Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
(Tosin eihän tossa alemassa linkissä kyllä sanota että alavesiletkuuun)
Siksi siis ihmettelen ku mulla ainaki alavesiletkussa ollu (jossain aikasemmassa kotterossa) ja hyvin jytäs, joten ollettanutkin että alavesiletkuun ne laitetaan!
(Tosin eihän tossa alemassa linkissä kyllä sanota että alavesiletkuuun)
Siksi siis ihmettelen ku mulla ainaki alavesiletkussa ollu (jossain aikasemmassa kotterossa) ja hyvin jytäs, joten ollettanutkin että alavesiletkuun ne laitetaan!
Kokeilin tuollaista defan 420-sarjan letkulämppäriä Z22SE-koneen alavesiletkussa ja totesin ettei toimi, johtuen kai siitä että termari on tosiaan alavesiletkun päässä, eli "väärässä" päässä mitä on vanhemmissa koneissa tottunut. Ajattelin että avaahan se kuuma vesi sen termarin, mutta ei, vastuksen termostaatti räpsi koko ajan lämmitystä pois kun vesi ei kiertänyt.
Minä en enää laittaisi letkulämmitintä ilman termostaattia koska vastus palaa äkkiä jos ei vesi liiku. Olen yhden lämppärin aikanani polttanut vaikka kaikki piti olla kunnossa, silloin lopullisena syynä oli ilmalukko sisälämmityskennossa ja vesi ei kiertänyt.
mauno ahonen kirjoitti:itellä vectra z22se koneella.
tein ylävesiletkuun semmosen lenkin että lämmitin on syylärin alareunan korkeudella, ja siitä nousee vesiletku kanteen. lämppäri on 750w ja koko kone on lämmityksen jälkeen lämmin. vesi lähtee hyvin kiertään kun lämppäri on alhaalla, lämminhän nousee aina ylöspäin. ja lämppäri on napattu 1.4 seat Ibizasta. näillä ilmoilla aukee termarikin ja syylärikin on lämmin. eli sitä pumppuakaan ei tarvi, kunhan lämmitin on sijoitettu niin että vesi lähtee lämmetessään kiertämään.
Kumpaan suuntaan sulla kiertää vesi lämmitettäessä? Ylävesiletkusta kanteen päin vai ymmärsinkö oikein?
kanteen päin menee lämmitetty vesi. jos se on alavesiletkussa, eli termarin väärällä puolella, niin vesi kiertää termarin väärällä puolella. kokeilin itekkin eka alavesiletkuun. vesi kyllä lähti kiertään, mutta termarin väärältä puolelta. ylävesiletkuun kieppi mikä käy alhaalla ja sinne alas se lämmitin kannen puoleiseen nousuputkeen niin toimii paremmin kun alkuperäisessä paikassa.
Mar75ko kirjoitti:Moro
Onko kukaan asentanut TT-Thermon moottorinlämmitintä Insigniaan?
Ei oikein tuolla säteilylämmittimellä lämpene http://www.tt-thermo.fi/
Viime talven ja tämän alkutalven hyvin toiminut, ei mitään ongelmia ja moottori lämpenee kauttaaltaan ihan käsiin tuntuvan lämpimäks puolessa tunnissa.
Lisäks mulla on muistaakseni 1800W sisälämppäri kytkettynä tämmösellä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko) kimppaan, eli kestää tolpan sulake hyvin kun moottorin lämmettyä tarpeeksi tuo mokkula katkasee virran letkulämppäriltä ja alkaa syöttämään sisätilalämmitintä, ja kun moottori jäähtyy tarpeeksi niin kääntää taas virrankulun.
Aamulla kone on siis lämmin, ikkunat sulat, hytti lämmin ja lämmintä alkaa heti puskea ilmaräppänöistä kun auton käynnistää.
Mar75ko kirjoitti:Moro
Onko kukaan asentanut TT-Thermon moottorinlämmitintä Insigniaan?
Ei oikein tuolla säteilylämmittimellä lämpene http://www.tt-thermo.fi/
En ole asentanut ko. lämmitintä Insigniaan, mutta Vectra C Z22SE/YH -koneesta voin sellaisia kokemuksia sanoa, että TT-thermo toimii hienosti siinä koneessa sisälämppärin letkun välissä. Mulla on 1000W versio käytössä. Aiemmin mulla oli defan 500W lämmitin samassa paikassa (ilman kiertovesipumppua) ja auto ei käynnistynyt heti lämmityksen lopettamisen jälkeen, koska lämmitin kuumensi termostaattikotelon tosi kuumaksi jossa on myös moottorin lämpötilatunnistin. Piti aina odotella muutama minuutti ennenkuin starttasi. Mutta nyt tuplaten tehokkaammalla TT-thermolla koko kansi on tasaisen lämmin ja saa käynnistää heti lämmityksen jälkeen.
