Astra H vikakoodien luku yms.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Kojak Jr.
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Loka 2012, 10:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Kojak Jr. »

Robertx kirjoitti:Saattaa olla sama mahdollinen vika kuin foorumilaisen Akus - autossa, eli imusarjan EGR- kanavat lähes tukossa. Pidemmän päälle liian laihalla seoksella ajaminen ei ole hyvä juttu.
Jos johtuu niistä EGR- kanavista , niin oletettavasti vikavalon ei pitäis palaa tasakaasulla alle 1500 rpm tai yli 3000 rpm.

Testerissä, jolla saa livedataa moottorista on syytä tuo tutkia. Ei ole pakko olla merkkihuolto. Useimmissa muissakin korjaamoissa on testerit.
Ns. kyläsepälle sitä on turha viedä.
Okei. Itselläni palaa koko ajan tuo valo, riippumatta kierroksista. Mitään nykimistä tai muuta ei ole ilmennyt, kulkee ihan niin kuin ennenkin.
No, eihän se auta kun viedä biili huoltoon.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. En ole varma paloiko / palaako foorumilaisella Akus myös vikavalo koko ajan.
Voihan tuo johtua vaikka ilmamäärämittarista.
Periaatteessa siis oireeton, kuten foorumilaisella Akus...
Viisainta on tosiaan huoltoon viedä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Akus »

Laitetaanpas hieman päivitystä omista havainnoista z16xe1.. Sen jälkeen kun pakkaset alkoivat etelä-suomessa ei ole 017152 laihaa seosta antanut kertaakaan. Tiedä sitten onko keleillä ollut jokin vaikutus. Luulenpa että tuo egr:n osittainen tulppaaminen, sillä on jotain osuutta asiaan. Nyt pellissä on 8mm reiät. Mutta aikaisemmin myös 111261 magneettiventtiilin koodia ei ole enää tullut tuon mötikän vaihdon jälkeen kertaakaan. Ainoi vika joka autoa parhaillaan vaivaa on se kun kylmänä käynnistää ja lähtee ajamaan niin kun päästää kaasun pois nykäsee pari kertaa. Kesällä jo puhdistun kaasuläppäkotelon mutta voisiko joku muu aiheuttaa tämän nykimisen kylmällä koneella. Silloin tällöin myös ajossa kylmällä koneella alkaa nykimään 50km/h vauhdissa, lisää kaasua tai veto hetkeksi pois niin loppuu. Ja soppaa tuntuu kelpaavan. Keskikulutus kaupunki-motari akselilla 8.3 litraa.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Meneekös se lähtiessä kylmällä koneella jo kierroksille , jossa twinport - läppien asento muuttuu ?? Oisko kankeutta niissä ??
Lisää vaihtoehtoja olis kenties imuilman lämpötila-anturi ja moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Käyntiähän kuitenkin rikastetaan kylmällä koneella. Nuo molemmat vaikuttavat myös kulutukseen.
MAP- anturista taas on vaikea sanoa mitään... periaatteessa sekin ehkä voi vaikuttaa, jos ei toimi oikein.
Noista antureista ei ihan heti tule vikakoodia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Akus »

Robertx kirjoitti:Meneekös se lähtiessä kylmällä koneella jo kierroksille , jossa twinport - läppien asento muuttuu ?? Oisko kankeutta niissä ??
Lisää vaihtoehtoja olis kenties imuilman lämpötila-anturi ja moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Käyntiähän kuitenkin rikastetaan kylmällä koneella. Nuo molemmat vaikuttavat myös kulutukseen.
MAP- anturista taas on vaikea sanoa mitään... periaatteessa sekin ehkä voi vaikuttaa, jos ei toimi oikein.
Noista antureista ei ihan heti tule vikakoodia.
Nyt en ymmärtänyt kylmällä kierroksille. Twinport toimintatesti tehty viimekuussa vuosihuollossa. Toimii oikein. Mitään vikakoodia ei ole tullut esiin.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tais ajatus ja sormien toiminta olla asynkronista. Siis tarkoitin, että kylmänäkin liikkeelle lähdettäessä kierrokset oletettavasti nousevat sen verran korkealle, että twinport- läpät aukeavat ??
Ajatus tuossa oli, että eivät kylmässä ilmassa palaudu, mutta siitä kaiketi tulisi vikakoodi , ja kun kerran toiminta on tarkistettu , niin eivätköhän ne pelaa oikein.
Koeta katsoa , millä kierrosluvulla tulevat ne nykäisyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Akus »

Robertx kirjoitti:Tais ajatus ja sormien toiminta olla asynkronista. Siis tarkoitin, että kylmänäkin liikkeelle lähdettäessä kierrokset oletettavasti nousevat sen verran korkealle, että twinport- läpät aukeavat ??
Ajatus tuossa oli, että eivät kylmässä ilmassa palaudu, mutta siitä kaiketi tulisi vikakoodi , ja kun kerran toiminta on tarkistettu , niin eivätköhän ne pelaa oikein.
Koeta katsoa , millä kierrosluvulla tulevat ne nykäisyt.
Joo nousee normaalisti ja palautuu tyhjäkäynnille. Ei jää välille seilaamaan. Seurataan tilannetta. Siis välillä tekee tuon että n.50km/h vaudissa kylmänä alkaa nykimään. Mutta muutoin kylmänä tekee liikkeelle lähtiessä ja kun päästää kaasun pois ( moottorijarrutus ) niin nykäsee muutaman kerran. Voisiko kaasuläppäkotelossa olla jotain vikaa. Se on muuten kolmisen vuotta sitten jo kerran takuuseen puhdistettu ja nyt viime kesänä tein puhdistuksen itse.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Melkeinpä kannattaisi tosiaan sitä kaasuläppäkoteloa vilkaista ja mahdollisesti puhdistaa taas. Kuten myös kannattaa huohotusletkut tarkistaa ja puhdistaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Kojak Jr.
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Loka 2012, 10:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Kojak Jr. »

