astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
tkovalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Marras 2011, 15:49
Paikkakunta: uusimaa

astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tkovalainen »

heips,
kannattaako itse ruveta vaihtamaan kyseistä tiivistettä? vai onko tyyristä vaihdattaa?
onko jotain mitä pitäisi huomioida vaihdossa? vuotaa aika kivasti kauttaaltaan.
kiitti etukäteen.
(F)ast_tra
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2719
Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja (F)ast_tra »

---
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Ohjeet:

tkovalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Marras 2011, 15:49
Paikkakunta: uusimaa

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tkovalainen »


kiitos hyvistä kuvista. kannattaisiko kokeilla ensin kiristystä, vai onko se vain ongelman siirtoa eteenpäin.
koneella nyt on ajettu vain 130tkm ja nämä ongelmat jo nyt. vai ovatko nuo jo ominaisuuksia oljyn kulutuksen lisäksi.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kuvista varmaan huomaat, että venttiilikopan kiristysmomentti on vain 8 Nm. Sellainen sormitiukkuus. Ne ruuvit / pultit ovat alumiinikannessa kiinni , joten ei ole hyvä kiristää niitä kovin paljoa, jos eivät ole selkeästi löysällä. Vaihda siis ennemmin uusi tiiviste. Tarkista myös kaikki huohotusletkut.

Öljynkulutus saattaa johtua tuosta :
Kenttäapuohje: 1886
Vika: Z16XEP-moottori - Lisääntynyt öljynkulutus
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2003...2004,Astra-H 2004 Z16XEP,Z16XEP
Valitus: Lisääntynyt öljynkulutus.
Syy: Sylinterinkannen valmistusvirhe saa kampikammion tuuletuksen toimimaan virheellisesti, jolloin moottoriöljyä palaa enemmän.
Tuotanto: Parannetut sylinterinkannet on otetttu käyttöön tuotannossa moottorin numerosta 20DH1935 (07.06.2004).

Apuohje:
Mikäli asiakas reklamoi, ensin on mitattava öljyn kulutus TIS 2000
mukaisesti. Jos öljynkulutus on lisääntynyt, sylinterinkansi
(osanumero 24440090 / luettelonumero 56 07 592) on vaihdettava.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 09 - Suuri kulutus,13 - Puuttuva tai riittämätön toiminta
Vikakoodi: Ei mitään

Tarkista siis manuaalista tai moottorista moottorin numero.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tkovalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Marras 2011, 15:49
Paikkakunta: uusimaa

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tkovalainen »

kiitti kaikista vastauksista.
kone on merkiltään 20EZ9912.
Tiiviste vaihdettu, ei tullut omasta toimesta kylläkään vaikka noilla ohjeilla olisi varmasti hoitunut(työkalut olisi tehnyt oman lisähinnan)
Kiitos paikalliselle Astrax oy:lle varaosa valikoimasta(orkkistiiviste löytyi heti hyllystä) ja paikalliselle pikahuollolle.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä.
Moottorin numeron perusteella ei pitäisi olla ainakaan kampiakammion huohotuksesta johtuvaa ongelmaa.
Jos öljynkulutus on kuitenkin reipasta, eli yli 0,7 l / 1000 km , saattaa olla joku ongelma kuitenkin huohotuksessa.
Siihen voi viitata myös tuo öljyn tuleminen venttiilikopan tiivisteestä... mahdollisesti painetta venttiilikopassa...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tkovalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Marras 2011, 15:49
Paikkakunta: uusimaa

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tkovalainen »

Robertx kirjoitti:Ole hyvä.
Moottorin numeron perusteella ei pitäisi olla ainakaan kampiakammion huohotuksesta johtuvaa ongelmaa.
Jos öljynkulutus on kuitenkin reipasta, eli yli 0,7 l / 1000 km , saattaa olla joku ongelma kuitenkin huohotuksessa.
Siihen voi viitata myös tuo öljyn tuleminen venttiilikopan tiivisteestä... mahdollisesti painetta venttiilikopassa...
hmm... sitä en tiedä katsoivatko korjaamolla. pitäs varmaan vkl katsoa niitä tarkemmin, ilmeisesti aika hankalassa paikassa.
yritetään kumminkin. kiitti
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ei nyt välttämättä hankalassa paikassa, mutta onhan tuossa jonkin verran hommaa.
Ohje :
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... THlGNGJ5QQ