Mulla kuitenkin ensimmäinen lämmitin toimi noin 10 lämmitystä, ja noin parin viikon päästä alkoi laukomaan vikavirtasuojaa. Myyjä lähetti uuden heti ja pistin rikkinäisen paluupostissa. Myyjä myös myönsi että näin käy aina välillä mutta jos se toimii hieman pitempään niin sitten se yleensä toimii kunnolla "loppuun asti". Kaippa nämä jossain kiinassa tehdään ja laadunvalvonta ei ole ihan parasta...
Jos Insignian koneissa on lämpötilananturi lähellä sisälämppärin letkuja niin ehdottomasti pumpulla varustettu lämppäri siihen.
Heitänpä tähän väliin nyt vähän toisenlaisen ajatuksen. Onko nämä lämmittimet edes aivan välttämättömiä ainakaan eteläosassa maata? Säteilylämmittimiin ei olla tyytyväisiä, letkulämmittimet saattavat haitata lämpötila-anturin toimintaa ja kuumentaa muovista termostaattikoteloa, kuten joku tuossa kirjoitti. Vanhanaikainen lohkolämmitin oli halpa ja toimiva. Olen ajanut reilun 25 vuotta lähinnä Saabeilla, ja joutunut käynnistämään (bensiini moottori) työpaikalta aina ilman lämmitystä, usein kotoakin. Tällä hetkellä toisena autona olevassa 07 mallisessa ei edes ole lämmitintä. Kaikki ovat lämmenneet melko nopeasti, jokunen minuutti tyhjäkäyntiä ennen ajoa säästää tekniikkaa. Kaasutinmoottoreissa kulutus oli talvisin vähän isompaa, nykyisin ero aika pientä. Yhdestäkään ei ole moottori tai vaihteisto hajonnut, kaikki ajettu jotain yli 15 vuotta vanhoiksi, paras oli 23 vuotias ja 386 tkm ajettu myytäessä. En sano, etteikö lämmitys vähennä päästöjä ja paranna montaa asiaa, mutta nämä nyky versiot tuntuu hieman heppoisilta. Kylmää autoa käynnistettäessä on tietysti järjen käyttö sallittu, ettei esim. nosta heti kierroksia tms.
Minkähän takia Astra J 2010- 1.4T A14NET moottorilla oleviin autoihin Defan suositustaulukko tarjoaa vaihtoehtona normi letkulämmitintä DA411708 (95,70€), mutta Insigniaan 2012- samalla koneella ei?
Insignialle Defa suosittelee ainoastaan säteilylämmitintä DA414856 (116,80€)
Alkoikin siksi kiinnostaa tuo kiertovesipumpulla ja termostaatilla varustettu TT-Thermon uutuusmalli 1000W KLD2 159€ (Defa-yhteensopiva) Insignian moottorinlämmittimeksi.
Lämmittäisi jäähdytysvedenkin valmiiksi ennen liikkeellelähtöä!
Toinen kysymys on se, että mikähän olisi 2012 1.4T Insigniassa asiallisin läpivientipaikka sisätilapistokkeen johdolle?
Luulis, että joku nyt on ainakin sisätilanhaaran Inkkuun asentanut?
Tai ainakin katsonut, mistä se on viety rintapellin läpi, jos on liikkeessä asennettu?
PolarSeaBlue kirjoitti:Luulis, että joku nyt on ainakin sisätilanhaaran Inkkuun asentanut?
Tai ainakin katsonut, mistä se on viety rintapellin läpi, jos on liikkeessä asennettu?
Siellä on sellainen isohko soikea kuminen läpivienti, jonka toisesta reunasta menevät vaihdevaijerit sisään. Toinen pää tuosta läpiviennistä on vapaasti käytettävissä esimerkikisi lämmittimen kaapelin läpivientiin. Kun kaapeli on läpi ja paikoillaan, niin sikaflexillä hieman panssariputken ja läpiviennin saumaan ja liitos on "ikuisesti" tiivis.
Ko. paikasta kaapeli tulee sisään siististi lämmittimen taakse, josta sen voi kuljettaa halumaansa paikkaan jalkatilan verhoilulevyn yläpuolella huomaamattomasti.
Näppärästi meni Insigniassa panssarikaapeli tuon läpivientikumin kautta kuskin jalkatilaan. Sieltä edelleen se oli helppo ujuttaa mitään purkamatta keskikonsolin takaa apukuskin jalkatilaan. Ja sähköpistorasialle oli ikäänkuin valmis asennuspaikka apparin jalkatilassa oikealla ylhäällä, sellainen pieni paneelinpala irti ja siihen sen täsäytin.
No nytalko kiinnostamaan letkulämppärin asennus C-Vectraan Z22YH.
Toosahan siis tulisi sisälämppärikennolle menevään letkuun??!
Kysymys.
Miten tuo autom. lämmitys/ilmastointi tuohon suhtautuu. Pitääkö lämmöt esim. muistaa kääntää Hi
asentoon vai mihin asentoon säätöventtiili siellä jää kun virrat katkaistaan autosta??
Vedenhän pitää päästä kiertämään sisäkennon kautta koneeseen?