Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
Paljon löytyi haulla samanlaisia vikoja muiltakin mutta kysyn varmistukseksi mistä kannattaisi aloittaa.
Eli vikana on että vaihteet ei tahdo kylmänä mennä kunnolla päälle. ja välillä kun vaihtaa niin tuntuu että olisi vivustossa jotain häikkää? esim jos vaihtaa ykköselle niin voi olla että vaihde keppi pysähtyy pari kertaa ennen kuin on pesässä asti. vaihteet ei rutise. kylmänä saa kiertää vaihteita läpi ja kun saa jonkun päälle niin sitten toimii joten kuten taas. kytkin tuntuu ihan normaalille.
auto on omega 2000 vm 2.2 bensa manuuali.
Eli moottori jarrutuksessa vaihdekeppi liikku, välillä kun käynnissä ollessa heittää vaihteen päälle niin tuntuu kuin auto nytkähtäisi eteenpäin. ja ongelmat on ainoastaan kylmänä. lämpimänä vaihteet toimii.
UP -------------> En oo vielä kerennnyt öljyjä vaihtaa mut kyllä sitä ku kylmänä laittaa pakin päälle niin perässä kolahtaa tyhjät pois. sit ku saa vaihteen päälle niin toimii vaihteet.höllää kytkimen ja lähtee uudestaan hakemaan vaihteita niin ei taas meinaa mennä millään päälle. vetopäällä ku painaa kytkintä sentin alaspäin niin poljin vibraa. ettei se kytkin sit kumminkin olis mäsä?
Mitäs kaikkee sinne pitää vaihtaa jos aukaisee ja paljon ollut puhetta niistä boordeista niin mites ne saa fiksattua? jo onko jotain muuta mitä pitää tietää?
Eli vikana on että vaihteet ei tahdo kylmänä mennä kunnolla päälle. ja välillä kun vaihtaa niin tuntuu että olisi vivustossa jotain häikkää? esim jos vaihtaa ykköselle niin voi olla että vaihde keppi pysähtyy pari kertaa ennen kuin on pesässä asti. vaihteet ei rutise. kylmänä saa kiertää vaihteita läpi ja kun saa jonkun päälle niin sitten toimii joten kuten taas. kytkin tuntuu ihan normaalille.
auto on omega 2000 vm 2.2 bensa manuuali.
Eli moottori jarrutuksessa vaihdekeppi liikku, välillä kun käynnissä ollessa heittää vaihteen päälle niin tuntuu kuin auto nytkähtäisi eteenpäin. ja ongelmat on ainoastaan kylmänä. lämpimänä vaihteet toimii.
UP -------------> En oo vielä kerennnyt öljyjä vaihtaa mut kyllä sitä ku kylmänä laittaa pakin päälle niin perässä kolahtaa tyhjät pois. sit ku saa vaihteen päälle niin toimii vaihteet.höllää kytkimen ja lähtee uudestaan hakemaan vaihteita niin ei taas meinaa mennä millään päälle. vetopäällä ku painaa kytkintä sentin alaspäin niin poljin vibraa. ettei se kytkin sit kumminkin olis mäsä?
Mitäs kaikkee sinne pitää vaihtaa jos aukaisee ja paljon ollut puhetta niistä boordeista niin mites ne saa fiksattua? jo onko jotain muuta mitä pitää tietää?
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii
ilmaa/vaihda kytkinnesteet ja vaihda öljyt laatikkoon.noilla parani itsellä huomattavasti kun tollanen omega oli.
öljyt laitoin redlinen mt-90:set.se opelin oma ei oikeen ole hyvää.