No niin, itselläni sammui nyt tuo valo. Aamulla kävin lyömässä tankin täyteen 98ia ja ajelin kauppaan. Sitten kaupasta lähtiessä ei enää valo palanut. Tuo edellinen tankillinen (jonka aikana päästöjenhallintajärjestelmän häiriövalo syttyi) oli muuten 95:sta, kun emäntä oli nuukuuksissaan sitä tankannut. Ite pistän aina 98ia. Voisikohan tuolla bensiinilaadun muutoksella olla jotain tekemistä asian kanssa? Toisaalta varmaan se edellinen omistajakin on aina 95:sta tankannut, eipä tullut kauppoja tehdessä kysyttyä.

No, seurailenpa nyt tilannetta ja jos ei valo ilmaannu takaisin, niin saavat sitten seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä selvittää asian.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onhan se mahdollista, että meni sitten fuel trimmin rajojen yli tuosta syystä. Välttämättähän noissa polttoaineissa ei suurta eroa ole, mutta voi pahimmassa tapauksessa vissin olla peräti 7-8 % ero alkoholin määrässä. Jos ovat hyvin tiukaksi säädetyt fuel trimmin rajat , niin lisääntynyt palamisen jälkeinen hapen määrä saattaa vikavalon sytyttää.
Seuraa tosiaan tilannetta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
samppis
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Syys 2011, 16:47

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja samppis »

Meillä perheen vm. 2007 1.6l twinport-koneella (ajettu about 60tkm) varustettu Astra H farkku on kyllä lyhyen elämänsä aikana keksinyt jos jonkinlaisia temppuja. Keväällä (2012) ei suostunut enää käynnistymään, heti tuli mieleen akun väsähtäminen. Vikana olikin venttiileihin muodostunut "tahna". Johtuiko 95E10 bensan käytöstä, vai mistä, sitä ei liike osannut sanoa. Sen jälkeen on ajeltu vain 98E:llä eikä ongelmaa ole ollut. Myös ajossa ilmennyt nykiminen katosi samalla.

Nyt käynnistettäessä tyhjäkäynti seilaa jatkuvasti, auto on tehottoman oloinen ja keltainen moottorivalo vilkkuu ajon aikana (viittaa ilmeisesti päästönhallinnan häiriöön?) Vaihdekepissä tuntuu selvää ravistusta. Pystyykö vielä tämän vuosimallin kärryistä lukemaan vikakoodeja tuolla kaasu+jarrupoljin-yhdistelmällä? Nopeasti kun kokeilin, niin ei onnistunut jarrupolkimen ollessa kivikova (mokasin varmaan jotain?)

Auto toki menossa huoltoon asap, mutta olisi ihan mukava päästä katsomaan vikakoodit läpi. Jos ei muuten niin siksi, että paikallinen Delta ei tunnu osaavan yhtään mitään. Osaisi sitten sanoa edes jotain vinkkejä :D
Opel Astra H '07 / Z16XE1.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Moottori sammutettuna. Kaasu- ja jarrupoljin yhtäaikaa pohjaan ja sitten virrat päälle, mutta ei auton käynnistystä. Jarrupolkimen pitää painua sen verran, että siinä olevat kytkimet vaikuttuvat.
Toki joku tuossa topicissa kirjoittava lähellä oleva foorumilainen voi kenties ne vikakoodit lukea testerillä:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
samppis
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Syys 2011, 16:47

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja samppis »

Robertx kirjoitti:Moottori sammutettuna. Kaasu- ja jarrupoljin yhtäaikaa pohjaan ja sitten virrat päälle, mutta ei auton käynnistystä. Jarrupolkimen pitää painua sen verran, että siinä olevat kytkimet vaikuttuvat.
Toki joku tuossa topicissa kirjoittava lähellä oleva foorumilainen voi kenties ne vikakoodit lukea testerillä:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a
Mitä teen väärin, kun jarrupoljin on temppua yrittäessä kivikova?
Opel Astra H '07 / Z16XE1.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Et välttämättä tee mitään väärin, vaan saattaa jarrujärjestelmässä olla vikaa. Mielestäni jarrupolkimen pitäisi kyllä painua hieman moottori sammutettunakin.
Kokeile seuraavaa. Kun olet ajanut autolla moottorin lämpimäksi (ei tarvitse erikseen lähteä ajamaan) , niin heti sammutuksen jälkeen kokeile tehdä tuo poljintesti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kepp0ne
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Elo 2013, 00:43

Re: Astra H vikakoodien luku yms.

Viesti Kirjoittaja kepp0ne »

Ostin kuukausi sitten 07 vm Opel Astra h farmarin ja nyt syttyi päästönhallina valo.
Tälläisiä vikakoodeja antaa:

ECN000000
ECN017152 (tämä taisi olla joku "seos liian laiha", mitä nyt topicia selailin?)
ECN161300

Osaisko kukaan näihin mitään sanoa, mihin viittaisi?
Vastaa Viestiin