Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2163
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

Vähän liian aikaista arvioida onko ajaton vai ei kun malli on vasta muutaman vuoden vanha. Epäilen erittäin vahvasti ettei se 10 vuoden päästä kovin ajattomalta näytä. Astra on muotoilultaan nykymuodin mukainen ja muodilla on tapana vanhentua. Juurikin Golfin muotoilua voinee pitää ajattomana sillä he eivät ole vahvasti muuttaneet designia.
Kuva
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja Masi »

Veeksi kirjoitti: Ylivertainen sana on lienee liioittelua niin kauan kun ei verrata BMW:tä muihin merkkeihin.
Todellakin päivän paras huuli - naurulla ei loppua näkyvissä :lol: :lollis: :lol:
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja otj »

Veeksi kirjoitti:Vähän liian aikaista arvioida onko ajaton vai ei kun malli on vasta muutaman vuoden vanha. Epäilen erittäin vahvasti ettei se 10 vuoden päästä kovin ajattomalta näytä. Astra on muotoilultaan nykymuodin mukainen ja muodilla on tapana vanhentua. Juurikin Golfin muotoilua voinee pitää ajattomana sillä he eivät ole vahvasti muuttaneet designia.
En erityisesti perusta ns. premium-merkeistä siksi, että mielestäni siinä maksaa turhaan pelkästä merkistä. Silti pitää myöntää, että esim. Audi ja BMW ovat onnistuneet tekemään ajattomia autoja, uuden mallisukupolven tullessa vanhakaan ei näytä heti rinnalla vanhalta. Ajattoman muotilun esimerkkeinä voi pitää esim. BMW 3-sarjan E90-mallia, joka näyttää edelleenkin tuoreelta, vaikka malli on jo 8 vuotta sitten tullut. Sama pätee 5-sarjan E60/61-malleihin, vaikka malli on peräti jo 10 vuotta vanha. Audin A3, A4 ja A6 on myös uudistuneet mallisukupolvien vaihtuessa melko hillitysti. Premium-merkeillä selvästi asiaa ajatellaan, että vanhankaan mallin omistajat eivät uuden tullessa heti tunne autoaan vanhentuneeksi, tähän on joissain autolehtien artikkeleissakin viitattu.

Opelilla muotokieli on vaihdellut reippaammin, mutta nyt tuntuisi, että esim. Insignia ja Astra J ikääntyvät hitaammin kuin Vectra C ja Astra H. Esim. Astra H oli markkinoille tullessaan modernin ja hienon näköinen, mutta laatikkomainen muotoilu on ikääntynyt aika nopeasti. Ehkä jopa nopeammin kuin Astra G. Vectra C1 pre-facelift varsinkin alkaa näyttää jo melkoisen vanhalta autolta tylppine keulineen. Vectran C2 facelift on selvästi paremman näköinen. Vectra B on mielestäni ajattomamman näköinen ja oli tullessaan erittäin hyvän näköinen auto. B-farmarin takaosa on vain pelkän tilankäytön ehdoilla muotoiltu ja turhan pysty.

Riippuu paljon Opelin muotoilijoista, kuinka ajattomalta Astra J 10 vuoden päästä tuntuu. Jos uusi malli on vain J:stä jalostettu ja kevyesti uudistettu Golfin tyyliin, ei J:kään tunnu vanhalta uuden Astran tultua. Vrt. Golf IV-V-VI-VII. Ehkä oma kehu haisee, mutta Astra J ja myös Insignia on niin hyvän näköisiä autoja, että sinänsä muodon radikaaleihin muutoksiin ei ole hirveätä tarvetta. Täytyy toivoa, että Opelin muotokieli on nyt löytynyt ja pysyisi samanlaisena jatkossakin. Parannukset tulisi sitten esim. painon keventämisessä ja moottorien kehittämisessä.
marlii
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:37

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja marlii »

Olen samaa mieltä että bmw e90 on onnistunut muotoilultaan ja siinä ikä ei niin näy. Nykyisin niitä saa sen verran halvalla että amispojatkin niillä ajelevat joten silloin malli on ainakin vanhentunut :) Auto näyttää aina hölmöltä jos etu- tai takaylitykset ovat liian pitkät. Takaylityksestä esimerkkinä Honda Accord farkku 04. Kolmos bemarissa etupyörät ovat todella edessä jolloin autossa on heti dynaaminen ilme. 5-sarjaan ei silmä tottunut läheskään niin nopeasti koska on isompi auto. Hyvin on sekin säilynyt tuoreen ja menevän näköisenä. Autoja vertaillessa pitää myös ottaa huomioon niiden luonne. Bmw:n mallit ovat erittäin sport-henkisiä vaikka eivät siltä aina heti näytä.