Kannattaa olla huolellinen moottorin öljymäärän kanssa. Öljyä ei ole hyvä olla liikaa , vaan max siihen ylämerkkiin, kun on pari tuntia vähintään ajon jälkeen öljy laskeutunut.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tkovalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Marras 2011, 15:49
Paikkakunta: uusimaa

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tkovalainen »

Robertx kirjoitti:Ei nyt välttämättä hankalassa paikassa, mutta onhan tuossa jonkin verran hommaa.
Ohje :
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... THlGNGJ5QQ

Kannattaa olla huolellinen moottorin öljymäärän kanssa. Öljyä ei ole hyvä olla liikaa , vaan max siihen ylämerkkiin, kun on pari tuntia vähintään ajon jälkeen öljy laskeutunut.
Pitää kurkata tuota vielä viikonloppuna. Mainitsit tuosta 7dl kulutuksesta 1000km, onko sitten koettu/todettu että jokin öljy pysyisi kenties vähän paremmin koneessa? On tullut kokeiltua tuota GM 5W-30, nyt mobil 0w-40. Ajattelin tuota Castrolin Magnatecia, onko kokemusta? Vai voisiko joku kanssakärsijä kertoa myös omat kokemukset myös,
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Tarkista mahdollisuuksien mukaan. Yleensä tehdas ilmoittaa sallituksi öljynkulutukseksi 0,6 - 0,7 l /1000 km. Itsellä on kokemusta Z22SE - bensakoneesta , joka tuota GM:n long life öljyä kulutti n. 1 l / 1000 km.
Mobil 1 , 5W-50 , öljynkulutus putosi n. 0,5 litraan / 1000 km. Magnatecista ei ole kokemusta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
dg:opelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Joulu 2013, 19:24

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja dg:opelisti »

Käytetäänpä tätä ketjua, kun ongelma liippaa läheltä. 2005 Astra H farkku twinport, Z16XEP (?) moottori.

Pitäisi se venttiilikopassa oleva huohotinkalvo vaihtaa kun Astra vinkuu kuin turbotettuna ja ääni häviää öljytikkua nostaessa.

Ainoa ongelma vaan on se, kun avasin ensimmäistä pulttia siitä venttiilikopasta, naps vaan kuului ja pultin kanta irtosi. Ovat aika ruosteessa kaikki pultinkannat, täytyy niitä CRC:llä pehmittää ennen seuraavien avausyrityksiä.

Kysymykseni kuuluukin, osaako kukaan sanoa mikä kierre ja pituus noissa venttiilikopan pulteissa on? Varmaan useampi vielä napsuu avatessa, hankkisin pultit valmiiksi.
(Ps. Samaisessa urheiluautossa joku on aikanaan pyörittänyt EGR-venttiilin pultit pyöreiksi, ja ilmeisesti venttiilikopankin ruuvit kireällä. Jollain ollut vähän liikaa ruista ranteessa...)
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

dg:opelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Joulu 2013, 19:24

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja dg:opelisti »

:worship:
Kiitoksia!
dg:opelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Joulu 2013, 19:24

Re: astra h 1.6 twinport -05 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja dg:opelisti »

Tämäpä menee mielenkiintoiseksi. Niin, tuon 2005 Astra H farkku twinport Z16XEP venttiilikopasta on joku aikanaan vetänyt venttiilikopan pultit kisakireyteen, tai sitten muuten eivät lähteneet normaalilla voimankäytöllä auki. 2 pultista napsahti kannat irti. No, eipä tuo iso ongelma ollut kantta saada auki, nostamalla lähti. Nyt vaan sitten törröttää 2 pulttia (siinä öljytikun kohdalla olevat) siinä kannessa kiinni. Tässä nyt CRC:llä ym pehmitellyt kierteitä, lukkopihdeillä yrittänyt avata, kuumaa myös koittanut pultteihin puhaltaa. Eivät liikahdakaan.

Kysymys kuuluukin uskaltaako tuohon alkaa korjaamaan noita kierteitä, katkaisisi pultintapit irti ja esim tällä https://www.tokmanni.fi/kierretappi-por ... 8868968068 väsäisi kierteet puhtaaksi. Arveluttaa homma vaan, että onko tuossa isoa riskiä kannen halkeamiselle, eli kestääkö tuollaista? Toinen vaihtoehto laittaa kamat kasaan ja katsoa vuotaako uusi venttiilikopan tiiviste...

Mitä mieltä raati on?
Vastaa Viestiin