M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jarsu
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Helmi 2017, 13:34

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja jarsu »

ville84jar kirjoitti: 10 Loka 2018, 20:20 Miten maahantuoja on suhtautunut vähän ajettujen autojen askien laakerivaurioihin?
Muistaakseni threadin alussa oli joku hinnoitteluesimerkki tämmöisestä. Sanotaan nyt muistinvaraisesti 50/50.
Myös kuluttajasuojaviranomaisen sivulta näitä googlettelin aikanaan niin reilusti alle 200tkm ajetuista suosittelevat jakamaan kustannukset.
200tkm päälle ajetusta oli joku ennakkotapaus että suosittavat 0e kompensaatiota. Mutta nämä muistinvaraisia.
C Vectra 2008 wagon
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

jarsu kirjoitti: 18 Loka 2018, 09:04
ville84jar kirjoitti: 10 Loka 2018, 20:20 Miten maahantuoja on suhtautunut vähän ajettujen autojen askien laakerivaurioihin?
Muistaakseni threadin alussa oli joku hinnoitteluesimerkki tämmöisestä. Sanotaan nyt muistinvaraisesti 50/50.
Myös kuluttajasuojaviranomaisen sivulta näitä googlettelin aikanaan niin reilusti alle 200tkm ajetuista suosittelevat jakamaan kustannukset.
200tkm päälle ajetusta oli joku ennakkotapaus että suosittavat 0e kompensaatiota. Mutta nämä muistinvaraisia.
Ikävaikuttaa myös sekä auton huoltohistoria. Goodwill vastaantuloa kysymään merkkiliikkeen kautta. Takuuaikana 100% ja siittä sitten alaspäin takuun jälkeen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ville84jar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Marras 2009, 20:28

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja ville84jar »

Juu nyt on kyselyssä maahantuojalla. Mietin mitä auton huolto vaikuttaa manuaalivaihteistoon joka on ns. huoltovapaa. No anyway, katsotaan mitä mieltä ovat
Opel Insignia hb 2.0 CDTI A Sport -14
Opel Insignia hb 1.4T Black&White -13
Ex Opel Vectra 1.9 CDTI A -08, Ex Opel Insignia ST 2.0 CDTI Cosmo -09
Ex Opel Vectra 2.0 16v -99, Ex Opel vectra 2.0i -92
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

1,2sorsa kirjoitti: 12 Loka 2018, 09:16
ville84jar kirjoitti: 10 Loka 2018, 20:20 Itsellä Insignia 1.4T -13 ja ajettu nyt ~80tkm. Vaihteisto alkanut pitää ääntä 5. ja 6. vaihteilla ajettaessa. Keppi ei heilu ja muut vaihteet toimii normaalisti. Vaihteistoöljyt tuli vaihdettua vähän sen jälkeen kun vinkuna alkoi ja ääni väheni mutta palasi hiljalleen ja nyt ääntää jo aikalailla...jotain on pakko alkaa miettimään.

Onkohan muuta vaihtoehtoa kuin ottaa aski pois ja korjata/korjauttaa. Pärjääköhän pelkällä kannen laakerien vaihdolla vaihteistoa pois ottamatta vai pitääkö aski nypätä irti ja vaihtaa kaikki laakerit?

Miten maahantuoja on suhtautunut vähän ajettujen autojen askien laakerivaurioihin?

Onko kukaan ottanut Insigniasta askia pois, minkälainen työmaa se on? Itseltä löytyy nosturi ja muut tarvittavat pelit ja rensselit töihin. Onnistuuko laakerien vaihtaminen omalla pajalla ja onko hommana minkälainen?

Paljon kysymyksiä kerralla mutta kiitos vastauksista jo etukäteen! Päivitän omia kokemuksia aiheesta kun homma tästä etenee

Kone tukea ylhäältä ja laatikko pois alakautta. Ei mahdoton.
Laakerien esijännityksiä et saa itse säädettyä mikä näissä juuri on alkuperäinen pääsyyllinen.

