0514 Vikakoodi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
haikalle
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Maalis 2013, 19:25

0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja haikalle » 26 Touko 2015, 14:46

Autoni on Open vectra-b -98 1.6. Eilen ajelin töistä kotiin, niin yks kaks auto sammu ja moottorin vika koodi syttyi palamaan. Sain auton rullattua bussi pysäkille. Yritin käynnistää uudelleen, mutta eipä suostunut käynnistymään. Sitten yhdistelin 5 & 6 pinnit lukeakseni vikakoodin. Antoi tämän. P0514 Akun lämpötila anturin piirisarjan alue/teho. Aikani siinä pähkäilin ja meinasin tilata hinausautoa ja päätin vielä kerran kokeilla käynnistämistä ja tällä kertaa se onnistui ja sain ajettua autoni kotiin. Tämä oli ensimmäinen kerta kun tälläistä tekee. En tiedä tuleeko vika toistumaan mutta hieman huolestuneen olon jätti jälkeensä. Mistähän päin lähtisin ongelmaa ratkomaan?

Warre 1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 » 01 Maalis 2018, 20:22

Ostimme käytetyn Astra G vuosimalli 1999 varustettu 1,6l 8-venttiilisella moottorilla. Toimi hyvin koeajossa ja muutamaa päivää. Nyt silloin tällöin moottorin vikavalo syttyy ja sammuu, muttei tunnu olevan vaikutusta moottorin käyntiin. Sain vikakoodin 0514 esiin. Missä tämän akun lämptilaanturia sijaitsee ja onko tiedossa minkäsuuruinen vastus sillä normaalisti on?

Muuten moottorin lämpötila huojuu melko paljon 50°C - 90°C välillä. Paisuntasäiliö on puhdas. Mahtaisiko se olla moottorin ylikuumeneminen, mikä todella aiheuttaa vikakoodin?

Warre 1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 » 05 Maalis 2018, 18:29

Katson akun alla, muttei sielläkään ole mitään anturia. Esimerkkiä koodin lukemista huijasi minut, kun aluksi tulee 10 vilkkua mikä merkitsee nollan. Yritin katsoa vikakoodi 5140, muttei sellaista ole listattu. Mutta vikakoodi 1405 löytyy. Eli se on ilmeisesti EGR-ventiili, mikä joskus reistailee.

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4931
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 05 Maalis 2018, 19:03

Tuolta löytyy lista koodeista.
http://www.netikka.net/phweb2/Auto/faultcodes.php

Sinänsä akun lämpötilaanturia ei ole missään olemassa ja jokin käännöskukkanen kyseessä tai sähköauton vikakoodi.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1094
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja shamrock » 05 Maalis 2018, 20:47

Itsekseni mietin, että tuleeko noista tuon ikäisistä X16XEL:n Multec-ruiskuista edes nelinumeroisia koodeja. Joillakin yleislukijoilla voi saada ihan mitä vaan ulos, mutta jotenkin muistelisin kaksinumeroisia koodeja tästä ikäluokasta lukeneeni.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... onneksi kaikista on viimeinkin päästy eroon :D

Nyt alla Volvo S40 1.6 '99 ja Nissan Primera 2.0 16V SLX muka-GT '97

kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 554
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja kallek505 » 06 Maalis 2018, 04:37

Eikös vilkkukoodit ole kaksinumeroisia ja jarrukaasupoljinkikalla saa useammankin numeron ulos. Ei mulla ainakaan calibra antanut kun kaksnumeroisia vikakoodeja vilkuttamalla.
Opel Kadett D 1.3 DeLuxe \ Opel Calibra 2.0 16V SFI \ Yks Vectra, kaks Ähvä astraa, Laada, Bemari 315 (yöök), ja tietenkin jokapojan unelma: -86 Ford Ransiit

Warre 1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 » 07 Maalis 2018, 18:07

Aikaisemmat mallit käyttävät vain kaksi numeroa vikakoodien ilmaistamiseen. Pojan Lada 2107 vm. 1996 käyttää GM:n ruiskutusjärjestelmää ja se antaa vain kahdet numerot. Sen järjestelmän kanssa oli pitkää taistelua ennenkuin saimme kahdet vikakoodit korjattua.

