Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
tmo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Maalis 2015, 13:06

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja tmo »

Nyt on viikon sisällä joutunut omaan vm. -11 1.6T ja 125 tuhatta ajettuun lisäämään kahdesti nestettä. Ekalla kertaa ei vielä päällepäin näkynyt mitään vuotopaikkaa, mutta eilen löytyi lätäkkö alta ja vaihdelaatikon päältä nestettä. Maanantai aamuna vien huoltoon, saas nähdä millainen remontti tulossa. Neste näyttää ihan kirkkaalta eikä öljykorkissa näy ylimääräistä mönjää. Onneksi. Selviäiskö pelkällä paisuntasäiliön vaihdolla?
Astra J 1.6t ST -11
eeGi
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 01:42

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja eeGi »

Sama vika oli myös omassa astrassa. Sain vinkin että paisuntasäiliön korkki tulee vaihtaa. Vaihdoin sen ja ainakin toisetaiseksi ongelma on hävinnyt. Kuulema GM:n oma jäähdytysneste on niin hirveetä tököttiä että kun se pääse kuivumaan korkin ylivuoto mekanisimiin niin se lakkaa toimimasta.
Opel astra j 2011. :worship:
anttist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja anttist »

anttist kirjoitti: 16 Marras 2017, 18:33
anttist kirjoitti:
anttist kirjoitti: Jäähdytysnesteen häviämisestä ei osaa vielä sanoa mitään varmaa, katsellaan viikon päästä tilannetta uudelleen.
Tilanne edelleen se että nestettä häviää sekä öljykorkkiin ja tikkuun tulee töhnää. Eli jakopää auki seuraavaksi ja toivotaan että vika olisi siellä...
Tilanne jatkui edelleen samanlaisena, pitkässä matkassa nestettä hävisi melko vähän, mutta normaalissa työmatka-ajossa noin 3dl kahdessa viikossa. Öljykorkkiin ja tikun yläpäähän tuli edelleen majoneesia kelistä riippumatta. Öljyjä tuli vaihdettua kuukauden välein laakerivaurion riskin pienentämiseksi kun autolla oli kuitenkin pakko liikkua.

Vihdoin löysin viikonlopun aikaa tehdä asialle jotain ja vaihdoin jakopään kotelon tiivisteen. Työaikaa kului noin 15 tuntia rauhallisesti puuhastellen. Tiivisteessä oli muutama epämääräinen kohta, mutta täysin varmaksi vuotamista vesipumpun kanavasta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan. Nyt remontin jälkeen on ajettu puolitoista viikkoa eikä majoneesia enää ole tullut ja jäähdytysnestettäkään ei taida hävitä. Eli kyllä se vika vaan siellä vaikuttaisi olleen mitä heti ensimmäisenä epäilin...

Karkeasti työvaiheet:
Pakoputken alkuosa irti
Katalysaattori irti
Pyöräkotelon muovit irti
Apulaitehihna irti
Kampiakselin hihnapyörä irti
Öljypohja irti
Johdot ja letkut venttiilikopan läheisyydestä irti
Venttiilikoppa irti
Nokka-akselien säätimet irti
Ilmastoinnin kompressori irti ja sivuun
Kompressorin tukirauta irti
Laturi irti
Vedet ulos
Vesipumppu irti
Jakokoppa irti
Jaon lukitus työkaluilla
Jakoketju irti
Jakopään tiiviste pois

Ja kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä

Pari kuvaa:
Venttiilikopan sisäpuoli
Kanava missä vuoto todennäköisesti oli

Löytyisi kerran käytetty jakopään ajoituksessa tarvittava työkalusarja myyntiin jos jollain on vastaava operaatio edessä...
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Kun sinulla on kokemusta, niin lähteekö katalysaattori irti irroittamalla ensin pakoputken ja katin väliset pultit, ja sitten katin kauluspannan turboon, ja sitten alakautta pois? Minulla on lievä vuoto öljynjäähdyttimessä, johon ei pääse käsiksi ottamatta kattia pois. Se vuoto tiputtelee pakoputken päälle öljyä joka haiskahtelee aika ajoin ikävästi. Ei kiireellinen korjattava, että varmaan jotain isompaa ilmenee kyllä ennen...
anttist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja anttist »

