Z16XEP öljynkulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Pitko
OCF Member 2015
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Pitko »

Ilmeisesti täällä myös venttiilikopan kansi rikki, koska J astra kuluttaa öljyä.
Tosin myös hiukan vuotaa öljyä huohottimesta.
Ersu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Kesä 2016, 14:14

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Ersu »

Rupesin omastani purkamaan imusarjaa egr-kanavien puhdistusta varten. Samalla huomasin että imusarjan ylemmässä osassa oli ihan kirkasta öljyä pohjalla parin ruokalusikallisen verran. Tätä kauttako se öljy sitten katoaa? Osaako joku sanoa mitä kannattaisi viellä kokeilla?
Opel Astra H Z16XEP flexifuel
hapons
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 00:05
Paikkakunta: Kuopio

Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja hapons »

Terve!

Otsikon mukaista astraa öljynkulutus riivaa.. Öljyä kuluu reilun litran verran 1000km ajoa kohden. Edellisen omistajan kertoman mukaan öljynkulutus on alkanut aikalailla kerrasta, n. 130tkm kohdalla, nyt kilometrejä jo yli 200tkm.

Öljynkulutuksen tiimoilta, kaikkien oireiden viitatessa huohotinvikaan, vaihdoin venttiilikopan uusimmalla osanumerolla olevaan päivitettyyn versioon, ja mielenkiinnosta purin vielä vanhasta venttiilikopasta huohotinventtiilin irti, josta löytyikin rikkonainen kalvo. Kuitenkaan öljynkulutus ei kopan vaihdolla muuttunut miksikään. Venttiilikoneistossa tuntuu edelleen olevan liikaa alipainetta, sillä moottorin käydessä kun yrittää löysätä öljykorkkia niin moottori imee sitä visusti takaisin paikoilleen. Koneesta kuuluu myös viheltävä ääni, joka voimistuu kun moottori saavuttaa käyntilämpötilan ja kaasuläppä sulkeutuu hieman kasvattaen alipainetta.

Muutoin kaikki toimii normaalisti, ei vikakoodeja, vikavaloja, käyntihäiriöitä tms. Puristukset ja ohivuodot ok. Huohotinputki venttiilikopan ja kaasuläppäkotelon välissä ei ole tukossa. Kaasuläppäkotelokin puhdistetttu. Toki öljynkulutukselle muitakin syitä, venttiilinvarrenkumit, kuoleutuneet / karstoittuneet kaavintarenkaat ym. mutta siltikin ihmetyttää tuo vihellys ja alipaine joka ei oikein noilla selity?

Muistan lukeneeni jostain alkupään Z16XEP moottoreissa olleista valmistusvirheellisistä sylinterikansista, jotka voisi aiheuttaa kampikammion huohottimen virheellisen toiminnan ja öljynkulutuksen...voisiko liittyä jotenkin tähän ja kuuluneeko vialliseen "erään"? Moottorin sarjanumero Z16XEP20FG7737. Tästä oli foorumillakin joskus juttua mutten sitä nyt tähän löytänyt.

Herääkö kellään mitään ajatuksia? -(z)- :roll:
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

YKSI RATKAISU PÄÄSTÖIHIN JA SUUREEN ÖLJYNKULUTUKSEEN: VENTTIILIKOPAN KANNEN KALVO

Ystävälläni oli murheena Astra SWT 2005, moottori Z16XEP eli 1.6 77kW/105 hp.

Ei vikakoodeja päällä , satunnaisesti tullut P0171 eli kone käy liian laihalla, mutta hylättiin katsastuksessa liiallisten päästöjen vuoksi:
CO% = 0.50 eli liikaa ( max=0.2), CO2 = 14.70, HC ppm = 51 eli ok ( max 100), O2 = 0.00, lambda = 0.980 eli ok ( pitää olla 1.00 +/- 0.03)

Moottori toimii ihan hyvin, vetoa löytyy eikä pätki lainkaan. Käynnistyy hyvin.
Vaihdettiin öljyt + suodatin, tulpat, ilmanpuhdistin.

Myöhemmin, 2 viikon kuluttua ja 700 km ajon jälkeen, uusintakatsastuksessa mitattiin
CO% = 0.54 eli liikaa ( max=0.2), CO2 = 14.29, HC ppm = 164 eli noussut 3-kertaiseksi ( max 100), O2 = 0.00, lambda = 0.977 eli ok ( pitää olla 1.00 +/- 0.03).
Samalla huomattiin että öljynkulutus oli noussut tolkuttomaksi: Tuon 700 km aikana kulutus oli noin 1 litra !

Puhdistettiin EGR-venttiili ( uusittu vuosi sitten) ja MAF-anturi imusarjassa, sekin uusittu vuosi sitten.

