vectra c 2.0t ahtopaineet

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
markovtk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kla

vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja markovtk »

Alusta jos lähdetään, niin moottorin vikavalo syttyi. Koodit luettu ja jälkimmäinen lambda sökö.. Se vaihdettiin, valo sammu, mut vika jäi.
Eli vika on sellainen, et saattaa ekalla starttaus kerralla nostaa paineita ajaessa max 0.2 ja kulkee kuin tervassa, jos auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, voi nostaa jo 0.4, tai jopa sinne 1.0 mikä on (oletettu) maksimi tällä bsr:n 1 softalla.
Mikä hemmetti tässä on hajalla!?!
Ei väliä onko kylmä, vai lämmin moottori, ihan sattuman kauppaa, toimiiko täysin, vai ei!!
Ja nyt välillä palaa satunnaisesti auton/ jakarinkuva näytössä. Kiinanlaitteella luettuna ei ole mitään vikakoodia havaittavissa...
markovtk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kla

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja markovtk »

Saabissa on saabi foorumin mukaan monesti vikana kyseisessä tapauksessa bensan haihtumisenestoletkussa oleva takaiskuventtiili, joka on rikki!! Päästää kuulemma osan ahtopaineesta sitä kautta muille maille!!
Onko opelissa vastaavaa tsydeemiä ja jos on, niin missä??
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja pepper »

Koodit lukuun op comilla tai merkkipajalla, noi kiinan laitteet ei näytä kaikkea/oikein...
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

markovtk kirjoitti:Saabissa on saabi foorumin mukaan monesti vikana kyseisessä tapauksessa bensan haihtumisenestoletkussa oleva takaiskuventtiili, joka on rikki!! Päästää kuulemma osan ahtopaineesta sitä kautta muille maille!!
Onko opelissa vastaavaa tsydeemiä ja jos on, niin missä??
Onkohan toi se "purge line" ??
Mikä vuosimalli sulla on?

Se on poistettu vuosimallista 2005 eteenpäin ja sen poistaminen taitaa vaatia ECUn ohjelmointia (ja tulevaisuutta varten ilmeisesti variantti, että purgeline on joko käytössä tai ei) ja uutta katalysaattoria, jos oikein ymmärsin.
Mulla on tolle kahta kuvaa, jossa "purge line" menee ahtimen luota kaasuläpälle.
Toisessa kuvassa venttiili on sielä ahtimen luona letkun alussa ja toisessa kuvassa taas lähempänä kaasuläppää isompi mollukka.
prööt
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

hukkaportin ja bypassin magneettivenat vaihtoon. Toinen löytyy turbon päältä hukkaportin kellon vierestä, tulee kolme letkua ja sähköliitin ja moottorinsuojamuovin alta löytyy samanlainen vena joka ohjaa bypassia.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
markovtk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kla

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja markovtk »

Lurttinen kirjoitti:
markovtk kirjoitti:Saabissa on saabi foorumin mukaan monesti vikana kyseisessä tapauksessa bensan haihtumisenestoletkussa oleva takaiskuventtiili, joka on rikki!! Päästää kuulemma osan ahtopaineesta sitä kautta muille maille!!
Onko opelissa vastaavaa tsydeemiä ja jos on, niin missä??
Onkohan toi se "purge line" ??
Mikä vuosimalli sulla on?

Se on poistettu vuosimallista 2005 eteenpäin ja sen poistaminen taitaa vaatia ECUn ohjelmointia (ja tulevaisuutta varten ilmeisesti variantti, että purgeline on joko käytössä tai ei) ja uutta katalysaattoria, jos oikein ymmärsin.
Mulla on tolle kahta kuvaa, jossa "purge line" menee ahtimen luota kaasuläpälle.
Toisessa kuvassa venttiili on sielä ahtimen luona letkun alussa ja toisessa kuvassa taas lähempänä kaasuläppää isompi mollukka.
toi on -04 ja op comillakaan ei näkyny mitään..
markovtk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kla

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja markovtk »

Jartsa kirjoitti:hukkaportin ja bypassin magneettivenat vaihtoon. Toinen löytyy turbon päältä hukkaportin kellon vierestä, tulee kolme letkua ja sähköliitin ja moottorinsuojamuovin alta löytyy samanlainen vena joka ohjaa bypassia.

Pystyykö näiden toimivuutta/ toimimattomuutta mitata mitenkään?
markovtk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kla

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja markovtk »

markovtk kirjoitti:
Jartsa kirjoitti:hukkaportin ja bypassin magneettivenat vaihtoon. Toinen löytyy turbon päältä hukkaportin kellon vierestä, tulee kolme letkua ja sähköliitin ja moottorinsuojamuovin alta löytyy samanlainen vena joka ohjaa bypassia.

