Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
lmako
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 02 Loka 2009, 00:56
Paikkakunta: Hamina

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja lmako »

Pari ranskalaista viivaa, töissä tullut asiat eteen:

-lämmittimien valmistajat/maahantuojat myöntävät takuun (yleensä) vain jos lämmitintä käytetään valmistajan tarkoittamalla tavalla ja paikassa. Siinä kysytään pajalta/asentajalta tietotaitoa (ja hyvät vakuutukset jos käy ohraisesti) kun käydään soveltamaan. Taitava kaveri kyllä laittaa paikalleen ja saa toimimaan, ilman kärähtäneitä papanoita.

-uudehkot kärryt joissa on akunvalvontaan liittyvää tekniikkaa voivat olla nirsoja noiden pumppujen ja latureiden suhteen.

-se Omegan kiertovesipumppu ei maksa uutena boshilaisenakaan kuin vajaa neljäkymppiä. Sitä on töissä sovellettu vaikka ja mihin. :hypocrite:
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

vedellä tai nesteellä on muuten semmoinen ihan luonnollinenkin taipumus alkaa kiertämään itsekseen kun sitä lämmittää.

Efektin huomaa helposti esimerkiksi kylpytynnyrissä tai paljussa joissa harvemmin on kiertovesipumppuja ulkoisessa
lämmittimessä..

Ja moni haukkuu noita säteilylämmittimiä paskoiksi mutta omasta mielestä ne on ihan OK jos ajatellaan silleen että
öljy on pakkasella kylmäkäynnistyksessä lämmintä. Enemmän se säästää moottoria kuin haalea jäähdytysneste.

Mukavuudessa toki joutuu sitten tinkimään kun ei ole hytissä niin pian lämmintä.
( ikkunathan voi rapata ja lämmitettäviä tuulilaseja on olemassa sekä perseenlämmitin on nykypäivää ja hanskojaki saa kaupasta.)
porakone
'Senator'
'Senator'
Viestit: 387
Liittynyt: 26 Marras 2006, 02:36
Paikkakunta: Perähikiä

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja porakone »

FullMetal kirjoitti:Ja moni haukkuu noita säteilylämmittimiä paskoiksi mutta omasta mielestä ne on ihan OK
Niin munki, en vaa viiti yleensä sanoo sitä ku AutoMiehet tietää paremmin.

Vaikka omassa onkin ehkä maailman pienin säteilylämmitin (nehän on vähän eri kokoisia eri moottoreissa) ja tolppakin on kerrostalon pihassa missä huolellisella ajastimen hieromisella saa ehkä 1h45min lämmitysaikaa, niin kyllä vaan tarttaa kuin kesäkeleillä jos on ollut piuha tolpassa vaikka ois pakkasta lähemmäs kolmekymmentä.

Ekana talvena (06-07) oli tarkotus ottaa AutoMiehiä varten kahtena aamuna ihan videota käynnistyksestä lämppärillä ja ilman mutta oli niin *tanan kylmä se lämmittämätön aamu että motivaatio e oikein riittäny :-)
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Oikein kun hifistelisi niin iskis molemmat tyypit tonne :D Onhan toi tottakai parempi moottorin suojauksen kannalta toi säteilylämmitin mutta mukavuuteen toi vedenlämmitin on parempi :)
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

FullMetal kirjoitti: Ja moni haukkuu noita säteilylämmittimiä paskoiksi mutta omasta mielestä ne on ihan OK jos ajatellaan silleen että
öljy on pakkasella kylmäkäynnistyksessä lämmintä. Enemmän se säästää moottoria kuin haalea jäähdytysneste.
Riippuen tuon säteilylämmittimen asennuspaikasta, osassa autoistahan se saadaan kiinni lohkon kylkeen missä lämmittää myös jäähdtysnestettä, mutta jos on kiinni öljypohjan nurkassa niin ei pahemmin moottoria lämmitä.
Esim. C- Vectran 1.9 diesel -20 asteen pakkasella on nesteen lämpötila -3 :sta -8 asteeseen neljän tunnin säteilylämmityksellä ja öljyn lämpö pyörii +30 paikkeilla, tuosta kun täräytää käyntiin niin menee ajaessa reilut 5 minuuttia kun koneen lämpö on +30 paikkeilla. Sama moottori Eberillä on jo +40 paikkeilla -20 pakkasella tunnin ajastuksella.

http://www.mtt-trading.fi/cat/product_d ... php?p=1341 tuollaisia vastaavia on bimmeri ja audimiehet asennellut autoihinsa ja olleet tyytyväisiä, johdotuspuoli on avattavissa joten saa asennettua defan tai calixin perään kun käy ostamassa oikeaa merkkiä olevan johdonpätkän.

