Eikös lambda säädä kuitenkin noi pienet heitot kohdilleen, minkä egr:n tulppaus aiheuttaa?Robertx kirjoitti: ↑21 Maalis 2018, 20:33 On olemassa myös vaihtoehto ostaa kutakuinkin varmasti toimiva EGR - venttiili.
Esimerkiksi tuolta EGR - venttiili , jonka valmistaja on Pierburg , Delphi, Hella tai Stark.
https://www.autonvaraosat24.fi/opel/ast ... -kierratys
Motonetin valikoimissa ei välttämättä ole noiden valmistajien EGR - venttiilejä , vaan saattavat olla laadultaan varsin huonoja ja toimivat vain muutaman päivän tai kuukauden.
EGR- venttiilin tulppaaminen aiheuttaa moottorin käymisen liian laihalla tasakaasulla ajettaessa, kun kyseessä on auto , jonka moottoriohjauksen karttaan on ohjelmoitu EGR- venttiilin kautta tulevan pakokaasun määrä. Se voi aiheuttaa mäntien ylikuumenemisen ja moottorivaurion. Tosin en ole vielä moisesta lukenut.
0514 Vikakoodi
Re: 0514 Vikakoodi
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Re: 0514 Vikakoodi
Moottoriohjaus tunnistaa lambda - anturin avulla , että sylintereihin pääsee pakokaasua. Ilman pakokaasua moottorin ottama ilma on puhdasta ja seoksesta tulee laiha. Moottoriohjaus tietää , milloin egr on auki ja vertaa lambdan antamaa arvoa muistiin ohjelmoituun arvoon. Arvo poikkeaa muistissa olevasta , jos pakokaasua ei pääse sylintereihin.
Tämä koskee useimpia X - kirjaimella alkavia moottorityyppejä ja etenkin 1.6 litraisia.
Tuohon koneeseen tosin myydään tulppauslevyä , joten ei ole mahdotonta , että toimisi. Tulppauksen lisäksi pitää laittaa myös huijauspiiri , jos vika on egr-venttiilin asennonosoituksessa.
https://www.ebay.com/itm/02-EGR-AGR-Val ... 1081708033
Tämä koskee useimpia X - kirjaimella alkavia moottorityyppejä ja etenkin 1.6 litraisia.
Tuohon koneeseen tosin myydään tulppauslevyä , joten ei ole mahdotonta , että toimisi. Tulppauksen lisäksi pitää laittaa myös huijauspiiri , jos vika on egr-venttiilin asennonosoituksessa.
https://www.ebay.com/itm/02-EGR-AGR-Val ... 1081708033
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36
Re: 0514 Vikakoodi
Kiitos linkistä. Kylläpä löytyy monenlaisia valmistajia.
Kaupungissa ajaen nykimistä minusta tuntuu että EGR-venttiili alkaa hyppimään edestakaisin, ja hetken päästä moottorivikavalo syttyy. Jos moottorivikavalo jo palaa, niin silloin moottori vetää tasaisesti. Eli oletan että venttiili joutuisi noin 100 Hz resonansiin. Ajatukseni on liittää ylimääräisen vastuksen kelaan, ettei kara aukeaa yhtä paljon, kun ohjausyksikkö syöttää sille matemaattisen lasketun jännitteen. Vastuksella toivon myös muuttamaan omaresonanssitaajutta.
Löisin 3 Watin 2,7 ohmin vastuksen. Kytkin sitä EGR-ventiilin E-liitoksen menevään kaapelin väliin. Nyt on käynyt kolme päivää ilman moottorivikavaloa. Eli näyttää olevan parannuksen autolleni. Pientä nykimistä voin vielä huomata kaupunkiajossa.
Tulen vielä ajamaan lisää päiviä ennenkuin yritän suuremmalla vastuksella, ja silloin ilmeisesti kahdella lampulla joiden yhteisteho on 30 W tehdäkseen 5 ohmin vastuksen.
Kaupungissa ajaen nykimistä minusta tuntuu että EGR-venttiili alkaa hyppimään edestakaisin, ja hetken päästä moottorivikavalo syttyy. Jos moottorivikavalo jo palaa, niin silloin moottori vetää tasaisesti. Eli oletan että venttiili joutuisi noin 100 Hz resonansiin. Ajatukseni on liittää ylimääräisen vastuksen kelaan, ettei kara aukeaa yhtä paljon, kun ohjausyksikkö syöttää sille matemaattisen lasketun jännitteen. Vastuksella toivon myös muuttamaan omaresonanssitaajutta.
