Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jepsjoo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 16:28

Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja jepsjoo »

Astra H 2007, Z16XE1 moottorilla, ECN 111505 vikakoodi

Moi

Ostin toisen Astrani noin kk sitten ja eipä mennyt kuin pari päivää kunnes vikavalo jossa autosta törröttää jakoavain syttyi, syttyy aina noin 2-3 minuutin päästä käynnistämisestä. Toki ensiksi roudasin auton takaisin liikeeseen joka laittoi huoltoliikkeeseen auton tarkistukseen joka oli jo entuudestaan tuttu itselle ja tunnen huoltajat ko. liikkeestä.

Livedata näytti että moottorin lämpötila-anturi -39 astetta, joten termostaattikoppa anturineen vaihtoon, ei apua samaa lämpötilaa näyttää. Noh huollon mies turhautuneena muutamien tutkinta tuntien jälkeen ajoi paikalliseen PP-Auton huoltoon, jossa tarkistettiin että viimeisin softa löytyy, koska koodin loppu 05 viittaa virheeseen ohjelmoinnissa. Uusin softa on autossa, ei apuja sieltäkään.

Sain kummallisen vastauksen korjaajalta että kyseistä anturia ei autostani löydy ja vikaa ei oikeasti ole olemassa. Asia jäi vaivaamaan koska itse 15 vuotta elektroniikkaa korjanneena ja lukuisia vikoja paikallistaneena ei oikein tuo selitys uponnut, en ole ennen törmännyt autoon jossa vikavalo huvikseen palaa.

Koska autojen kanssa säätö jäänyt aika vähälle, osien tunnistaminen on hankalaa, toki tiedän perusosat, mutta uutta tullut sitten kun viimeksi ollut konetilassa rassaamassa. Googelin avustuksella ja enimmäkseen lontoon kielisten forumeiden lukemisella valkeni että korjaamolla vissiin mennyt sekaisin P0115 (P0115 moottori jäähdytys, sensoripiiri vika) ja P1115(P1115 Moottorin lämpöanturi (ECT) ajoittainen ylijännite) vikakoodit ja vika P1115 viittaisi enemmän jäähdyttimen kyljessä olevaan lämpötila-anturiin. Otin kännyn kauniiseen käteen ja soitin korjaajalle joka edelleen oli vakuuttunut ettei paikkaa moiselle anturille autossani ole vaikka osalistalta taas löytyy kyseinen anturi ja johtosarja sille.

Ei muuta kuin itse konepelti auki ja pienellä googlamisella löytyi kuvakin ko. anturista, sieltä paistaa rispaantunut johtosarja mutta käsiksi siihen tuntuu näin ekalta katsomalta hankalta, ahtaassa paikassa ilman purkamista. Joten korjaajalle jälleen soitto ja hän lupasi tarkistaa asian, vielä kun menee myyjäliikeen laskuun, vika kun ollut heti ostosta lähtien.

Suomenkielisiltä keskustelupalstoilta aika vähän tähän vikakoodiin löytyi infoa, joten ajattelin laittaa tämän tänne kun vielä tuoreessa muistissa ja mahdollisesti tulevia Astra omistajia varten 8)
Muuten kyllä vikakoodi näyttää olevan tunnettu tapaus Opeleiden kanssa.

Linkit joista löytyi tietoja:
http://www.astraownersclub.com/vb/showt ... ode-111505
http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... 05.321849/
http://www.netikka.net/phweb2/Auto/faultcodes.php

Kunhan jälleen korjaamolla menopeli käytettynä, niin laitan lisää tietoa toimenpiteistä ja saadaanko tuo vikavalo pois häiritsemästä. Ja kokemuksena ettei kaikkea tarvitse uskoa mitä korjaamolta selitetään vaikka et olisi asiantuntija autojen kanssa.
jepsjoo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 16:28

Re: Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja jepsjoo »

Tilannepäivtystä, en jaksanu odotella ensiviikkoon että korjaaja kerkee vilkasemaan autoa joten naama etupuskurin ali ja siinä suorastaan vian aiheuttaja loisti. anturi jota "ei ole olemassa" ja liittimen juuresta toinen johdin poikki.

