vaihdettua? Ilmeisesti imusarja irroitettava eli ei pysty vaihtamaan paikallaan.
Mitä olen "kaiken varalta" tutkinut, niin moottoria ei tunnu saavan ihan mistä paikasta vaan. Ja aika kallis on, jotain satoja eroja. Oliko näin?
Joo, kyllä se vaatii imussarjan irroituksen. Ei se mikään ihan kauhean iso homma loppujen lopuksi ole. Onhan siinä suht paljon irroitettavaa, mutta ei mitään kauhean vaikeaa hommaa.
Itse tilasin sen moottorin Briteistä. Siihen aikaan ( ehkä 5 vuotta sitten oli n. puolet halvempi kuin Suomessa ).
En millään muista, että oliko se niin että Suomessa se olisi ollut 300,- ja Briteissä n. 150,- toimituskuluineen.
Täältä muistaakseni tilasin, http://www.autovaux.co.uk
Tosin viimeeksi kolme vuotta sitten kun meni pari anturia niin ainakin Lahden Länsi-Autossa hinta alkoi olemaan hyvin samassa, ovat ilmeisesti tiputtaneet vanhempien Opeleiden varaosien hintoja. Mutta hintataso kannattaa tosiaan selvittää vaikka Briteistä. Nythän punta on alhaalla.
Ebayssa on ainakin 1.9 dieselin uutta vastaavaa osaa 93 puntaa joten en usko, että sadoista euroista tässäkään puhutaan. Uskoisin, että ennemminkin sadasta eurosta :)
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Pari sivua taaksepäin niin 2011 olen laittanut viestin, ja hinta on ollut silloin 145GBP :)
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Schimanski
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 119
Liittynyt: 12 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja Schimanski »

Itseltäni löytyy -05 vectra 160k ajettuna ja kevät-talvella alkoi palamaan päästöhäiriövalo koodilla P1112, joka viittaa näihin pyörreläppä ongelmiin. Auto on myös pitänyt jo pitkään n. pari vuotta ääntä kevyellä kaasulla 2. ja 3. vaihteella kuuluu parhainen ja ääni on tasainen dak-dak-dak... Tanko liikkuu apukuskin suuntaan hyvin ja palautuu myös hyvin. Olisi tarkoitus tässä vaihtaa autoa, niin mietin tässä, että mitä tuolle autolle kannattaisi tehdä? Auto ei enää ole kuitenkaan kuin parin tonnin arvoinen ehjänä. Selkä ei kestä enää oikein remontteja ja osaaminen ja motivaatiokin on vähän siinä ja siinä. Remontin teettäminen luultavasti maksaa aika paljon, en ole vielä selvittänyt. Liike ei varmaan halua juuri mitään hyvittää vikavalon takia. Valo syttyy aika pian poiston jälkeen ja ääni kuuluu ajaessa heti.
Helvetissä On Syntisen Taivas.
yh22jar
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Marras 2022, 22:53

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja yh22jar »

mikä näitten läppien tarkoitus oikein on ? kylmänä ajoon ? saako ne koodattua pois jos otan läpät ja akselin irti, rupes oma yh nyt nykii eikä motti aja läppiä mihinkään suuntaan
yh22jar
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Marras 2022, 22:53

Re: Z22YH pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja yh22jar »

ok kiits vastauksesta rookeri, saa kaveri hoitaa koodauksen, alkaakohan ne läpät elää omaa elämää vai olisko järkevä kuolettaa ne aukiasentoon, paremmalla ajalla sit läppien poisto ja reikien tulppaus lättäpääruuvilla ja lukitteella
Vastaa Viestiin