astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
joniis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 18:36

astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja joniis »

elikkäs olis tämmönen pulma astrassa kun että, tyhjäkäynnillä auto pelaa tosi hyvin päästöt silloin co. 0.05, hc ppm 29 ei pätki eikä mitään mutta kun pistää kierroksia koneeseen niin alkaa auto pätkimään päästö lukemat co. 0.50, hc ppm 295. eli moottori röpöttää,kummiskin se kiertää. ja mikä oudointa nii autolla kun lähtee ajamaan ja kiihdytetään nii ei pätki yhtään mutta jos tasa kaasulla ajetaan nii silloin nykii. missä vika? tulpat,tulpan johdot,puola vai joku anturi? ei kehtais näitä kaikkia ostaa turhaan.
joniis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 18:36

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja joniis »

voiko nuo päästöt johtua jos tuo egr venttiili ois hajonnut? tietääkö joku viisaampi
Avatar
spiidi10
'Senator'
'Senator'
Viestit: 848
Liittynyt: 17 Maalis 2009, 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja spiidi10 »

Rookeri, vai oliko robertx?, varmaan tietäis paremmin, muistaakseni -jompikumpi- joskus kirjotteli et egr on kokonaan tulpattavissa
eikä vaikuta koneen käyntiin.
Voisit kokeilla sitä, jos se on auki ja rikkinäisenä hyvinkin tekis tollasta.
Sori, edittiä: imusarjan tiiviste, tosin mazdassa, teki just noi oireet, tosin tyhjäkäyntikin seilas.
http://spiidi10.galleria.fi/kuvat/BMW+E ... virhe+.jpg
sit imuputken vuoto ilmamassamittarin jälkeen ainakin nostaa noi päästöt.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onkos kone 16 - vai 8 - venttiilinen , eli X16XEL vai X16SZ ????
X16XEL - koneessa voi kokeilla EGR-venttiilin tulpaamista. Voi olla , että vikavalo syttyy, voi olla ettei syty.
Noista molemmista koneista, etenkin tuosta X16SZ - koneesta juurikin imusarjan ja kaasuläppäkotelon välinen tiiviste kypsyy. 16 - venttilisessä on imusarja kahdesta osasta ja se osien välinen tiiviste kypsyy myös.
Lisäksi tuossa X16SZ - koneessa kypsyy kaasuläppäkotelon puolessa välissä oleva tiiviste.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
joniis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 18:36

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja joniis »

kiitos jo näistä tiedoista, kone on tuo 8 tappine,käytin tuossa tulpat auki ja pari tulppaa oli ihan nokisia,eli ne ei joo tainnu kunnolla pelittää,voisko tuossa sytytys yksikössä olla nyt häikkää vai voiko tämäkin johtua siitä egr venttiilistä,egr venttiilin puhdistin ja uudentiivisteen pistin sinne.kaasuläppä kotelon tiiviste pitäisi vaihtaa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joko sytyttäneet huonosti tai seos on ollut rikas niissä sylintereissä. Nyt en muista, mihin EGR-venttiili tuossa koneessa liittyy... se saattaa sotkea yhden tai kahden sylinterin imukanavaa enemmän, jolloin seos on niissä rikkaampi.
Ensimmäiseksi kannattaa sytytyspuolella aloittaa niistä tulpista ja sytytysjohtimista. Johtimien resistanssit voi mitata.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
joniis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 18:36

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja joniis »

vaihdoin tulpat,sama vika,röpöttää kierroksilla.nuita johtimia en ossa mitata,kokeilin nuita tulppia minkälaisen kipinän antaa niin mitkä oli nokisia niin anto selvästi huonomman kipinän niille tulpille.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Eli kokeilit uusilla tulpilla kipinää ja niissä , mitkä aiemmin olivat nokiset, oli kipinä heikompi ?? Ymmärsinkö oikein ??
Jos noin, niin sitten tulpanjohtimet vaihtoon. Eikä sitten kannata laittaa mitään halvimpia mahdollisia, ellet ole autosta luopumassa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
joniis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 18:36

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja joniis »

joo kyllä,niillä uusilla tulpilla,pittää ostaa ne uuet tulpan johdot ja palata asiaan,se vaan imetyttää kun se tyhjäkäynnillä niin hyvin pelaa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kierroksilla sytytykseltä vaaditaan enemmän, eli kuormittuu... tällöin ne johtimet yleensä sen vian ilmaisevat ,kuten myös sytkäboxi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Otetaas tähän topikkiin lisää tekstiä, kun sopivampaa en löytänyt.

Eli oma ongelma on Astra F X16SZ vm. 95 ja ollut nyt 5kk ajan seissyt pihalla pääasiassa. Tänä aikana alle 100km ajettu. Nyt ollut viikon ajossa ( 300km kaupunki ajoa ) ja leimalle kun tarjottiin niin päästöthän siel oli sitten ketuillaan.

Tyhjäkäynti
Co% 5,96
Co2 10,60
Hc 915
O2 0.6

Kierroksilla
Co% 5,90
Co2 12,00
Hc 895
O2 0,3
Lambda 0,860

Kuulemma bensa tuntuu maistuvan huolella ja kyllähän nuo arvot sen vahvistaa. Ennen kuin auto jäi varalle/seisomaan ei ollut mitään ongelmia kulutuksen kanssa tms eikä auto purrut öljyä. Ja nytkin tikku on ihan max-kohdassa.

Jännästi arvot on samanlaiset tyhjällä ja kiekoilla? Viittaisiko johonkin anturiin? Lämpötila-anturi? Öljyt vaihdettu ennenkuin jäi seisomaan. Tulpat ja ilmansuodattimen käyn huomenna hakemassa kuitenkin.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Lambda arvo eli seos ketuillaan.
Olikos juuri niin että alle 1,0 on rikkaalla?
Ja sen myötä palamaton eli korkealla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

1,2sorsa kirjoitti: 06 Helmi 2018, 17:45 Lambda arvo eli seos ketuillaan.
Olikos juuri niin että alle 1,0 on rikkaalla?
Ja sen myötä palamaton eli korkealla
Jep. Näin myö sen tulkitsin itsekin.

Tälläisen koneen bensan syötöstä/suutimen toiminnasta ei mitään käryä, että minkäläinen järjestelmä on kyseessä, että voiko olla esim suutin lievästi auki kokoajan?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Käy kyllä melkoisen rikkaalla. Sen kerto tuo hyvin matala lambda - arvo. Ilmanputsari kanattaa toisaan vaihtaa. Kannattaa tarkistaa myös jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja sen liitin. Liittimessä on sininen ja ruskea johdin. Tuossa on map - anturi , joka alipaineen avulla tunnistaa ilmamäärän... C16NZ - koneessa map - anturille meni punainen ohut letku ja itse anturi oli ilmanputsarissa. Liekö tuossa SZ - koneessa samalla tavalla.
Kaasuläppäkotelossa on yksi suutin, jonka tiivisteet voivat vuotaa ja siten bensaa valuu imusarjaan koko ajan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Tässäkin kyllä joku pieni pilli menee putsarikoteloon. Tarttee tarkistaa!

Jotenkin alan kallistuun enemmän tonne suutinpuolen häikkään. Ei taida olla ihan rakettitiedettä tuon herkistely/puhdistelu?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Vastaa Viestiin