C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

e0101296 kirjoitti:
Boost pressure 100
fuel rail pressure sensor 1,8
MAP sensor (manifold absolute pressure) 101
Mass air flow sensor 15,9
Mass air flow sensor 1,2
B1 knock sensor signal (Bank1) 1,2
Bensanpaineen pienuuteen kiinnitin huomioni. Pitäisihän olla 3,5 kg.
Voi olla että laskee tyhjäkäynnillä tuonne 1.8 kiloon, kaippa suuttimet toimii niinkin pienellä paineella ...

En ole sitten olleenkaan minkään sortin turbospesialisti.
mä oletin että se on voltteina... jos on kiloina niin tosiaan on alhainen...
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Eiköhän tuo ole voltteja.
Ohjearvo 1,7-1,9V
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

kadett90 kirjoitti:Eiköhän tuo ole voltteja.
Ohjearvo 1,7-1,9V
Jeps... samaan päädyin, että voltteja pitäis olla. Jos olis paine, niin siitä olis jo tullut vikakoodi alhaisesta paineesta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

rami.jarvinen kirjoitti: Katsoin mitä oli tuolloin ollut nuo fueltrimmit, molemmille näytti 0%, onkohan op-com nyt hiukan temppuillut noiden osalta vai onko ihan ok??
Jos tarkoitat näitä niin ok.
Short term fuel trim ohjearvo -7....+7%
Long term fuel trim ohjearvo -5....+5%
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Robertx kirjoitti:
kadett90 kirjoitti:Eiköhän tuo ole voltteja.
Ohjearvo 1,7-1,9V
Jeps... samaan päädyin, että voltteja pitäis olla. Jos olis paine, niin siitä olis jo tullut vikakoodi alhaisesta paineesta.
Kävin varmistamassa tuon ja voltteja on juu.
Katselin piruuttas uudelleen noita arvoja tyhjäkäynnillä, tosin kone oli kylmä vaikka annoin hetken verran käydä.
Säikähdin hieman noita fueltrimmin arvoja, vaikuttaako tuo kylmä kone noihin näin paljon? :
Short term fuel trim -11%
Long term fuel trim 7%
Fuel rail pressure 1,8V
Sekä nuo ilma-arvot olivat myöskin kasvaneet:
Mass air flow sensor 16,9kg/h
Mass air flow sensor 1,2V

Kävin imuputket ja kiinnitykset lävitse ja ihan ookoolta vaikuttais. Voisiko olla niin että se IMM alkaa vaan olla entinen?
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Nuo ohjearvot on yleensä käyttölämpimänä.
Mutta olettaisin että kylmällä koneella arvot eivät ole samanlaisia.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tässä samassa autossahan oli kesällä tai keväällä ahtopaineongelmia, jos oikein olen lukenut. Tuliko se kuntoon ja jos/kun tuli, niin millä tavalla ??
Edelleen ilmeisesti virisofta moottoriohjauksessa ??
Jossain vaiheessa täällä foorumilla oli juttua Z28NEL - koneisesta Vectrasta , johon oli laitettu ilmeisesti Z28NET - koneiseen tarkoitettu virisofta.

Virisofta saattaa jossain määrin vaikuttaa mitattaviin arvoihin tai ainakin niin, että referenssiarvot eivät välttämättä ole samat kuin vakiossa.
Jossain tapauksessa virisofta (vähemmän hyvä) saattaa heittää fueltrimmit kunnolla negatiiviselle puolelle ja silloin luonnollisesti päästövalo syttyy.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Robertx kirjoitti:Tässä samassa autossahan oli kesällä tai keväällä ahtopaineongelmia, jos oikein olen lukenut. Tuliko se kuntoon ja jos/kun tuli, niin millä tavalla ??
Edelleen ilmeisesti virisofta moottoriohjauksessa ??
Jossain vaiheessa täällä foorumilla oli juttua Z28NEL - koneisesta Vectrasta , johon oli laitettu ilmeisesti Z28NET - koneiseen tarkoitettu virisofta.

Virisofta saattaa jossain määrin vaikuttaa mitattaviin arvoihin tai ainakin niin, että referenssiarvot eivät välttämättä ole samat kuin vakiossa.
Jossain tapauksessa virisofta (vähemmän hyvä) saattaa heittää fueltrimmit kunnolla negatiiviselle puolelle ja silloin luonnollisesti päästövalo syttyy.
Kyllä samainen auto kyseessä. Ongelma korjaantui lähes kokonaan tuolla ahtopaineen magneettiventtiilin vaihdolla. Meni pidemmän aikaa kunnes löi taas tauluun tuon mootttorinohjauksen vikavalon (auto+jakari). En siitä silloin niin välittänyt kun ei vaikuttanut käyntiin ym. millään lailla, päästöistäkin meni kesällä katsastuksesta läpi moitteetta!
Nyttemmin tässä alkutalvesta vasta on tuo päästövalo ilmaantunut mukaan kuvioihin.

