C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

HerraIhme kirjoitti:
rami.jarvinen kirjoitti:Noniin, menihän tässä viikon verran kivasti auto kunnossa ilman vikavaloja! :banghead: Nyt on jo riekaleetkin hermoina :evil:

ELI, seuraavat vikakoodit tällä kertaa:
-P0170-11 Fuel trim system too rich (bank 1)
-P0236-05 Turbocharger boost sensor "A" circuit high
Ja moottorin päästövalo palaa....

Nämä kaksi on siis aikaisemminkin tullut, ylempi koodi on tuoreempi. Alempi koodi on siis kiusannut jo huomattavasti aikaisemmin.
IMM:n tosiaan viikko takaperin vaihdoin, sekä viallisen MAPin, nollasin koodit ja hyvin meni! Tosin hetken aikaa vaan.

Edelleen käynti mielestäni ihan normaalia, ei ainakaan mitään suurta poikkeavaa, jonka heti huomaisi. Kulutus ok, tyhjäkäynti ok, muutenkin auto tuntuu ok. Kunnolla ei ole liukkaiden kelien takia päässyt vedättämään, jotta näkisi onko puhti tosissaan kunnolla tallella. Kevyempiä vedätyksiä on hiukan saanut, ihan ookoolta vaikuttanut.

OP-COMin arvoja taas hiukan tähän väliin:
-Mass air flow sensor 10,3 kg/h
-mass air flow sensor 1,1 V
-map sensor 101 kPa
-B1S1 O2 sensor heater (bank 1 sensor 1) 1 %
-B1S1 catalyst temperature (bank 1 sensor 1) 98 Cº
-B1S1 O2 sensor (Bank 1 sensor 1) 0,99 :1
-B1S1 O2 sensor heater ( bank 1 sensor 2) 15 %
-B1S1 O2 sensor (bank 1 sensor 2) 597 mV
-short term fuel trim (bank 1) 0 %
-long term fuel trim (bank 1) 5%

Arvot otettu tyhjäkäynnillä, noin puoli tuntia ajon jälkeen, jolloin kone oli kunnolla lämmin.

Mistä nyt tällä kertaa alkaisi sitä vikaa etsimään/miettimään???
öhh.... ymmärsinkö tästä ny että katin lämpötila on 98 astetta???? mulla on hetken tyhjäkäynnin jälkeen yli 300 ja lämpimänä lähellä 600..... pisti vaan silmään tuommoinen.....
Kyl.. tuota samaa itsekkin pelästyin. Voiko olla jäähtynyt niin nopeasti noin paljon?! Katselin mitä on näyttänyt tuolloin aikaisemmin kun noita arvoja ottanut, niin silloin tyhjäkäynnillä arvot ollu 239 ja 364ºC luokkaa. Pakko katsoa tuo vielä uudestaan, ei ole varaa/innostusta mitään uutta kattia alkaa makselee :no:
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Laitatko vielä fuel trimmien arvot molemmille lohkoille ajon jälkeen, eli bank1 ja bank2, onko noissa eroa?

Jos vain toisessa (bank1) on tuo LTFT +5 (eli kone käy laihalla ja ecu yrittää kompensoida laihaa käyntiä lisäämällä polttoaineensyöttöä), niin yksi vahva vikaehdokas on tosiaan jo aiemminkin mainittu imuilmavuoto kyseisen lohkon puolella (esim. imusarjan jälkeen). Tuota voi vielä yrittää metsästellä vaikkapa starttisprayn kanssa tai letkulla kuuntelemalla, jos ei korvakuulolla suhinoita kuulu.
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Jartsi kirjoitti:Laitatko vielä fuel trimmien arvot molemmille lohkoille ajon jälkeen, eli bank1 ja bank2, onko noissa eroa?

Jos vain toisessa (bank1) on tuo LTFT +5 (eli kone käy laihalla ja ecu yrittää kompensoida laihaa käyntiä lisäämällä polttoaineensyöttöä), niin yksi vahva vikaehdokas on tosiaan jo aiemminkin mainittu imuilmavuoto kyseisen lohkon puolella (esim. imusarjan jälkeen). Tuota voi vielä yrittää metsästellä vaikkapa starttisprayn kanssa tai letkulla kuuntelemalla, jos ei korvakuulolla suhinoita kuulu.
Ei tuo op-com, joka minulla on näytä kuin nuo kaksi fuel trimmi arvoa.
Tänäpä tuli tämmösiä arvoja
short term fuel trim -1 %
long term fuel trim 5%
catalyst temperature 371 C
mass air flow sensor 12,2 kg/h
mass air flow sensor 1,2 V

MUTTA, tänään töistä lähtiessäni etsiskelin noita imuvuotoja cleanerillä tuloksetta. Kävin liitoskohdat lävitse ja vähän jokapuolelta, mutta ei löytynyt vuotavia kohtia. Ihan ympäri putkia en saanut tarkastettua kun ei saanut suihkutettua kunnolla. Mutta täytyy vielä paremmalla ajalla yrittää etsiä, jos vaikka löytyisi.
Ja kun autoon hyppäsin ja hetken siinä ajelin, niin havahduin, ettei vikavalo palakkaan enää :o Hyvä niin, mutta mitä ihmettä? :lol:

