Z20LEH, vikakoodi: P1106

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että vika löytyi ja kuntoon auto tuli bypass- venttiilin vaihdolla. Kenties se solenoidiventtiili oli ehjä, mutta samallahan tuo kannatti vaihtaa. :thumbsup:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Robertx kirjoitti: Kenties se solenoidiventtiili oli ehjä, mutta samallahan tuo kannatti vaihtaa.
Kyllä, paino sanalla, "OLI ehjä"...
Letkuja irrottaessa ylöspäin suuntautuva tötsä napsahti poikki juuresta yllättävän herkästi, joten entinen on entinen.
Sopinee siis kai laittaa tähän varoituksen sanaksi. Solenoidiventtiilin toisen pään muoviset tötsät saa purkaessa poikki hyvinkin helposti!
Uusi vähän alle viiskymppiä Automuovilta (Opel 5850129 GM 55557806).
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja Robertx »

No joo... osui sitten sanat kohdalleen sattumalta :D
Muovisissa liitinkappaleissa ikä ja lämpö kyllä tekee tehtävänsä. Vaan eipä sitä etukäteen osaa varoa...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FinBastard
OCF Member 2015
Viestit: 569
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja FinBastard »

Nuo minun lukemat tuli siis obd-portin kautta ohjelmalla, joten ei ne paikkaansa pitänyt. Silloin tajuttiin, että vika on pakko olla solenoidissa, kun kaikki muut jo vaihdettu.
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Nyt pelaa tosiaan ihan kaikki viimeistä piirtoa myöden. Tiedossani ei ole yhtäkään vikaa koko autossa lukuunottamatta kiveniskemää tuulilasissa :)
Op-com:n täysdiagnostiikka, joka käy läpi kaikki ecut (n. 12 kpl) antaa myös täysin puhtaat paperit!

Sitä jäin pohtimaan, että tuo "P1120 - Accelerator Pedal Position Sensor 1 and 2 Signal Incorrect Ratio" taisi olla kytköksissä risaan bypass-kalvoon?
Tätä virhettä sinne ilmestyi aina välillä niin kauan kun bypass-valve oli viallinen ja vuotava.
Nähtävästi vallitseva kierrosluku ja pedaalin asento suhteessa eri paikoissa oleviin alipaineisiin ei stemmaa ja generoi sitten tuollaisen hieman harhaanjohtavan virheilmon.
Tuossakin on yksi esimerkki vastaavasta tapauksesta? -> http://www.migweb.co.uk/forums/engines- ... lease.html

Pedaaliin, pedalboxiin tai niihin sensoreihin en kajonnutkaan, virheilmot vain totaalisesti katosivat bypassin vaihdon myötä...

Jos siis ilmenee virhettä P1120, ei kannattane ekana kallista poljinta sensoreineen uusia, vaan syynätä mahdollisia alipainemekanismien vikoja ensteks.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Siltähän tuo vaikuttaa , että tässä tapauksessa P1243 on kytköksissä tuohon P1120 - vikakoodiin. Onhan tuossa pieni mahdollisuus, että kaasuläpän molemmat potikat näyttää väärin... lopputulos on tavallaan sama... ahtopaine puissa. Saman aiheuttaa myös MAFfin vika ymmärtääkseni.
Onpa brittiläisellä foorumilla ehdotettu vikakoodia P1120 tyypilliseksi ecun viaksi :D
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Joo, tarkoitus oli kirjoittaa, että virhe P1120 virheen P1243:n seurana saattaa olla yhden ja saman vian ilmentymiä...
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Niin kyllä ymmärsinkin , joten taisin sitten väärin vastata :D
Tarkoitin vain, että näyttää tuo bypassin kalvorikko aiheuttavan muitakin vikakoodeja... periaatteessa vois tulla vain tuo P1120, tai sitten P1120 johtuu vaikka MAFfin viasta. Kalvorikon paljastaa vissiinkin se "turkey sound".
Kalvoventtiilin toimintaahan ei valvota suoraan, vaan vikakoodi tulee seurauksista.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