Löisin 3 Watin 2,7 ohmin vastuksen. Kytkin sitä EGR-ventiilin E-liitoksen menevään kaapelin väliin. Nyt on käynyt kolme päivää ilman moottorivikavaloa. Eli näyttää olevan parannuksen autolleni. Pientä nykimistä voin vielä huomata kaupunkiajossa.
Tulen vielä ajamaan lisää päiviä ennenkuin yritän suuremmalla vastuksella, ja silloin ilmeisesti kahdella lampulla joiden yhteisteho on 30 W tehdäkseen 5 ohmin vastuksen.
Re: 0514 Vikakoodi
Kannattaa tarkistaa , onko kyseinen egr - vaenttiili ylipäänsä kelalla varustettu. Uudemmissa on pieni askelmoottori. Se seuraa moottorin ominaiskäyrää. Ohjaus on pwm :llä.
Jostain saattaa löytyä tieto toimintatavasta.
Hyvä, että vastus on parantanut toimintaa.
Jostain saattaa löytyä tieto toimintatavasta.
Hyvä, että vastus on parantanut toimintaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36
Re: 0514 Vikakoodi
Pienen päivityksen:
Viritystä meni hyvin pari viikkoa, mutta nyt joskus moottorivalo syttyy yleensä kaupunkiajossa tai moottorijarrutuksessa. En tiedä johtuuko se lämpöisemmästä ulkoilmasta vai huononeekö EGR-ventiili ennestään. Kiihdyttäessä se vikavalo saattaa sammua. 30 W lamppua en ole löytänyt, eli yksi suunnitelma on ostaa lisää tehovastuksia. Sillä voisin rakentaa ja kokeilla erilaisilla suuruisia vastuksilla.
EGR-ventiilini ei toimii moottorilla. Se paukahti auki 12V testissä.
Tässä löysin kiinnostavan jutun, mutta toimiiko tämän EGR-valeventiiliä?
https://tafmet.pl/english/egr-valve-sim ... 74398.html
Viritystä meni hyvin pari viikkoa, mutta nyt joskus moottorivalo syttyy yleensä kaupunkiajossa tai moottorijarrutuksessa. En tiedä johtuuko se lämpöisemmästä ulkoilmasta vai huononeekö EGR-ventiili ennestään. Kiihdyttäessä se vikavalo saattaa sammua. 30 W lamppua en ole löytänyt, eli yksi suunnitelma on ostaa lisää tehovastuksia. Sillä voisin rakentaa ja kokeilla erilaisilla suuruisia vastuksilla.
EGR-ventiilini ei toimii moottorilla. Se paukahti auki 12V testissä.
Tässä löysin kiinnostavan jutun, mutta toimiiko tämän EGR-valeventiiliä?
https://tafmet.pl/english/egr-valve-sim ... 74398.html
Re: 0514 Vikakoodi
Tuo ei toimi X16XEL - koneessa.
Vaatii tuollaisen rakennelman.
http://www.opelpedia.com/index.php/en/f ... 39&id=2772
Tai sitten valmiina tuollaisen:
https://www.ebay.com/itm/02-EGR-AGR-Sim ... 1079593944
Vaatii tuollaisen rakennelman.
http://www.opelpedia.com/index.php/en/f ... 39&id=2772
Tai sitten valmiina tuollaisen:
https://www.ebay.com/itm/02-EGR-AGR-Sim ... 1079593944
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36
Re: 0514 Vikakoodi
Varmuuden vuoksi tarkistin vikakoodit uudestaan. On ilmestynyt uuden vikakoodin 0505 "Tyhjäkäynnin valvonta piirisarjan toimintahäiriö". Eli ei välttämättä ole EGR-venttiilin mikä häiritsee tietokonetta. Olen kyllä ihmetellyt kun se joskus kestää useita sekuntia ennenkuin mottorin kierrosluvut laskee. Joskus jäänyt kylmänä pyörimään 1500 rpm:llä.
Nyt tarvitsen saada vikakoodit nollatuksi.
Nyt tarvitsen saada vikakoodit nollatuksi.
