Löpökylpy männille

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Jos ajatellaan tilannetta, että pitäs jumiutuneita männänrenkaita irrotella löpökylvyllä.
Kuinka paljon diisseliä laitetaan / sylinteri? Ruokalusikallinen?

Kuinka kauan annetaan vaikuttaa?
prööt
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Laittaisin sitä löpöä sinne niin paljon kuin sinne vaan sopii, se holahtaa kuitenkin aika äkkiä läpi. Vaikutusta niin kauan kuin se siellä pysyy ja vaikka muutaman kerran uusiksi.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9278
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Omegasta liottelin männänrenkaita kaatamalla tulpanreiästä 2dl petrolia sisään per.sylinteri. Desin annoksissa, ja ei tuo kauaa siellä männän päällä pysy.. Annoin liota yön, vaihdoin seuraavana päivänä öljyt, ja mikä ihmeellisintä, öljynkulutus pieneni tuon käsittelyn jälkeen 1L/1tkm -> 1L/5tkm. :o :o :o :o
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
N3ON
'Senator'
'Senator'
Viestit: 323
Liittynyt: 25 Touko 2009, 20:57

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja N3ON »

Löpö eli dieseliä? Kumpaa sinne nyt kannattaa kipata petrolia vai dieseliä? Mites tuo forte käsittely hoitaako se saman homman? Voishan sitä tehä ensiks forten ja sit dieselit perään ja seuraavana aamuna uudet öljyt.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

ei forte männänrenkaisiin pääse jos et suoraan tulpanreiästä kaatele ja siihen se on liian kallista, mutta kyllä se sisäpesu joskus on paikallaan ja on sitä halvempaakin pesuainetta kun forte, niitä on vitosen pulloja, forte taitaa maksaa parikymppiä eikä sitä muutenkan joka paikasta saa. taitaa olla sama kumpaa kaadat pyttyihin, hyvin molemmat liottaa karstaa
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

N3ON kirjoitti:Löpö eli dieseliä?
ei vaan polttoöljy :hammer: :wink:
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja Enochian »

lmb-58 kirjoitti:ei forte männänrenkaisiin pääse jos et suoraan tulpanreiästä kaatele ja siihen se on liian kallista, mutta kyllä se sisäpesu joskus on paikallaan ja on sitä halvempaakin pesuainetta kun forte, niitä on vitosen pulloja, forte taitaa maksaa parikymppiä eikä sitä muutenkan joka paikasta saa. taitaa olla sama kumpaa kaadat pyttyihin, hyvin molemmat liottaa karstaa
Fortea saa postitse n. 12e/pullo sis. postikulut. Kai sen fortenkin voisi suoraan palotilaan laittaa, yhdestä pullosta riittänee nelisylinteriseen koneeseen? Antaa valua/liuottaa siellä yön yli ja seuraavana päivänä kone käyntiin kun on fortet valmiina öljyjen seassa? Ainakin oletan ettei Opelin koneet niin tiiviitä ole että se litku yön yli männän päällä pysyisi.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kuva

Nuo ainakin taisi hävitä tuolta seuraavaan päivään mennessä jos en väärin muista.

Umpinaiseen koneeseen kun joskus tuota tein niin tulpat irti sitä hetken pyöritin startilla liotuksen jälkeen ettei jäisi nestettä sylintereihin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja Simo »

Gasket Remover spreihän on sellasta mikä liuottaa karstaa hemmetin hyvin. Sitäkin voisi mahdollisesti ruutata männän ja sylinterin väliin?! Sitten vaikka perään se löpöllä liuotus ja huuhtelu vielä.

Japsiautoistahan ainakin ennenvanhaan :) irroteltiin männänrenkaita vaihtamalla öljyn tilalle löpöt ja käyttämällä konetta. Kuulemma herkes Cherryt ja Sunnyt savuttamasta.

