Zafira ja vika P0170
Zafira ja vika P0170
Noniin! Ostin sitten Zafiran, vm. 01 ja 1,8-16v automatic. Parin päivän ajelun jälkeen yllättäen kylmästä käynnistäessä löi MIL-valon palamaan ja lukaisin vikakoodit, niin sieltä tuli P0170 ja Fuel Trim. Saattanee siis olla kaasuläppäongelma, ilmamassamittari tai esim. lambda. Kuitenkin auto minun mielestä vetää normaalisti, käynnistyy hyvin kylmänä ja kuumana. Pari kk sitten meni leimalta hyvillä päästöillä läpi. Auto siis kulkee ja kukkuu, mutta tuo vikavalo huolestuttaa tietenkin. Mittailin huvikseni akun jännitteet. Useiden kymmenien kilsojen jälkeen, kunj auto sitten on seissyt pari tuntia on akun jännite vain 12,4 V. Mielestäni pikkasen alhainen? Kuitenkin latausjännite on tyhjäkäynnillä, valot päällä 14,5v. Lienee ok? Akku on vain 3 v vanha.
Jos akku on rikki, kun lataus on kuitenkin ihan ok, niin voiko huono akku liittyä tuohon vikakoodiin ja MIL-valoon? Kertokaa asiantuntijat, pliis. Itse en kyllä oikein näe selkeää yhteyttä, mutta Opel-kokemuksenikin on vähäinen...
Kiitos avusta.
Jos akku on rikki, kun lataus on kuitenkin ihan ok, niin voiko huono akku liittyä tuohon vikakoodiin ja MIL-valoon? Kertokaa asiantuntijat, pliis. Itse en kyllä oikein näe selkeää yhteyttä, mutta Opel-kokemuksenikin on vähäinen...
Kiitos avusta.
Re: Zafira ja vika P0170
Paloiko vikavalo vain hetken, vai jäikö se palamaan ??
Syttyikö vikavalo käynnistettäessä yön seisonnan jälkeen ??
Akun jännite aavistuksen alakanttiin ja latausjännite on ok.
Kannattaa ensin kokeilla ladata ulkopuolisella laturilla akku täyteen.
Huono akku voi liittyä vikakoodiin. Eculle, ruiskutussuuttimille, sytytyskasetille ja bensapumpulle annetaan virrat päälle laitettaessa akkujännite kahden releen kautta. Jos jännite käynnistettäessä putoaa kovin alas, voi jokin anturi tai toimilaite toimia hieman väärin.
Syttyikö vikavalo käynnistettäessä yön seisonnan jälkeen ??
Akun jännite aavistuksen alakanttiin ja latausjännite on ok.
Kannattaa ensin kokeilla ladata ulkopuolisella laturilla akku täyteen.
Huono akku voi liittyä vikakoodiin. Eculle, ruiskutussuuttimille, sytytyskasetille ja bensapumpulle annetaan virrat päälle laitettaessa akkujännite kahden releen kautta. Jos jännite käynnistettäessä putoaa kovin alas, voi jokin anturi tai toimilaite toimia hieman väärin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira ja vika P0170
Kiitos kommentista.
Nähdäkseni vika syttyi heti aamun ekassa kylmäkäynnistyksessä. Sitten se jäi päälle koko päiväksi, vaikka startteja ja stoppeja oli useita. Illalla nollasin vian lukulaitteella. Sen jälkeen ei koeajolla vikaa enää tullut, mutta kone oli lämpimähkö.
Illalla kokeilen taas mittailla akkua ja sitten kylmäkäynnistää. Katotaan tuleeko vika esiin.
Eilen mittailin autosammuksissa, luukut kiinni, että akusta "vuotaa" virtaa n. 18 mA. Ei käsittääkseni ihan kamala. Ei ainakaan pitäisi akun jännitteen noin nopeasti pudota tuolla virralla, jos akku kunnossa on. Käsittääkseni...