Re: 0514 Vikakoodi
Tyhjäkäyntisäätimessä tai -moottorissa voi olla vikaa tai sitten on imuvuoto.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 2&start=30
On varsinkin kylmällä koneella ihan normaalia , että kierrokset pysyvät korkealla jopa kymmeniä sekunteja.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 2&start=30
On varsinkin kylmällä koneella ihan normaalia , että kierrokset pysyvät korkealla jopa kymmeniä sekunteja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36
Re: 0514 Vikakoodi
Tänä iltana aloitin etsimään tyhjäkäyntiventtiiliä. Yrittäessä irroittamaan sitä, huomasin että EGR-venttiili oli löysä. Laippa oli kiinni mutta itse venttili oli hajoamassa osiin. Ja pahin on, etten pääse kiristämään EGR-venttiilin kolmet löysät ruuvit hajoamatta sen valsatun kotelon.
Katsoin monta erilaisia nimitettyä EGR-venttiileitä netistä, mutta kaikki näyttää olevan samasta valmistajalta. Mahtaisiko alkuperäinen EGR-ventiiliä tulla samasta valmistajakin.
Katsoin monta erilaisia nimitettyä EGR-venttiileitä netistä, mutta kaikki näyttää olevan samasta valmistajalta. Mahtaisiko alkuperäinen EGR-ventiiliä tulla samasta valmistajakin.
Re: 0514 Vikakoodi
Jos/kun moottori on X16SZR , niin löytyy kyllä useamman valmistajan egr-venttiileitä.
https://www.autonvaraosat24.fi/opel/ast ... -kierratys
Delphi on yksi alkuperäisosien valmistaja.
https://www.autonvaraosat24.fi/opel/ast ... -kierratys
Delphi on yksi alkuperäisosien valmistaja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36
Re: 0514 Vikakoodi
EGR-venttiiliä, missä liitin on pystyssä, ilmeisesti ei mahdu minun autossani. Koska pelkäsin osia tippuvan imusarjaan, niin korvasin EGR-ventiilin pellillä. Olen nyt ajannut tulpatulla reiällä useita viikkoja ja moottori toimii hyvin ilman nykimistä. Bensakulutuksessa en ole huomannut eroa.
Olen yrittänyt aukaistaa valsatun kotelon tuloksetta. Palavalla moottorivalolla auto ei menee katsastuksesa läpi. Autoni on vuosimallia 1999 ja vasta vuodesta 2001 tarkistetaan katsastuksessa auton vikakoodit. Eli nyt mietin yhdistää moottorivalon öljypainelamppuun. Mutta mitä ohjainyksikköä tekee kun ei löytää EGR-ventiilin? Antaako se joskus ylimääräistä bensaa varmuuden vuoksi ja hajottaa katalysaattorin?
Olen yrittänyt aukaistaa valsatun kotelon tuloksetta. Palavalla moottorivalolla auto ei menee katsastuksesa läpi. Autoni on vuosimallia 1999 ja vasta vuodesta 2001 tarkistetaan katsastuksessa auton vikakoodit. Eli nyt mietin yhdistää moottorivalon öljypainelamppuun. Mutta mitä ohjainyksikköä tekee kun ei löytää EGR-ventiilin? Antaako se joskus ylimääräistä bensaa varmuuden vuoksi ja hajottaa katalysaattorin?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 0514 Vikakoodi
Eihän tuo vikavalokaan haittaa ennen 2001? En tiedä sitten.tästä 20.5 alkavasta lakimuutoksesta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 0514 Vikakoodi
Vikavalo saattaa haitata katsastusta... , mutta vikakoodeja ei kaiketi lueta.Warre 1000 kirjoitti: ↑13 Touko 2018, 10:15 EGR-venttiiliä, missä liitin on pystyssä, ilmeisesti ei mahdu minun autossani. Koska pelkäsin osia tippuvan imusarjaan, niin korvasin EGR-ventiilin pellillä. Olen nyt ajannut tulpatulla reiällä useita viikkoja ja moottori toimii hyvin ilman nykimistä. Bensakulutuksessa en ole huomannut eroa.
Olen yrittänyt aukaistaa valsatun kotelon tuloksetta. Palavalla moottorivalolla auto ei menee katsastuksesa läpi. Autoni on vuosimallia 1999 ja vasta vuodesta 2001 tarkistetaan katsastuksessa auton vikakoodit. Eli nyt mietin yhdistää moottorivalon öljypainelamppuun. Mutta mitä ohjainyksikköä tekee kun ei löytää EGR-ventiilin? Antaako se joskus ylimääräistä bensaa varmuuden vuoksi ja hajottaa katalysaattorin?