Katalysaattori on kiinni kahdella pultilla tukiraudoissa ja sillä pannalla turbossa. Alakautta tulee pois. Pakoputken etuosan joutuu ehkä ottamaan tieltä pois. Itse otin pakosarjan suojapellin (3 pulttia) ja katalysaattorin suojapellin (4 pulttia) pois niin pääsi paremmin käsiksi kiinnityspultteihin.
Mahdollisesti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 47
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 08:26

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Mahdollisesti »

anttist kirjoitti: 07 Helmi 2018, 20:06
anttist kirjoitti: 16 Marras 2017, 18:33
anttist kirjoitti:
anttist kirjoitti: Jäähdytysnesteen häviämisestä ei osaa vielä sanoa mitään varmaa, katsellaan viikon päästä tilannetta uudelleen.
Tilanne edelleen se että nestettä häviää sekä öljykorkkiin ja tikkuun tulee töhnää. Eli jakopää auki seuraavaksi ja toivotaan että vika olisi siellä...
Tilanne jatkui edelleen samanlaisena, pitkässä matkassa nestettä hävisi melko vähän, mutta normaalissa työmatka-ajossa noin 3dl kahdessa viikossa. Öljykorkkiin ja tikun yläpäähän tuli edelleen majoneesia kelistä riippumatta. Öljyjä tuli vaihdettua kuukauden välein laakerivaurion riskin pienentämiseksi kun autolla oli kuitenkin pakko liikkua.

Vihdoin löysin viikonlopun aikaa tehdä asialle jotain ja vaihdoin jakopään kotelon tiivisteen. Työaikaa kului noin 15 tuntia rauhallisesti puuhastellen. Tiivisteessä oli muutama epämääräinen kohta, mutta täysin varmaksi vuotamista vesipumpun kanavasta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan. Nyt remontin jälkeen on ajettu puolitoista viikkoa eikä majoneesia enää ole tullut ja jäähdytysnestettäkään ei taida hävitä. Eli kyllä se vika vaan siellä vaikuttaisi olleen mitä heti ensimmäisenä epäilin...

Karkeasti työvaiheet:
Pakoputken alkuosa irti
Katalysaattori irti
Pyöräkotelon muovit irti
Apulaitehihna irti
Kampiakselin hihnapyörä irti
Öljypohja irti
Johdot ja letkut venttiilikopan läheisyydestä irti
Venttiilikoppa irti
Nokka-akselien säätimet irti
Ilmastoinnin kompressori irti ja sivuun
Kompressorin tukirauta irti
Laturi irti
Vedet ulos
Vesipumppu irti
Jakokoppa irti
Jaon lukitus työkaluilla
Jakoketju irti
Jakopään tiiviste pois

Ja kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä

Pari kuvaa:
Venttiilikopan sisäpuoli
Kanava missä vuoto todennäköisesti oli

Löytyisi kerran käytetty jakopään ajoituksessa tarvittava työkalusarja myyntiin jos jollain on vastaava operaatio edessä...
Sama täällä todennäköisesti, jakopään kotelon tiiviste. Moottorin lämmöt ei ole koskaan menneet punaiselle, joten kannentiiviste voidaan pudottaa pois? Jäähdytysnestettä hävittää n.2dl/kk ja öljytikun yläpäässä ja öljykorkissa on vaaleanruskeaa töhnää. Ei voi olla muuta kuin, että jäähdytinnestettä pääsee moottoriöljyn sekaan. Täytyy viedä pajalle kun en itse osaa korjata.
Mahdollisesti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 47
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 08:26

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Mahdollisesti »