Nähdäkseni vika syttyi heti aamun ekassa kylmäkäynnistyksessä. Sitten se jäi päälle koko päiväksi, vaikka startteja ja stoppeja oli useita. Illalla nollasin vian lukulaitteella. Sen jälkeen ei koeajolla vikaa enää tullut, mutta kone oli lämpimähkö.
Illalla kokeilen taas mittailla akkua ja sitten kylmäkäynnistää. Katotaan tuleeko vika esiin.
Eilen mittailin autosammuksissa, luukut kiinni, että akusta "vuotaa" virtaa n. 18 mA. Ei käsittääkseni ihan kamala. Ei ainakaan pitäisi akun jännitteen noin nopeasti pudota tuolla virralla, jos akku kunnossa on. Käsittääkseni...
Re: Zafira ja vika P0170
Ole hyvä. Tämä selvä. Jossain määrin erikoista, että vikavalo ei sitten sammunut koko päivänä. Tosin jotkut viat vaativat sitten kuittauksen tai sitten auto ei vaikka ollut kovin pitkään sammuksissa.
Ok.
Vuotovirta ei ole tosiaankaan suuri. Ei pitäis sen aiheuttaa akun jännitteen putoamista. Yleensä aivan täyden akun napajännite on 13,2 V , mutta esim. 12,6 V on vielä ihan ok. Kannattaa ladata se akku laturilla täyteen. Joskus ajomatkojen ollessa lyhyitä, ei akku ehdi latautumaan täyteen.
Jos vika vielä toistuu, niin yksi asia , mitä voi kokeilla on ecun(moottoriohjaus) "resetointi" akunkenkää irti käyttämällä reilut puoli tuntia... sen pitäisi resetoida ecun oppimat säätöarvot.
Ok.
Vuotovirta ei ole tosiaankaan suuri. Ei pitäis sen aiheuttaa akun jännitteen putoamista. Yleensä aivan täyden akun napajännite on 13,2 V , mutta esim. 12,6 V on vielä ihan ok. Kannattaa ladata se akku laturilla täyteen. Joskus ajomatkojen ollessa lyhyitä, ei akku ehdi latautumaan täyteen.
Jos vika vielä toistuu, niin yksi asia , mitä voi kokeilla on ecun(moottoriohjaus) "resetointi" akunkenkää irti käyttämällä reilut puoli tuntia... sen pitäisi resetoida ecun oppimat säätöarvot.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira ja vika P0170
Latasin akkua seinälaturilla ja nyt on muutama päivä ajeltu, enimmäkseen muutaman kymmenen kilsan lenkkejä. Vikavaloja ei näy. Optimisti sanoisi, että akkuongelma oli siis kyseessä. Mutta tehdään nyt vähän pidempää seurantatutkimusta vielä. So far so good...
Re: Zafira ja vika P0170
Ok. Jos ajomäärät ovat säännöllisesti tuota 10 km luokkaa ja kulutuslaitteita on paljon päällä, niin kyllä akku voi pikkuhiljaa hiipua. Voi siis hyvinkin johtua akun alhaisesta kapasiteetista tuo. Vaan tottakai kannattaa pidempään seurata.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira ja vika P0170
mulla antaa b2 omega samaa koodia.. kylmänä käynti vähän ontuu... opel scanner anto koodin selitykseksi muistaakseni jotain "jatkuvasti liian rikas seos" tai jotakin sinne päin...
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: Zafira ja vika P0170
Tuollainen vois johtua ilmamassamittarista, moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturista tai sitten joku kaasuläppäkoteloon menevä huohotusletku on tukossa.Ari-S kirjoitti:mulla antaa b2 omega samaa koodia.. kylmänä käynti vähän ontuu... opel scanner anto koodin selitykseksi muistaakseni jotain "jatkuvasti liian rikas seos" tai jotakin sinne päin...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira ja vika P0170
Ja uutta episodia pukkaa! Tänään vekotin lähti käyntiin ok, ajeltiin 30 kilsaa ja sitten syttyi vikavalo. Kone kulkee heikosti, röpöttää kuin kävisi kolmella. Tsekkasin vikakoodit, tällä kertaa muistissa on sellainen kuin P1895. Tästä löytyy aika vähän tietoa. Jossain luki ettei CAN-väylä saa yhteyttä?? Mikä ihme tätä vaivaa?
