Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
duppa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 04 Loka 2004, 03:00

Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja duppa »

Vectra C 1.8 -03 vilauttaa välillä jakoavainta. Välillä voi olla monta päivää, ettei jakoavainta näy. Yleensä se tulee juuri auton käynnistämisen jälkeen tai melko pian ajoon lähdön jälkeen.
Tänään kävin luetuttamassa vikakoodit ja testeri kertoi seuraavaa:
P1481 low voltage 1,
P1482 low voltage 2,
P1483 low voltage 3

Suomenkielisestä vikakoodilistassa kyseiset koodit tarkoittavat tuuletinohjaus 1, 2 ja 3 piirin vikaa, mutta MITÄ NÄMÄ TARKOITTAVAT KÄYTÄNNÖSSÄ?

Googlea ja OCF:n sivuja olen kolunnut, mutta mitään selkeää ratkaisua en ole löytänyt. Jossain käskettiin tarkastamaan sulakkeet, jossain sanottiin, että vaihda tuuletinohjauksen rele/releet. Missä tuo rele sijaitsee? En löytänyt C vectran moottoritilan releiden luetteloa, eli mikä mikäkin rele sulakeboksissa on.
jossain puhuttiin, että kyseiset vikakoodit tarkoittavat, että ECU on rikki ja taas toisessa kerrottiin, ettei se ole rikki, vaan riittää uudelleen ohjelmointi jollain tech 2 MDI systeemillä = mitä tarkoittaa/maksaisi?

Jotenkin haluaisin aloittaa edullisimmasta, eli vaihtamalla ensin nuo releet, mutta mikä rele ja mistä?

Jelppiä hyvät Opel gurut :worship:
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Onko 1.8 bensa c vectrassa olemassa se kenttäkorjausohje jossa moottorin lämpötilatunnistimen johdot sekä liitin vaihdettiin erillaisiin? ( kosketushäiriöiden takia )
(gm:än kenttäkorjausohje.)

Vai koskiko se 1.6 litrasita konetta?
duppa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 04 Loka 2004, 03:00

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja duppa »

Osaakos joku vastata tuohon FullMetallin kyssäriin? Itselläni ei mitään tietoa asiasta :o
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Odottelen robertx vastausta tähän koska hänellä pääsy näihin mihin itsellä ei.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tuotako tarkoititte?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja Robertx »

P1481 = puhaltimen ohjauksen virtapiirin 1 vika ; jännite korkea, jännite matala, virtapiiri auki, toimintavirhe, lämpötila liian korkea loppuvaiheessa.
P1482 = puhaltimen ohjauksen virtapiirin 2 vika ; jännite korkea, jännite matala, virtapiiri auki, toimintavirhe, lämpötila liian korkea loppuvaiheessa.
P1483 = puhaltimen ohjauksen virtapiirin 3 vika ; jännite korkea, jännite matala, virtapiiri auki, toimintavirhe, lämpötila liian korkea loppuvaiheessa.
Mikä on akun lepojännite ja mikä on latausjännite ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
duppa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 04 Loka 2004, 03:00

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja duppa »

Tuon kenttäapuohjeen mukaan ei ainakaan vikakoodit ole samoja, joita minun autoni puskee. Toki vika voi olla silti tuossakin liitoksessa.

Mites ne releet siinä moottoritilassa olevassa sulakerasiassa, joka on siinä akun vieressä? Onko joku niistä tähän keissiin liittyviä ja yleisestikin, mitä releitä siinä oikein on? Täähän on siitä "hauska" auto, että tässä on yhteensä kolme eri sulakerasiaa, joten kolmesti enemmän ongelmiakin luvassa :lol:

Voi voi sitä b- ja c-kadettien aikaa! Kaikki oli niin paljon paremmin, ku oli öljyvalo ja laturinvalo, kaasari ja kärjellinen sytkä :thumbsup:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja Robertx »




Tuossa kytkentäkaavio ja moduulin paikka.

Puhaltimien releet ovat jäähdytysmoduulissa siinä kuskinpuolen etukulmassa. Moduuli ei ole todennäköisesti avattavissa. Ota liitin irti, puhdista se huolella ja laita takaisin.

Sulakerasian releet eivät liity puhaltimiin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
duppa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 04 Loka 2004, 03:00

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja duppa »

Robertx , mitä tapahtuu, jos otan tuon pistokkeen irti ja puhdistan liittimet? Tarkoitan siis sitä, että ohjeessa käsketään ohjelmoimaan haihtuvat muistit! Mitä tuo tarkoittaa? Mä oon ihan ulkona :o Vai tarkoittaako tuo sitä, että jos autoon vaihdetaan tuo jäähdytysmoduulin relekotelo, niin silloin täytyy ohjelmoida? Mikä tuo haihtuva muisti yleensäkin on? Itelläkin tosin on ihan samanlainen, mutta nyt puhutaankin Opelista.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Haihtuvien muistien ohjelmointi tarkoittaa radion turvakoodin syöttöä (riippuu radiosta) , sähköikkunoiden ja kattoluukun opettamista.
Lisäksi, jos autossa on esp , pitää ohjauskulma-anturi kalibroida. Sen tosin voi tehdä, myös ilman ohjelmointia ihan vain rattia kääntämällä.
Ohjelmoinnit liittyvät akunkengän irrotukseen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
duppa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 04 Loka 2004, 03:00

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja duppa »

En "ehtinyt" (eli viitsinyt) ottaa tuota jäähdytinmodulia auki, koska auto oli viikon polttamatta vikavaloa. Nyt kahtena päivänä peräjälkeen töistä lähtiessä jakarin kuva ilmestyi mittaristoon. Nyt sitten otin tuon modulin irti ja minusta näyttää ihan siltä, että tuo moduli on päässyt lämpenemään. Otin kuvat modulin kummaltakin puolelta ja taustapuoli näyttää kärsineeltä. Vika on siis todennäköisesti siinä. Nyt täytyy alkaa etsimään tuollaista varaosaa..... oliskohan jollain foorumilaisella sopiva osa ylimääräisenä?

Kuva

Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Nuo vastukset lämpenevät ihan normaalistikin, mutta kuinka paljon, siitä ei ole käsitystä. Jos lämpösulake on kuitenkin ehjä, niin sitten eivät ole lämmenneet liikaa. Releitähän tuossa ei näy... ovat kai jossain alla. Paha tuon perusteella varmasti sanoa, onko vika tuossa moduulissa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
temenstein
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 09:11
Paikkakunta: Raahe

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja temenstein »

Onko tässä selvinnyt mikä oli vikana? Itsellä samanlainen auto ja sama vika niin kiinnostaisi tietää?
Opel on Pop
kari.rautio
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 238
Liittynyt: 28 Loka 2012, 19:11

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja kari.rautio »

duppan kuvassa olevat vastukset näyttävät ehjiltä eli ei ole lankoja poikki. Asian voi varmistaa yleismittarilla. Jos napojen välissä on ääretön resistanssi, niin silloin on rikki. Vika taitaa olla muualla. Vikakoodien perusteella arvelen, että vastuksille ei tule lainkaan jännitettä.

Onkohan Robertin linkkaama kytkentäkuva oikea. Minusta se esittää moottorin jäähdytystä eikä lämmityslaitteen puhaltimen ohjausta. Vai olenko itse pihalla ?
Omega Farkku 2,2 vm 2000, 385 000 km
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra C ja vikakoodit P1481, P1482 ja P1483

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Kuvat on oikeat.
Moottorin jäähdytyksestähän tässä kyse on.
Vastaa Viestiin