Luin toista kertaa Astra G:ssä vikakoodit yhdistälemällä napat 5 ja 6 lukulaitteen pistokkeessa, joka sijaitsee käsijarrukahvan alapuolella suojuksien alla. Kuin laittaa virtaa päälle käynnistämättä, niin moottorilamppu palaa vähän aikaa, ja sen jälkeen se aloittaa yhden vilkutuksella, sitten neljää vilkkua, kymmenen vilkkua ja lopuksi 5 vilkkua. Ja sitten uudestaan. Katson sitä sarjaa 6 kertaa peräkkäin eli 1405 on onneksi ainoan säästetyn vikakoodin. Muistaakseni luin jossain että se toistaa samaa koodia kolme kertaa ennenkuin se näyttää seuraavan.

Mikä nyt mahtaisi olla "EGR-venttiili, vika 3" olla?

Yritin pitkään löytää EGR-venttiiliä netissä ja löisin sen sitten lopuksi imukotelon alla. Jälkien perusteella joku on taistellut pitkään saadakseen yhden imukotelon torx-ruuvia auki. Toinen torx-ruuvin näyttää olevan koskematta. EGR-venttiliin on kyllä yllättävän puhdasta, etten tiedä onko se vaihdettu vai ei. Suurta torx-hylsyä minulta puuttuu, etten ole vielä ottanut EGR-venttiiliä irti.

Warre 1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 » 16 Maalis 2018, 20:30

Nyt olen ostanut hylsyn sekä uuden tiivisteen EGR-venttiila varten, että sain ventiilin irti. Ulkopuolelta EGR-venttiili näyttää olevan upouuden. Noja, sisäpuolelta löisin vähän nokea, että pari kuukautta ainakin ollut käytössä. Poistin nokea mutten päässyt itse EGR-ventiilin tiivistepintaan. Putsasin myös nokea pois imusarjan reiästä. Laitoin sen takaisin, mutten usko korjaavani satunnaisen vikalampun syttymisestä.

Voi olla uudessa EGR-ventiilissa vian, irtokytkimia jossain siihen tai sitten on jostain aivan muusta kyseestä kun EGR-venttiiliä.

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19014
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx » 18 Maalis 2018, 11:41

Vikakoodi P1405 viittaa egr-venttiilin asennonosoittimen väärään tietoon tai puuttumiseen. Moottoriohjaus ei siis saa venttiilin kiinni- tai auki - tietoa.
Vika on siis egr-venttiilissä tai johtosarjassa.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19014
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx » 18 Maalis 2018, 11:50

Uudessakin EGR - venttiilissä voi olla vikaa.
viewtopic.php?f=4&t=223112
Kannattaa lukea tuo topicci.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Perttu83
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 19 Touko 2016, 21:35

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Perttu83 » 18 Maalis 2018, 11:54

Kannattaisiko asentaa egr-peitelätkä ja egr-cheateri?

Omassa egr-venttiili temppuili ja edullisin/paras ratkaisu
oli asentaa cheateri. Imusarjakin pysyy puhtaampana. Kustannus oli n. 16e.

Omani on siis z22se, ei tietoa löytyykö autoosi kyseistä ratkaisua.

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19014
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx » 18 Maalis 2018, 12:05

Kone onkin X16SZR .
Kannattaa lukea tuo topicci:
viewtopic.php?f=4&t=172092
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19014
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx » 18 Maalis 2018, 12:08

X16SZR - koneessa ei valitettavasti tulppaus tai huijaus onnistu vikavalon syttymättä jossain vaiheessa.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Warre 1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 » 21 Maalis 2018, 07:34

Kiitos lisätiedosta ja linkeistä!