Käytiin mittauttamassa päästöt: Muita arvoja en ottanut talteen mutta HC ppm oli noin 540 ja pakokaasu oli selvästi sinertävää eli jotain
oli pahasti pielessä ! Pääteltiin että öljyä on pakko palaa ja siksi sininen näkyvä savu. :banghead:

Imusarjassa oli kova alipaine: Tyhjäkäynnillä venttiilikopan kansi avattiin mutta oli melkoinen imu, korkki irtosi aika nahkeasti ja kun korkki oli irti niin moottorin kierrokset nousivat noin 130 rpm, ~850 --> 980 rpm. Korkki kiinni ja kokeiltiin imua öljyn mittatikun reiästä. Sama vaikutus kierroksiin ja imua tuntui.

Z16XEP-moottorissa venttiilivarsien tiivisteet eivät kuulemma ole enää ongelma kuten vanhemmissa malleissa mutta venttiilikopan sisällä oleva alipainekalvo voi rikkoutua ja aiheuttaa alipaineen kasvua kopan sisällä ja imee samalla öljysumua kopan kannen takaosasta lähtevän huohotinputken kautta imusarjaan.

Asennettiin uusi venttiilikoppa ( LänsiAuto Raisio , hinta taisi olla 274 €). Kopassa oli mukana uusi tiiviste paikoillaan, hyvä juttu.
- maahantuojalla oli jokin kampanja menossa: Yli 10-vuotiaisiin Opeleihin varaosat 30 % alennuksella (luojan kiitos) !

Tyhjäkäynnillä tuntui edelleenkin alipainetta korkkia irrottaessa mutta hiukan vähemmän. Myös moottorin kierrokset nousivat edelleen aika paljon korkin irrotuksen jälkeen. Olin aika pettynyt mutta päätin mennä vielä mittauttamaan muutokset. Ajoin 20 km moottoritietä 120 kmh-nopeudella ja menin uusintakatsastukseen: Nyt CO% = 0.2 eli OK ja HC ppm jotain 50-luokkaa ! LEIMA TULI ! :yes:

Eli vikana oli venttiilikopan kannen alipainekalvon rikkoutuminen ja tämä nosti öljynkulutusta ja samalla päästöissä HC ppm-arvoa ihan tolkuttomasti. Nyt seurataan öljynkulutusta ja toivotaan että sekin on normaalilukemissa.
EeroHarmala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja EeroHarmala »

Purin sen "venttiilin". Kumi aivan ehjä ja kaikki kanavat auki. En tajua mikä siinä on vikana ja toiminta muutenkin käsittämätön. Osaako joku selostaa mitä se osa siellä oikein tekee ?
Kuviakin olisi mutta miten tähän niitä oikein liitetään ?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Lataa aijaa.com
Asetukset julkiseksi
Linkki foorumille tai kuva foorumille linkki kuvakoodeista tänne.

Jäsenet voi ladata kuvia suoraan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
EPOPEL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Elo 2011, 14:17

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja EPOPEL »

Onko kyse tästä ?

""
nikolaamanen
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Helmi 2019, 15:27

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja nikolaamanen »

Mistäkäs tuon videon kalvon voip tilata ettei tarvitse ostaa koko venakoppaa?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kalvon voi tilata esimerkiksi ebaystä.
Tuossa vastaava öljynkulutustopicci. Kannattaa lukea.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 4&t=269740
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja ?! »

Lienee harkinnan arvoista muuttaa huohotus systeemiä noissa moottoreissa?
Venttiilinkopasta vetäis huohottimen imuputkeen,niinkuin lähes kaikissa moteissa onkin.siellä ei ole alipainetta,mutta imee huohotushöyryt moottoriin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joo, tuo kumisella venttiilillä varustettu systeemi ei ainakaan pidemmän päälle ole toimiva. Imuputkessa on kyllä alipaine , mutta huomattavasti pienempi. Ongelma lienee sitten kaasuläppäkotelon suurempi likaantuminen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Gtc1.6
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 23:29

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Gtc1.6 »

Hei! Itsellä samaa ongelmaa ollut ja tänään laitettiin ulkoinen huohotin keruusäiliö. Eli ettei puskisi paineista turhaan imusajaan öljyä. Eli Letku venttiilikopasta johonkin vaikka limsa pulloon huohottamaan ja imusarjan puoli tukkoon.

Saa nähdä helpottaako tämä syöntiä
Mennyt 1500km ja litran lisäys syklillä...
Raku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 08:28

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Raku »

viewtopic.php?f=4&t=269740

Ylemmässä linkissä siis asiaa kun painin tuon saman ongelman kanssa. Öljyn kulutus loppui koneremontilla, eli vaihdettiin männän renkaat ja venttiilin kumit.

Kokeilin silloin myös tuota limsapullosysteemiä ja siitä ei ollut seurauksena kuin hirveä hajuhaitta.

Minulta löytyy ylimääräisenä venttiilikopan kansi ja siihen tuo uusi kumi, jos jollakin on tarvetta. Itsellä ei siis auttanut kulutukseen kopan vaihto vaikka vanhassa oli hapertunut kumi.
Gtc1.6
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 23:29

Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Gtc1.6 »

Jees okei. Itse huomasin myös bensankatkun alussa. Epäilen myös että itsellä kumit ja männänrenkaat loppu. Ajettu 250tkm
Ei vain ole aikomusta lähteä koneremppaan, liian kallista ja työlästä..
Vastaa Viestiin