vectra c 2.0t ahtopaineet
vectra c 2.0t ahtopaineet
Alusta jos lähdetään, niin moottorin vikavalo syttyi. Koodit luettu ja jälkimmäinen lambda sökö.. Se vaihdettiin, valo sammu, mut vika jäi.
Eli vika on sellainen, et saattaa ekalla starttaus kerralla nostaa paineita ajaessa max 0.2 ja kulkee kuin tervassa, jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, voi nostaa jo 0.4, tai jopa sinne 1.0 mikä on (oletettu) maksimi tällä bsr:n 1 softalla.
Mikä hemmetti tässä on hajalla!?!
Ei väliä onko kylmä, vai lämmin moottori, ihan sattuman kauppaa, toimiiko täysin, vai ei!!
Ja nyt välillä palaa satunnaisesti auton/ jakarinkuva näytössä. Kiinanlaitteella luettuna ei ole mitään vikakoodia havaittavissa...
Eli vika on sellainen, et saattaa ekalla starttaus kerralla nostaa paineita ajaessa max 0.2 ja kulkee kuin tervassa, jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, voi nostaa jo 0.4, tai jopa sinne 1.0 mikä on (oletettu) maksimi tällä bsr:n 1 softalla.
Mikä hemmetti tässä on hajalla!?!
Ei väliä onko kylmä, vai lämmin moottori, ihan sattuman kauppaa, toimiiko täysin, vai ei!!
Ja nyt välillä palaa satunnaisesti auton/ jakarinkuva näytössä. Kiinanlaitteella luettuna ei ole mitään vikakoodia havaittavissa...
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
Saabissa on saabi foorumin mukaan monesti vikana kyseisessä tapauksessa bensan haihtumisenestoletkussa oleva takaiskuventtiili, joka on rikki!! Päästää kuulemma osan ahtopaineesta sitä kautta muille maille!!
Onko opelissa vastaavaa tsydeemiä ja jos on, niin missä??
Onko opelissa vastaavaa tsydeemiä ja jos on, niin missä??
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
Koodit lukuun op comilla tai merkkipajalla, noi kiinan laitteet ei näytä kaikkea/oikein...
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7423
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
Onkohan toi se "purge line" ??markovtk kirjoitti:Saabissa on saabi foorumin mukaan monesti vikana kyseisessä tapauksessa bensan haihtumisenestoletkussa oleva takaiskuventtiili, joka on rikki!! Päästää kuulemma osan ahtopaineesta sitä kautta muille maille!!
Onko opelissa vastaavaa tsydeemiä ja jos on, niin missä??
Mikä vuosimalli sulla on?
Se on poistettu vuosimallista 2005 eteenpäin ja sen poistaminen taitaa vaatia ECUn ohjelmointia (ja tulevaisuutta varten ilmeisesti variantti, että purgeline on joko käytössä tai ei) ja uutta katalysaattoria, jos oikein ymmärsin.
Mulla on tolle kahta kuvaa, jossa "purge line" menee ahtimen luota kaasuläpälle.
Toisessa kuvassa venttiili on sielä ahtimen luona letkun alussa ja toisessa kuvassa taas lähempänä kaasuläppää isompi mollukka.
prööt
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
hukkaportin ja bypassin magneettivenat vaihtoon. Toinen löytyy turbon päältä hukkaportin kellon vierestä, tulee kolme letkua ja sähköliitin ja moottorinsuojamuovin alta löytyy samanlainen vena joka ohjaa bypassia.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
toi on -04 ja op comillakaan ei näkyny mitään..Lurttinen kirjoitti:Onkohan toi se "purge line" ??markovtk kirjoitti:Saabissa on saabi foorumin mukaan monesti vikana kyseisessä tapauksessa bensan haihtumisenestoletkussa oleva takaiskuventtiili, joka on rikki!! Päästää kuulemma osan ahtopaineesta sitä kautta muille maille!!
Onko opelissa vastaavaa tsydeemiä ja jos on, niin missä??
Mikä vuosimalli sulla on?
Se on poistettu vuosimallista 2005 eteenpäin ja sen poistaminen taitaa vaatia ECUn ohjelmointia (ja tulevaisuutta varten ilmeisesti variantti, että purgeline on joko käytössä tai ei) ja uutta katalysaattoria, jos oikein ymmärsin.
Mulla on tolle kahta kuvaa, jossa "purge line" menee ahtimen luota kaasuläpälle.