öljyt laitoin redlinen mt-90:set.se opelin oma ei oikeen ole hyvää.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii
Mites tollasen neste kytkimen ilmaus tapahtuu? Ei ole koskaan tarvinnut tehdä sitä
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
Eli vaihteet ei toimi vieläkään kunnolla. ongelma on kylmänä suurin. juuri kun on aamusta lähdössä niin ei mene vaihteet oikein mitenkään päälle. välillä huomaa esim liikennevaloissa että kun laittaa vaihteen päälle niin auto nytkähtää. vaihdekeppi liikkuu moottorijarrutuksessa edes takaisin. autolla on ajettu nyt 170 tonnia. öljyt vaihdoin 2 krt kun kesällä ostin. ensin käytin kendalin öljyt ja viikon päästä opelin omat laatikko öljyt. molemmilla kerroilla propun magneetti on ollut puhdas joten ei pitäis varmaan laatikon sisällä olla mitään ihmeellistä? vanhoista jutuista voisi päätellä että kytkin nesteen vaihto ja ilmaus vois jeesata. minkähänlainen projekti on se vivuston säätö? ja onko kokemusta arviota mitä maksais jos liikkellä teettäis? helsingin opliasta varmaan sais ton kytkin nesteen vaihdon ja ilmauksen mutteivat kuulemma tee vaihteiston säätöjä.
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
kytkinesteet vaihdetaan kotioloissa niin että laitetaan säiliö jarrunestettä täyteen ja kaveri pumppaa kytkintä rauhallisesti joku 5 kertaa ja pitää polkimen pohjaan painettuna. silloin toinen aukaisee vaihdelaatikon juuressa olevan sylinterin ilmausnipan ja sulkee sen, sitten taas pumpataan ja aukaistaan/suljetaan ilmausruuvia, välillä tarkastetaan että säiliö ei ole tyhjentynyt ja lisätään jarrunestettä..
sitte jos on vehkeitä niin sen voi ilmata esim jarrunesteen vaihtajalla joita on olemassa monenlaisia jolloin hommasta suoriutuu yksinään.
joskus olen törmännyt niinkin yksinkertaiseen ongelmaan manuaalivaihteisen auton vaihteiden takertelu /kytkeytymisongelmissa että jalkotilassa on ollut 3 tai jopa 4 lattiamattoa päällekkäin jolloin kytkinpoljin ei enää painu pohjaan ja kytkin ei irrota.
ja tosiaan jos ne vaihteet sieltä kepistä löytyy mutta auto nytkähtää vaihde kytkettäessä niin uskon tässä olevan ihan kytkimen irroitusongelman se joka siellä oireita aiheuttaa.
sitte jos on vehkeitä niin sen voi ilmata esim jarrunesteen vaihtajalla joita on olemassa monenlaisia jolloin hommasta suoriutuu yksinään.
joskus olen törmännyt niinkin yksinkertaiseen ongelmaan manuaalivaihteisen auton vaihteiden takertelu /kytkeytymisongelmissa että jalkotilassa on ollut 3 tai jopa 4 lattiamattoa päällekkäin jolloin kytkinpoljin ei enää painu pohjaan ja kytkin ei irrota.
ja tosiaan jos ne vaihteet sieltä kepistä löytyy mutta auto nytkähtää vaihde kytkettäessä niin uskon tässä olevan ihan kytkimen irroitusongelman se joka siellä oireita aiheuttaa.
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
joo. mutta se nytkähtely on harvinaista. kiinnostaisi tietää enemmän tuosta vaihteen siirtimestä / vivustosta ettei siellä nyt vaan olis häikkää. siitä ei taida vielä ihmeitä nähdä kun repii auki vaihdekepin juuren auki?
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
kävin tossa vähän ihmettelemässä sitä niin ei sillä ole väliä kylmänä onko käynnissä vai ei. ykkösen tai nelosen kun vaihtaa niin ensin tuntuu että vaihde menee silmään mutta sitten keppi siirtyykin vielä vähän. semmosina nykäyksinä menee vaihteet päälle. viitosen kun vapauttaa kuuluu auton alta naksaus joka muistuttaa ääneltään ihan sähkö iskua. sellan naps. kytkin tuntus kyllä toimivan ihan ok. vähän ennen puolta väliä liikeradasta katsottuna lähtee irrottamaan. vaihdekepin sisälle kun katsoin niin se valkoinen muovi osa johon se keppi uppoaa oli ympäriinsä halki mutta se varmaankin kuuluu olla sellainen kun oli niin siistin näköinen.
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
Se vitosen napsaus on ihan normaalia, siitä ei kannata huolestua.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
siinähän on sellainen valkoinen muovi rengas.. poikki se ei saa mistään kohalta olla.. iteltä meni omasta 3 osaan ni katos kyl kaikki pykälät sen jälkeen ja keppi heilu kun hullun mulkku mielipuolen perseessä
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
joo eli ku kahtoo ylhäältä päin niin sen kiertää se valkoinen rengas. se on siististi katki noin ehkä 0.8 cm paloissa . mut näyttää kyllä niin siistiltä ja saman mittaisilta ne että olis aina ollut =D
saakohan sen vaihdettua?
saakohan sen vaihdettua?
