omega b 2.2 moottorin lämpö

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ja lämpömittarin lukema voi olla 5-10ast viileämpi mitä todellisuus. Näin on monessa Opelissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja daa »

Ei tuosta pahvista hirveenä apua ollut. Hivenen nopeammin lämpiää, mutta käytännön merkitystä ei ollut pakkasten aikaan. Nytkin +6 lämmintä ja pahvi paikoillaan. 8km matkalla kerkes just sinne 80asteeseen lämmetä. Pidemmällä matkalla nousee 85paikkeille ja jää siihen.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja mandula »

Eikö siis pakkasilla noussut edelleen kuin sinne 70 asteeseen, kuten ennen pahvin laittoa?

Eipä se lämpö tunnu kovin nopeasti nousevan itelläkään pikkuajossa pahvilla tai ilman. Olikohan -10 pakkasilla letkulämppäri 2h, pahvi paikoillaan ja noin 4 kilsaa kaupunkiajoa ja siitä motarille niin alko viisari oleen 75 asteen paikkeilla ja siitä nousi sit nopeesti motarilla. Ilman lämppäriä olis saanut ajella jo pidempään siellä motarilla, että ois lämmöt noussu.

Mutta pahvi tosiaan sen takia, että lämmöt nousee sinne 80-85 paikkeille.

Se kannattaa ottaa pois jos on kaupunkiajoa tiedossa ja keli plussalla. Ite käväsin Ruotsissa tossa hiihtolomalla ja jumituttiin pieneen ruuhkaan tunnelissa. Ulkolämpötila plussalla siellä ja alko lämmöt nousta jo 100 asteen tuntumaan siinä ryömiessä. Lähti pahvi kesäteloille tunnelin jälkeen, nyt ei ole sitä enää kaivannutkaan.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja daa »

mandula kirjoitti: 05 Huhti 2018, 08:26 Eikö siis pakkasilla noussut edelleen kuin sinne 70 asteeseen, kuten ennen pahvin laittoa?

Eipä se lämpö tunnu kovin nopeasti nousevan itelläkään pikkuajossa pahvilla tai ilman. Olikohan -10 pakkasilla letkulämppäri 2h, pahvi paikoillaan ja noin 4 kilsaa kaupunkiajoa ja siitä motarille niin alko viisari oleen 75 asteen paikkeilla ja siitä nousi sit nopeesti motarilla. Ilman lämppäriä olis saanut ajella jo pidempään siellä motarilla, että ois lämmöt noussu.

Mutta pahvi tosiaan sen takia, että lämmöt nousee sinne 80-85 paikkeille.

Se kannattaa ottaa pois jos on kaupunkiajoa tiedossa ja keli plussalla. Ite käväsin Ruotsissa tossa hiihtolomalla ja jumituttiin pieneen ruuhkaan tunnelissa. Ulkolämpötila plussalla siellä ja alko lämmöt nousta jo 100 asteen tuntumaan siinä ryömiessä. Lähti pahvi kesäteloille tunnelin jälkeen, nyt ei ole sitä enää kaivannutkaan.
Kyllä se lämpimämmäks lämpes kuin ilman pahvia, mutta hitaasti edelleenkin. Ihmettelen vaan tuota, että miks tuo moottori lämpiää niin hitaasti, onko syynä suuri nestemäärä vai mikä?
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Iso-Gee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 12:09

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Iso-Gee »

