omega b 2.2 moottorin lämpö
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Tässä rupesin taas tätä asiaa pohdiskelemaan, lueskelin omega omistajien foorumia venäjänmaalta niin pistipä mietityttää ... alkuperäinen termari alkaa avautumaan 92 asteissa ja täysin auki 107 asteissa... kävin omaa omega vähän kiusamassa niin opcom näytti että tuuletiin käynistyy 96 asteissa ja sammuu kun vesi on 84 asteista...... Vertailemalla lukuja 107 ja 96 tuntuu siltä että tuuletin käynistyy turhan aikasin..
onko kenelläkään tiedossa näitä oikeaita lämpötila arvoja?
mitä ajatuksia herää?
onko kenelläkään tiedossa näitä oikeaita lämpötila arvoja?
mitä ajatuksia herää?
Opel Omega B 2.2
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Sellasia että kaikki on ok.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Kuitenkin lämpötila 84 on liian pieni,
ja vois päätellä se laskee niin alas termarin ja tuulettimen yhteisestä vaikutuksesta...termari avautuu enemmän ja tuuletin pyörii...
ja vois päätellä se laskee niin alas termarin ja tuulettimen yhteisestä vaikutuksesta...termari avautuu enemmän ja tuuletin pyörii...
Opel Omega B 2.2
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Termostaatti alkaa tosiaan avautumaan 92 asteessa ja on täysin auki 107 asteessa.
Jäähdyttäjän tuulettimen, eli flektin lämpötilakytkin on jäähdyttäjässä. Sen päällekytkeytymislämpötila on 100 astetta ja poiskytkeytymislämpötila 95 astetta. Tämä on siis lämpötila sen lämpötilakytkimen kohdalla. Lämpötila ei ole sama kuin moottorin lämpötila.
Ainakaan tasaisessa maantieajossa flektin ei oletettavasti pitäisi käynnistyä , vaan lämpöjen pitäisi pysyä mittarin mukaan siinä 82-85 astetta.
Mittarin anturi on muistaakseni eri paikassa kuin tuo moottoriohjaukselle tiedon antava anturi.
Jäähdyttäjän tuulettimen, eli flektin lämpötilakytkin on jäähdyttäjässä. Sen päällekytkeytymislämpötila on 100 astetta ja poiskytkeytymislämpötila 95 astetta. Tämä on siis lämpötila sen lämpötilakytkimen kohdalla. Lämpötila ei ole sama kuin moottorin lämpötila.
Ainakaan tasaisessa maantieajossa flektin ei oletettavasti pitäisi käynnistyä , vaan lämpöjen pitäisi pysyä mittarin mukaan siinä 82-85 astetta.
Mittarin anturi on muistaakseni eri paikassa kuin tuo moottoriohjaukselle tiedon antava anturi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Miksi 84 astetta on liian pieni lämpötila?Atlanta17 kirjoitti:Kuitenkin lämpötila 84 on liian pieni,
ja vois päätellä se laskee niin alas termarin ja tuulettimen yhteisestä vaikutuksesta...termari avautuu enemmän ja tuuletin pyörii...
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
esimerkiksi tyhjäkäynnillä kulutus on isompi kun lämpötila on 84 eikä esimerkiksi 92, kun vertaa ajotietokoneelta eri lämpötiloissa
kumpi letku (alempi/ylempi) on ensin lämmin kun termari on just avautumassa?
ja kun termari on kiinni molempien letkujen pitää olla kylmiä?
kumpi letku (alempi/ylempi) on ensin lämmin kun termari on just avautumassa?
ja kun termari on kiinni molempien letkujen pitää olla kylmiä?
Opel Omega B 2.2
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
No tolla kuuden asteen erolla jäähdytysnesteen lämpötilassa ei kyllä ole tuon taivaallista merkitystä kulutukselle, ajotietokoneen havaitsema ero johtuu jostain ihan muusta tekijästä ja sitäpaitsi se lukema ei ole kovinkaan totuudenmukainen.Atlanta17 kirjoitti:esimerkiksi tyhjäkäynnillä kulutus on isompi kun lämpötila on 84 eikä esimerkiksi 92, kun vertaa ajotietokoneelta eri lämpötiloissa
kumpi letku (alempi/ylempi) on ensin lämmin kun termari on just avautumassa?
ja kun termari on kiinni molempien letkujen pitää olla kylmiä?
Ylävesiletkuhan se termostaatilta tulee joten se lämpenee huomionarvoisesti kun termostaatti lähtee avautumaan.
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Koska termari on 92 asteinen. (92-107asetetta)kcl kirjoitti:Miksi 84 astetta on liian pieni lämpötila?Atlanta17 kirjoitti:Kuitenkin lämpötila 84 on liian pieni,
ja vois päätellä se laskee niin alas termarin ja tuulettimen yhteisestä vaikutuksesta...termari avautuu enemmän ja tuuletin pyörii...