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
merkkiliikkeestä saa. en nyt jaksa muistaa miltä se näytti
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
Tarkista laatikon "takamutterin" kireys ,löytyy kardaaninlaipan "sisältä"....Jos esim.takastefa joskus vaihdettu ja mutteri jäänyt löysälle -> pyörinyt auki.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
kuhan pääsen nosturille niin pitää katsoa samalla se. kuinka piukealla se pitää olla?
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
Yksi ongelman aiheuttaja on melko suurella todennäköisyydellä siinä, että kytkinlevy takertelee kiinni kytkinakselin päässä. Eli vaikka kytkimen polkaiset pohjaan, niin levy jää hieman hankaamaan vauhtipyörää vasten (vika verrattavissa laahaaviin jarruihin). Tämän tuntee nimenomaan siten, että vaihdetta silmään laittaessa auto nytkähtää hieman.
V40 Volvottimeen vaihdettiin aikoinaan tuosta syystä takuuna uusi levy (+puhdistusta/kiillotusta ja voitelua akselin spooreille). Toimi muutaman kuukauden ajan moitteettomasti.
Ai niin, omassa ompussa on lievästi samaa ongelmaa. Mutta vielä tulee toimeen.
V40 Volvottimeen vaihdettiin aikoinaan tuosta syystä takuuna uusi levy (+puhdistusta/kiillotusta ja voitelua akselin spooreille). Toimi muutaman kuukauden ajan moitteettomasti.
Ai niin, omassa ompussa on lievästi samaa ongelmaa. Mutta vielä tulee toimeen.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: Omega 2.2 manuaali vm 2000 Vaihteet tökkii ongelmia tarkenne
joo. harvemmin se sen tekee mutta ei kait sitä voi pois sulkea.
ajattelin kokeilla niitä red linen öljyjä laatikkoon niin moni puhunut niistä et mt-90 pitäis olla. motonessi tällästa,onko sama tuote ?
Tuote59-0074NimikeRedLine D4 ATF-vaihteistoöljy 946mlHinta18.90 € (19.98 €/L )Lisää ostoskoriin
joo selvisi jo. lueskelin että toi mt-90 olis yhtä jämäkkää kuin muutkin kylmällä ilmalla. mikähän se olisi paras tohon laatiikkoon sit. jututin yhtä remppa äijää niin se veikkas et vois vika olla myös että synkrot ei osu kohdilleen. päätteli vaan siitä kun vaihde menee ensin päälle ja sit kun työntää vielä niin menee vasta pohjaan. eli rattaat ei osuis kohilleen? liekkö mahdollista. mut jotkut öljyt vaihtaa niin katotaas sit uusis. näkyis olevan olevan red line mt-90 ja castrol taf öljyt suosittuja. red line mtl taitaa olla notkeeta mut sitä ei saa laittaa manuaaliin?
ajattelin kokeilla niitä red linen öljyjä laatikkoon niin moni puhunut niistä et mt-90 pitäis olla. motonessi tällästa,onko sama tuote ?
Tuote59-0074NimikeRedLine D4 ATF-vaihteistoöljy 946mlHinta18.90 € (19.98 €/L )Lisää ostoskoriin
joo selvisi jo. lueskelin että toi mt-90 olis yhtä jämäkkää kuin muutkin kylmällä ilmalla. mikähän se olisi paras tohon laatiikkoon sit. jututin yhtä remppa äijää niin se veikkas et vois vika olla myös että synkrot ei osu kohdilleen. päätteli vaan siitä kun vaihde menee ensin päälle ja sit kun työntää vielä niin menee vasta pohjaan. eli rattaat ei osuis kohilleen? liekkö mahdollista. mut jotkut öljyt vaihtaa niin katotaas sit uusis. näkyis olevan olevan red line mt-90 ja castrol taf öljyt suosittuja. red line mtl taitaa olla notkeeta mut sitä ei saa laittaa manuaaliin?