Mikäli sinulla on autossa hyvä huoltohistoria voisi goodwill kyselyn tehdä merkkiliikkeessä jos tulisi vastaantuloa.

Muutoin voit vaikka irroittaa vaihteiston ja käyttää sen laakeroitavana niin säästät työssä hieman.
Useampi foorumilainen on shimmannut laatikon uudestaan ihan tuntumalla , eli vähentänyt shimmejä 0.05 - 0.10 mm. Sen jälkeen ajaneet uudestaan laakeroidulla ja shimmatulla laatikolla kymmeniä tuhansia kilometrejä ilman ongelmia. Esijännityksen omatoiminen mittaaminen sitävastoin on turhan vaikeaa. Ei toki mahdotonta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

jarsu kirjoitti: 18 Loka 2018, 09:04
ville84jar kirjoitti: 10 Loka 2018, 20:20 Miten maahantuoja on suhtautunut vähän ajettujen autojen askien laakerivaurioihin?
Muistaakseni threadin alussa oli joku hinnoitteluesimerkki tämmöisestä. Sanotaan nyt muistinvaraisesti 50/50.
Myös kuluttajasuojaviranomaisen sivulta näitä googlettelin aikanaan niin reilusti alle 200tkm ajetuista suosittelevat jakamaan kustannukset.
200tkm päälle ajetusta oli joku ennakkotapaus että suosittavat 0e kompensaatiota. Mutta nämä muistinvaraisia.
Komppaan tätä. Noin 50 % vastaantulo kustannuksissa voi olla realistinen. Maahantuojan suhtautuminen on ollut vaihtelevaa... saattanut johtua myös reklamaation lähtettäneen liikkeen kaavakkeen tiedoista. Jotkut ovat ottaneet myös suoraan yhteyttä maahantuojaan ja jotkut sitten asioineet kuluttajaneuvojan kautta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Robertx kirjoitti: 21 Loka 2018, 13:56
1,2sorsa kirjoitti: 12 Loka 2018, 09:16
ville84jar kirjoitti: 10 Loka 2018, 20:20 Itsellä Insignia 1.4T -13 ja ajettu nyt ~80tkm. Vaihteisto alkanut pitää ääntä 5. ja 6. vaihteilla ajettaessa. Keppi ei heilu ja muut vaihteet toimii normaalisti. Vaihteistoöljyt tuli vaihdettua vähän sen jälkeen kun vinkuna alkoi ja ääni väheni mutta palasi hiljalleen ja nyt ääntää jo aikalailla...jotain on pakko alkaa miettimään.

Onkohan muuta vaihtoehtoa kuin ottaa aski pois ja korjata/korjauttaa. Pärjääköhän pelkällä kannen laakerien vaihdolla vaihteistoa pois ottamatta vai pitääkö aski nypätä irti ja vaihtaa kaikki laakerit?

Miten maahantuoja on suhtautunut vähän ajettujen autojen askien laakerivaurioihin?

Onko kukaan ottanut Insigniasta askia pois, minkälainen työmaa se on? Itseltä löytyy nosturi ja muut tarvittavat pelit ja rensselit töihin. Onnistuuko laakerien vaihtaminen omalla pajalla ja onko hommana minkälainen?

Paljon kysymyksiä kerralla mutta kiitos vastauksista jo etukäteen! Päivitän omia kokemuksia aiheesta kun homma tästä etenee

Kone tukea ylhäältä ja laatikko pois alakautta. Ei mahdoton.
Laakerien esijännityksiä et saa itse säädettyä mikä näissä juuri on alkuperäinen pääsyyllinen.

Mikäli sinulla on autossa hyvä huoltohistoria voisi goodwill kyselyn tehdä merkkiliikkeessä jos tulisi vastaantuloa.

Muutoin voit vaikka irroittaa vaihteiston ja käyttää sen laakeroitavana niin säästät työssä hieman.
Useampi foorumilainen on shimmannut laatikon uudestaan ihan tuntumalla , eli vähentänyt shimmejä 0.05 - 0.10 mm. Sen jälkeen ajaneet uudestaan laakeroidulla ja shimmatulla laatikolla kymmeniä tuhansia kilometrejä ilman ongelmia. Esijännityksen omatoiminen mittaaminen sitävastoin on turhan vaikeaa. Ei toki mahdotonta.
Voihan tuota miettiä sen mukaan mitä on laakereilla ajettu. Laakerien kokovaihtelut taas on niin pieniä ettei luulisi laakerin merkeillä olevan merkitystä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ville84jar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Marras 2009, 20:28

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja ville84jar »

Update, auto menee laakeroitavaksi merkkiliikkeeseen. Tehdas/maahantuoja tulee vastaan jossain määrin, palaan asiaan miten lopulta käy. Kaikki laakerit vaihdetaan ja jotain muutakin
Opel Insignia hb 2.0 CDTI A Sport -14
Opel Insignia hb 1.4T Black&White -13
Ex Opel Vectra 1.9 CDTI A -08, Ex Opel Insignia ST 2.0 CDTI Cosmo -09
Ex Opel Vectra 2.0 16v -99, Ex Opel vectra 2.0i -92
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Teppo »

ville84jar kirjoitti: 24 Loka 2018, 20:35 Update, auto menee laakeroitavaksi merkkiliikkeeseen. Tehdas/maahantuoja tulee vastaan jossain määrin, palaan asiaan miten lopulta käy. Kaikki laakerit vaihdetaan ja jotain muutakin
Siinä tehtaan korjaus sarjassa on yksi ratas myös mukana joten vaihtavat sen samalla.
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
ville84jar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Marras 2009, 20:28

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja ville84jar »

Inkun laatikko korjattu, kaikki laakerit uutta ja vinkuna lakkasi siihen. 20% jäi itselle, en pitänyt kohtuuttomana 5v autoon vaikka kilsoja onkin vähän. Vitu##aa tietty kun joutuu tommosia remontteja teettään. 4pvä otti remppa aikaa, tampereella se lielahdessa toimiva opel liike hoiti koko homman.

Nyt vaan mietityttää että montako vuotta ja paljonko kilsoja kestää vai pitääkö hukata auto ennen kuin vika uusii. Voihan se tietty kestää maailman loppuun astikkin...
Opel Insignia hb 2.0 CDTI A Sport -14
Opel Insignia hb 1.4T Black&White -13
Ex Opel Vectra 1.9 CDTI A -08, Ex Opel Insignia ST 2.0 CDTI Cosmo -09
Ex Opel Vectra 2.0 16v -99, Ex Opel vectra 2.0i -92
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Todennäköisesti kestää paljon pidempään mitä uutena kun esijännitykset on nyt shimmattu. Sitten ajotyylin suhteen välttää vedättämästä liikaa. Semmoinen teoria mielessä että 1,4 perästä kun selvästi eniten m32 porsii niin pienen moottorin vedätyksessä tuleva värinä voisi olla haitallista

Ja hyvin tuli vastaantuloa :thumbsup:
Omaa osuutta jäi varmaankin vajaa 400e?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Rookeri kirjoitti: 20 Marras 2018, 21:02 Pienillä vaihteilla? Eikö joskus ollu ohje nimenomaan toisinpäin, pienempää vaihdetta silmään ja esim 6-vaihdetta ei käytettäis vielä 80km/h nopeudessa vaa vasta lähempänä 100km/h.
Korjaan
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ville84jar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Marras 2009, 20:28

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja ville84jar »

Rookeri kirjoitti: 20 Marras 2018, 21:02 Pienillä vaihteilla? Eikö joskus ollu ohje nimenomaan toisinpäin, pienempää vaihdetta silmään ja esim 6-vaihdetta ei käytettäis vielä 80km/h nopeudessa vaa vasta lähempänä 100km/h.
Kyllä juuri näin annetaan epävirallisena ohjeena ettei 6. vaihetta käytetä alle 100kmh vauhdissa. Ei oo ooppelilla menny ihan nappiin kun auto pyytää tasamaalla jo jossain ~78kmh vauhdissa kutosta ja jos näin toimii niin edesauttaa kyllä varmastk laakereiden kulahtamista. Värinä moottorista ja pieni pyörimisnopeus = huono voitelu.

Noh, on yritetty toimia keskimäärin ohjeen mukaan mutta ei sekään näköjään kokonaan pelasta. Toivotaan että nyt pelaa tosiaan, autohan on muuten hyvä peli. Tosin tuo diisseli isoveli on kyllä aika paljon vielä maukkaampi... Ei meille näin pientä bensakonetta enää. Aamen
Opel Insignia hb 2.0 CDTI A Sport -14
Opel Insignia hb 1.4T Black&White -13
Ex Opel Vectra 1.9 CDTI A -08, Ex Opel Insignia ST 2.0 CDTI Cosmo -09
Ex Opel Vectra 2.0 16v -99, Ex Opel vectra 2.0i -92
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

ville84jar kirjoitti: 21 Marras 2018, 21:02
Rookeri kirjoitti: 20 Marras 2018, 21:02 Pienillä vaihteilla? Eikö joskus ollu ohje nimenomaan toisinpäin, pienempää vaihdetta silmään ja esim 6-vaihdetta ei käytettäis vielä 80km/h nopeudessa vaa vasta lähempänä 100km/h.
Kyllä juuri näin annetaan epävirallisena ohjeena ettei 6. vaihetta käytetä alle 100kmh vauhdissa. Ei oo ooppelilla menny ihan nappiin kun auto pyytää tasamaalla jo jossain ~78kmh vauhdissa kutosta ja jos näin toimii niin edesauttaa kyllä varmastk laakereiden kulahtamista. Värinä moottorista ja pieni pyörimisnopeus = huono voitelu.

Noh, on yritetty toimia keskimäärin ohjeen mukaan mutta ei sekään näköjään kokonaan pelasta. Toivotaan että nyt pelaa tosiaan, autohan on muuten hyvä peli. Tosin tuo diisseli isoveli on kyllä aika paljon vielä maukkaampi... Ei meille näin pientä bensakonetta enää. Aamen
Epäilemättä tuo 6. vaihteen liian aikainen käyttäminen (alhaisessa nopeudessa) aiheuttaa väärin shimmatun laatikon hajoamisen turhan nopeasti. Jos laatikko on oikein shimmattu, ei ole juurikaan merkitystä. Itse ajoin aikoinaan C-Vectralla , jossa oli M32 - laatikko, yli 270 tkm ilman mitään ongelmia ja 6 - vaihdetta käytin jo 80 km/h alkaen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Frodo
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 12:59

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Frodo »

Itsellä 185000 ajettu Astra 140hp jossa vaihteisto hurisee 40km/h vauhdista ylöspäin ja oikein lämpimänä hurina loppuu tai merkittävästi vähenee.
Laatikko sinällään toimii kuin olis suoraan tehtaasta ajettu ulos...
Laakereiden vaihdolla siis tod näk selviäis...
Onko Tampereen seudulla joku edullinen paikka joka homman hoitais? Metroauton "tarjous" ei kuulostanu tarjoukselta :D
Frodo
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 12:59

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Frodo »

Frodo kirjoitti: 06 Tammi 2019, 12:49 Itsellä 185000 ajettu Astra 140hp jossa vaihteisto hurisee 40km/h vauhdista ylöspäin ja oikein lämpimänä hurina loppuu tai merkittävästi vähenee.
Laatikko sinällään toimii kuin olis suoraan tehtaasta ajettu ulos...
Laakereiden vaihdolla siis tod näk selviäis...
Onko Tampereen seudulla joku edullinen paikka joka homman hoitais? Metroauton "tarjous" ei kuulostanu tarjoukselta :D

2011 otettu auto käyttöön ja kiva olis nopeesti saada kuntoon, et ei hajota laatikosta muuta... Noilla hurinoilla sitä ei uskalla ees koittaa hukata.
Astra farkku on ajettavuudeltaan ja käytötään kyl mainio pirssi, mut nä pienet ja isommatki huolet sen kanssa alkaa ärsyttää :banghead:
Vastaa Viestiin