Mahdollisesti kirjoitti: 25 Maalis 2018, 16:32
anttist kirjoitti: 07 Helmi 2018, 20:06
anttist kirjoitti: 16 Marras 2017, 18:33
anttist kirjoitti:
anttist kirjoitti: Jäähdytysnesteen häviämisestä ei osaa vielä sanoa mitään varmaa, katsellaan viikon päästä tilannetta uudelleen.
Tilanne edelleen se että nestettä häviää sekä öljykorkkiin ja tikkuun tulee töhnää. Eli jakopää auki seuraavaksi ja toivotaan että vika olisi siellä...
Tilanne jatkui edelleen samanlaisena, pitkässä matkassa nestettä hävisi melko vähän, mutta normaalissa työmatka-ajossa noin 3dl kahdessa viikossa. Öljykorkkiin ja tikun yläpäähän tuli edelleen majoneesia kelistä riippumatta. Öljyjä tuli vaihdettua kuukauden välein laakerivaurion riskin pienentämiseksi kun autolla oli kuitenkin pakko liikkua.

Vihdoin löysin viikonlopun aikaa tehdä asialle jotain ja vaihdoin jakopään kotelon tiivisteen. Työaikaa kului noin 15 tuntia rauhallisesti puuhastellen. Tiivisteessä oli muutama epämääräinen kohta, mutta täysin varmaksi vuotamista vesipumpun kanavasta ei kuitenkaan pystynyt sanomaan. Nyt remontin jälkeen on ajettu puolitoista viikkoa eikä majoneesia enää ole tullut ja jäähdytysnestettäkään ei taida hävitä. Eli kyllä se vika vaan siellä vaikuttaisi olleen mitä heti ensimmäisenä epäilin...

Karkeasti työvaiheet:
Pakoputken alkuosa irti
Katalysaattori irti
Pyöräkotelon muovit irti
Apulaitehihna irti
Kampiakselin hihnapyörä irti
Öljypohja irti
Johdot ja letkut venttiilikopan läheisyydestä irti
Venttiilikoppa irti
Nokka-akselien säätimet irti
Ilmastoinnin kompressori irti ja sivuun
Kompressorin tukirauta irti
Laturi irti
Vedet ulos
Vesipumppu irti
Jakokoppa irti
Jaon lukitus työkaluilla
Jakoketju irti
Jakopään tiiviste pois

Ja kasaus sitten käänteisessä järjestyksessä

Pari kuvaa:
Venttiilikopan sisäpuoli
Kanava missä vuoto todennäköisesti oli

Löytyisi kerran käytetty jakopään ajoituksessa tarvittava työkalusarja myyntiin jos jollain on vastaava operaatio edessä...
Sama täällä todennäköisesti, jakopään kotelon tiiviste. Moottorin lämmöt ei ole koskaan menneet punaiselle, joten kannentiiviste voidaan pudottaa pois? Jäähdytysnestettä hävittää n.2dl/kk ja öljytikun yläpäässä ja öljykorkissa on vaaleanruskeaa töhnää. Ei voi olla muuta kuin, että jäähdytinnestettä pääsee moottoriöljyn sekaan. Täytyy viedä pajalle kun en itse osaa korjata.
Vielä lisäksi, että öljytikusta katsottuna moottorin öljymäärä on pikkuisen lisääntynyt, aavistuksen ylärajan yläpuolella. Aika vahvasti näyttää, että jäähdytysneste vuotaa moottoriöljyn sekaan.
Mahdollisesti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 47
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 08:26

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Mahdollisesti »

Joo, jakopään kotelon tiiviste vuoti ja päälle vielä oli kansihalki, vaikka lämmöt ei ole koskaan menneet yli 90 asteen. Siinä ne syyt jäähdytysnesteen katoamiselle. Kansissa on kuulemma ollut materiaalivirheitä, kuulemma yleinen vika. Korjaus maksaa noin 3500 euroa, ehkä ylikin. Auto oli J-astra mallivuosi 2013 ja 81tkm mittarissa. Että semmosta.....
anttist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja anttist »