Mistäköhän se taas alunperin siihen sitten on syttynyt? Onkohan vaan päässyt kosteutta johonkin väärään paikkaan, joka nyt on poistunut? Pitääpi taas vaan seurailla tilannetta antaa mennä vaan, kun kerran auto kukkuu ja menee kuten pitääkin!
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

tuli täs eräs tapaus mieleen.... kaverilla... nissani tosiaan.... vikavalo kans paloi ei palanu ja päästöjä ja fueltrimmejä kans nutisi.... jonkin ajan kuluttua sitten teki havannon että kosteimpinä päivinä temppuili enemmän..... ja lopulta vika löytyi.... lambda anturi oli jostain käsittämättömästä syystä löystyny hieman.... juuri sopivasti ettei kulostanut että vuotaa mutta kosteilla keleillä ( tai pienemmällä ilmanpaineella tai kylmemmällä kelillä kun ne liikkuu käsikädessä) haukkas ilmaa kierteen välistä ja sotki kaikki säädöt.... kiristys ja vika ei palannu ennenkuin vuoden päästä lamda antoi periksi lopullisesti.... ei oo paha homma ny tuo tarkastaa..... muista 2 lamdaa.... toinen turbon vieressä osittain suojapellin alla ja toiseen pääsee parhaiten alakautta käsiksi.... htoki kato että johdot ja liittimet on kunnossa myös.....
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuo on kyllä totta, mitä HerraIhme kirjoittaa. Pienikin vuoto siinä lambdan juuressa vaikuttaa. Joillakin on ollut pieni halkeama itse lambdassa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ZeiEizh
OCF Member 2016
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Marras 2010, 19:17

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »

Vanhaan tarinaan lisää ihmettelyä. Eri auto kumminkin.

Tuossa kun ensilumet tuli, niin tehot katosi. Kaasupolkimeen reagointi surkea. Mutta kun malttoi odottaa heräämistä, niin kyllä siellä ruutiakin oli vielä.

Seuraava aamu kone lähti todella surkeasti käymään. Lähti kumminkin. Ajelin kinnerin lämpimäksi ja lähti käymään nätisti.

Seuraavana aamuna ei sitten lähtenytkän enää käyntiin. Parikertaa sytytti ja sen jälkeen ei mitään. Ylimääräisiä ääniä ei kuulunut eikä mitään varoitusvaloa ole. Ei moottorin eikä päästöjen.

Auto on ohjelmoitu, joten sen takia eml ei syty? Long yerm fuel trim on nolla ainakin sen takia.

Katselin Car Scanner appilla uusia ja vanhoja arvoja ja laitan niistä kuvia.
-IMM on tyhjäk. 5-6g. O2S1 ei oskilloi, ennen kyllä.
-Katti menee +400c helposti
- O2S2 näyttää aika tasaista. Hiukan oskilloi.
- short term fuel trim liikaa, +15 - +25

Esin vuotoja, mutta en löytänyt. Ostin uuden lambdan ja huomenna vaihdan.
Sulakkeet pitää myös katsoa. MAFfi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ZeiEizh
OCF Member 2016
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Marras 2010, 19:17

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »

Lisää kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kuvien perusteella näyttäis , että ykköslambda ei säädä mitään, joten ainakin se vaihtoon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ZeiEizh
OCF Member 2016
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Marras 2010, 19:17

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »

Joo. Se mulla on jo tuossa. Tänään piti vaihtaa, mutta ulkopuuha ei huvittanut.

Bensansuodatin on myös mietityttänyt. Tukossa/jäässä?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Millä moottorilla tämä auto on , kun ei ole sama kuin aiemmin ?
Tuohon käynnistyvyyteen sen verran, että kampiakselin anturin signaali vaikuttaa sytytykseen ja nokka-akselin signaali sitten ruiskutukseen. Niiden kunto on syytä tarkistaa. Jos kuvissa näkyy pitkä käynnistysjakso ja sitten vasta käynnistyminen, niin lambda voi olla ihan ok. Se ei juurikaan vaikuta itse käynnistymiseen. Kannattaa myös katsoa , mitä moottorin lämpötila-anturi näyttää lämpötilaksi. Näin kylmällä , jos ei rikasta seosta yhtään, ei auto hyvin käyntiin lähde. Samoin tietty päinvastaisessa tapauksessa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ZeiEizh
OCF Member 2016
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Marras 2010, 19:17

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »

Z28nel.

Virheilmoituksia ei ole tullut noista. Ei nokasta eikä kammesta.

Mutta jos kuvasta katsoo jäähdytysnesteen lämpötilaa, niin ei voi pitää paikkaansa. Kyseessä on kylmästartti kylmällä autolla. Ulkolämpö oli noin nolla.

Ylläolevassa kuvassa on noin puolet open looppia ja puolet closed looppia. Eli auto kumminkin käynnissä koko ajan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1064
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Näissä "optimoiduissa" ylivirityksissä on kattien tukkeentuminen tavallista herkempää ja tukkoinen katti sitten lopulta hajottaa koko koneen.
ZeiEizh
OCF Member 2016
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Marras 2010, 19:17

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »

Totta.

Mutta en vielä itse syyttäisi omaa katista?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Tuo jäähdytysnesteen lämpötilan asteikko alkaa kummasti n. 40 asteesta... onko tuo celsius asteina ? Jos olis fahrenheiteina , olisi noin 5 astetta.
Ykköslambda alkaa säätämään edes hieman vasta kaasun polkemisen jälkeen, mikä kenties viittaisi , ettei sen lämmitys pelaa.
Jos katti olisi tukossa lämpenisi pakoputken alkuosa huomattavasti , eikä kone ottaisi kierroksia juurikaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1064
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: C Vectran mysteeri!? jatkuu..

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ihmetyttää vaan tuo MAF 5->30 g/s ja siinä STFT sahaus, joka näyttää tukkoselta.
Vastaa Viestiin