Zafira ja vika P0170

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa on muutama vaihtoehto. Kone käy joko liian rikkaalla tai liian laihalla. Kannattaa tarkistaa myös , mitä näyttää moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Imm:n pitäisi kyllä näyttää lukemia myös kylmänä. Voit kokeilla ottaa imm:n liittimen irti ja ajaa sitten. Käyttää tällöin ilmamäärän laskemiseen kaasuläpän asentoa ja moottorin kierrolukua. Vikavalo toki syttyy ja antaa koodin imm:stä.
Mikä on auton vuosimalli? Jos on ihan alkupään vuosimalli , voi johtua myös egr - venttiilin hieman auki jäämisestä. Imuvuodot kannattaa myös tutkia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jamper
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 06 Heinä 2017, 15:35

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja jamper »

Eli kuten kirjoitin lämpötilat testerillä näyttää oikein. Nyt kun kävin uudestaan testaamassa niin nyt ilmamäärä näkyi heti käynnistyksen jälkeen. Kylmänä tyhjäkäynnillä(sitten kun auto suostui jäämään käymään) niin 3-4g/s. Ajossa täyskiidytyksessä jotain 60-70g/s ja ajon jälkeen tyhjäkäynnillä vähän alle 2g/s. Vikavalo ei syty heti eli nytkin ajoi semmoisen 10km lenkin ei valo vielä syttyny. Kaasu vaan täytyy painaa huomattavasti enemmän kuin ennen. Ainakaan tuohon kylmäkäynnistykseen ilmin irroitus ei vaikuttanu, enempää en kokeillut. Täytyy vielä tutkia imuvuotoja, mutta ainakin kaasuläppään menevät letkut oli ehjät. Olen ymmärrtänyt ettei tuossa 1.8 xe moottorissa olisi egr:ää.
Astra J 2015 1,4T automaatti
jamper
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 06 Heinä 2017, 15:35

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja jamper »

Niin vuosimalli oli 2001. Kokeilin nyt ottaa imm:n johdon irti, mutta sitten vaan momenninmuunnin luistaa. Tasaisella liikkui, mutta tuohon meidän pieneen ylämäkeen ei noussu ollenkaan.
Astra J 2015 1,4T automaatti
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Sitten ei voi testata noin. Uudemman mittauksen perusteella imm kuitenkin toimii heti alusta alkaen ja kun kerran lämpötilatkin ovat ok, niin sitten kannattaa tutkia , onko imuvuotoja imm:n ja kaasuläpän välillä. Virallisen listan mukaan egr poistuu vasta 2004 , mutta tiedän kyllä , että 2001 saattaa hyvinkin olla ilman sitä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jamper
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 06 Heinä 2017, 15:35

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja jamper »

imm ja kaasuläpän välinen putki oli ehjä, kuten muutkin kaasuläpälle tulevat letkut.
Astra J 2015 1,4T automaatti
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok.
Kannattaa lukea tuo topicci:
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 4&t=264956

Vaikka ei olekaan Zafira , niin on sama kone. Topicissa on vinkkejä tutkimiseen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tuossa linkissähän syynä oli vanhentunut liian pientä arvoa näyttävä IMM. Ensin se korvattiin halvalla tarvikkeella, joka sekään ei toiminut.
Automaatissa ECU laskee vääntöä myös IMM-mittauksen perusteella ja välittää tuloksen TCM:lle, joten IMM vaikuttaa myös laatikon toimintaan.
Viallisen IMM:n takia monesti myös epäillään laatikkoa tai turbiinia vialliseksi.
jamper
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 06 Heinä 2017, 15:35

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja jamper »

No niin asia edistyy. Hain Motonetista OEM-mittarin(NTK) 139€. Laitoin paikalle, lähti edelleen huonosti käymään. Hetken päästä käynti tasaantui vähän, mutta välillä heijasi. Kävin heittämässä lenkin, muutama heijaus vieläkin mutta kaasu ei tarvinnut enää survoa pohjaan ajossa eli se muutui oleellisesti. Lenkin jälkeen nollasin koodit ja katsoin nyt ilmamäärän joka oli nyt n.3.5 g/s kun ennen se oli alle 2. Ajoin uuden lenkin ja nyt toimi todella hyvin. Täytyy aamulla kokeilla miten kylmäkäynnistys toimii.
Astra J 2015 1,4T automaatti
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Noissa on ollut paljon vikoja moottorin maadoituksissa. Omassani oli akun - kengän ja antureiden maadoitusten välilllä jopa 5 ohm. Putsasin kaikki maaliitokset kunnolla ja sain alle Ohmiin, paitsi ilmamassamittarilla jolla oli yhä 3ohm. Se tokeni kun teki lisämaadoituksen anturille. Auto alkoi toimia todella hienosti sen jälkeen. Tuo IMM maadoituksen huonous on tyyppivika 18 moottorissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Zafira ja vika P0170

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ehkäpä tässä tapauksessa imm oli sitten vanha ja väsynyt. Imm:n maadoitusvikoja on ollut X18XE1 - koneisissa... ei niinkään Z18XE - koneisissa. Toki nuo maadoitukset on syytä pitää kunnossa... huono maadoitus voi aiheuttaa paljon erilaisia ongelmia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin