Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Nilemma
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2722
Liittynyt: 20 Tammi 2008, 22:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja Nilemma »

Puolavikahan se sitten lopulta oli. Ja taas mennään. :thumbsup: Lisäksi ilmamäärämittarin toimintaa oli päässyt sotkemaan suodatinkoteloon pudonnut pihlajanlehti. Todennäköisesti tämäkin osaltaan pahensi tyhjäkäyntiongelmaa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hieno homma, että sitten tuli uudella sytkäkasetilla kuntoon :thumbsup: Niitähän noista Z18XE - koneista menee.
Heh... tuollaisesta en ole vielä lukenut, että olisi puunlehti ilmamäärähittarissa. Saattaa hieman virtauksia sotkea. Hyvä, että olit tarkkana ja löysit sen sieltä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
lihapiirakka munalla
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Maalis 2014, 16:41

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja lihapiirakka munalla »

Itsellä z22se koneella vectra ja eilen syttyi päästövalo ajon aikana, tänään kuitenkin valoa ei kaupunkiajossa syttynyt. Lukasin koodit ja ilmeisesti lambdassa jotain häikkää?

P0131 - O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 1)
(00) - Not present

uskaltaakohan tuolla nyt ajaa vielä normaalisti muutaman päivän ennen huoltoa?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kyllä sillä useamman päivän uskaltaa ajaa, kun ei päästövalo pala koko aikaa. Kannattaa lukea tätä topiccia läpi... vika on useimmiten korjautunut lambdojen vaihdolla.
Kannattaa toki omatoimisesti tarkistaa moottoritilan letkuja ja putkia. Alhainen lambdan jännite tarkoittaa, että kone käy laihalla. Tällöin syynä voi olla myös imupuolen vuoto.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
lihapiirakka munalla
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Maalis 2014, 16:41

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja lihapiirakka munalla »

Robertx kirjoitti:Kyllä sillä useamman päivän uskaltaa ajaa, kun ei päästövalo pala koko aikaa. Kannattaa lukea tätä topiccia läpi... vika on useimmiten korjautunut lambdojen vaihdolla.
Kannattaa toki omatoimisesti tarkistaa moottoritilan letkuja ja putkia. Alhainen lambdan jännite tarkoittaa, että kone käy laihalla. Tällöin syynä voi olla myös imupuolen vuoto.
joo ilmeisesti venttiilikopan tiiviste vuotaa ainakin, oisiko tuo syynä tuohon jännitteeseen? Lisäksi tänään kävi epätasaisesti startatessa ja sammui jonka jälkeen ei lähtenyt käyntiin. n. 5min odottelun jälkeen lähti taas käyntiin ja toimi normaalisti. Lukasin vikakoodit ja tällä kertaa antoi P1189 - Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Malfunction.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jos ei sitä öljyä ole valunut liittimiin, niin sitten tuskin on syynä tiivisteen vuoto. Jos taas öljyä on päässyt liittimiin, niin öljy huonontaa kontaktia. Öljynpaineanturin vikakin voi olla huono kontakti liittimessä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Oiskohan tuossa ongelmaa huohotuksen kanssa?
lihapiirakka munalla
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Maalis 2014, 16:41

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja lihapiirakka munalla »

Nyt taas auto toiminut koko viikon täydellisesti, alan kääntymään tuohon liittien putsaus vaihtoehtoon kun aiempia vikojakin saatu korjattua pelkästään putsailulla. Olisiko vinkkejä mitä letkuja nimenomaan kannattaa tarkistaa?
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Täällä on aika pirusti näitä z22se moottorin ketjuja niin nostellaan tästä vanhaa viestiketjua.

Elikkä nykyinen kulkine vectra c z22se moottorilla.

Oire=>TEHOTON, kiihdyttäessä aaltoilevaa kuin välillä osa voimasta menee reserviin ja kohta palaa takaisin. Pahinta siinä 2000-3500 rpm välillä.
välillä kuitenkin kaikki pollet on kotona ja silloin mennään mukavasti ja tehokkaasti eteenpäin. Oireilessa kaasua painettaessa moottori saattaa oikein potkaista ennenkuin lähtee kiihtymään eli ei heti reagoi kaasuun.

Mitä tähän mennessä tehty=>
-katsastettu huomautuksitta eilen.
-EGR alle olen tehnyt lootusta tiivisteen muotoisen lätykän jossa on karalle reikä että pääsee liikkumaan.
-moottorin lämpötilatunnistin vaihdettu
-huollettu täysin, mobil esp 5w30+suod. i-suod.pa-suod+tulpat ja raikkari.
-ilmamassamittari putsattu.
-kaasuläppäkotelo nuohottu ja samassa yhteydessä putsailtu imusarjan painetunnistimen reikä ja itse imusarjan painetunnistin.

viimeisenä viimeisin tehty remppa eli toi kaasuläppäkotelo ja imusarjan painetunnistimen nuohous ja tämän remontin jälkeen toimi sen 60KM
kunnes oireet tuli takaisin.

Tilasin Fiksukselle maanantaiksi uuden imusarjan painetunnistimen ja vaihdan sen kyselemättä.

O2 tunnistimet näyttää uusilta että on joku ennen mun omistusaikaa ne vaihtanut.

OP COM käytössä ja tänään sain poljettua autoa sen verran että jopa vikavalo syttyi ja siellä on 0131 ja 0137 eli
o2 tunnistimien matalaa jännitettä tunnistin 1 ja 2.

-ilmamassamittari tyhjäkäynnillä näyttää 42c ja 14kg/h

-happitunnistin 1 seilaa 100-800millivolttia tyhjäkäynnillä
-happitunnistin 2 580-605mv molemmat reagoi kaasuun.
-imusarjan paine tyhjäkäynnillä 35kPa ja 1,33v

sytytysvika ei ole. eikä jakoketjussa ole ongelmaa. En ole kokeillut vielä ajaa ilman massamittarin johtoa tai muutenkaan mikään johto irtaallaan.

Mietteitä?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

MAP 35kPa viittaa kohonneeseen pakopaineeseen, normaalisti n.30. Polkasepa kaasua, niin pitäs nousta -> 100 ja sitten laskea alle 30 kunnes tasottuu. Vikakoodit ajossa viittaa laihalla käyntiin, lambdat tyhjiksellä ok. EGR modauksesta vaikeeta sanoo mitään, fuel trimmit vois kertoo jotain.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Päästönhallintavalo syttyi pitääkö huolestua?

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

MAP- anturi tänään vaihdettu ja alustavasti noin 60 kilsan ajon jälkeen vaikuttaa helvetin paljon paremmalta. Pitää kuhan kerkeää katella vielä paljonko uudessa MAP anturissa tyhjäkäynnillä on toi imusarjan paine.

Nyt on huomattavasti miellyttävämpi auto ajaa joten eiköhän tällä pärjätä.
Vastaa Viestiin