Astra F 1.6 (C16NZ tai X16SZR) tyhjäkäynti sakkaa, miksi?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
jyrkipes
OCF Member 2019
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 10:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Astra F 1.6 (C16NZ tai X16SZR) tyhjäkäynti sakkaa, miksi?

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Tunnustan heti kärkeen että en ole valantehnyt ooppeliukko mutta tykkään rassata ja nyt on tallissa rassattavana Astra 1992 caravan 1.6 yksipisteruisku koneella. Luulin ensin että olis X16SZR mutta taitaakin olla toi C16NZ. Varma en ole vieläkään...

Tuli mulle korjaamon kautta, diagnoosi oli että vuotaa nestettä sylinteriin (pakokaasutesteri?) ja kehittää painetta jäähdytysjärjestelmään. Ei nosta lämpöjä. Maksaa kakstonnia korjata.... :worship:
Vekottimella ajettu reilut 340tkm.

Ostin riskillä vitosella sen itselleni, talliin ja työn alle. Ennen remppaa veti hyvin ja kävi tyhjäkäyntiä.

Vaihdoin:
Termostaatti (kuka p*rkele keksi laittaa sen tuommoseen paikkaan :lollis: ), kannentiiviste pultteineen, ilmanputsari, ruiskuyksikön ja imusarjan välinen tiiviste, imusarjan tiiviste, pakosarjan tiiviste, sytytystulpat.
Pesin kaasaripesulla sen ruiskuyksikön (missä kaasuläppä ja maf?) päälisin puolin.

Nyt nostaa lämmöt ihan ok=> termostaatti toimii. Ei nosta paineita jäähdytysjärjestelmässä enää => kannentiiviste ok.
Kun käy ja ruiskuttelen starttipilottia ympäriinsä niin ei vaikuta käyntiin => ei imuvuotoja.
Puristukset oli kaikissa pytyissä 12kg joten pitäis olla tiivis. Kansi oli ehjän näköinen, venttiilit ihan ok, nokat ja keinut ehjät, ei edes kiillottuneet, nostimet herkät mutta jämäkät.

Tsekattu lambda, antaa vaihtelevia 180mv-990mv. Käytin sen silti irti ja puhaltelin paineilmalla mutta kun se oli orgis ja fiksun näköinen niin eipä siinä kuin takasin kiinni.
Jos lambdan piuhan ottaa irti, niin jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Piuha paikalleen ja sammuu.

Ei jaksa vetää nelosella kuin vajaa 140km/h. En tosin tiedä pitäiskö tämmösen enempää jaksaakaan :ruoska:
Kierrokset vetää rajoittimeen=>jako ok(?). Lambdan irrotus ei vaikuta tuohon vetoherkkyyteen.

Kun antaa hetken kaasua niin jaksaa nätisti käydä tyhjäkäyntiä (lambdan kanssa) viitisen sekuntia kunnes joku algoritmi alkaa selvästi säätämään ja sammuu.

Käy niinkun kävis vähän rikkaalla, pikkasen epätasaisesti mutta hyvin, hyvin vähän. Äkkinäinen ei huomais mitään vikaa.

Vikakoodeja ei anna kuin sen "12", eli ei vikaa. Normaalisti moottorin vikavalo ei pala (paitsi silloin kun lambda on irti).
Kun laittaa vekottimen käyntiin se vikahyppylanka päällä niin vikavalo vilkkuu koko ajan ja/tai palaa tai vilkkuu tiheämmin, riippuu kierroksista, mutta ei tule mitään selviä koodeja (taukoja ja vilkautuksia).

Imusarjassa olevan lämpötila-anturin(?) piuhan jos ottaa irti niin ei vaikuta mihinkään. Ei ainakaan tuohon tyhjäkäyntisakkailuun.

Heittäkääpä valantehneet noppaa, mistäs rassaisin seuraavaksi?
--
Jyrki
E31, A6, Astra-H 07, ex-Astra G -02, ex-Vectra C -06 Z22YH
Avatar
sahtimonni
'Senator'
'Senator'
Viestit: 465
Liittynyt: 19 Loka 2010, 21:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Astra F 1.6 (C16NZ tai X16SZR) tyhjäkäynti sakkaa, miksi?

Viesti Kirjoittaja sahtimonni »

jyrkipes kirjoitti: Heittäkääpä valantehneet noppaa, mistäs rassaisin seuraavaksi?
Tyhjäkäyntimoottori kunnossa? kaasuläpän asentotunnistin kantsis kans tsekata.
Ja noin vanhassa kun -95 ei varmaan EGR-venaa vielä ole?

edit: hupsista saatana, toihan onkin -92
Avatar
jyrkipes
OCF Member 2019
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 10:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Astra F 1.6 (C16NZ tai X16SZR) tyhjäkäynti sakkaa, miksi?

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Nonniin, oli viimenkin se strateginen vartti aikaa paneutua tähän potilaaseen..

Tsekkasin jaon uudestaan, nyt perinteisellä menetelmällä:
-syttytulpat pois, taskulampulla tihrustellen pyöritetään konettä kunnes 1/4 on yläkuolossa
-sitten huomataan että jako on kaks pykälää pielessä.

Jako kohdilleen ja nyt vetää kun jeeveli, tyhjäkäyntikin asettui.
--
Jyrki
E31, A6, Astra-H 07, ex-Astra G -02, ex-Vectra C -06 Z22YH
Vastaa Viestiin