Astran edellinen H malli ei ollut järin urheilullisesti muotoiltu paitsi GTC malli oli nimensä mukaisesti aika maukkaan näköinen. Uudessa J-mallissa onnistunein on mielestäni sedan ja tourer. Mielestäni 5-ovinen versio vaatii enemmän varusteita ja isompaa vannetta, jotta näyttäisi yhtä hyvältä. Uusi GTC ei miellytä liian isoilla vanteilla ja pyöreillä muodoilla. Parempaan suuntaan on muotoilussa kuitenkin menty ja jos vertailun kohteeksi oman sedanin rinnalle ottaa Jetan niin valinta on erittäin selvä. Toivottavasti seuraavassa mallissa ei lähdetä rakentamaan mitään täysin uudenlaista. Uudesta Corsasta löytyy kuvia ja näyttää aika onnistuneelta. Tällä hetkellä Polo on muotoilussa aivan eri planetaalla verrattuna Corsaan. Tulevaisuudessa näyttäisi ero kaventuvan jos ennakkokuviin on luottamista.
Insignia GS 1.6 T Exexutive classic MY20
Opelkari
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 22:31

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja Opelkari »

Tänään oli päivityksessä. Mittarinopeudella 80 todellinen 73, 90 - 83, 100 - 92, 110 - 100, 120-109, 130-119, 160-145
On kuulemma tosi hyvä :o Pajan mukaan lain mukaan saa olla +10%+-3kmh. Voi perkele miksi on niin pirun vaikeaa saada mittaria näyttämään oikein? Pystyykö joku harrastaja läppäreineen tehdä tuolle jotain? Vai olenko tottunut liian hyviin autoihin aikaisemmin?
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja otj »

Kohtuullisen pienellä kulutuksella saa Astra 140 hp 1.4 turbon menemään hyvissä olosuhteissa.

Kuva

Ajelin yksinään, maantieajoa nopeusrajoitusalueilla 60-80-100 ja ilmastointi pois päältä. Tankissa ysikasia, mikä omien testailuideni mukaan tuntuu vaikuttavan yllätävän paljon kulutukseen. Tähän matkaan ei sisältynyt rajuja kiihdytyksiä tai ohituksia. Ajelin samaa matkaa sitten toiseen suuntaan ja vähän repivämmin, ilmastointi päällä. Kulutus oli silloinkin vain 5,3 l/100 km.
Avatar
SportsTourer1.6T
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 14 Marras 2011, 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja SportsTourer1.6T »

miten saapi Astran näytön näyttämään nuo kaikki tiedot kerralla, yhdessä ja samassa ikkunassa ? En tiennytkään, että onnistuu tuollatavoin. :D

********
Astra 1.6T Sports Tourer Sport, vm 2012.
1.4turbo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 19:28

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja 1.4turbo »

[quote="SportsTourer1.6T"]miten saapi Astran näytön näyttämään nuo kaikki tiedot kerralla, yhdessä ja samassa ikkunassa ? En tiennytkään, että onnistuu tuollatavoin. :D

********
Astra 1.6T Sports Tourer Sport, vm 2012.[/quote

Riippuu varustuksesta. Ainakin 2013 malleissa on tuo näyttö, mulla on samanlainen.
OPEL ASTRA Sports Tourer Enjoy 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 88kW MT6 MY2013
cozar
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 92
Liittynyt: 10 Kesä 2010, 09:41

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja cozar »

