Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Pasto
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 29 Touko 2013, 18:36

Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Pasto »

Pieni pohjustus alkuun. Olen autoa vaihtamassa ja ennen kuin pääsin tutustumaan otsikon mukaiseen lämmitysjärjestelmään niin pidin webastoa ainoana vaihtoehtona mukavuus syistä. Työkaverilla on passatissaan 700w calixsin letkulämmitin pumpulla sekä sisällä lämmitin. Pakkaset olivat pienet kun kyytiin hyppäsin, mutta ero säteilylämmittäjään oli ihan valtava. Puhaltimesta tuli heti lämmintä ilmaa ja moottorilämmöt lähtivät nousuun nopeasti.

Sitten se kysymys :lol: Jos satun ostamaan astran tai insignian 1.4/1.6 turbo automaattina niin voiko siihen kyseisen järjestelmän asentaa? Foorumeja kun tässä pelkästään selaillut niin toiset väittää, että voi asentaa ihan mihin vaan ja ne toiset sit taas ovat erimieltä :roll: Mitä sanottavaa opel asentajilla tähän olisi? Pitääkö tuo väite kutinsa, että voi ihan mihin autoon vaan asentaa kuhan tietää oikean paikan mihin laitta?
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja temetsy »

En näkis syytä miksei kun eihän toi auton omaan sähköjärjestelmään taida mitenkään vaikuttaa/olla yhteydessä. Noi säteilylämmittimet on melkeen poikkeuksetta ihan surkeita.. Inkussa ainakin joissain malleissa on quickheat-toiminto jonka pitäis ilmeisesti alkaa puskea lämmintä ilmaa ensimetreiltä saakka.
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Pasto
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 29 Touko 2013, 18:36

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Pasto »

Kun tuosta pumpusta lueskelin, niin sen voi vissiin asentaa olemassa olevan letkulämmittimen kaveriksi. Pumppu tulee vissiin erikseen. itse tosin haluaisin tehokkaamman letkulämmittimen kuin vakio. Calixsilla on ainakin 500,750,1000 ja 1500W letkulämmittimiä tarjolla http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autol ... ammittimet. Kotona ja työpaikalla 10A sulake tolpassa (per pistoke) joten niiden puolesta voisi varmaan laittaa vaikka tuon 1000W vaikka sivuilla lukee, että 16-25 litran jäähdytys järjestelmiin?
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Uskosin että toi 750W riittää oikein hyvin, varsinkin tolla kiertovesipumpulla höystettynä.
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Pasto kirjoitti:Sitten se kysymys :lol: Jos satun ostamaan astran tai insignian 1.4/1.6 turbo automaattina niin voiko siihen kyseisen järjestelmän asentaa? Foorumeja kun tässä pelkästään selaillut niin toiset väittää, että voi asentaa ihan mihin vaan ja ne toiset sit taas ovat erimieltä :roll: Mitä sanottavaa opel asentajilla tähän olisi? Pitääkö tuo väite kutinsa, että voi ihan mihin autoon vaan asentaa kuhan tietää oikean paikan mihin laitta?
Eikös se syy miksi näitä ei saisi laittaa ole se että autoa voi olla vaikea käynnistää heti lämmittämisen jälkeen. Letkulämppäri voi puskea erittäin kuumaa vettä suoraan moottorin lämpötila-anturin viereen, ja käynnistettäessä on seokset liian laihalla kun ECU luulee koneen olevan jo kuuma vaikka ulkona voi olla paljonkin pakkasta (ja silloin kone "jäykkä" pyörimään). Tämän taas välttää kun käy vetämässä lämmitysjohdon 5 min aikaisemmin seinästä kun on lähdössä liikenteeseen, jolloin lämpötilat tasoittuvat koneessa.

Eihän tälläista tilannetta voi perusautoilija ymmärtää/hyväksyä, joten on parempi että kielletään ko. lämmittimen asennus autoon ja sahataan ne autot väkisin joka aamu käyntiin. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt että kun moottorin esilämmityksen tärkeys on ollut aina tiedossa, niin miksi se on yhtäkkiä unohdettu moottorinsuunnittelijoiden toimesta?

Edit. Eli loppukommenttina sen voi asentaa mihin vaan autoon johon vesikierron saa luotua, yleisimmin sisälämmityskennon piiriin. Valmistajan näkökulmasta on vaan kiusallista kun talvisin autot saattavat käynnistyä vaivalloisesti yskien :D . Jonka siis välttää hieman odottamalla :)
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Keme »