Kuten aavistin ei puhdistusta auttanut. Päinvastoin se paheni. Nyt mottorivikavalo syttyy joka päivää, eikä joku päivä viikossa kuten ennen. Nyt se melkein aina nykäisee kaupunkiajoissa. Se voisi johtua lämpöisemmästä ulkoilmasta, helpommasta liikkuvasta karasta, vaikeammasta liikkuvasta karasta rasvan poispestettynä, heikoimpaan kuluneesta venttiilista tai löysimmeistä sähköliitokseista. Toista mahdollisuutta olisi kokeilussa käyttämäni 12 V testaus, kuten näin netissä, joka vielä pahensi EGR-venttiilin jousta.

Olen lukenut paljon ulkomaalaisia sivuja ja olen löytänyt 4 erilaisia syitä EGR-venttiilin ongelmiin koodilla P1405.

- vika 3
- venttiili 3 (valve 3)
- epäkunnossa (mail function)
- puuttava EGR-venttiili (not detected)

Uskon Robetx olevan oikein, että se on karan paikan mittauksesta kiinni.

Ei ole yksiselitteista juttua. Löisin 3 erilaista EGR-venttilliä, ja niistä erilaiset valmistajat. Yksi vaihtaa EGR-venttiili kerran vuodessa, joku tulpasi kanava ongelmitta, ja toiset sanovat moottorin ylikuumenee tulppauksen johdosta. Ja on eri mielipiteet nouseeko vai laskeeko bensankulutusta tulppauksen johdosta. Auto ei vältämättä käynnistyy jos EGR-ventiili jää auki. Yksi oli kytkenyt lampun EGR-venttiiliin ja sillä poistanut ongelman. Ja joku sanoi puhdistusta vain siirtää ongelman pikkusen eteenpäin. Ja jotkut sanovat vain alkuperäisventtiili toimii. Sitä joskus vaihdetaan takuuaikakin.

Mittasin autoni EGR-venttiilin vastukset, ja A-E oli noin 10 ohmia, B-D 200 ohmia C:stä 80 sekä 140 ohmia. Eli B-D:n arvot ovat vähintään 10 kertaa liian pienet verrattuun kahteen arvoon mikä on tullut esiin netissä. Uskoin kuitenkin sen olevan jännitteenjakajan, eli ei välttämättä ole syytä ongelmiin.

Voin täällä hetkellä ajatella autooni kolme ratkaisua.

- tulppaus
- uuden EGR-venttiilin Motonetistä
- EGR-venttiilin vaimennusta.

Luettuni antamanne tiedonne tuntuu että on turha kokeilla kahdet ensimmäiset. Tai sitten jätän johdot irti EGR-venttiiliin ja laitan mustan teipin moottorivikavalon päälle.

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19014
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 0514 Vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx » 21 Maalis 2018, 20:33

On olemassa myös vaihtoehto ostaa kutakuinkin varmasti toimiva EGR - venttiili.
Esimerkiksi tuolta EGR - venttiili , jonka valmistaja on Pierburg , Delphi, Hella tai Stark.
https://www.autonvaraosat24.fi/opel/ast ... -kierratys

Motonetin valikoimissa ei välttämättä ole noiden valmistajien EGR - venttiilejä , vaan saattavat olla laadultaan varsin huonoja ja toimivat vain muutaman päivän tai kuukauden.
EGR- venttiilin tulppaaminen aiheuttaa moottorin käymisen liian laihalla tasakaasulla ajettaessa, kun kyseessä on auto , jonka moottoriohjauksen karttaan on ohjelmoitu EGR- venttiilin kautta tulevan pakokaasun määrä. Se voi aiheuttaa mäntien ylikuumenemisen ja moottorivaurion. Tosin en ole vielä moisesta lukenut.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Vastaa Viestiin