Opelkari kirjoitti:Tänään oli päivityksessä. Mittarinopeudella 80 todellinen 73, 90 - 83, 100 - 92, 110 - 100, 120-109, 130-119, 160-145
On kuulemma tosi hyvä :o Pajan mukaan lain mukaan saa olla +10%+-3kmh. Voi perkele miksi on niin pirun vaikeaa saada mittaria näyttämään oikein? Pystyykö joku harrastaja läppäreineen tehdä tuolle jotain? Vai olenko tottunut liian hyviin autoihin aikaisemmin?
Metroauto totesi samaa, että on ihan hyvä virhe :D
Jotenkin alkaa kyllästyttämään auton harmilliset jatkuvat pikkuviat, nyt alkoivat takimmaiset jarrut laahaamaan ja akkukin tyhjeni jonkin ohjelmistovirheen takia, alkaa vain usko loppumaan merkkiin...Ehkä seuraavaksi lähitulevaisuudessa pitää yrittää auto onnea farkku Golffin kanssa, tosin manuaalivaihteisena ihan vain varmuuden vuoksi.
Minkälainen lienee j-Astran jälleenmyyntiarvo, pahoin pelkään että ei varmaan parhaasta päästä.
Jos Opel haluaa parantaa tosissaan myyntiään ja mainettaan on tuotteen oltava kunnossa myös pikkuasioita myöten myös testimenestystä pitäisi tulla. Hyvä esimerkki on suorituskyky, kymmeniä hevosvoimia tehokkaampi Opel jää jälkeen heikkotehoisemmista kilpailijoista, mihin ihmeeseen Opelilla saavat hukattua ylimääräiset tehot.
Yllättävän nopeasti 5-ovinen J-Astra "vanheni" verrattuna pahimpiin kilpailijoihin ja eipä ole testimenestyksiä oikein tullut, kaiken kruunasi vielä TM masentava testi, joka ei tainnut olla ihan yksittäistapaus.
Opelilla ei ole nykyaikaista 1,4L suorasuihkutuskonetta turbolla varustettuna, ei kaksoiskytkinvaihteistoa, Astrasta puuttuu nykyaikainen kosketusnäyttöradio, yms. Kilpailijoilla näitä on, ei ihme että myynti sakkaa ainakin Suomessa, sanotaan niinkin, että kyllä kansa tietää...
Opelin pitäisi tuoda kerralla riittävän kilpailukykyinen tuote, eikä parannella sitä vähän modernimmaksi vuosien varrella.
Liekö sitten syynä, että tehdas on henkitoreissaan ja rahaa ei ole tuotekehitykseen, sekä GM on konsernina aina muita jäljessä tekniikassa.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja otj »

cozar kirjoitti:
Minkälainen lienee j-Astran jälleenmyyntiarvo, pahoin pelkään että ei varmaan parhaasta päästä.
Jos Opel haluaa parantaa tosissaan myyntiään ja mainettaan on tuotteen oltava kunnossa myös pikkuasioita myöten myös testimenestystä pitäisi tulla.
Sinun kaltaisesti kirjoittelijat sitä jälleenmyyntiarvoa painavat alaspäin, kun omaa autoaan julkisesti foorumeilla moittivat. Niin se usein on, että ihmiset eivät niistä hyvistä puolista niin paljoa halua puhua, vaan on mukavampi vain keksiä moitteita asioista. Vaikka suuri enemmistö olisi tyytyväinen, usein ihmiset poimivat sitten vain ne negatiiviset kokemukset nettiä lueskellessaan.

H-Astran jälleenmyyntiarvo vertautui hyvin ainakin esim. Ford Focukseen, kun oman H-Astrani vaihdossa annoin. Heikommin pitää arvonsa kuin VAG-konsernin tuotteet, mutta se olikin jo etukäteen tiedossa. Jos haluaa arvonsa pitävän merkin, pitää ostaa Toyota ja VAGin tuote. Jos ei sitten halua ajaa kummallakaan syystä tai toisesta, pitää hyväksyä heikompi jälleenmyyntiarvo. Niin se vain näyttää menevän.

