G astra 16xel egr

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jysky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: kuohu

G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja jysky »

Elikkäs onkkelma on tämä egr vaihdettu (kahdesti) ja kun noi vika koodit lukee niin antaa edelleen vikakoodit 0400 ja 1405. Kysymys onkin nyt että onko tuossa 1.6xel koneessa takaisin kierrätys venttiili JA pakokaasun kierrätys venttiili niinkuin tuo lontoon kielinen sivusto( http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... es.164990/ ) väittää "0400 Exhaust gas circulation valve "

olen ymmälläni :hammer:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Palaako vikavalo ajettaessa, kun moottori on lämmin ??
X16XEL - koneessa on lisäilmaventtiili (pääsääntöisesti) , joka aukeaa moottorin ollessa kylmä ja samalla käynnistyy lisäilmapuhallin. Käynnistyksen jälkeen moottorin ollessa kylmä pakosarjaan puhalletaan sähköisellä puhaltimella venttiilin läpi ilmaa, jotta katalysaattori lämpenisi toimintalämpöön nopeammin.
EGR = pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili. Venttiili avaa yhteyden pakosarjasta imupuolelle. Ajettaessa tasakaasulla lämpimällä moottorilla kierrosluvulla 1500 - 3000 rpm aukeaa EGR - venttiili. Kierrättämällä pakokaasuja lasketaan hieman palamislämpötilaa ja typen oksidien päästöt vähenevät.
Lisäksi löytyy vielä EVAP - venttiili. Evaporative purge valve = bensatankin polttoainehöyryt poltetaan sylintereissä... höyryjä kerätään aktiivihiilisuodattimeen ja EVAP - venttiilin (nakuttaa tiheään tahtiin) höyryjä poltetaan auton käydessä pois. EVAP - ventiili avaa yhteyden aktiivihiilisuodattimesta imusarjaan.
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... TRQeGQ2ZEk

Kuvassa numerolla 3 on EGR - venttiili.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jysky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: kuohu

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja jysky »

joo..toisinaan syttyy ja jää palamaan moottorin ollessa lämmin...elikkäs lähinnä ihmettelen tuota juuri 0400 vika koodia joka suoraan suomennettuna on "pakokaasujen kierrätys venttiili" eli onko tuota kyseistä venttiiliä ja jos ei niin mitä hittoa sitten on toi 0400 koodi?
kun tuolle EGR venttiilille näyttäisi olevan oma koodi tuo "1405 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve" ja "0403 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve"

tosiaan toi egr vettiili on vaihdettu kahdesti(kuukauden sisällä),edellinen omistaja oli vaihtanut sen ja nyt kun auto tuli minulle niin kun se sitä herjaili tuolla vika valolla niin kävin takuuseen vaihtamassa sen motonetissä ja nyt toimi viikon verran ilman vikavaloa.... nykiminen lämpimänä ei kylläkään hävinnyt tuon viikon aikana...

:banghead: :yes:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa moottorissa käytetään imuputken paineanturia tunnistamaan aukeaako EGR - ventiili itsetestin aikana. Testi tapahtuu välittömästi auton käynnistyksen jälkeen. Jos testi ei onnistu ja paine-ero imuputkessa on pienempi kuin 0,05 bar tulee tuo vikakoodi P0400.
P1405 on taasen EGR- ventiilin asennonosoittimen vikakoodi. EGR- ventiili ei ole silloin halutussa asennossa... joko kiinni tai auki.

Saattaa olla ne EGR- ventiilille tulevat kanavat tukossa tai sitten Motonetin EGR- ventiili ei ole riittävän laadukas.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jysky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: kuohu

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja jysky »

joo...no nyt ymmärrän...kumpikohan noista olisi se todennäköisempi kun se syttyy aina moottori jarrutuksessa?...oliskohan ne tosiaan niin tukossa ne kanavat
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Moottorijarrutuksessa EGR- venttiilin pitäis olla kiinni. Sen perusteella olis se asennonosoitus syyllinen ennemmin. Venttiilissä on palautusjousi. Jos se ei pysty painamaan karaa kiinni- asentoon, niin syttyy vikavalo tai sitten on vain surkeaa laatua Motonetin EGR- ventiili ja asennonosoituspotikka näyttää väärin. Tosin sen pitäis mennä kiinni myös täyskaasukiihdytyksessä ja yli 3000 rpm kierroksilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jysky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: kuohu

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja jysky »

onkohan sille potikalle mittaus arvoja? ja pinni tietoa että minkä pinnien väliltä mitata?
En kyllä yhtään ihmettelisi että noi motonetin tuotteet ei toimisi...nimim: Jokaosan vaihtanut :worship:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa pitäis olla toimiva mittausohje, vaikka onkin F-Astraan. Kone ja moottoriohjaus kuitenkin samat.
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... 1NGS2g1Rm8
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jysky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: kuohu

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja jysky »

kitoos...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä. Toivottavasti vika löytyy.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jysky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: kuohu

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja jysky »

Jep jep...huoh....alkaa tuntua todella hyvältä kaupalta tuo motonet. tahi ainakin osien laatu. Eli toi egr on sit vissiinki paskana......TAAS!!kara kyllä liikkuu mutta jousi EI. Aukeaa kyllä hyvin mutta kun pitäisi kiinni mennä ni jousi tökkii jonnekkin ja ei toimi.Kun kääntää ylös alaisin niin kara tipahtaa kiinni mutta jousi ei seuraa perässä. :peukku:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Eiköhän aika selvästi ole se EGR- venttiili viallinen. Motonetin vika se ei ole , vaan kyseisen ventiilin valmistajan. Kannattaa palauttaa se Motonettiin (jos vielä mahdollista) ja rahat pois , tai jätät sitten sinne. Kyllä sen karan pitää palautua. Kohtuullisen suuri on se jousivoima... meinaan saa painaa aika kovaa, että sen saa menemään sisällepäin. Tainnu mennä se jousi poikki tai jotain muuta rikki sieltä sisältä, mikä estää jousen toiminnan.
Tuolta uusi alkuperäinen EGR-ventiili :
http://www.automuovikem.fi/
http://www.astrax.fi/

Vaihtoehtoisesti Pierburgin valmistama mahdollinen tarvike on toimiva. Pierburg valmistaa OEM - osia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

jysky kirjoitti:Jep jep...huoh....alkaa tuntua todella hyvältä kaupalta tuo motonet. tahi ainakin osien laatu.
Minkä merkkinen osa? Viimeksi kun olen semmoisen sieltä nähnyt niin oli ihan alkuperäinen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
jysky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: kuohu

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja jysky »

joo ei ole motonetin vika. Itse vaan todella olen lähes jokaisen motonetistä ostamani osan joutunut vaihtamaan...joko viallisia tai ei yksin kertaisesti käy...mm suodattimia,jarrulevyjä,tulpan johtoja. Ehkä olen vain äärettömän huono oninen että saan aina sen viallisen tai epäsopivan osan
jysky
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: kuohu

Re: G astra 16xel egr

Viesti Kirjoittaja jysky »

eipä lue laatikossa tai itse osassa mitää merkkiä tai valmistajaa
Tuote
28-3247
Nimike
EGR-venttiili Opel-XEmoott 98-
Hinta
124.00 €

1,4-16V-X14XE/1,6-74kW-X16XEL 98-> EGR-venttiili (pakokaasun kierrätys)
Vastaa Viestiin