Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti
Astra H Z16XE1 huono kylmäkäynti
z16xe1 moottorilla varustettu H astra käy huonosti kylmänä. Ensikilometreillä taajama-ajossa hetkellinen kulutus näyttää jotain 12-15l/100km, eli vie siis paljon bensaa kylmänä. Moottorijarrutuksen kun tekee niin vetäsee herneet nenään ja nykäsee oikeen kunnolla pari kertaa. Valoissa kun joutuu seisomaan niin tuntee ihan kun kone pätkisi. Viime kesänä putsattu kaasuläppäkotelo. Syksyllä vaihdettu viimeksi tulpat ja niistä oli silloin ehkä hieman apua. Heti kun kone on lämmennyt loppuu nykimiset ja moottorin tärinä. Ei vikakoodeja tallentunut. Mistä kannattaisi lähteä vikaa selvittämään ?
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Re: Astra H huono kylmäkäynti
Yksi vaihtoehto on moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Näyttää liian kylmää lämpötilaa, jolloin kone käy aivan liian rikkaalla.
Toinen vaihtoehto on termostaatti:
Kenttäapuohje: 2462
Vika: Moottori Z16/18XE1/P/R, termostaatti - MIL-valo palaa, vikakoodi P0115 on tallentunut
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-H 2004...2010,Vectra-C 2006...2008 Z16XEP| Z16XE1| Z16XER,Z16XEP| Z18XER
Valitus: MIL-valo palaa, vikakoodi P0115 on tallentunut.
Syy: Syitä voi olla useita, katso myös TIS:n ohjeet.
Tuotanto:
Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, tarkista jäähdytysnesteen lämpötila
Tech 2:lla. Jos jäähdytysnesteen lämpötila ei nouse n. 103 °C:een,
termostaatti on saattanut juuttua avoimeen asentoon ja se on
vaihdettava.
Astra-H:ssa Z16XEP/XE1 ja Vectra-C:ssä Z16XEP jäähdyttimen
jäähdytysnesteen lämpötilaa ja moottorin jäähdytysnesteen
lämpötilaa on verrattava toisiinsa. Jos jäähdyttimen jäähdytysnesteen
lämpötila nousee, ennen kuin mainittu 103 °C:n lämpötila on
saavutettu, termostaatti on vaihdettava.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 06 - Vikakoodi annettu ohjainlaitteen kautta
Vikakoodi: P0115
Ei välttämättä anna heti vikakoodia ja jos on testeri... vaikkapa op-com, niin kannattaa vertailla noita lämpötiloja... myös koskien moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturia.
Kannattaa katsoa, miltä tulpat näyttävät nyt.
Toinen vaihtoehto on termostaatti:
Kenttäapuohje: 2462
Vika: Moottori Z16/18XE1/P/R, termostaatti - MIL-valo palaa, vikakoodi P0115 on tallentunut
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-H 2004...2010,Vectra-C 2006...2008 Z16XEP| Z16XE1| Z16XER,Z16XEP| Z18XER
Valitus: MIL-valo palaa, vikakoodi P0115 on tallentunut.
Syy: Syitä voi olla useita, katso myös TIS:n ohjeet.
Tuotanto:
Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, tarkista jäähdytysnesteen lämpötila
Tech 2:lla. Jos jäähdytysnesteen lämpötila ei nouse n. 103 °C:een,
termostaatti on saattanut juuttua avoimeen asentoon ja se on
vaihdettava.
Astra-H:ssa Z16XEP/XE1 ja Vectra-C:ssä Z16XEP jäähdyttimen
jäähdytysnesteen lämpötilaa ja moottorin jäähdytysnesteen
lämpötilaa on verrattava toisiinsa. Jos jäähdyttimen jäähdytysnesteen
lämpötila nousee, ennen kuin mainittu 103 °C:n lämpötila on
saavutettu, termostaatti on vaihdettava.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 06 - Vikakoodi annettu ohjainlaitteen kautta
Vikakoodi: P0115
Ei välttämättä anna heti vikakoodia ja jos on testeri... vaikkapa op-com, niin kannattaa vertailla noita lämpötiloja... myös koskien moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturia.