2 kpl vastaavia kamppeita on tulossa suoraan valmistajalta 1kW ja 1,8 kW versiona ja hinta 1/4 siitä mitä tt-thermosta joudut maksamaan, mutta pistetään lisää juttua ja kuvia jahka tuotteet kiinanmaalta saapuu.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Pasto
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 29 Touko 2013, 18:36

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Pasto »

Tuon TT THERMO LITTLE voisin nykyiseen C vectraani hyvin asentaakkin. Vaikuttaa mielenkiintoselta setiltä.

Kuitenkin jos ajatus olisi maksaa uudemmasta autosta se 25-30k€, niin tässäkohtaa täytyisi olla hyväksytty ratkaisu. Vaihtoehdot omalle kohdalle oikeestaan defa/calix sarja noin 1000w lämmitysteholla tai eber/webasto. Asennukset alan liikkeessä.
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

FullMetal kirjoitti:vedellä tai nesteellä on muuten semmoinen ihan luonnollinenkin taipumus alkaa kiertämään itsekseen kun sitä lämmittää.

Efektin huomaa helposti esimerkiksi kylpytynnyrissä tai paljussa joissa harvemmin on kiertovesipumppuja ulkoisessa
lämmittimessä..

Ja moni haukkuu noita säteilylämmittimiä paskoiksi mutta omasta mielestä ne on ihan OK jos ajatellaan silleen että
öljy on pakkasella kylmäkäynnistyksessä lämmintä. Enemmän se säästää moottoria kuin haalea jäähdytysneste.

Mukavuudessa toki joutuu sitten tinkimään kun ei ole hytissä niin pian lämmintä.
( ikkunathan voi rapata ja lämmitettäviä tuulilaseja on olemassa sekä perseenlämmitin on nykypäivää ja hanskojaki saa kaupasta.)
Kyse on nesteen ominaisuudesta. Tätä käytettiin ennen hyväksi jäähdytyksessä; termosifonijäähdytys. Lämmin vesi siirtyy jäähdyttimen yläosaan ja jäähtyy painueassaan alas.

Haukun edelleen niitä säteilylämmittimiä paskaksi, jotka ovat kohdalleni sattuneet. Ne on kaikki olleet lohkon kylkeen liimattavia/puristettavia, ja niillä ei ole moottorin lämmittämisen kanssa mitään tekemistä.

Paras lämmitys saadaan kierrättämällä lämmitettyä jäähdytysnestettä. Se lämmittää koko vesitilaa ja moottoria. Tavallinen letku/lohkolämmitin ei pakkasessa kovin isoa osaa lämmitä.
Pelkän öljyn lämmittäminen on lyhytkestoinen riemu. Saavutettu etu vesilämmitykseen on lähinnä kylmäkäynnistyksessä saatava öljypumpun pyöritysvastuksen pienentäminen. Kerran pakkasen puolella olevan moottorin läpi kierrettyään, öljyn lämpö laskee jo reilusti. Menee aikaa, ennen kuin nesteet lämpiävät moottorin käynnin antamalla lämmöllä -> lämpö siirtyy nesteisiin ja rakenteisiin.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Oon kyllä Opelmeisterin kanssa ihan samaa mieltä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pasto kirjoitti:Tuon TT THERMO LITTLE voisin nykyiseen C vectraani hyvin asentaakkin. Vaikuttaa mielenkiintoselta setiltä.

Kuitenkin jos ajatus olisi maksaa uudemmasta autosta se 25-30k€, niin tässäkohtaa täytyisi olla hyväksytty ratkaisu. Vaihtoehdot omalle kohdalle oikeestaan defa/calix sarja noin 1000w lämmitysteholla tai eber/webasto. Asennukset alan liikkeessä.
Tuollasta lämmitintä tuli joskus kateltua Saksan ebaystä. Pätevä kampe, tosin sisätilanlämmituntä ei enää kestä haarottaa jos ton laittaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

opelmeister kirjoitti:
FullMetal kirjoitti:vedellä tai nesteellä on muuten semmoinen ihan luonnollinenkin taipumus alkaa kiertämään itsekseen kun sitä lämmittää.

Efektin huomaa helposti esimerkiksi kylpytynnyrissä tai paljussa joissa harvemmin on kiertovesipumppuja ulkoisessa
lämmittimessä..

Ja moni haukkuu noita säteilylämmittimiä paskoiksi mutta omasta mielestä ne on ihan OK jos ajatellaan silleen että
öljy on pakkasella kylmäkäynnistyksessä lämmintä. Enemmän se säästää moottoria kuin haalea jäähdytysneste.