Tuosta testimenestyksestä, Suomen lehdisssä näyttää VAG-konsernin tuotteet pärjäävän aina parhaiten, kyllä esim. Autobildissä Astraakin on kehuttu.
marlii
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:37

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja marlii »

SportsTourer1.6T kirjoitti:miten saapi Astran näytön näyttämään nuo kaikki tiedot kerralla, yhdessä ja samassa ikkunassa ? En tiennytkään, että onnistuu tuollatavoin. :D

********
Astra 1.6T Sports Tourer Sport, vm 2012.

Ihan vaan varmistaakseni enkä kuittaile mitään. Olethan käynyt kaikki näytöt läpi vilkun viiksen keskivaiheella olevaa rullaa kääntämällä?
Insignia GS 1.6 T Exexutive classic MY20
koistiko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Tammi 2012, 13:32
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja koistiko »

marlii kirjoitti:
SportsTourer1.6T kirjoitti:miten saapi Astran näytön näyttämään nuo kaikki tiedot kerralla, yhdessä ja samassa ikkunassa ? En tiennytkään, että onnistuu tuollatavoin. :D

********
Astra 1.6T Sports Tourer Sport, vm 2012.

Ihan vaan varmistaakseni enkä kuittaile mitään. Olethan käynyt kaikki näytöt läpi vilkun viiksen keskivaiheella olevaa rullaa kääntämällä?
Tuo informatiivisempi näyttö on tuoreimmissa Opeleissa, vm. 2011 Astrassa sitä ei esimerkiksi ole. Liekö tullut vm 2012 alkaen? Huoltoliikkeen mukaan sitä ei myöskään pysty päivittämään.
Rauta85
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Elo 2013, 22:00

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja Rauta85 »

Laitetaan nyt positiivistakin palautetta välillä 8)
Parin viikon kuluttua saan uuden astran pihaan. Farkkuna, 140 heppaisella turbokoneella. Tässä on ollut aikaisemmin kaikenlaista laitetta, viimeisempänä Volvo V50 farkku ja Alfa Romeo Giulietta, jonka ostin uutena 2012.
Oli tarvetta farmarille ja loppujen lopuksi vaihtoehdoiksi jäivät Astra ja Focus.

Astrahan on aivan ylivoimainen hintaluokassaan, AGR-penkit ovat jotain mitä ei muihin autoihin saa edes rahalla. Auto on hiljainen ja aivan mainio ajaa kaikissa tilanteissa. Pakkohan tuo oli ottaa, huikea auto. Eikä paljon naapureiden tai sukulaisten kuittailut haittaa Alfan jälkeen :lol: Joka merkiltä löytyy varmasti niitä maanantainkappaleita ja susia yksilöitä, tuurista se varmaan sitten on kiinni. Itse en jaksa stressata tilastoista vaan otan sen auton joka sillä hetkellä eniten miellyttää, ja nyt se osui ooppeliin. Mulle on osunut täysin viattomia Alfoja ja sysipaskoja "laatumerkkejä", katsotaan miten käy tällä kertaa :yes:
1.4turbo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 19:28

Astra Sports Tourer 1.4T 2013

Viesti Kirjoittaja 1.4turbo »

Minäkin laitan pelkästään positiivista palautetta. Oma astra sports tourer on maailman paras auto, nyt ajettu 8400km eikä mitään ongelmia. VW golf on maailman paskin auto, on niin vikanenkin. Tällä palstalla paras auto on Opel astra. Opel , wir leben autos !
OPEL ASTRA Sports Tourer Enjoy 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 88kW MT6 MY2013
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Kysymyksiä Astra j 1,4 turbo -11

Viesti Kirjoittaja Nible »

Tänään tuli haettua liikkeestä 5-ovinen Astra Enjoy 1.4T 88KW.
Toukokuun lopussa tilattu, ja silloin arvio toimitusajasta oli 11-13 viikkoa. Viime viikon perjantaina oli auto saapunut liikkeeseen eli 9 viikkoa tilauksesta.

Varustepaketeista tuli otettua Enjoyn pro, pro+ ja kuljettajan avustinpaketti.

Tuossa kun kävin mittarivirhettä katsomassa, niin gps:n mukaan mittarivirhe näyttää olevan 7%. Alla 215/50R17 renkaat.

Edellisessä Chevrolet Cruzessa (my2011) mittarivirhe oli 5km/h, oli nopeus sitten mitä tahansa. OBD:n kautta antoi samoja lukemia gps:n kanssa ja mittari sitten tuon 5km/h enemmän.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Vastaa Viestiin