Huomasin tän vanhan langan täällä...
Itselläni alkoi ongelmat lämmön kanssa viime syksynä ja ensin vaihdoin termostaatin, joka siis kuuluu olla 92 asteinen ja se ei auttanut... auto käy kylmänä mittarin ja OBD lukeman mukaan.
Katsastuksessa arvot päin seiniä ja katsuri huudatti konetta lämpösemmäksi, kunnes yhtäkkiä arvot oli kohdillaan.
Ajoin pahvi nokassa talven ja aattelin, että mulla oli vikanen termari kun ostin halvan saksasta.
Nyt vaihdoin uuden termarin ja keitin vanhan kinkkumittarin kanssa ja toimii 92 asteessa.
Uudella termarilla sama homma.
Lämmöt sattaa väillä mittariin ja OBD arvoihin nousta 92 paikallaan, mutta hetken ajettua putoo 67 asteeseen OBD ja mittari laskee tappiin alas.
Nyt sit kuitenki reippaan ajon jälkeen ylävesiletku on lämmin ja flekti lähtee päälle -> eli päättelen mootorin lämmön olevan ok, MUTTA antureiden antavan höpöarvoja!?
Ostin Mätänetistä uuden anturin ja ostin siten valkoisen ja mustan anturin, kun ei kuulemma ilman kattomista voi mtietää kumpi anturi sinne on asennettu!?
Joku täs langas sano että siellä olisi 2 kpl antureit? Onko? ja onko totta että anturi on moottorin takana paloseinää vasten siellä minne mun nyrkki ei mahdu sitä irrottaan? Onko kellään kuvaa siittä paikasta ja muuta tietoo, miten hitossa sen saan vaihdettua? Pitääkö moottori irroittaa kummeistaan ja laskea tunkilla alaspäin?? Kaipaisein neuvoa kiireesti, kun tarvis nyt jotenkin se anturi sinne vaihtaa... Vai oliko niitä kaksi??
Iso-Gee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 12:09

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Iso-Gee »

Ja lisäksi kulutus kasvoi 2 litraa tän lämpöongelman vuoksi, koska ilm tietokjone luulee konetta viileeksi ja syötää sille ryyppyä sen mukaan...
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Noilla oireilla oot luultavasti oikeaa osaa vaihtamassa eli ECUn lämpötila-anturia. Toinen lt-anturi on flektille.

Eiköhän täältä löydy joku, joka osaa antaa sulle vastauksen, että missä se anturi sijaitsee.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Siellä kannen päässä ahtaassa välissä on kaks anturia. 2-napanen eculle ja 1-napanen mittaristolle.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Robertx »

DEAD kirjoitti: 14 Huhti 2019, 13:05 Siellä kannen päässä ahtaassa välissä on kaks anturia. 2-napanen eculle ja 1-napanen mittaristolle.
Juurikin noin ja jossain topicissa on kuvakin. Aiheesta on muutama topicci foorumilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Iso-Gee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 12:09

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Iso-Gee »

DEAD kirjoitti: 14 Huhti 2019, 13:05 Siellä kannen päässä ahtaassa välissä on kaks anturia. 2-napanen eculle ja 1-napanen mittaristolle.
Mites ne molemmat nyt näyttää puutaheinää? Vaikee uskoo että molemmat olis hajonnu yhtäaikaa?
Ja mikkähän anturit mulle Mätänetistä myytiin kun sain sen mustan ja valkoisen :o ?
Iso-Gee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 12:09

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Iso-Gee »

Ja näköjään ovat molemmat värit yks napasia.. sellanen lattee tatti päässä...
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Iso-Gee kirjoitti: 14 Huhti 2019, 13:13 Ja näköjään ovat molemmat värit yks napasia.. sellanen lattee tatti päässä...
Katso kuitista osanumero ja laita se Motonetin sivuilla hakuun.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Iso-Gee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 12:09

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Iso-Gee »

Niin.. siis tiskillä kysyin mootorin lämpötilan anturia. Kaveri sanoo, että siinä on joko valkoinen tai musta.. rungonnumeron perusteella ehkä musta, mutta kehotti ottaan molemmat ja palauttaan sen, mikä ei sovi.. Eli moottorin lämpötila-anturin oon ostanut ... Ei se vaan puhunut mitään kahdesta anturista mitää, mutta pitää nyt katoo, jos jollakin ohjeet siihen, millä niitä vaihtaa, niin hakee siten lisää antureita, jos siellä niitä näkyy lisää... Jännä etä jos siellä OBDlle oma ja mittarille oma ja molemmat on nyt yhtälailla väärässä, että ne olis erilliset anturit??
Iso-Gee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 12:09

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Iso-Gee »

Iso-Gee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 12:09

Re: omega b 2.2 moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja Iso-Gee »

Tuolla näemmä myydään juurikin 1 napasta, mikä mulla on ja sitten kaksi napasta, mistä Mätänetin poitsu ei puhunut mitään ... hitto..

https://www.autonosat24.fi/opel/omega-b ... ila-anturi
Vastaa Viestiin