Mukavuudessa toki joutuu sitten tinkimään kun ei ole hytissä niin pian lämmintä.
( ikkunathan voi rapata ja lämmitettäviä tuulilaseja on olemassa sekä perseenlämmitin on nykypäivää ja hanskojaki saa kaupasta.)
Kyse on nesteen ominaisuudesta. Tätä käytettiin ennen hyväksi jäähdytyksessä; termosifonijäähdytys. Lämmin vesi siirtyy jäähdyttimen yläosaan ja jäähtyy painueassaan alas.

Haukun edelleen niitä säteilylämmittimiä paskaksi, jotka ovat kohdalleni sattuneet. Ne on kaikki olleet lohkon kylkeen liimattavia/puristettavia, ja niillä ei ole moottorin lämmittämisen kanssa mitään tekemistä.

Paras lämmitys saadaan kierrättämällä lämmitettyä jäähdytysnestettä. Se lämmittää koko vesitilaa ja moottoria. Tavallinen letku/lohkolämmitin ei pakkasessa kovin isoa osaa lämmitä.
Pelkän öljyn lämmittäminen on lyhytkestoinen riemu. Saavutettu etu vesilämmitykseen on lähinnä kylmäkäynnistyksessä saatava öljypumpun pyöritysvastuksen pienentäminen. Kerran pakkasen puolella olevan moottorin läpi kierrettyään, öljyn lämpö laskee jo reilusti. Menee aikaa, ennen kuin nesteet lämpiävät moottorin käynnin antamalla lämmöllä -> lämpö siirtyy nesteisiin ja rakenteisiin.

Mielipide on niinku persesilmä. Meillä kaikilla on sellainen ja toisen sellainen haisee paskalle.
mauno ahonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Loka 2008, 21:42
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja mauno ahonen »

itellä vectra z22se koneella.
tein ylävesiletkuun semmosen lenkin että lämmitin on syylärin alareunan korkeudella, ja siitä nousee vesiletku kanteen. lämppäri on 750w ja koko kone on lämmityksen jälkeen lämmin. vesi lähtee hyvin kiertään kun lämppäri on alhaalla, lämminhän nousee aina ylöspäin. ja lämppäri on napattu 1.4 seat Ibizasta. näillä ilmoilla aukee termarikin ja syylärikin on lämmin. eli sitä pumppuakaan ei tarvi, kunhan lämmitin on sijoitettu niin että vesi lähtee lämmetessään kiertämään.
-91 calibra 22xe
-01 vectra sport caravan 2.2
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

mauno ahonen kirjoitti:itellä vectra z22se koneella.
tein ylävesiletkuun semmosen lenkin että lämmitin on syylärin alareunan korkeudella, ja siitä nousee vesiletku kanteen. lämppäri on 750w ja koko kone on lämmityksen jälkeen lämmin. vesi lähtee hyvin kiertään kun lämppäri on alhaalla, lämminhän nousee aina ylöspäin. ja lämppäri on napattu 1.4 seat Ibizasta. näillä ilmoilla aukee termarikin ja syylärikin on lämmin. eli sitä pumppuakaan ei tarvi, kunhan lämmitin on sijoitettu niin että vesi lähtee lämmetessään kiertämään.
miten sinne lämmittimeen tulee kylmää nestettä sitten jos lämmitin on alhaalla ja siitä lähtee letkut ylöspäin toinen syyläriin ja toinen koneeseen?

Noin sen saattaa saada ylikuumenemaan ja poltettua sen lämmittimen jos se on sielä niinkuin minä sen kuvittelen.
ahkio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 559
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 08:50

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja ahkio »

mauno ahonen kirjoitti:itellä vectra z22se koneella.
tein ylävesiletkuun semmosen lenkin että lämmitin on syylärin alareunan korkeudella, ja siitä nousee vesiletku kanteen. lämppäri on 750w ja koko kone on lämmityksen jälkeen lämmin. vesi lähtee hyvin kiertään kun lämppäri on alhaalla, lämminhän nousee aina ylöspäin. ja lämppäri on napattu 1.4 seat Ibizasta. näillä ilmoilla aukee termarikin ja syylärikin on lämmin. eli sitä pumppuakaan ei tarvi, kunhan lämmitin on sijoitettu niin että vesi lähtee lämmetessään kiertämään.
Miksi et laittanut suoraan alavesiletkuun?
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

FullMetal kirjoitti:
Mielipide on niinku persesilmä. Meillä kaikilla on sellainen ja toisen sellainen haisee paskalle.
Melko aikuista tekstiä..
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
mauno ahonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Loka 2008, 21:42
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Letkulämmitin kiertovesipumpulla

Viesti Kirjoittaja mauno ahonen »

alavesiletkun toisessa päässä on termari ja toisessa syyläri.
-91 calibra 22xe
-01 vectra sport caravan 2.2
Vastaa Viestiin