Virisofta on edelleen, mutta moisesta ei ole tietoa onko kyseinen ohjelma tarkoitettu Z28NET koneiseen. On aikaisemman omistajan toimesta laitettu.

Alkuunhan auton hankkiessani, ei näitä vikavalo ongelmia ollut lainkaan. Alkoivat n.3-4kk oston jälkeen...
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

rami.jarvinen kirjoitti:
Robertx kirjoitti:
kadett90 kirjoitti:Eiköhän tuo ole voltteja.
Ohjearvo 1,7-1,9V
Jeps... samaan päädyin, että voltteja pitäis olla. Jos olis paine, niin siitä olis jo tullut vikakoodi alhaisesta paineesta.
Kävin varmistamassa tuon ja voltteja on juu.
Katselin piruuttas uudelleen noita arvoja tyhjäkäynnillä, tosin kone oli kylmä vaikka annoin hetken verran käydä.
Säikähdin hieman noita fueltrimmin arvoja, vaikuttaako tuo kylmä kone noihin näin paljon? :
Short term fuel trim -11%
Long term fuel trim 7%
Fuel rail pressure 1,8V
Sekä nuo ilma-arvot olivat myöskin kasvaneet:
Mass air flow sensor 16,9kg/h
Mass air flow sensor 1,2V

Kävin imuputket ja kiinnitykset lävitse ja ihan ookoolta vaikuttais. Voisiko olla niin että se IMM alkaa vaan olla entinen?
long term fueltrim ei muutu vaikka auto olisi kylmä... ellei sitten tietenkään et ajaa koskaan kilometriä enempää kerralla.... eli se näyttää n viimeisen 30min käyttöajan keskilukemaa...... ja kun se on jo 7% niin voi melko suurella varmuudella sanoa että jos ohjelma on toimiva (oikein tehty) niin maf on melko piipussa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Usempi on nyt sitä mieltä, että vika olis kenties MAFfissa, joten eiköhän sitten odotella sen saapumista ja toivotaan , että uuden MAFfin myötä ongelmat häviävät.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Robertx kirjoitti:Usempi on nyt sitä mieltä, että vika olis kenties MAFfissa, joten eiköhän sitten odotella sen saapumista ja toivotaan , että uuden MAFfin myötä ongelmat häviävät.
Samaa odottelen ja toivon! Pitäisi saapua ihan näinä päivinä, seuraillaan sitten tilannetta miten tokenee.. ?
Ilmoittelen tännekin toki miten reagoi tuon vaihtoon.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Noniin, tänään tuli vihdoin tuo uusi IMM, jonka samontein vaihdoin vanhan tilalle. Kävin myös pienellä koelenkillä auton kanssa.
Vedot tuntui palanneen normaaliksi, ei ollut puutuneisuutta havattavissa enää :yes:

Ainoa mikä tuntui oudolta, puhalsi kylmää ilmaa hyttiin jonkin aikaa, mutta korjaantui onneksi ajon myötä.

Nollasin vikakoodit, kaikki sain muuten nollattua paitsi sen turbon paineen koodin, P0236-05. Ei suostunut aikaisemmin huollossakaan sitä nollaamaan. Tosin silloin oli vielä vanha IMM paikallansa. Mietein josko onnistuis valon nollaus sitten, kun tässä tovin on ajellut ja jos nuo keskiarvot laskisi takasin normaaliin...??

Mass air flow sensor 13,9kg/h
mass air flow sensor 1,2
short term fuel trim 1
long term fuel trim 7

Siinä vielä muutamia arvoja, jotka kirjasin lenkin jälkeen tyhjäkäynnillä.
Täytyy seurailla miten auto käyttäytyy tässä tulevaisuudessa, josko alkaisi parempi jakso!
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Noniin, nyt alkaa näyttää hyvälle!! Vkl:na vielä piruuttani koitin ja vaihdoin alkuperäisen boschin mappi anturin vecculiin. Uusi joka oli paikoillaan, (ebaystä tilattu jonkin sortin tarvike anturi) ei oikein tuntunut toimivan ajossa niinkuin olisi pitänyt. Tosiaan, vaihdoin alkuperäiseen fiilispohjalta ja vikavalo joka on kiusannut aivan liian pitkään, oli poissa!
Nyt auto on pelittänyt niinkuin pitääkin :D

Tässä nyt kun mietiskellyt tuota vikavalo taistelua ja vikaihmettelyä, niin ensinnäkin map anturi ei ole koskaan ollutkaan viallinen. IMM on vain huomattavasti aikaisemmin alkanut heiketä, ja aiheuttanut näitä satunnaisia vikavalo efektejä. Nyt palaa mittaristossa ne valot mitkä kuuluukin, outoa, kun niihin jo niin tottui :lol:

Mut pääasia, että vika saatiin paikallistettua ja korjattua! Toivottavasti nyt saisi ihan huoletta painella menemään -(z)-

Ja kiitokset vielä tukijoukoille mukana ihmettelystä!
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Noniin, menihän tässä viikon verran kivasti auto kunnossa ilman vikavaloja! :banghead: Nyt on jo riekaleetkin hermoina :evil:

ELI, seuraavat vikakoodit tällä kertaa:
-P0170-11 Fuel trim system too rich (bank 1)
-P0236-05 Turbocharger boost sensor "A" circuit high
Ja moottorin päästövalo palaa....