Kannattaa katsoa, miltä tulpat näyttävät nyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H huono kylmäkäynti
Jos vakioradio olisi paikallaan niin näkisin tuon lämpötilan. Op-com löytyy mutta ei ole kokemusta livedatan katsomisesta sillä. Olisko jollain neuvoja kuinka se katsotaan op-comilla ?
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Re: Astra H huono kylmäkäynti
Youtube on täynnä erilaisia ohjeita koskien op-comia. Itsellä ei moista ole ,mutta tuosta voi aloittaa:
http://www.youtube.com/watch?v=7u4r9PExBNI
Tuossa lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=QxN-P8zSONk
http://www.youtube.com/watch?v=7u4r9PExBNI
Tuossa lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=QxN-P8zSONk
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H huono kylmäkäynti
Täytyypä huomenna kokeilla.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Re: Astra H huono kylmäkäynti
Ok. Tietysti muutakin livedataa voi katsoa... pitäis vaan olla vertailuarvot toimivasta autosta.
MAPin luulis toimivan kylmänä ja kuumana samalla tavalla... imuilman lämpötila-anturin ei pitäis kenties noin radikaalisti vaikuttaa , mutta kannattaa sekin tarkistaa.
Samoin kannattaa lambdan toimintaa tarkkailla.
MAPin luulis toimivan kylmänä ja kuumana samalla tavalla... imuilman lämpötila-anturin ei pitäis kenties noin radikaalisti vaikuttaa , mutta kannattaa sekin tarkistaa.
Samoin kannattaa lambdan toimintaa tarkkailla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H huono kylmäkäynti
Aamun ajoa tammisto-kerava väli.
5 min ajoa coolant temperature 32 C
radiator coolant temperature 6 C
20 min ajoa coolant temperature 104 C
radiator coolant temperature 12 C
Ja sitten katsoi pihaan ajettuani vähän mitä tuolta listalta pikaisella katselmuksella näkyi niin B1S1 Air/Fuel ratio (bank1 sensor1) vaihteli rich/lean välillä. Mitäs tuo tarkoittaa ?
5 min ajoa coolant temperature 32 C
radiator coolant temperature 6 C
20 min ajoa coolant temperature 104 C
radiator coolant temperature 12 C
Ja sitten katsoi pihaan ajettuani vähän mitä tuolta listalta pikaisella katselmuksella näkyi niin B1S1 Air/Fuel ratio (bank1 sensor1) vaihteli rich/lean välillä. Mitäs tuo tarkoittaa ?
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Re: Astra H huono kylmäkäynti
Tuon perusteella ei ainakaan ole termostaatti juuttunut auki - asentoon ja oletettavasti myöskin jäähdytysnestekierron lämpötila-anturit toimivat oikein.
B1S1 Air/Fuel ratio kertoo seossäädön lambdan toiminnasta... vaihtelee normaalisti rich / lean välillä. Kysymys on siitä, kuinka kauan on rich puolella ja onko keskiarvo enempi sillä puolella.
Mahdollisesti kannattaa katsoa tuon Bank1 Sensor1 - lambdan jännite , fuel trimmi, ja MAP - anturin arvo.
B1S1 Air/Fuel ratio kertoo seossäädön lambdan toiminnasta... vaihtelee normaalisti rich / lean välillä. Kysymys on siitä, kuinka kauan on rich puolella ja onko keskiarvo enempi sillä puolella.
Mahdollisesti kannattaa katsoa tuon Bank1 Sensor1 - lambdan jännite , fuel trimmi, ja MAP - anturin arvo.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H huono kylmäkäynti
Töistä kotiin ja auto parkkiin.
B1S1 O2 sensor n.78-700 mV, heittelee jatkuvasti
B1S2 O2 sensor n.644 mV, ei suurempia muutoksia
B1S1 Air/Fuel ratio tosiaan vaihtelee rich ja lean välillä tasaisesti
B1S2 Air/Fuel ratio näyttäisi pysyvän rich jatkuvana
B1 short term fuel trim -1 ja +1 välillä
Manifold apsolute pressure n.1.00 V ja 28 kpa
Ja nämä katsottu tyhjäkäynnillä suoraan ajosta.