Juke83 kirjoitti: Letkulämppäri voi puskea erittäin kuumaa vettä suoraan moottorin lämpötila-anturin viereen, ja käynnistettäessä on seokset liian laihalla kun ECU luulee koneen olevan jo kuuma vaikka ulkona voi olla paljonkin pakkasta (ja silloin kone "jäykkä" pyörimään).
Tuon takia nykyautoissa on sekä moottorin lämpötilamittaus että imuilman lämpömittaus ja moottorinohjauksessa on todella paljon korjauskarttoja. Ehjä kone lähtee mukisematta käyntiin, vaikka lämppärin piuha olisi vielä kiinni tolpassa.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Keme kirjoitti:
Juke83 kirjoitti: Letkulämppäri voi puskea erittäin kuumaa vettä suoraan moottorin lämpötila-anturin viereen, ja käynnistettäessä on seokset liian laihalla kun ECU luulee koneen olevan jo kuuma vaikka ulkona voi olla paljonkin pakkasta (ja silloin kone "jäykkä" pyörimään).
Tuon takia nykyautoissa on sekä moottorin lämpötilamittaus että imuilman lämpömittaus ja moottorinohjauksessa on todella paljon korjauskarttoja. Ehjä kone lähtee mukisematta käyntiin, vaikka lämppärin piuha olisi vielä kiinni tolpassa.
Samaa mieltä. Samalla logiikalla vasta ajosta sammutettu moottori ei käynnistyis -30ast pakkasesta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Juho M-P kirjoitti:
Keme kirjoitti:
Juke83 kirjoitti: Letkulämppäri voi puskea erittäin kuumaa vettä suoraan moottorin lämpötila-anturin viereen, ja käynnistettäessä on seokset liian laihalla kun ECU luulee koneen olevan jo kuuma vaikka ulkona voi olla paljonkin pakkasta (ja silloin kone "jäykkä" pyörimään).
Tuon takia nykyautoissa on sekä moottorin lämpötilamittaus että imuilman lämpömittaus ja moottorinohjauksessa on todella paljon korjauskarttoja. Ehjä kone lähtee mukisematta käyntiin, vaikka lämppärin piuha olisi vielä kiinni tolpassa.
Samaa mieltä. Samalla logiikalla vasta ajosta sammutettu moottori ei käynnistyis -30ast pakkasesta.
Kaippa se ongelma on juurikin se että letkulämppärillä yläkerta lämpiää, alakerta ei. Ja kuten kirjoitin, hetken odottelun ja lämpötilan tasaantumisen jälkeen lähtee varmasti käyntiin. Mutta ei silloin kun ECU lukee moottorin lämmöksi 90C ja alakerta+öljyt ovat pakkasen puolella. Juuri sammutettu kone on kauttaaltaan sen lämpöinen kun moottorin lämpötila-anturi mittaa. Oma Z22SE vectra käyttäytyy juurikin niin kuin kirjoitin, lämpötila-anturi on aivan suoraan siinä mihin letkulämppärin kuuma vesi nousee, eli sisäkennon tulon vieressä. Jos anturi olisi taas ylävesiletkun luona niin varmaankaan tätä ongelmaa ei olisi.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Pasto
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 29 Touko 2013, 18:36

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Pasto »

Eikos nuo käynnistysongelmat katoa kun laitetaan se kiertovesipumppu mukaan? Luulisi letkulämmitin + vesipumppu olevan vastaava systeemi kuin polttoainekäyttöinen lisälämmitin jolla ei ole ongelmia käynnistyksessä. Pumppu tasaa lämmön kokomoottoriin.

Calix järjestelmissä lukee ainakin, ettei ilman pumppua saa letkulämmittimen teho olla kuin 500w.

Se miksi haluaisin tehokkaan letkulämmittimen tulevaan autooni on, että mukavuus olisi edes lähellä webastoa. Eli ei tarvitse olla se järkevin vaihtoehto. Voisin kuvitella, että jos lämmittää 1000w lämmittimella autoa sen 2-3h, niin ihan paukkupakkasia lukuunottamatta saisi lähes saman lopputuloksen kuin webastosta. Riskiä liika lämmityksestä tuskin tulee termostaatilla varustetun lämppärin kanssa.

Askarruttaa edelleen tuo, että perustuukohan tehon sopivuustaulukko "teho W/l jäähdytysjärjestelmän tilavuus" mitoitus pelkästään järkisyihin vai johinkin tekniseen "ongelmaan". Tosin laitetaanhan siihen alle kymmenenlitran jäähdytysjärjestelmään 4.2kW polttoainekäyttöinen lisälämmitinkin...
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Eikös tuon voisi toteuttaa aika helpolla, jos autossa on jo kiertovesipumppu? Tarvisi vaan diodin pari, vähän sähkönarua, 12v muuntajan ja haaroituksen lohkolämppärin johtoon. Kun lohkari on kytkettynä, auton oma kiertopumppu kierrättäisi vettä.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Pasto kirjoitti:Eikos nuo käynnistysongelmat katoa kun laitetaan se kiertovesipumppu mukaan? Luulisi letkulämmitin + vesipumppu olevan vastaava systeemi kuin polttoainekäyttöinen lisälämmitin jolla ei ole ongelmia käynnistyksessä. Pumppu tasaa lämmön kokomoottoriin.

