Vectra C:n käyntilämpötila?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

Hei!

Tuli tuossa ostettua Opel Vectra 1.8i vm. 2004, farmari, ajettu 72.000 kilometriä.

Huomasin tänään töistä kotiin ajellessani, että moottorin lämpötila näyttäisi olevan kohtalaisen alhainen maallikon silmin katsottuna. Lämpötila oli 82-84 astetta keskimäärin koko matkan ajan, eikä noussut siitä yhtään. Ohjekirja ei anna tarkkoja raja-arvoja missä lämpötilan pitäisi olla, joten osaisiko joku foorumilaisista valaista minua tässä asiassa ja kertoa, onko tuo normaalia vai ei.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista! :)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Kyllähän sen siellä 90 asteen tuntumassa kuuluisi olla normaalisti. Termostaatti vaihtoon vaan niin alkaa lämmöt olla taas normaalit.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

Tubbe kirjoitti:Kyllähän sen siellä 90 asteen tuntumassa kuuluisi olla normaalisti. Termostaatti vaihtoon vaan niin alkaa lämmöt olla taas normaalit.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta! :worship:

Täytyy pistää palautetta myyjälle ja kysyä mitä tehdään.
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Juu termari vaihtoon,omassa ihan sama homma ja termarin vaihdolla elpyi ja rupesi todellakin tarkenemaan :) viime talven -30 pakkasissa helposti t paita päällä espoosta seinäjoelle :)
F-Opelix
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Vaasa/Oulu
Viesti:

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja F-Opelix »

Kuten jo edellä mainittiin ni n.90 astetta pitäisi olla, sen mittari viisarin tulisi osoittaa siis noin klo 12 eli suoraan ylöspäin. Oon kuullut että näissä 1.8 koneissa on ollut noiden termareiden kanssa ongelmia, kone käy liian kylmänä, joihinkin ei ole edes termostaatin vaihto auttanut :roll: liekkö asentaneet liian matala-asteisen termostaatin tai joku muu vika
Avatar
hudu79
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 2727
Liittynyt: 16 Heinä 2006, 16:01
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja hudu79 »

Täälläkin yksi termarin vaihtaja. Mulla tosin tuoreempi Z18XER motti. Samat vaivat kummiskin.
Nyt on kaks kylmää talvea pärjätty hienosti.
Kuva
tong
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 133
Liittynyt: 11 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja tong »

Täälläkin termari hommattu, odottaa asennusta.
Mitähän vaihtotyö pajalla maksaa?
Montako tuntia vaihtotyöhön menee.
Vectra C 3.2L V6 GTS vm. -04
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

tong kirjoitti:Täälläkin termari hommattu, odottaa asennusta.
Mitähän vaihtotyö pajalla maksaa?
Montako tuntia vaihtotyöhön menee.
Vectra C 3.2L V6 GTS vm. -04
Kysyin viime syksynä hinta-arviota, oli reilu parisataa. Päätin vaihtaa itse ja säästää, ekalla kerralla meni reilu kolme tuntia kun tossa kutosessa pitää purkaa imusarja ja välikansi ennenkuin pääsee termariin käsiksi. Uusi termari oli Behr-merkkinen, jostain syystä se seilasi 82-88 asteen väliä tasaisessa ajossa moottoritiellä, joten päätin vaihtaa sen Wahleriin (alkuperäiseen). Nyt homma menee jo 1.5 tunnissa alusta loppuun.. Eikä muuten seilaa enää.
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

Hmm, pari päivää asiaa seurattuani huomasin, että kyllä lämpötila välillä nousee siihen 90 asteeseen - tämä etenkin jos ajo on reippaampaa tai kaupungissa pörräämistä (eli ilmavirta ei jäähdytä syyläriä niin paljoa).

Voiko tuollainen käytös kuitenkin kertoa termostaatin oireilusta vai poissulkeeko tuo lämmön nousu sen, että termostaatissa olisi jotain vikaa?

...ehkäpä tämä onkin vain tämän yksilön ominaisuus? :-?
Avatar
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

Sami78 kirjoitti:Hmm, pari päivää asiaa seurattuani huomasin, että kyllä lämpötila välillä nousee siihen 90 asteeseen - tämä etenkin jos ajo on reippaampaa tai kaupungissa pörräämistä (eli ilmavirta ei jäähdytä syyläriä niin paljoa).

Voiko tuollainen käytös kuitenkin kertoa termostaatin oireilusta vai poissulkeeko tuo lämmön nousu sen, että termostaatissa olisi jotain vikaa?

...ehkäpä tämä onkin vain tämän yksilön ominaisuus? :-?
Käsittääkseni lämmönnousu on ihan normaalia ja ei kieli termarin viasta tms. Itselläni neula nousee 90:iin samoissa tilanteissa mutta laskee aika nopsaan normiksi eli tonne 85-87 tietämille.
Sami78
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja Sami78 »

HraBeigeV6 kirjoitti:
Sami78 kirjoitti:Hmm, pari päivää asiaa seurattuani huomasin, että kyllä lämpötila välillä nousee siihen 90 asteeseen - tämä etenkin jos ajo on reippaampaa tai kaupungissa pörräämistä (eli ilmavirta ei jäähdytä syyläriä niin paljoa).

Voiko tuollainen käytös kuitenkin kertoa termostaatin oireilusta vai poissulkeeko tuo lämmön nousu sen, että termostaatissa olisi jotain vikaa?