Ooppeleissahan renkaiden jumittuminen taitaa olla aika harvinaista. Yleisempi ongelma on rengasurien kuluminen / levähtäminen joka johtaa renkaiden katkeamiseen
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei se vanhemmissa Opeleissa harvinaista ole että renkaat jumittaisi. Jokaisesta kaasari-OHC:sta mitä olen purkanut on ollut öljyrenkaat jumissa. Joku viikko sitten purin X16XEL:n alakerran ja siitäkin oli öljyrenkaat jumissa, luultavasti huonon huollon takia.

Itse en kyllä laittaisi konetta käyntiin jos siellä on öljyn sijasta löpöä. Tulpat irti ja startilla pyöritystä niin että se pääsee joka paikkaan ja jättää likoamaan, seuraavana päivänä vielä vaikka pyörittää lisää ja vielä jättää vaikuttamaan. Sitten löpöt pois, öljyä tilalle ja taas startilla pyöritystä ilman tulppia niin että öljy huuhtelee löpön jämät pois kanavista ja laakereista. Sitten öljyt ulos ja uudet sisään ja sitten vasta käyntiin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Juu löpöä vaan pytyn päälle, varmaan joku puoli desiä riittänee, sehän on aamuun mennessa valunut öljyn sekaan. Öljyt vaihtoon ja koneet käymään, tulee pikkasen sit savua putkesta, pakokaasut haisee ihmeelliselle hetken ennen kuin katalysaattori kuumenee...
Omega B2 2.6 executive
koira2006
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 21:46

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

Mittailin omasta (Astra G -98 1.6i 16v, ajettu 238tkm) puristuspaineet.

1.,3. ja 4. pytty puristi 11-11,5bar ja 2. 9bar. Tippakannulla pikku liraus öljyä kakkospyttyyn (kakkoseen :lollis: ) nosti paineet 13,5bar joka on Opelin ilmoitus uuden koneen puristuksista.

Kansi siis vaikuttaisi terveeltä, mutta männänrenkaat ei.

Onko toi löpön/naftan kaataminen kokeiltu ja havaittu parhaaksi konstiksi puhdistella renkaita konetta avaamatta? Vai toimisiko esim. joku engine flush suoraan pyttyy kaadettuna paremmin? Jos kaataisi flushit koneeseen ja käyttäis vaaditut ajat, vanhat öljyt kuumana ulos, sitten tulpat irti ja samaa ainetta pyttyihin. Jättäis vaikka öljypropun yöksi auki, niin näkis onko mitään tullut pihalle... Vaan taitaa jatkaa viimeisten öljyjen valumista maailman tappiin...

Ei varmaan auta kuin kokeilla, jos kone porsii, niin lähteepä siinä samalla jumittuneet männän renkaatkin.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Nyrkkisääntö, pullon kyljessä lukee ohjeet kuinka ainetta käytetään. :whack:
prööt
ttimonen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Elo 2011, 20:34
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja ttimonen »

Jotain vastaavaa pitää itsekkin tehdä ku just ostin 2.2 B vectran ja kiihdytyksissä tulee urakalla sinistä ja mittarissa 226 tkm.
Olikohon jotain lisäainetta myyntihetkellä ku en saanut sinistä pihalle yhtään.
Nyt öljyä kadonnut puoleen tikkuun 300km aikana :banghead:

Ajattelin kyllä ensimmäisenä vaihdattaa venttiilivarren kumet, saas nähdä tuleeko siitä kalliskin lasku :o
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Löpökylpy männille

Viesti Kirjoittaja Simo »

ttimonen kirjoitti:Ajattelin kyllä ensimmäisenä vaihdattaa venttiilivarren kumet, saas nähdä tuleeko siitä kalliskin lasku :o
Eiköhän se sillä tokene. Öljynkulutus männänrenkaiden kautta on useimmiten suhteellisen pientä vaikka renkaat olisi palasina. Sensijaan kannen öljypinnan alapuolella olevat venttiilinvarrenkumit jos falskaa niin kulutus voi olla hurjaa.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Vastaa Viestiin