Calix järjestelmissä lukee ainakin, ettei ilman pumppua saa letkulämmittimen teho olla kuin 500w.

Se miksi haluaisin tehokkaan letkulämmittimen tulevaan autooni on, että mukavuus olisi edes lähellä webastoa. Eli ei tarvitse olla se järkevin vaihtoehto. Voisin kuvitella, että jos lämmittää 1000w lämmittimella autoa sen 2-3h, niin ihan paukkupakkasia lukuunottamatta saisi lähes saman lopputuloksen kuin webastosta. Riskiä liika lämmityksestä tuskin tulee termostaatilla varustetun lämppärin kanssa.

Askarruttaa edelleen tuo, että perustuukohan tehon sopivuustaulukko "teho W/l jäähdytysjärjestelmän tilavuus" mitoitus pelkästään järkisyihin vai johinkin tekniseen "ongelmaan". Tosin laitetaanhan siihen alle kymmenenlitran jäähdytysjärjestelmään 4.2kW polttoainekäyttöinen lisälämmitinkin...
Varmasti pumppu auttaa noissa käynnistysogelmissa koska sen kanssa kanteen nousevan veden lämpötila on myös pienempi kun virtausnopeus on suurempi. Ja lisäksi lämpö jakantuu tasaisemmin kun pumppu tehostaa kiertoa, sen sijaan että vesi nousisi painovoimaisesti. Yli 500W tehoisissa lämmittimissä ei varmaan painovoimainen virtausnopeus enää riitä, jos liittimet ovat 19mm luokkaa.

Polttoainekäyttöisissä lisälämmittimissä menee (useimmiten) iso osa tehosta myös sisätilan lämmitykseen.

Arvelisin että tehosuositukset tieylle tilavuudelle johtuu siitä ettei rakenneta mitään älyttömiä lämmitysjärjestelmiä joilla kiehutetaan jäähdytinnestettä kun johto unohtuu seinään. Ja että valmistajan näkökulmasta riittää että koneen lämpö on joitakin kymmeniä asteita plussan puolella. Jos haluat laittaa isotehoisen sähkölämmittimen, niin mielestäni riittää kun huolehdit ettei vastuksessa oleva vesi pääse kiehumaan (riittävä virtausnopeus) ja ettei koko järjestelmä ylikuumene (jonkinlainen lämpötilavalvonta, esim vastuksen termostaatti).
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

opelmeister kirjoitti:Eikös tuon voisi toteuttaa aika helpolla, jos autossa on jo kiertovesipumppu? Tarvisi vaan diodin pari, vähän sähkönarua, 12v muuntajan ja haaroituksen lohkolämppärin johtoon. Kun lohkari on kytkettynä, auton oma kiertopumppu kierrättäisi vettä.
Mä mietein samaa joskus aikanaan. Hommahan onnistuis defa/calix ylläpitolaturilla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

Dollarit jonoon ja valmis kaupasta
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autol ... ammittimet
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/9186/ase ... umppusarja

liekköhän hinnalla vaikutusta ettei noita ole paljoa näkyny.
Tosimieshän tekee itse ja säästää ja tarkastaa palovakuutuksen :D
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Purkuomegasta kiertovesipumppu ja sille tosiaan joku pieni 240V -> 12V muuntaja ja thäts it. Hintaa tuli jotain kymmpejä? :)

Voihan sen systeemin tehä pienellä akkulaturilla ja yhdellä diodillakin vaikka ni lataantuu akkukin samalla..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Pasto
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 29 Touko 2013, 18:36

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Pasto »

Juho M-P kirjoitti:
opelmeister kirjoitti:Eikös tuon voisi toteuttaa aika helpolla, jos autossa on jo kiertovesipumppu? Tarvisi vaan diodin pari, vähän sähkönarua, 12v muuntajan ja haaroituksen lohkolämppärin johtoon. Kun lohkari on kytkettynä, auton oma kiertopumppu kierrättäisi vettä.
Mä mietein samaa joskus aikanaan. Hommahan onnistuis defa/calix ylläpitolaturilla.
Ideana tuntuu helpommalta ja toimivammalta kuin erillinen pumppu. Noissa 1.4/1.6t- koneissa on vissiin sitten sähköinen vesipumppu? Jos vesikierto tulee auton omaltapumpulta niin varmaan vesikierto toimii lämmitystä ajatellen koko moottoriin (termostaatti, letkulämmittimen paikka jne.)

Tarkoitus asennuttaa jossain alan liikkeessa joten täytyy olla tietysti sen mukainen, että suostuvat asentamaan. Ylempänä kommentoitiin hintaa, niin kyllä se webasto tulee kuitenkin vielä puolta kalliimmaksi pitää ja huoltaa kuin tälläinen ratkaisu.
Vastaa Viestiin