Nämä kaksi on siis aikaisemminkin tullut, ylempi koodi on tuoreempi. Alempi koodi on siis kiusannut jo huomattavasti aikaisemmin.
IMM:n tosiaan viikko takaperin vaihdoin, sekä viallisen MAPin, nollasin koodit ja hyvin meni! Tosin hetken aikaa vaan.

Edelleen käynti mielestäni ihan normaalia, ei ainakaan mitään suurta poikkeavaa, jonka heti huomaisi. Kulutus ok, tyhjäkäynti ok, muutenkin auto tuntuu ok. Kunnolla ei ole liukkaiden kelien takia päässyt vedättämään, jotta näkisi onko puhti tosissaan kunnolla tallella. Kevyempiä vedätyksiä on hiukan saanut, ihan ookoolta vaikuttanut.

OP-COMin arvoja taas hiukan tähän väliin:
-Mass air flow sensor 10,3 kg/h
-mass air flow sensor 1,1 V
-map sensor 101 kPa
-B1S1 O2 sensor heater (bank 1 sensor 1) 1 %
-B1S1 catalyst temperature (bank 1 sensor 1) 98 Cº
-B1S1 O2 sensor (Bank 1 sensor 1) 0,99 :1
-B1S1 O2 sensor heater ( bank 1 sensor 2) 15 %
-B1S1 O2 sensor (bank 1 sensor 2) 597 mV
-short term fuel trim (bank 1) 0 %
-long term fuel trim (bank 1) 5%

Arvot otettu tyhjäkäynnillä, noin puoli tuntia ajon jälkeen, jolloin kone oli kunnolla lämmin.

Mistä nyt tällä kertaa alkaisi sitä vikaa etsimään/miettimään???
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: C Vectran mysteeri!?

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

rami.jarvinen kirjoitti:Noniin, menihän tässä viikon verran kivasti auto kunnossa ilman vikavaloja! :banghead: Nyt on jo riekaleetkin hermoina :evil:

ELI, seuraavat vikakoodit tällä kertaa:
-P0170-11 Fuel trim system too rich (bank 1)
-P0236-05 Turbocharger boost sensor "A" circuit high
Ja moottorin päästövalo palaa....

Nämä kaksi on siis aikaisemminkin tullut, ylempi koodi on tuoreempi. Alempi koodi on siis kiusannut jo huomattavasti aikaisemmin.
IMM:n tosiaan viikko takaperin vaihdoin, sekä viallisen MAPin, nollasin koodit ja hyvin meni! Tosin hetken aikaa vaan.

Edelleen käynti mielestäni ihan normaalia, ei ainakaan mitään suurta poikkeavaa, jonka heti huomaisi. Kulutus ok, tyhjäkäynti ok, muutenkin auto tuntuu ok. Kunnolla ei ole liukkaiden kelien takia päässyt vedättämään, jotta näkisi onko puhti tosissaan kunnolla tallella. Kevyempiä vedätyksiä on hiukan saanut, ihan ookoolta vaikuttanut.

OP-COMin arvoja taas hiukan tähän väliin:
-Mass air flow sensor 10,3 kg/h
-mass air flow sensor 1,1 V
-map sensor 101 kPa
-B1S1 O2 sensor heater (bank 1 sensor 1) 1 %
-B1S1 catalyst temperature (bank 1 sensor 1) 98 Cº
-B1S1 O2 sensor (Bank 1 sensor 1) 0,99 :1
-B1S1 O2 sensor heater ( bank 1 sensor 2) 15 %
-B1S1 O2 sensor (bank 1 sensor 2) 597 mV
-short term fuel trim (bank 1) 0 %
-long term fuel trim (bank 1) 5%

Arvot otettu tyhjäkäynnillä, noin puoli tuntia ajon jälkeen, jolloin kone oli kunnolla lämmin.

Mistä nyt tällä kertaa alkaisi sitä vikaa etsimään/miettimään???
öhh.... ymmärsinkö tästä ny että katin lämpötila on 98 astetta???? mulla on hetken tyhjäkäynnin jälkeen yli 300 ja lämpimänä lähellä 600..... pisti vaan silmään tuommoinen.....
Vastaa Viestiin