Kerkesin just vaihtaa öljyt koneeseen ja laatikkoon, pelasi hienosti ne muutamat kymmenet kilsat ja nyt tämmöistä humppaa. Menee huuli pyöreäksi, pitää tutkia lisää...
Kerkesin just vaihtaa öljyt koneeseen ja laatikkoon, pelasi hienosti ne muutamat kymmenet kilsat ja nyt tämmöistä humppaa. Menee huuli pyöreäksi, pitää tutkia lisää...
Re: Zafira ja vika P0170
Ymmärtääkseni tuo vikakoodi liittyy automaattilaatikkoon:
http://www.bba-reman.com/forums/Topic23674.aspx
Tuon "vääntömomenttipiirin" vian lisäksi vaihtoehtona on moottorin ja vaihteiston pyörimisnopeusanturien liian suuri ero.
Kannattaa tarkistaa jakohihna ja kampiakselin anturi tai sitten vika on vaihteiston puolella ja seuraavassa linkissä on mittausohje.
http://www.motor-talk.de/forum/automati ... 84384.html
http://www.bba-reman.com/forums/Topic23674.aspx
Tuon "vääntömomenttipiirin" vian lisäksi vaihtoehtona on moottorin ja vaihteiston pyörimisnopeusanturien liian suuri ero.
Kannattaa tarkistaa jakohihna ja kampiakselin anturi tai sitten vika on vaihteiston puolella ja seuraavassa linkissä on mittausohje.
http://www.motor-talk.de/forum/automati ... 84384.html
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira ja vika P0170
lämpimänä pelaa normaalisti.. ehkä vähän nykii osakaasulla mut täyshönkä päällä pelaa hyvin... pitää IMM koittaa lainata jostainRobertx kirjoitti:Tuollainen vois johtua ilmamassamittarista, moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturista tai sitten joku kaasuläppäkoteloon menevä huohotusletku on tukossa.Ari-S kirjoitti:mulla antaa b2 omega samaa koodia.. kylmänä käynti vähän ontuu... opel scanner anto koodin selitykseksi muistaakseni jotain "jatkuvasti liian rikas seos" tai jotakin sinne päin...
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: Zafira ja vika P0170
Ok, kiitos jälleen vinkeistä. Täytyy huomenna töistä päästyä vilkaista nuo jutut läpi.
Tässä välillä tein semmoiset temput, että nollasin vikakoodin ja pidin akkua tunnin irti resetin tekemiseksi. Sillä aikaa kävin teräsharjan ja CRC:n kanssa läpi konehuoneen puolelta maadoituspisteitä (oli muuten aika happamia) ja tarkistelin muitakin liitäntöjä. Näiden hommien jälkeen kone lähtikin taas yllättäen hyvin käyntiin ja käy nätisti. Pidin tyhjäkäyntiä n. 10 min (jostain luin että resetin jälkeen näin pitää tehdä) ja sitten heitin kymmenen kilsan koeajolenkin. Auto rokkaa taas, kuten ennen vanhaan. Joka tapauksessa, kaikki pytyt on taas mukana. Hämmentävää.
Mainitsit jakohihnan. Se on viime viikolla vaihdettu Lahden Länsiautossa.