Kun egr - venttiiliä ei ole , ohjaa moottoriohjaus sitä silti auki ja polttoaineen syöttöä vähennetään, koska pakokaasu huonontaa palamista. Auto siis todennäköisesti käy liian laihalla, koska pakokaasun asemesta sylintereihin menee sama määrä ilmaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36
Re: 0514 Vikakoodi
Kävin tänään mittailemaan pakokaasut, tarkistaakseen etten täytä katalysaattoria täynnä moskaa ja jos mottorivikavalon sammuttaminen kannattaa.
Olet oikeassa Robert, laiha seosta. Poistetun ja tulpatun EGR-ventiillä tekee niin puhdasta pakokaasua etten ikinä ole ennen nähnyt. Juuri ja juuri saatiin CO:lle ja HC:lle jonkun arvon. Toisaalta Lambdaarvo meni punaiseksi. Tietokone ilmeisesti uskoo kiertävän 15 % pakokaasua, mutta tosiasiassa moottori saa 15% ylimääräistä ilmaa. Se tekee täydellista paloa jättämättä CO:ta tai HC:tä, mutta jättää liikaa O2. Ilmeisesti myös NOX-arvo on korkea, mutta sitä ei tarkistetaan näin vanhalla autolla.
Kun kaasulla kiihdytettiin, niin hetkeksi saatiin korkeat CO:ta ja HC:tä ja hyväksyttävän lambdaarvon. Kuitenkin niin lyhyen ajaksi ettei mittauslaitteestä tulostaisi hyväksytyt arvot.
Olisi pieni mahdollisuus että pakoputki vuotaa, mutten usko sitä . Huyndai Getz pääsi juuri riman yli katsastuksessa, vaikka sillä tiesin yhden pakoputkiliitin vuotavan.
KATSASTUSTA VARTEN ON KYLLÄ EGR-VENTTIILIN ASENNETTAVA!
Tulevaisuus saa näytää ostanko alkuperäinen EGR-ventiiliä 240 eurolla, tai halpa piraatti EGR joka asennen vain katsastuksen aikana. Autoni nyt kuluttaa 6 L bensaa / 100 km verrattuna 6,5 "toimivilla EGR:llä". Noja, saattaakin olla talvirenkaat ja kylmä vaihdelaatikko, jotka kuluttavat enemmän bensaa.
Olet oikeassa Robert, laiha seosta. Poistetun ja tulpatun EGR-ventiillä tekee niin puhdasta pakokaasua etten ikinä ole ennen nähnyt. Juuri ja juuri saatiin CO:lle ja HC:lle jonkun arvon. Toisaalta Lambdaarvo meni punaiseksi. Tietokone ilmeisesti uskoo kiertävän 15 % pakokaasua, mutta tosiasiassa moottori saa 15% ylimääräistä ilmaa. Se tekee täydellista paloa jättämättä CO:ta tai HC:tä, mutta jättää liikaa O2. Ilmeisesti myös NOX-arvo on korkea, mutta sitä ei tarkistetaan näin vanhalla autolla.
Kun kaasulla kiihdytettiin, niin hetkeksi saatiin korkeat CO:ta ja HC:tä ja hyväksyttävän lambdaarvon. Kuitenkin niin lyhyen ajaksi ettei mittauslaitteestä tulostaisi hyväksytyt arvot.
Olisi pieni mahdollisuus että pakoputki vuotaa, mutten usko sitä . Huyndai Getz pääsi juuri riman yli katsastuksessa, vaikka sillä tiesin yhden pakoputkiliitin vuotavan.
KATSASTUSTA VARTEN ON KYLLÄ EGR-VENTTIILIN ASENNETTAVA!
Tulevaisuus saa näytää ostanko alkuperäinen EGR-ventiiliä 240 eurolla, tai halpa piraatti EGR joka asennen vain katsastuksen aikana. Autoni nyt kuluttaa 6 L bensaa / 100 km verrattuna 6,5 "toimivilla EGR:llä". Noja, saattaakin olla talvirenkaat ja kylmä vaihdelaatikko, jotka kuluttavat enemmän bensaa.
Re: 0514 Vikakoodi
Kannattaa muistaa, että laiha seos ei pidemmän päälle tee hyvää moottorille. Suosittelen ostamaan sen hieman kalliimman egr-venttiilin, ja antamaan olla käytössä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i