Toisessa kuvassa venttiili on sielä ahtimen luona letkun alussa ja toisessa kuvassa taas lähempänä kaasuläppää isompi mollukka.
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
Jartsa kirjoitti:hukkaportin ja bypassin magneettivenat vaihtoon. Toinen löytyy turbon päältä hukkaportin kellon vierestä, tulee kolme letkua ja sähköliitin ja moottorinsuojamuovin alta löytyy samanlainen vena joka ohjaa bypassia.
Pystyykö näiden toimivuutta/ toimimattomuutta mitata mitenkään?
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
markovtk kirjoitti:Jartsa kirjoitti:hukkaportin ja bypassin magneettivenat vaihtoon. Toinen löytyy turbon päältä hukkaportin kellon vierestä, tulee kolme letkua ja sähköliitin ja moottorinsuojamuovin alta löytyy samanlainen vena joka ohjaa bypassia.
Pystyykö näiden toimivuutta/ toimimattomuutta mitata mitenkään?
nyt on magneettivenat vaihdettu, ei vaikutusta!! MItäs sitte??
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
oishan noita voinut kokeilla ristiin mutta ei sekään anna 100% varmuutta.markovtk kirjoitti:nyt on magneettivenat vaihdettu, ei vaikutusta!! MItäs sitte??markovtk kirjoitti:Jartsa kirjoitti:hukkaportin ja bypassin magneettivenat vaihtoon. Toinen löytyy turbon päältä hukkaportin kellon vierestä, tulee kolme letkua ja sähköliitin ja moottorinsuojamuovin alta löytyy samanlainen vena joka ohjaa bypassia.
Pystyykö näiden toimivuutta/ toimimattomuutta mitata mitenkään?
on kyllä ihme kun nuo noista hajoaa yleensä ensin jos ahtojen kanssa ongelmaa. tai siis jompikumpi ja ne kannattaa vaihtaa aina molemmat niin säästyy ongelmilta.
pystytkö testaamaan vakio softalla kun tuo bsr ei näihin Trionic 8 :hin ole se paras vaihtoehto vaikka yleensä ongelma on ollut yliahtaminen tuon bsr:n softan kanssa. Myös bypassin kalvo kannattaa tarkastaa ja ahtoputkistojen tiiveys
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
ei pysty testaamaan, ku se bsr putikka on aikojen saatossa kadonnut.
Ahtoputket on kyllä menty jo niin monesti läpi, et vuoto silläpuolella on kyllä erittäin epätodennäköistä.
Edellinen omistaja on asentanut tuohon dumpin, seuraava operaatio on ottaa se pois ja kokeilla vaikuttaako mitään, jossei niin sitten pitää yrittää tulpata tuo polttoainetankin "höyryjen" kierrätys...
Ahtoputket on kyllä menty jo niin monesti läpi, et vuoto silläpuolella on kyllä erittäin epätodennäköistä.
Edellinen omistaja on asentanut tuohon dumpin, seuraava operaatio on ottaa se pois ja kokeilla vaikuttaako mitään, jossei niin sitten pitää yrittää tulpata tuo polttoainetankin "höyryjen" kierrätys...
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
Nyt se "purge line" tukittu lukkopihdeillä ja ikään tän auton mulla olo aikana ei oovetäny näin tasaisesti ja ahdotkin normaalit!!
Saas nähä oliko se ongelma nyt siinä!!
Tuhannet kiitokset kaikille tähän asti neuvoneille!!
Saas nähä oliko se ongelma nyt siinä!!
Tuhannet kiitokset kaikille tähän asti neuvoneille!!
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
koitinpa omaani samaa ja niin katosi kierrosten liiallinen päälle jäänti ja tyhjäkäynnin seilaus/liian ylös jäänti.
itelle tämä on sinänsä tuttu kone mutta tuo ongelma on ollut enemmän vanhempien saabbien ja näköjään koskee myös näitä T8 koneisia.
mutta kiitos vinkistä
itelle tämä on sinänsä tuttu kone mutta tuo ongelma on ollut enemmän vanhempien saabbien ja näköjään koskee myös näitä T8 koneisia.
mutta kiitos vinkistä
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
Lainaan tätä vanhaa topiccia. Alko z20net tekemään sitä että ei nostanut ahtoja kun 0,2 tienoille. Akun kengän irti pitäminen auttoi hetkeksi. Vaihdoin noi bypassin ja hukkaportin magneetti venttiilit ristiin ja tuntui toimivan. Joten voiko tolla ajella venttiilit ristissä turvallisesti sen aikaa että haen uudet? Ja mistä kannattaa uudet ostaa?