Pystyykö näiden toimivuutta/ toimimattomuutta mitata mitenkään?

nyt on magneettivenat vaihdettu, ei vaikutusta!! MItäs sitte??
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

markovtk kirjoitti:
markovtk kirjoitti:
Jartsa kirjoitti:hukkaportin ja bypassin magneettivenat vaihtoon. Toinen löytyy turbon päältä hukkaportin kellon vierestä, tulee kolme letkua ja sähköliitin ja moottorinsuojamuovin alta löytyy samanlainen vena joka ohjaa bypassia.

Pystyykö näiden toimivuutta/ toimimattomuutta mitata mitenkään?
nyt on magneettivenat vaihdettu, ei vaikutusta!! MItäs sitte??
oishan noita voinut kokeilla ristiin mutta ei sekään anna 100% varmuutta.

on kyllä ihme kun nuo noista hajoaa yleensä ensin jos ahtojen kanssa ongelmaa. tai siis jompikumpi ja ne kannattaa vaihtaa aina molemmat niin säästyy ongelmilta.

pystytkö testaamaan vakio softalla kun tuo bsr ei näihin Trionic 8 :hin ole se paras vaihtoehto vaikka yleensä ongelma on ollut yliahtaminen tuon bsr:n softan kanssa. Myös bypassin kalvo kannattaa tarkastaa ja ahtoputkistojen tiiveys
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
markovtk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kla

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja markovtk »

ei pysty testaamaan, ku se bsr putikka on aikojen saatossa kadonnut.

Ahtoputket on kyllä menty jo niin monesti läpi, et vuoto silläpuolella on kyllä erittäin epätodennäköistä.
Edellinen omistaja on asentanut tuohon dumpin, seuraava operaatio on ottaa se pois ja kokeilla vaikuttaako mitään, jossei niin sitten pitää yrittää tulpata tuo polttoainetankin "höyryjen" kierrätys...
markovtk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kla

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja markovtk »

Nyt se "purge line" tukittu lukkopihdeillä ja ikään tän auton mulla olo aikana ei oovetäny näin tasaisesti ja ahdotkin normaalit!!
Saas nähä oliko se ongelma nyt siinä!!
Tuhannet kiitokset kaikille tähän asti neuvoneille!! :)
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

koitinpa omaani samaa ja niin katosi kierrosten liiallinen päälle jäänti ja tyhjäkäynnin seilaus/liian ylös jäänti.

itelle tämä on sinänsä tuttu kone mutta tuo ongelma on ollut enemmän vanhempien saabbien ja näköjään koskee myös näitä T8 koneisia.

mutta kiitos vinkistä :peukku:
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
masa_
OCF Member 2017
Viestit: 859
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 18:19
Paikkakunta: Jaala/Kouvola

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja masa_ »

Lainaan tätä vanhaa topiccia. Alko z20net tekemään sitä että ei nostanut ahtoja kun 0,2 tienoille. Akun kengän irti pitäminen auttoi hetkeksi. Vaihdoin noi bypassin ja hukkaportin magneetti venttiilit ristiin ja tuntui toimivan. Joten voiko tolla ajella venttiilit ristissä turvallisesti sen aikaa että haen uudet? Ja mistä kannattaa uudet ostaa?
VECTRA C1 CARAVAN 2.0T "Stage 1" -05
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja petrisa »

masa_ kirjoitti: 22 Kesä 2018, 16:51 Lainaan tätä vanhaa topiccia. Alko z20net tekemään sitä että ei nostanut ahtoja kun 0,2 tienoille. Akun kengän irti pitäminen auttoi hetkeksi. Vaihdoin noi bypassin ja hukkaportin magneetti venttiilit ristiin ja tuntui toimivan. Joten voiko tolla ajella venttiilit ristissä turvallisesti sen aikaa että haen uudet? Ja mistä kannattaa uudet ostaa?
Voi ajaa, mutta nyt ilmeisesti bypass on koko ajan kiinni. Tuohan vaikuttaa vain ahdettaessa ja samalla tapahtuvaan vaihteen vaihtamiseen.