...ehkäpä tämä onkin vain tämän yksilön ominaisuus? :-?
Käsittääkseni lämmönnousu on ihan normaalia ja ei kieli termarin viasta tms. Itselläni neula nousee 90:iin samoissa tilanteissa mutta laskee aika nopsaan normiksi eli tonne 85-87 tietämille.
Ah, kiitoksia! Nyt viimeistään kivi vierähti sydämeltä ja voimme jatkaa yhteistä taivalta Vectran kanssa huolettomin mielin, aina seuraavaan mahdolliseen vikaan/ominaisuuteen saakka! :peukku:
tong
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 133
Liittynyt: 11 Touko 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja tong »

HraBeigeV6 kirjoitti:
Sami78 kirjoitti:Hmm, pari päivää asiaa seurattuani huomasin, että kyllä lämpötila välillä nousee siihen 90 asteeseen - tämä etenkin jos ajo on reippaampaa tai kaupungissa pörräämistä (eli ilmavirta ei jäähdytä syyläriä niin paljoa).

Voiko tuollainen käytös kuitenkin kertoa termostaatin oireilusta vai poissulkeeko tuo lämmön nousu sen, että termostaatissa olisi jotain vikaa?

...ehkäpä tämä onkin vain tämän yksilön ominaisuus? :-?
Käsittääkseni lämmönnousu on ihan normaalia ja ei kieli termarin viasta tms. Itselläni neula nousee 90:iin samoissa tilanteissa mutta laskee aika nopsaan normiksi eli tonne 85-87 tietämille.
Eipä mun Vectrassa noussut ennen, pysyi nätisti 80-82 astetta tasaisesti.
Mutta sitten jäätyi huohotinputket ja samalla kertaa alkoi lämmöt seilata.
Eli ensin nousee n.80 ast. sit laskee n.40 ast. ja nousee taasen 80 asteeseen.
Ja hiljaisella ajolla, esim. kaupunki 30 - 50 km/h niin nousee 90 asteeseen ja alkaa
flekti pyörimään.
Ja pysyy kaupunkiajossa siinä 85 - 90 asteessa.
Flekti lähtee päälle 90 asteessa.
Avatar
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

tong kirjoitti:
HraBeigeV6 kirjoitti:
Sami78 kirjoitti:Hmm, pari päivää asiaa seurattuani huomasin, että kyllä lämpötila välillä nousee siihen 90 asteeseen - tämä etenkin jos ajo on reippaampaa tai kaupungissa pörräämistä (eli ilmavirta ei jäähdytä syyläriä niin paljoa).

Voiko tuollainen käytös kuitenkin kertoa termostaatin oireilusta vai poissulkeeko tuo lämmön nousu sen, että termostaatissa olisi jotain vikaa?

...ehkäpä tämä onkin vain tämän yksilön ominaisuus? :-?
Käsittääkseni lämmönnousu on ihan normaalia ja ei kieli termarin viasta tms. Itselläni neula nousee 90:iin samoissa tilanteissa mutta laskee aika nopsaan normiksi eli tonne 85-87 tietämille.
Eipä mun Vectrassa noussut ennen, pysyi nätisti 80-82 astetta tasaisesti.
Mutta sitten jäätyi huohotinputket ja samalla kertaa alkoi lämmöt seilata.
Eli ensin nousee n.80 ast. sit laskee n.40 ast. ja nousee taasen 80 asteeseen.
Ja hiljaisella ajolla, esim. kaupunki 30 - 50 km/h niin nousee 90 asteeseen ja alkaa
flekti pyörimään.
Ja pysyy kaupunkiajossa siinä 85 - 90 asteessa.
Flekti lähtee päälle 90 asteessa.
Eipä kuulosta hyvälle. Itselläni pari vuotta sitten jäätyi huohotin mutta ei se vaikuttanut sen jälkeen mitenkään lämpötiloihin.
maddmaxx
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 12 Loka 2010, 23:52
Paikkakunta: Salo

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja maddmaxx »

Vaihdoin sitte termarin muuten ok mutta ei tule lämmintä yhtään sisätiloihin????
Moottori on tuo z18zer.
Moottorinlämpö nousi 90 asteeseen ja pysyi siinä tyhjäkäynnillä.
Onko siinä jokin erityinen ilmausruuvi tai jotain vai miten ootte tuon ilmannut??

:-)Mad
Opel Vectra C 1.8 Wagon, 2008.
Jari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 28 Elo 2002, 03:00

Re: Vectra C:n käyntilämpötila?

Viesti Kirjoittaja Jari »

Sami78

Jos et vielä vaihtanut sitä termaria, niin mielestäni tulkitsit väärin tuota HerraBeige V6 vastausta.

Kun termari ei toimi kunnolla, niin lämmöt seilaa normaalia enemmän ja rippuu juuri kuvaamallasi tavalla enemmän ajotyylistä + jäähdytysilmavirtauksesta. Molemmissa tilanteissa lämpötilan nousu esimerkiksi 90 asteeseen on ihan normaalia (kuten HBV6 kysymykseesi vastasi), jos ajoviima ei riitä jäähdyttämään. Kun flekti lähtee käyntiin lämmöt tippuu nopeasti joko termarin määräämään arvoon tai kun se on epäkunnossa, vielä alemmas kunnes tasapaino löytyy.

Termari kannattaa vaihtaa, koska auto kuluttaa vähemmän kylmillä keleillä kun moottori käy oikean lämpöisenä,auto lämpiää nopeammin ja ikkunat pysyy auki. Lisäksi voi miettiä muita seurauksia mitä jatkuvasti kylmänä käyvä moottori aikaan saa (katalysaattorille, EGR:lle ym).
Vastaa Viestiin