Huono tuuri kun kansikin ollut vielä halki. Meillä on nyt muutama tuhat km ajeltu rempan jälkeen eikä mitään oireita ole enää ollut eli toistaiseksi kunnossa.
Mahdollisesti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 47
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 08:26

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Mahdollisesti »

anttist kirjoitti: 30 Maalis 2018, 16:51 Huono tuuri kun kansikin ollut vielä halki. Meillä on nyt muutama tuhat km ajeltu rempan jälkeen eikä mitään oireita ole enää ollut eli toistaiseksi kunnossa.
Oliskohan tuo sama tilata Opelin tehtaalta kokonaan uusi moottori, se maksaa 6000 euroa. Sillä taas ajelisi ainakin seuraavat 81tkm ............
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mahdollisesti kirjoitti: 30 Maalis 2018, 19:35
anttist kirjoitti: 30 Maalis 2018, 16:51 Huono tuuri kun kansikin ollut vielä halki. Meillä on nyt muutama tuhat km ajeltu rempan jälkeen eikä mitään oireita ole enää ollut eli toistaiseksi kunnossa.
Oliskohan tuo sama tilata Opelin tehtaalta kokonaan uusi moottori, se maksaa 6000 euroa. Sillä taas ajelisi ainakin seuraavat 81tkm ............
Merkkiliikkeessä teetättää ja pyytää tekemään takuu kyselyä. Ei kansi saisi halki olla tuon ikäisessä autossa edes takuun ulkopuolella. Olettaen että huollettu asianmukaisesti että olisi goodwill mahdollisuuksia
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
crisse
OCF Member 2016
Viestit: 417
Liittynyt: 02 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja crisse »

Mahdollisesti kirjoitti: 30 Maalis 2018, 11:33 Joo, jakopään kotelon tiiviste vuoti ja päälle vielä oli kansihalki, vaikka lämmöt ei ole koskaan menneet yli 90 asteen. Siinä ne syyt jäähdytysnesteen katoamiselle. Kansissa on kuulemma ollut materiaalivirheitä, kuulemma yleinen vika. Korjaus maksaa noin 3500 euroa, ehkä ylikin. Auto oli J-astra mallivuosi 2013 ja 81tkm mittarissa. Että semmosta.....
Se lämpömittari koetaulussa on lähinnä koriste, pysähtyy aina siihen 90 asteen kohtaan. Oikeat normilämmöt on siinä 100-105 asteen paikkeil.
Swainburn
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Elo 2018, 20:01

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja Swainburn »

Tänään käyty huollossa kun alkoi kesällä kuluttaa jäähdytysnestettä (1,4 turbo 2011 ajettu 99tkm). Tuo kotelo syypäänä, osa n. 50€ ja työtä 1-1,5h arviona ei merkkiliikkeessä.
tmo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Maalis 2015, 13:06

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja tmo »

Seuraava vuotopaikka tuli sitten korjautettua. Kyseessä pieni letku termostaattikotelon vieressä, joka oli kovettunut ja halkesi=>nesteet pihalle. Jokohan nuo ongelmapaikat olisi kaikki läpikäyty... kyseessä siis 1.6T Astra J ja mittarissa 143tkm.
Astra J 1.6t ST -11
Avatar
caravan16v
'Senator'
'Senator'
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Maalis 2005, 15:07
Paikkakunta: jkl

Re: Astra J 1.4 turbo jäähdytysnesteen kulutus

Viesti Kirjoittaja caravan16v »

Kävin vaihdattamassa astra -14 ajettu 62300km vesikotelon, vuoti muoviliittimen juuresta kun kone lämmin ja liikutteli letkua. Onneksi ei kallis korjaus vesikotelo 50,18e ja joutui vaihtamaan sen letkun joka menee paisuntasäiliöön 17,58e ja nestettä 7,59e + työ ja pientarvike yht.150,17e
Laakkosella.
Vastaa Viestiin