VECTRA C1 CARAVAN 2.0T "Stage 1" -05
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
Voi ajaa, mutta nyt ilmeisesti bypass on koko ajan kiinni. Tuohan vaikuttaa vain ahdettaessa ja samalla tapahtuvaan vaihteen vaihtamiseen.masa_ kirjoitti: ↑22 Kesä 2018, 16:51 Lainaan tätä vanhaa topiccia. Alko z20net tekemään sitä että ei nostanut ahtoja kun 0,2 tienoille. Akun kengän irti pitäminen auttoi hetkeksi. Vaihdoin noi bypassin ja hukkaportin magneetti venttiilit ristiin ja tuntui toimivan. Joten voiko tolla ajella venttiilit ristissä turvallisesti sen aikaa että haen uudet? Ja mistä kannattaa uudet ostaa?
On siis ilmeisesti käynyt niin, että varsinainen hukkportin magneettiventtiili on rikki ja päästänyt koko ajan painetta läpi hukkaportin kellolle. Siitä syystä vähänkin ahdettaessa hukkaportti on alkanut aueta ja ahtaminen on rajoittunut heti alkuunsa. Nyt tämän ollessa bypassin magneettiventtiliinä sama kanava päästää painetta bypassin kalvolle ja se pysyy kiinni. Se on tietenkin tarkoituskin normaalisti, mutta nyt bypass kalvoa ei välttämättä saada aukeamaan tarvittaessa. Se saattaa jossain tapauksissa aihettaa vikakoodin liian suuresta paineesta ahtoputkessa ja myös hetkellisestä liian suuresta ilmamassasta (-> ahdetaan, syntyy paine, vaihdetta vaihdetaessa kaasuläppä kiinni, painesysäys ahtoputkessa kun bypass ei toimi, kaasuläppä taas avataan, painesysäys purkautuu nyt, hetkellinen ilmamassan raju kasvu, vikakoodi). Jos noin käy, auto menee vikatilaan ja limb home- moodiin.
Kun sitten ostat uuden magneettiventtiilin, niin muista, että nämä kaksi magneettiventtiiliä eivät ole samanlaisia vaikka ulkoisesti siltä näyttävät. Niissä on sisäisissä ilmakanavissa kokoeroa. Nyt bypassin ollessa hukkaportin tilalla auto ei ihan tarkasti ottaen ahda (saavuta haluttua maksimi ilmamassaa), mutta sitä ei ihan heti huomaa. Ja vasta oikeastaan lastutettuna eron voi huomata, ei juuri vakiona.
Uuden osan saa esim. ProCarServiseltä Suomesta, Maptunilta tai NeoBrossilta nettikaupasta.
ps. Käytännössä taitaa yleensä käydä kuitenkin niin, että hukkportin magneettiventtiilin mennessä vähän rikki se haittaa heti ahtamista, mutta ei kuitenkaan saa ongelmaa aikaan bypassille, kun ne vaihdetaan ristiin.
Tämä johtunee siitä, että hukkaportin magneettiventtiilin C- liitäntä vuotaa W- liitäntään. Kun tuo kolmas R- liitäntä on normaali ilmanpaineessa heti vähänkin ahdettaessa C-liitännän paine voittaa R- (ilman)paineen ja saa aikaan W- liitännässä painetta ja painekello työntää hukkporttia auki. Hukkaportti alkaa avautua jo hyvin pienellä ylipaineella (juurikin se n. 0,2 bar).