B1S1 O2 sensor n.78-700 mV, heittelee jatkuvasti
B1S2 O2 sensor n.644 mV, ei suurempia muutoksia
B1S1 Air/Fuel ratio tosiaan vaihtelee rich ja lean välillä tasaisesti
B1S2 Air/Fuel ratio näyttäisi pysyvän rich jatkuvana
B1 short term fuel trim -1 ja +1 välillä
Manifold apsolute pressure n.1.00 V ja 28 kpa
Ja nämä katsottu tyhjäkäynnillä suoraan ajosta.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Re: Astra H 1.6 huono kylmäkäynti
Tyhjäkäynnillä nuo arvot eivät välttämättä kerro totuutta. Ihan varma en ole näistä uusista moottoriohjausjärjestelmistä, mutta aiemmin ei tyhjäkäynnillä lambda säätänyt.
Tuossa lambda - anturista:
http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm
Tyhjäkäynnillä , lämpimänä siis vaikuttaisi ensimmäisen lambdan mielestä käyvän hieman laihalla ja tarkistuslambdan mielestä hieman rikkaalla.
Jos ensimmäisen lambdan lämmitysvastus ei kunnolla lämmitä lambdaa , niin lambdan jännite jää alhaiseksi. Tällöin moottoriohjaus luulee seoksen olevan laiha ja rikastaa sitä.
Kokeile seuraavaksi kylmällä koneella , vaikkapa n. 2000 rpm ottaa nuo samat arvot. Toista livedatamittaus lämpimällä koneella ja 2000 rpm.
Juu... tiedän, että ei ole kiva polkea paikallaan kierroksia ja ääntäkin turhaan tulee , mutta en nyt oikein muuta vaihtoehtoa keksi.
Fuel trimmi vaikuttais olevan ok... tosin siis tyhjäkäynnillä. MAPille en tiedä vertailuarvoa.
Tuossa lambda - anturista:
http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm
Tyhjäkäynnillä , lämpimänä siis vaikuttaisi ensimmäisen lambdan mielestä käyvän hieman laihalla ja tarkistuslambdan mielestä hieman rikkaalla.
Jos ensimmäisen lambdan lämmitysvastus ei kunnolla lämmitä lambdaa , niin lambdan jännite jää alhaiseksi. Tällöin moottoriohjaus luulee seoksen olevan laiha ja rikastaa sitä.
Kokeile seuraavaksi kylmällä koneella , vaikkapa n. 2000 rpm ottaa nuo samat arvot. Toista livedatamittaus lämpimällä koneella ja 2000 rpm.
Juu... tiedän, että ei ole kiva polkea paikallaan kierroksia ja ääntäkin turhaan tulee , mutta en nyt oikein muuta vaihtoehtoa keksi.
Fuel trimmi vaikuttais olevan ok... tosin siis tyhjäkäynnillä. MAPille en tiedä vertailuarvoa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H 1.6 huono kylmäkäynti
Kysy Robert mikäli et ymmärrä tuosta. Koetin tehdä mahdollisimman selvän. Ja kesken ajon syttyi vielä laihasta seoksesta vikavalo.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Re: Astra H 1.6 huono kylmäkäynti
Hyvä kuva ... sain siis selvää , mutta löytyykö tuosta sitten sitä syytä. Fuel trimmit molemmissa mittaustilanteissa ihan sallituissa rajoissa. Yrittää kuitenkin koko ajan lyhentää suuttimen aukioloaikaa ... siis vähentää suihkutettavan bensan määrää. 1 lambda on kumma kyllä kutakuinkin sama molemmissa , mutta sitten taas 2 lambdan jännitteessä näkyy selkeä ero.
MAPpi kaiketi ok... tuli ahaa elämys, että sehän on alipainetta... eli mitä vähemmän kaasuläppä on auki, sitä suurempi alipaine.
Kylmänä seosta tietty rikastetaan hieman , mutta tuossa vaikuttais säätö menevän koko ajan laihemmalle.