Mainitsit automaattilaatikon. Vaihdoin siihen juuri uudet Mobil ATF320:t. Aiemmat öljyt oli olleet laatikossa ties kuinka kauan, tavara oli oikeasti mustaa. Voiskohan tämä öljynvaihto järkyttää laatikkoa. Sellanen outo homma kävi tänään, kun laite rytkyttäen sammui liikkeellelähtöä yrittäessä, että jokin laatikossa jäi pyörimään todeeeella pitkäksi aikaa, vaikka mosa oli jo sammunut. Kuulosti turbiinilta, vaikken mitään automaattilaatikoista ymmärräkään. Jos tuon turbiinin(?) ja kampiakselin pyörimiseroja verrataan jollain antureilla, niin satavarmasti sillä hetkellä pyörimiseroa oli! Ja kun kone ei käynyt, niin tuon vinkunan kuuli selvästi. Varmaan minuutti meni sitä kummastellessa. Joka tapauksessa, uusilla öljyillä laatikko toimi ihan hienosti tähän asti. Ajatuksissa oli kyllä tehdä toinen vaihto kohtapuoliin, sen verran jäi varmaan kökköä lootaan.
Kampuran tunnistinta meinasin itsekin äsken tsekkailla, mutta ei se osunut silmään ihan heti. Relluista, joita yleensä olen roplaillut enempi, sen on löytänyt helposti. Palaan tähän jos huomenna illalla kerkiän.
On tämä touhua, kun amatööri yrittää. Kiitokset kärsivällisyydestä. Joku korjausmanuska pitäs varmaan löytää että ei menisi pelkkään osien etsiskelyyn pellin alla niin kauaa. Vaan kyllähän tämä saksanseisoja tässä hiljalleen tutuksi tulee. Omistajuuttakin jo yli viikko takana ja hyvin menee! Silloin kun auto toimii, on se tosi kiva ajettava.
Tässä välillä tein semmoiset temput, että nollasin vikakoodin ja pidin akkua tunnin irti resetin tekemiseksi. Sillä aikaa kävin teräsharjan ja CRC:n kanssa läpi konehuoneen puolelta maadoituspisteitä (oli muuten aika happamia) ja tarkistelin muitakin liitäntöjä. Näiden hommien jälkeen kone lähtikin taas yllättäen hyvin käyntiin ja käy nätisti. Pidin tyhjäkäyntiä n. 10 min (jostain luin että resetin jälkeen näin pitää tehdä) ja sitten heitin kymmenen kilsan koeajolenkin. Auto rokkaa taas, kuten ennen vanhaan. Joka tapauksessa, kaikki pytyt on taas mukana. Hämmentävää.
Mainitsit jakohihnan. Se on viime viikolla vaihdettu Lahden Länsiautossa.
Mainitsit automaattilaatikon. Vaihdoin siihen juuri uudet Mobil ATF320:t. Aiemmat öljyt oli olleet laatikossa ties kuinka kauan, tavara oli oikeasti mustaa. Voiskohan tämä öljynvaihto järkyttää laatikkoa. Sellanen outo homma kävi tänään, kun laite rytkyttäen sammui liikkeellelähtöä yrittäessä, että jokin laatikossa jäi pyörimään todeeeella pitkäksi aikaa, vaikka mosa oli jo sammunut. Kuulosti turbiinilta, vaikken mitään automaattilaatikoista ymmärräkään. Jos tuon turbiinin(?) ja kampiakselin pyörimiseroja verrataan jollain antureilla, niin satavarmasti sillä hetkellä pyörimiseroa oli! Ja kun kone ei käynyt, niin tuon vinkunan kuuli selvästi. Varmaan minuutti meni sitä kummastellessa. Joka tapauksessa, uusilla öljyillä laatikko toimi ihan hienosti tähän asti. Ajatuksissa oli kyllä tehdä toinen vaihto kohtapuoliin, sen verran jäi varmaan kökköä lootaan.
Kampuran tunnistinta meinasin itsekin äsken tsekkailla, mutta ei se osunut silmään ihan heti. Relluista, joita yleensä olen roplaillut enempi, sen on löytänyt helposti. Palaan tähän jos huomenna illalla kerkiän.