Tämä viallinen magneettiventtiili sitten bypassissa ei aiheutakaan välttämättä ongelmaa. Tämä C- liitäntä menee nyt imusarjaan, W -liitäntä bypasskalvolle ja R- liitäntä ahtoputkeen. Kun kaasuläppää avataan, paine imusarjassa alenee ja bypassin kalvojousi jaksaa pitää sen kiinni. Ahdin pääsee ahtamaan ja samalla myös imusarjassa alipaine muuttuu ylipaineeksi ja bypass pysyy edelleen kiinni. Kun läppä äkisti suljetaan tulee imusarjaan alipaine ja magneettiventtiilin R- kanava ohjataan kiinni pääsee nyt täysi alipaine vaikuttamaan W- kanavassa ja jousivoima voitetaan bypassissa ja ohivirtauskanava turbossa avautuu niinkuin pitääkin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: vectra c 2.0t ahtopaineet
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.petrisa kirjoitti: ↑23 Kesä 2018, 10:49Voi ajaa, mutta nyt ilmeisesti bypass on koko ajan kiinni. Tuohan vaikuttaa vain ahdettaessa ja samalla tapahtuvaan vaihteen vaihtamiseen.masa_ kirjoitti: ↑22 Kesä 2018, 16:51 Lainaan tätä vanhaa topiccia. Alko z20net tekemään sitä että ei nostanut ahtoja kun 0,2 tienoille. Akun kengän irti pitäminen auttoi hetkeksi. Vaihdoin noi bypassin ja hukkaportin magneetti venttiilit ristiin ja tuntui toimivan. Joten voiko tolla ajella venttiilit ristissä turvallisesti sen aikaa että haen uudet? Ja mistä kannattaa uudet ostaa?
On siis ilmeisesti käynyt niin, että varsinainen hukkportin magneettiventtiili on rikki ja päästänyt koko ajan painetta läpi hukkaportin kellolle. Siitä syystä vähänkin ahdettaessa hukkaportti on alkanut aueta ja ahtaminen on rajoittunut heti alkuunsa. Nyt tämän ollessa bypassin magneettiventtiliinä sama kanava päästää painetta bypassin kalvolle ja se pysyy kiinni. Se on tietenkin tarkoituskin normaalisti, mutta nyt bypass kalvoa ei välttämättä saada aukeamaan tarvittaessa. Se saattaa jossain tapauksissa aihettaa vikakoodin liian suuresta paineesta ahtoputkessa ja myös hetkellisestä liian suuresta ilmamassasta (-> ahdetaan, syntyy paine, vaihdetta vaihdetaessa kaasuläppä kiinni, painesysäys ahtoputkessa kun bypass ei toimi, kaasuläppä taas avataan, painesysäys purkautuu nyt, hetkellinen ilmamassan raju kasvu, vikakoodi). Jos noin käy, auto menee vikatilaan ja limb home- moodiin.
Kun sitten ostat uuden magneettiventtiilin, niin muista, että nämä kaksi magneettiventtiiliä eivät ole samanlaisia vaikka ulkoisesti siltä näyttävät. Niissä on sisäisissä ilmakanavissa kokoeroa. Nyt bypassin ollessa hukkaportin tilalla auto ei ihan tarkasti ottaen ahda (saavuta haluttua maksimi ilmamassaa), mutta sitä ei ihan heti huomaa. Ja vasta oikeastaan lastutettuna eron voi huomata, ei juuri vakiona.
Uuden osan saa esim. ProCarServiseltä Suomesta, Maptunilta tai NeoBrossilta nettikaupasta.
ps. Käytännössä taitaa yleensä käydä kuitenkin niin, että hukkportin magneettiventtiilin mennessä vähän rikki se haittaa heti ahtamista, mutta ei kuitenkaan saa ongelmaa aikaan bypassille, kun ne vaihdetaan ristiin.
Tämä johtunee siitä, että hukkaportin magneettiventtiilin C- liitäntä vuotaa W- liitäntään. Kun tuo kolmas R- liitäntä on normaali ilmanpaineessa heti vähänkin ahdettaessa C-liitännän paine voittaa R- (ilman)paineen ja saa aikaan W- liitännässä painetta ja painekello työntää hukkporttia auki. Hukkaportti alkaa avautua jo hyvin pienellä ylipaineella (juurikin se n. 0,2 bar).
Tämä viallinen magneettiventtiili sitten bypassissa ei aiheutakaan välttämättä ongelmaa. Tämä C- liitäntä menee nyt imusarjaan, W -liitäntä bypasskalvolle ja R- liitäntä ahtoputkeen. Kun kaasuläppää avataan, paine imusarjassa alenee ja bypassin kalvojousi jaksaa pitää sen kiinni. Ahdin pääsee ahtamaan ja samalla myös imusarjassa alipaine muuttuu ylipaineeksi ja bypass pysyy edelleen kiinni. Kun läppä äkisti suljetaan tulee imusarjaan alipaine ja magneettiventtiilin R- kanava ohjataan kiinni pääsee nyt täysi alipaine vaikuttamaan W- kanavassa ja jousivoima voitetaan bypassissa ja ohivirtauskanava turbossa avautuu niinkuin pitääkin.
VECTRA C1 CARAVAN 2.0T "Stage 1" -05