PolarSeaBlue kirjoitti: 25 Helmi 2014, 23:57 Eiköhän se ainakin pari vuotta kestäne tuo boschikin, jolloin myös itse ahtimen huoltokin saattaa jo olla ajankohtaista?
Jopa neljä vuotta näköjään sitten kesti tuo Boschin kumikalvollinen bypass-venttiili.
Jälleen tulee mehevät "turkey sound" -äänet, silloin kun voimakkaasti kiihdyttää ja höllää kaasua. Häiriövalo tietysti myös loimottaa mittaristossa.
Vissiin laitettava esim. tuo Forge:n kalikka sinne nyt? -> http://www.doc-power.fi/product/5444/be ... s-ventiili
Melko kallis on kyllä (192€) :-?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Kiitos Jarno. Näköjään löytyis neljälläkympilläkin ja pelkkä alkuperäiseen passaava kalvokin irrallisena :o
Sopiskohan noi Z20LET-, Z20LEL-versiot myös?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Lopulta tilasin ja asensin sitten Forge:n bypass venttiilin alkuperäisen boschilaisen tilalle.
Oihan sieltä se kumitutti aivan riekaleina.
MuTu-tuntumalta tilasin Forgen keltaisella jousella (koska autossa on BSR:n Stage I softa)
Pääsinkin eroon keltaisesta "Check-Engine" häiriövalosta ja bypassin aiheuttamista vikakoodeista...

Nyt, kun käy polkaisemassa oikein kunnolla, tuleekin oikein työkalun kuvalla höystetty vikavalo!!!
Ahtopaineista valittelee op-com:lla tarkasteltuna. Tuntuu, että ahtaa vähän liikaa ja sitten kun vaan jatkaa kiihdyttämistä, ahdin sakkaakin äkillisesti.
Tämän jälkeen tuntuisi kulkevan rajoitetulla ahtopaineella?
Kun kuittaa häiriöt pois, vaikuttaisi toimivan normaalisti, kunhan vain ajaa hyvin nätisti, eikä ala polkemaan...
Tänä aamunakin tulin pääkaupunkiin 50 km työmatkaa myös moottoritienopeudella ilman, että vikavalo olisi syttynyt.
Mutta reipasta kiihdytystä se ei siis tunnu sietävän.

Pitäisköhän sinne enempiä ihmettelemättä tilata se löysempi vihreä jousi, kun kerran alkuperäinen Boschikin on hyvin pelittänyt rikkoutumiseensa asti.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1243

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa varmaan kokeilla sillä vihreällä jousella...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1106

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Ströbän kanssa mitattiin jokunen vuosi sitten max. ahtopainetta ja oli silloin 1.1 bar
Kun kysyin nyt DOC-Powerin pojilta vaihtoa vihreään jouseen, suosittelivat kyllä keltaista jousta tähän setuppiin...

Eilen käytin auton katsastuksessa ja sieltä selvittiin puhtain paperein, mutta ongelma on piilevänä edelleen olemassa!
Eilen ajelin Helsingistä Lohjalle moottoritietä ja 120 km/h alueella paikoin himpun yli sallitun, eikä mitään häiriöitä ollut.
Vika ei siis ilmene, jos ajelee kutakuinkin normaalisti. Sitten, kun "antaa hieman reilummin kenkää", heti tulee oranssinkeltainen työkaluin varustettu häiriövalo ja muistiin tallentuu: P1106-11 Boost Pressure Sensor Circuit Range/Perfomance
Persdynolla tuntuu, että yliahtoa on silloin jonkunkin verran, eikä ahtopaineen rajoitus toimi, kuten pitäisi!

Jossain toisessa topicissa oli epäilty MAP-anturin vikaa tuon vikakoodin perusteella?
Lisäksi bypass-venttiilin päällä oleva ahtopainesolenoidi/anturi on epäilyksen alainen, vaikkakin kummallista, jos se nyt yht'äkkiä olisi vikaantunut Forgen kalikkaa asentaessani? Uusin sen kyllä taannoin n. 4-5 vuotta sitten, kun siitä silloin rikkoontui yksi letkulähtö. Nyt en irrottanut edes sähköplugia enkä letkujakaan sen päästä, ettei rikkoutuisi. Muistaakseni ei ole kovin suolaisesti hinnoiteltukaan se kalikka (#GM 5555 78 06)
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Z20LEH, vikakoodi: P1106

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

En tiedä liittykö tämä mitenkään edelliseen, mutta muistiin tallentuu säännöllisesti myös virheilmo katin jälkeiseltä takalambdalta.
P0136-04 O2 Sensor Circuit Range/Perfomance (Bank 1 Sensor 2)
Kun katsoo livedataa, (B1S2) takalambdan arvo pysyy koko ajan kiinteästi lukemassa 449 mV vaikka kaasuttelee ja etulambdan jännitearvo samaan aikaan seilailee laajassa skaalassa.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Vastaa Viestiin