Elikkä anturi sijaitsee jäähdyttimen kyljessä, ilmansuodattimen puolella, jäähdyttimen tyhjennysputken tai mikä virallinen nimi onkaan, yläpuolella.
Anturin näkee yläpuolelta, mutta kunnolla auton alta.
Johdotukset on aikas tiukkaan vedetty joten eipä ihme että mennyt poikki.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että vika löytyi. Tyypillisesti (kenttäapuohjeen mukaan) tuon vikakoodin aiheuttaa juuttunut termostaatti. Kuitenkin kenttäapuohjeen työselosteessa ohjeistetaan vertaamaan termostaatissa olevan lämpötila-anturin arvoa jäähdyttäjän kyljessä olevan anturin antamaan arvoon. Kyllä ainakin PP-Autossa pitäisi olla tiedossa tuo kenttäapuohje 2462.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jepsjoo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 16:28

Re: Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja jepsjoo »

Kummallisinta tässä oli tuo juurikin että 2 eri korjaamon miehet eivät mukamas tienneet tämän toisen anturin sijaintia vaikka kyllä osasivat ottaa mitta-arvot OBD:n kautta, kumpikin.

Ymmärtäisin JOS olisi aivan uusimmasta mallista kyse, jossa palikat vaihtaneet paikkaa.

Toivottavasti auttaa muita jotka törmää samantasoiseen huoltoon kuin meikäläinen.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niinpä. Useammassa Opelissa on ihan samalla tavalla 2 kpl jäähdytysnesteen lämpötila-antureita, joten ei pitäisi olla mitenkään outo tai uusi asia.
Toisesta topicista kopioituna se kenttäapuohje:

Kenttäapuohje: 2462
Vika: Moottori Z16/18XE1/P/R, termostaatti - MIL-valo palaa, vikakoodi P0115 on tallentunut
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-H 2004...2010,Vectra-C 2006...2008 Z16XEP| Z16XE1| Z16XER,Z16XEP| Z18XER
Valitus: MIL-valo palaa, vikakoodi P0115 on tallentunut.
Syy: Syitä voi olla useita, katso myös TIS:n ohjeet.
Tuotanto:

Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, tarkista jäähdytysnesteen lämpötila
Tech 2:lla. Jos jäähdytysnesteen lämpötila ei nouse n. 103 °C:een,
termostaatti on saattanut juuttua avoimeen asentoon ja se on
vaihdettava.
Astra-H:ssa Z16XEP/XE1 ja Vectra-C:ssä Z16XEP jäähdyttimen
jäähdytysnesteen lämpötilaa ja moottorin jäähdytysnesteen
lämpötilaa on verrattava toisiinsa. Jos jäähdyttimen jäähdytysnesteen
lämpötila nousee, ennen kuin mainittu 103 °C:n lämpötila on
saavutettu, termostaatti on vaihdettava.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 06 - Vikakoodi annettu ohjainlaitteen kautta
Vikakoodi: P0115
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jepsjoo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 16:28

Re: Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja jepsjoo »

Jees, johdot anturille uusiksi vedettynä vähän eri kautta ja enempi väljää. Anturi itse oli säilynyt ehjänä ja lämpötila -39 -> 68 asteeseen.

Hauskinta oli että nyt 4 korjaajaa oppi uuden anturin sijainnin, eivät olleet ennen moista nähneet.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että kuntoon tuli ja jotkut vielä oppia saivat :thumbsup:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
penak
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 142
Liittynyt: 25 Loka 2006, 06:12
Paikkakunta: pohjoissuomi

Re: Astra GTC 1.6 P1115 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja penak »

Sama vikakoodi kummitteli pari viikkoa sitten ostetussa H mallin Astrassa. Edellinen omistaja oli vaihtanut lämpötila-anturin uuteen vikakoodin vuoksi, mutta ei tullut kuntoon. Muovikuoret ehjät johdoissa. Venytin yksitellen johtoja ja se tiukemmalla oleva johdon muovikuori venyi vapaasti ilman vastusta. Muovikuori napsahti poikki ja sisältä paljastui poikkinainen hapettunut johto. Liitos johtoon ja vikakoodi hävisi.
Vastaa Viestiin