Opel Omega B 2.2
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Huomasin pientä eroa mittariston ja moottorille menevällä lämpötilatiedolla. (torque-softalla seurattu moottorille menevää lämpötilatietoa)
Mittaristo Moottori
80-astetta 80-astetta
85-astetta 85-astetta
90-astetta 95-astetta
93-94 -astetta 100-astetta(valoissa seisoessa)
Ei tarkalleen noin mennyt, mutta ymmärtänette pointin, että jonkun arvon jälkeen eculle menevä lämpötila on kormeampi kuin mittaristolle.
Mittaristo Moottori
80-astetta 80-astetta
85-astetta 85-astetta
90-astetta 95-astetta
93-94 -astetta 100-astetta(valoissa seisoessa)
Ei tarkalleen noin mennyt, mutta ymmärtänette pointin, että jonkun arvon jälkeen eculle menevä lämpötila on kormeampi kuin mittaristolle.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
omegan mittaristo on vähän suuntaa antava... eriantureiltahan ne tiedotkin niille menee
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Jeps... kuten Ari-S kirjoittaa... korjaan aikaisemmin kirjoittamaani... nuo jäähdytysnesteen lämpötila-anturit ovat vierekkäin, mutta tosiaan eri antureita.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Joo, niinhän noita antureita on kaksin kappalein.. Sitä meinasin, että vaikka mittariston lämpötila on se 85-90 välillä, niin saattaa moottorin lämpötila olla enemmänkin jolloin lämpötila pyörii termostaatin toiminta-alueella.
Kumpi noista antureista antaa totuudenmukaisemman tiedon, sitä ei voi tietää
Kumpi noista antureista antaa totuudenmukaisemman tiedon, sitä ei voi tietää
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Onko tietoa, miks tää z22xe moottori lämpiää niin hitaasti? Johtuuko 9-10litran jäähdytysneste määrästä vai onko toi edes paljon? Tuskin on niin kova hyötysuhde tällä moottorilla, että hukkalämpöä ei tulis
Termostaatti vaihdettu uuteen toistamiseen(ei alkuperäinen, mutta 40e hintainen, eli ei halvinkaan), mutta lämpötila nousee sinne 70asteen tietämille ja ei tahdo nousta enää näillä 20asteen pakkasilla.
Pahvia eteen jos ajoviima viilentää liian tehokkaasti? vai mitä tälle tekis, että nopeammin lämpiää ja sinne termostaatin avautumispisteeseen saakka.
Termostaatti vaihdettu uuteen toistamiseen(ei alkuperäinen, mutta 40e hintainen, eli ei halvinkaan), mutta lämpötila nousee sinne 70asteen tietämille ja ei tahdo nousta enää näillä 20asteen pakkasilla.
Pahvia eteen jos ajoviima viilentää liian tehokkaasti? vai mitä tälle tekis, että nopeammin lämpiää ja sinne termostaatin avautumispisteeseen saakka.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Näillä keleillä pahvia eteen, ite laitan jo jossain -5 pakkasissa viimestään.
Kesällä uudella termarilla ja uusilla nesteillä auton mittari näyttää maantieajossa 80-85 astetta, kaupungissa ruuhkassa saattaa joskus käydä jopa vähän aikaa yli 90 asteen.
Talvella ilman pahvia tuskin nousis tota 80 astetta korkeemmalle, pahvin kun heittää puskurin ja syylärin välissä olevaan koloon (peittää about puolet syyläristä) niin lämmöt nousee aikalailla normaalisti ja pysyy noissa kesälukemissa.
Kesällä uudella termarilla ja uusilla nesteillä auton mittari näyttää maantieajossa 80-85 astetta, kaupungissa ruuhkassa saattaa joskus käydä jopa vähän aikaa yli 90 asteen.
Talvella ilman pahvia tuskin nousis tota 80 astetta korkeemmalle, pahvin kun heittää puskurin ja syylärin välissä olevaan koloon (peittää about puolet syyläristä) niin lämmöt nousee aikalailla normaalisti ja pysyy noissa kesälukemissa.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: omega b 2.2 moottorin lämpö
Itsekin vaihdoin termarin, kun tein muutakin remppaa ja luulin että 80-85 ei olisi "normilämpö". Mutta näin se vaan taitaa olla.
Mitä lämpiämiseen tulee niin ilman lohkoa ei ole tullut lähdettyä näillä keleillä jotenka ei ole sellaista infoa tarjota, mutta -29'c, roikassa 2h, 5min tyhjäkäyntiä niin lämmöt jo 70'c viivan kohdalla. Puolet syyläristä peitettynä lämmöt pysyy kokoajan siellä 82-85 välissä oli ulkona sitten 0 tai -29'c
Mitä lämpiämiseen tulee niin ilman lohkoa ei ole tullut lähdettyä näillä keleillä jotenka ei ole sellaista infoa tarjota, mutta -29'c, roikassa 2h, 5min tyhjäkäyntiä niin lämmöt jo 70'c viivan kohdalla. Puolet syyläristä peitettynä lämmöt pysyy kokoajan siellä 82-85 välissä oli ulkona sitten 0 tai -29'c
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV