Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Johdot ja liittimet näyttää kyllä iha ehjille.
Poistin eilen tuolla bluetooth lukijalla vikakoodit. Noin 20km jälkeen vikavalo syttyi uudelleen. Tänään juuri ennen katsastusta poistin koodin uudelleen, mutta katsastuksen päästömittauksissa esim CO2 oli kymmenkertainen sallittuun, HC kaksinkertainen ja lambda-arvo näytti liian rikasta. Vikavalo ei kuitenkaan palanut katsastuksen aikana, eikä syttynyt kotiinpaluu matkallakaan vielä. Vikavalo syttyi taas noin 10-15km ajamisen jälkeen vasta.
Päästöarvot siis korotetulla kierrosnopeudella:
CO%: 2,52
HC (ppm): 236
CO2%: 12,9
O2%: 0,99
lambda: 0.962
Voisiko vika olla jossain muussa kuin lambdassa? Esim ilmamäärämittari? Kellään ollu vastaavaa?
Poistin eilen tuolla bluetooth lukijalla vikakoodit. Noin 20km jälkeen vikavalo syttyi uudelleen. Tänään juuri ennen katsastusta poistin koodin uudelleen, mutta katsastuksen päästömittauksissa esim CO2 oli kymmenkertainen sallittuun, HC kaksinkertainen ja lambda-arvo näytti liian rikasta. Vikavalo ei kuitenkaan palanut katsastuksen aikana, eikä syttynyt kotiinpaluu matkallakaan vielä. Vikavalo syttyi taas noin 10-15km ajamisen jälkeen vasta.
Päästöarvot siis korotetulla kierrosnopeudella:
CO%: 2,52
HC (ppm): 236
CO2%: 12,9
O2%: 0,99
lambda: 0.962
Voisiko vika olla jossain muussa kuin lambdassa? Esim ilmamäärämittari? Kellään ollu vastaavaa?
Kadett E GSI 16V -90
Vectra B 1,8 -01
Vectra B 1,8 -01
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Kyllähän tuo lambda vialta vaikuttaa varsinkin, jos kovin vanha anturi, tai sitten piiri aukeaa jotenkin. Kun lambdan saa kuntoon, niin päästömittauksessa sitten näkee onko siellä muutakin esim. katti. Katin tukkeentuminen näkyy MAP- , pakopaineissa tai pakoputken päästä tukkoisuutena.
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Jaa sulla onkin uusi denso. Näkyykö tuolla lukijalla lambda jännite livenä?
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Mistä ostit lambdan?
Esim. Motonet myy vaan "yleismallisia" lambdoja, eli eivät käy ekaksi lambdaksi ennen kattia. Densoja ja vastaavia myyvät.
Itselle muistaakseni Fixuksen kautta tilasin Boschin varaosalambdan, hintaa tais olla 120-140 e luokkaa.
Edit. Olikin Delphiä mitä myivät Motonetissä ja oli myös Boschia
Esim. Motonet myy vaan "yleismallisia" lambdoja, eli eivät käy ekaksi lambdaksi ennen kattia. Densoja ja vastaavia myyvät.
Itselle muistaakseni Fixuksen kautta tilasin Boschin varaosalambdan, hintaa tais olla 120-140 e luokkaa.
Edit. Olikin Delphiä mitä myivät Motonetissä ja oli myös Boschia
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Lambdan ostin briteistä jostaki pikkufirmasta. Myyjä sanoi että Denso merkkinen.
Lambdan vaihto siis ei auttanut, silti käy rikkaalla. En pysty tuolla omalla lukijalla näkemään jännitettä livenä. Mutta mitäs arvoja siellä pitäis olla jos pääsen kunnollista mittaria käyttämään?
Ja minkäänlaisia oireita ei käynnin kanssa ole. Käynnistyy myös hyvin kylmänä ja kuumana. Johdot näyttää ehjiltä, ei mitään nirhaumia. Seuraavaksi testaan toisella ilmamäärämittarilla.
EDIT: kyllä tuolla sai jtn livearvoja mitattua, vaikka todella alkeellinen mittari ja softa onkin. Ei mitään hajua mitä arvot meinaa
"Emission Readiness s/DTC"
Misfire: Complete
Fuel System: Complete
COmponents: Complete
Reserved: Not avail
Catalyst: InComplete
Heated Catalyst: Not avail
Evaporative Sys: Complete
Seocadary Air Sys: Not avail
A/C Refridgerant: No avail
O2 Sensor: Incomplete
O2 Sensor Heater: Complete
EGR System: Not avain
Livedatasta sen verran, että siinä oli vain joku käyrä joka mittas joka sekunti. Käyrä oli kokoajan tasaisesti vähän 0,5 alapuolella (yksikköä en tiedä, vasemmalla oli vain kohdat 0,5 ja 1, ja käyrä oli kokoajan vähän alle 0,5. . Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Sitten myös tämmönen joku testi oli, kirjoitan tähän mitä siinä lukee koska en nyt saa kuvaa tähän laitettua ainakaan heti:
"TID: $06 CID:$01
Lean to Rich sensor switch time(calculated)
Max:32000
Current: 4264 OK!"
Tuo päivitty aina 10sec välein ja tuo Current arvo oli kokoajan jotain 4200-4250, kierroksilla ja tyhjäkäynnillä
Yritän myöhemmin saada jtn kuvia näistä
Lambdan vaihto siis ei auttanut, silti käy rikkaalla. En pysty tuolla omalla lukijalla näkemään jännitettä livenä. Mutta mitäs arvoja siellä pitäis olla jos pääsen kunnollista mittaria käyttämään?
Ja minkäänlaisia oireita ei käynnin kanssa ole. Käynnistyy myös hyvin kylmänä ja kuumana. Johdot näyttää ehjiltä, ei mitään nirhaumia. Seuraavaksi testaan toisella ilmamäärämittarilla.
EDIT: kyllä tuolla sai jtn livearvoja mitattua, vaikka todella alkeellinen mittari ja softa onkin. Ei mitään hajua mitä arvot meinaa
"Emission Readiness s/DTC"
Misfire: Complete
Fuel System: Complete
COmponents: Complete
Reserved: Not avail
Catalyst: InComplete
Heated Catalyst: Not avail
Evaporative Sys: Complete
Seocadary Air Sys: Not avail
A/C Refridgerant: No avail
O2 Sensor: Incomplete
O2 Sensor Heater: Complete
EGR System: Not avain
Livedatasta sen verran, että siinä oli vain joku käyrä joka mittas joka sekunti. Käyrä oli kokoajan tasaisesti vähän 0,5 alapuolella (yksikköä en tiedä, vasemmalla oli vain kohdat 0,5 ja 1, ja käyrä oli kokoajan vähän alle 0,5. . Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Sitten myös tämmönen joku testi oli, kirjoitan tähän mitä siinä lukee koska en nyt saa kuvaa tähän laitettua ainakaan heti:
"TID: $06 CID:$01
Lean to Rich sensor switch time(calculated)
Max:32000
Current: 4264 OK!"
Tuo päivitty aina 10sec välein ja tuo Current arvo oli kokoajan jotain 4200-4250, kierroksilla ja tyhjäkäynnillä
Yritän myöhemmin saada jtn kuvia näistä
Kadett E GSI 16V -90
Vectra B 1,8 -01
Vectra B 1,8 -01
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Katti on vaarassa palaa, jos ajelet rikkaalla seoksella. Mikä on MAF mittaus arvo tyhjäkäynnillä?
Zirconium lambda: http://www.freeautomechanic.com/ho2s-he ... ensor.html
Zirconium lambda: http://www.freeautomechanic.com/ho2s-he ... ensor.html
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Nuo testit ei ole mennyt läpi
Catalyst: InComplete
O2 Sensor: Incomplete
P0130 - GM
HO2S Circuit Conditions Engine running, ECT input more than 167°F and the PCM detected that the HO2S-11 signal was fixed between 400-550 mv, or the signal was always less than 55 mv or always more than 400 mv.
Engine runtime over 3 minutes, engine speed 1200-3400 rpm, throttle position 10-40%, ECT input more than 149°F, all conditions met for two seconds, then the PCM detected the engine was not in closed loop for 5 seconds of the 125 seconds engine runtime over 3 minutes, engine speed 1200-3400 rpm, throttle position 10-40%, ECT input more than 149°F, all conditions met for two seconds, then the PCM detected the engine was not in closed loop for 5 seconds of the 125 seconds
Tuollaista häikkää lambdan kanssa.
Catalyst: InComplete
O2 Sensor: Incomplete
P0130 - GM
HO2S Circuit Conditions Engine running, ECT input more than 167°F and the PCM detected that the HO2S-11 signal was fixed between 400-550 mv, or the signal was always less than 55 mv or always more than 400 mv.
Engine runtime over 3 minutes, engine speed 1200-3400 rpm, throttle position 10-40%, ECT input more than 149°F, all conditions met for two seconds, then the PCM detected the engine was not in closed loop for 5 seconds of the 125 seconds engine runtime over 3 minutes, engine speed 1200-3400 rpm, throttle position 10-40%, ECT input more than 149°F, all conditions met for two seconds, then the PCM detected the engine was not in closed loop for 5 seconds of the 125 seconds
Tuollaista häikkää lambdan kanssa.
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Maf voltteja en pysty lukemaan mutta ku kiihdytän 100kmh nii ei nouse yli 50g/s
O2 voltit on kokoajan 0.41-0.42v ajossa ja tyhjäkäynnillä
O2 voltit on kokoajan 0.41-0.42v ajossa ja tyhjäkäynnillä
Kadett E GSI 16V -90
Vectra B 1,8 -01
Vectra B 1,8 -01
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
50g/s vastaa n. 16l/100km ja voi olla OK, tyhjäkäynnillä sitten n. 3g/s. Lambda säätö ei mene ollenkaan closed-loop tilaan, eikä tuolla läpäistä päästömittauksia.
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Miksi se ei mene closed looppiin? Tuo uusi lambda siis?
Vaihdoin juuri ilmamäärämittarin, silti tuo O2 sensor voltage on 0,41-0,42 kokoajan
Vaihdoin juuri ilmamäärämittarin, silti tuo O2 sensor voltage on 0,41-0,42 kokoajan
Kadett E GSI 16V -90
Vectra B 1,8 -01
Vectra B 1,8 -01
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Jos lambda ei toimi, niin ei se MAF:n vaihdolla korjaannu. O2 sensor voltage on 0,41-0,42 V eli eihän tuo toimi.
Katso tuolta bosch, jos löytyy. Jollei alkuperäinenkään toimi, niin sitten en tiedä missä vika.
http://www.autodoc.fi/autonosat/lambda- ... a/mf-bosch
Katso tuolta bosch, jos löytyy. Jollei alkuperäinenkään toimi, niin sitten en tiedä missä vika.
http://www.autodoc.fi/autonosat/lambda- ... a/mf-bosch
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Luin vaa jostain että MAF voi aiheuttaa ton P0130:sen. Mut aika jännä että uus lambda ois rikkinäinen?
Kadett E GSI 16V -90
Vectra B 1,8 -01
Vectra B 1,8 -01
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Se lambda saattaa olla "yleismallinen" eli ei sovellu etulambdaksi. Siksi näyttää samaa lukemaa, vaikkakin itsellä näytti joko 0V tai sitten tuota 0,5V tai hyppi noitten välissä.
Lambdan voi mitata yleismittarilla irtonaisena lämmittämällä sitä kärjestä toholla ja mittaa signaalijohtimista tasajännitteen, tarpeeksi kuumana pitäisi nousta yhteen volttiin jännite.
Joko se lambda on rikki tai sitten se on väärän mallinen kun ei kerran arvo muutu. Lämmitys livedatan mukaan toimii.
Lambdan voi mitata yleismittarilla irtonaisena lämmittämällä sitä kärjestä toholla ja mittaa signaalijohtimista tasajännitteen, tarpeeksi kuumana pitäisi nousta yhteen volttiin jännite.
Joko se lambda on rikki tai sitten se on väärän mallinen kun ei kerran arvo muutu. Lämmitys livedatan mukaan toimii.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
No jossei se ole tarkoitettukaan tuohon autoon tai sit jokin muu vika aiheuttaa tuon.
Re: Vikakoodi: P0130 - O2 sensor 1 Open circuit
Matala lambda - arvo, korkea HC ja alhainen lambdan jännite kertovat, että käy rikkaalla.
Lambda voi tosiaan olla yleismallinen... vaikea sanoa, kun ei ole tarkempaa tyyppiä.
Kokeile ottaa IMM :n liitin irti ja katso sitten lambdan jännitettä. Kun imm:n liitin on irti, ecu käyttää ilmamäärän laskentaan kaasuläpän asentoa ja moottorin kierroslukua.
Huono sytytys, myöhäinen tai kolmella sylinterillä käyminen voi aiheuttaa myös rikkaan seoksen.
Lambda voi tosiaan olla yleismallinen... vaikea sanoa, kun ei ole tarkempaa tyyppiä.
Kokeile ottaa IMM :n liitin irti ja katso sitten lambdan jännitettä. Kun imm:n liitin on irti, ecu käyttää ilmamäärän laskentaan kaasuläpän asentoa ja moottorin kierroslukua.
Huono sytytys, myöhäinen tai kolmella sylinterillä käyminen voi aiheuttaa myös rikkaan seoksen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i