Tuossa fuel trimmistä. Kannattaa lukea... saattaa auttaa pähkäilyssä.
http://www.easterncatalytic.com/educati ... stic-tool/
Sanoisin, että sitä kulutusta kannattaa mitata myös tankkauksen perusteella.
Tuon livedatan perusteella ei mielestäni ole oikein syytä moiseen kulutukseen.
MAPpi kaiketi ok... tuli ahaa elämys, että sehän on alipainetta... eli mitä vähemmän kaasuläppä on auki, sitä suurempi alipaine.
Kylmänä seosta tietty rikastetaan hieman , mutta tuossa vaikuttais säätö menevän koko ajan laihemmalle.
Tuossa fuel trimmistä. Kannattaa lukea... saattaa auttaa pähkäilyssä.
http://www.easterncatalytic.com/educati ... stic-tool/
Sanoisin, että sitä kulutusta kannattaa mitata myös tankkauksen perusteella.
Tuon livedatan perusteella ei mielestäni ole oikein syytä moiseen kulutukseen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H 1.6 huono kylmäkäynti
Tuli vielä mieleen, että noi livedatat ovat ilman kuormitusta... siis auto on paikallaan. Kuormitus saattaa tietty vaikuttaa. Livedatan lukeminen ajossa ei taas ole oikein turvallista. Fuel trimmihän yrittää kaikissa tilanteissa säätää polttoaineen suikutusta sellaiseksi, että 1 lambda näyttää seoksen olevan optimaalinen tai lähes optimaalinen.
Jos 1 lambda ei toimi oikein, niin silloin seoskaan ei ole kohdallaan. On vain vaikeaa todistaa, ettei se toimi oikein.
Jos 1 lambda ei toimi oikein, niin silloin seoskaan ei ole kohdallaan. On vain vaikeaa todistaa, ettei se toimi oikein.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H 1.6 huono kylmäkäynti
Kaverin kanssa katseltiin noita arvoja eilen illalla, tosiaan 1 lambda näyttää arvot lähes samaa kylmänä ja lämpimänä mutta 2 lambda ei. Olisiko siinä sitten jotain vikaa. Tiedä sitten. Täytyy tässä katsoa tuo kaasuläppäkotelo kun kelit antavat myöten. Olisiko taas likaantunut. Tai sitten olisiko läppäkotelolle menevässä putken haitariosassa halkeama, täytyy tarkistaa. Tulpatkin voisi vaihtaa kun eivät kuitenkaan maksa paljoa. Kumpaa suosittelet Ngk vai Bosch. Nyt on Ngk:t ja edelliset oli Bosch. Boschit ilmeisesti ovat samat mitä gm käyttää. Edelleen kiinnostaa tuo imusarjan puhdistaminen, mutta ongelma on se ettei sitä saa hajottamatta avattua kun on ilmeisesti liimattu yhteen. Viime kesänä irroitettuna en löytänyt missä ne hemmetin egr-kanavat on, ei näkynyt samassa paikassa kuin z16xep:ssä. Imusarjan takana on joku pieni putki, en tiedä mikä. Ehkä se on juuri tuo egr-kanava putki niin kuin xep:ssä. http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Zafi ... 4d0af6156f Tuossa L mallinen putki imusarjan takana.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12644
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Astra H 1.6 huono kylmäkäynti
Tuossa nuo B1S2 ohjearvot.
B1S2 O2 sensor
Moottori käy joutokäynnillä, käyttölämpimänä
Kaikki kulutuslaitteet pois päältä
Kaasupoljinta ei paineta
30 ... 950 mV
Arvo muuttuu hitaasti
B1S2 Air/Fuel ratio
Ilma-/polttoaineseos jatkuvasti liian laiha
B1S2 O2 sensor
Moottori käy joutokäynnillä, käyttölämpimänä
Kaikki kulutuslaitteet pois päältä
Kaasupoljinta ei paineta
30 ... 950 mV
Arvo muuttuu hitaasti
B1S2 Air/Fuel ratio
Ilma-/polttoaineseos jatkuvasti liian laiha