On tämä touhua, kun amatööri yrittää. Kiitokset kärsivällisyydestä. Joku korjausmanuska pitäs varmaan löytää että ei menisi pelkkään osien etsiskelyyn pellin alla niin kauaa. Vaan kyllähän tämä saksanseisoja tässä hiljalleen tutuksi tulee. Omistajuuttakin jo yli viikko takana ja hyvin menee! Silloin kun auto toimii, on se tosi kiva ajettava.
Re: Zafira ja vika P0170
Voihan sen imm:n koettaa puhdistaa tai vaikka mitata... eiköhän sen jännitteen pitäis olla tyhjäkäynnillä siinä 0,6 V paikkeilla. Toki parempi ja varmempi on kokeilla varmasti ehjällä.Ari-S kirjoitti:lämpimänä pelaa normaalisti.. ehkä vähän nykii osakaasulla mut täyshönkä päällä pelaa hyvin... pitää IMM koittaa lainata jostainRobertx kirjoitti:Tuollainen vois johtua ilmamassamittarista, moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturista tai sitten joku kaasuläppäkoteloon menevä huohotusletku on tukossa.Ari-S kirjoitti:mulla antaa b2 omega samaa koodia.. kylmänä käynti vähän ontuu... opel scanner anto koodin selitykseksi muistaakseni jotain "jatkuvasti liian rikas seos" tai jotakin sinne päin...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira ja vika P0170
Toisin sanoen saattaisi sitten käyntihäiriön syy olla jossain huonossa kontaktissa. Eli vika kenties puhdistuksen myötä korjattu.
Vikakoodi ilmeisesti sitten tuli siitä vaihteiston akselin /turbiinin akselin pyörimisestä nopeammin kuin kampiakseli. Sillekin löytyi siis selitys. Toivottavasti oli vain kummallinen sattuma tuo. Kampuran tunnistinta tuskin tässä vaiheessa kannattaa tutkia, koska tuo vaihteiston pyöriminen selittää vikakoodin.
Jos löytyy Windows XP tai Vista - läppäri, niin sitten voit ostaa huolto-ohjelmiston:
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-COMP ... 1598479%26
http://www.ebay.co.uk/bhp/vauxhall-tis
Tuo on tietysti piraattikopio... mutta sitähän et voi tietää.
Vikakoodi ilmeisesti sitten tuli siitä vaihteiston akselin /turbiinin akselin pyörimisestä nopeammin kuin kampiakseli. Sillekin löytyi siis selitys. Toivottavasti oli vain kummallinen sattuma tuo. Kampuran tunnistinta tuskin tässä vaiheessa kannattaa tutkia, koska tuo vaihteiston pyöriminen selittää vikakoodin.
Jos löytyy Windows XP tai Vista - läppäri, niin sitten voit ostaa huolto-ohjelmiston:
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-COMP ... 1598479%26
http://www.ebay.co.uk/bhp/vauxhall-tis
Tuo on tietysti piraattikopio... mutta sitähän et voi tietää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira ja vika P0170
Jatketaan samaan ketjuun. Eli potilas Zafira A 1.8 XE-moottorilla. Vikakoodeja P0170 ja P0136. Kylmänä ei meinaa aina jäädä käymään, kun lämpiää niin käy ihan nätisti. Vähän tehoton ja välillä nykii ajossa. Kaasuläpän puhdistin ja yksi huohotusputki oli tukossa. Ei vaikutusta kylmäkäynnistykseen. Testerillä näyttää lämpötilat ihan oikeilta, mutta ilmi alkaa näyttää lukemia vasta kun kone lämpiää eli meneekö se noin? Lambdan säätää ainakin tuossa pihalla, voisi tietenkin tarkistaa vielä ajossa. Ilmämäärä lämpimällä koneella alle 2g/s kun löysin täältä ketjun Vectran vai Astran lukemat samalla koneella oli ilmin vaihdon jälkeen 3g/s. Eli voisi olettaa että siinä olisi vikaa vai onko jollain muita arvauksia.
Astra J 2015 1,4T automaatti