On siis ilmeisesti käynyt niin, että varsinainen hukkportin magneettiventtiili on rikki ja päästänyt koko ajan painetta läpi hukkaportin kellolle. Siitä syystä vähänkin ahdettaessa hukkaportti on alkanut aueta ja ahtaminen on rajoittunut heti alkuunsa. Nyt tämän ollessa bypassin magneettiventtiliinä sama kanava päästää painetta bypassin kalvolle ja se pysyy kiinni. Se on tietenkin tarkoituskin normaalisti, mutta nyt bypass kalvoa ei välttämättä saada aukeamaan tarvittaessa. Se saattaa jossain tapauksissa aihettaa vikakoodin liian suuresta paineesta ahtoputkessa ja myös hetkellisestä liian suuresta ilmamassasta (-> ahdetaan, syntyy paine, vaihdetta vaihdetaessa kaasuläppä kiinni, painesysäys ahtoputkessa kun bypass ei toimi, kaasuläppä taas avataan, painesysäys purkautuu nyt, hetkellinen ilmamassan raju kasvu, vikakoodi). Jos noin käy, auto menee vikatilaan ja limb home- moodiin.

Kun sitten ostat uuden magneettiventtiilin, niin muista, että nämä kaksi magneettiventtiiliä eivät ole samanlaisia vaikka ulkoisesti siltä näyttävät. Niissä on sisäisissä ilmakanavissa kokoeroa. Nyt bypassin ollessa hukkaportin tilalla auto ei ihan tarkasti ottaen ahda (saavuta haluttua maksimi ilmamassaa), mutta sitä ei ihan heti huomaa. Ja vasta oikeastaan lastutettuna eron voi huomata, ei juuri vakiona.
Uuden osan saa esim. ProCarServiseltä Suomesta, Maptunilta tai NeoBrossilta nettikaupasta.

ps. Käytännössä taitaa yleensä käydä kuitenkin niin, että hukkportin magneettiventtiilin mennessä vähän rikki se haittaa heti ahtamista, mutta ei kuitenkaan saa ongelmaa aikaan bypassille, kun ne vaihdetaan ristiin.
Tämä johtunee siitä, että hukkaportin magneettiventtiilin C- liitäntä vuotaa W- liitäntään. Kun tuo kolmas R- liitäntä on normaali ilmanpaineessa heti vähänkin ahdettaessa C-liitännän paine voittaa R- (ilman)paineen ja saa aikaan W- liitännässä painetta ja painekello työntää hukkporttia auki. Hukkaportti alkaa avautua jo hyvin pienellä ylipaineella (juurikin se n. 0,2 bar).
Tämä viallinen magneettiventtiili sitten bypassissa ei aiheutakaan välttämättä ongelmaa. Tämä C- liitäntä menee nyt imusarjaan, W -liitäntä bypasskalvolle ja R- liitäntä ahtoputkeen. Kun kaasuläppää avataan, paine imusarjassa alenee ja bypassin kalvojousi jaksaa pitää sen kiinni. Ahdin pääsee ahtamaan ja samalla myös imusarjassa alipaine muuttuu ylipaineeksi ja bypass pysyy edelleen kiinni. Kun läppä äkisti suljetaan tulee imusarjaan alipaine ja magneettiventtiilin R- kanava ohjataan kiinni pääsee nyt täysi alipaine vaikuttamaan W- kanavassa ja jousivoima voitetaan bypassissa ja ohivirtauskanava turbossa avautuu niinkuin pitääkin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
masa_
OCF Member 2017
Viestit: 859
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 18:19
Paikkakunta: Jaala/Kouvola

Re: vectra c 2.0t ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja masa_ »

petrisa kirjoitti: 23 Kesä 2018, 10:49
masa_ kirjoitti: 22 Kesä 2018, 16:51 Lainaan tätä vanhaa topiccia. Alko z20net tekemään sitä että ei nostanut ahtoja kun 0,2 tienoille. Akun kengän irti pitäminen auttoi hetkeksi. Vaihdoin noi bypassin ja hukkaportin magneetti venttiilit ristiin ja tuntui toimivan. Joten voiko tolla ajella venttiilit ristissä turvallisesti sen aikaa että haen uudet? Ja mistä kannattaa uudet ostaa?
Voi ajaa, mutta nyt ilmeisesti bypass on koko ajan kiinni. Tuohan vaikuttaa vain ahdettaessa ja samalla tapahtuvaan vaihteen vaihtamiseen.

On siis ilmeisesti käynyt niin, että varsinainen hukkportin magneettiventtiili on rikki ja päästänyt koko ajan painetta läpi hukkaportin kellolle. Siitä syystä vähänkin ahdettaessa hukkaportti on alkanut aueta ja ahtaminen on rajoittunut heti alkuunsa. Nyt tämän ollessa bypassin magneettiventtiliinä sama kanava päästää painetta bypassin kalvolle ja se pysyy kiinni. Se on tietenkin tarkoituskin normaalisti, mutta nyt bypass kalvoa ei välttämättä saada aukeamaan tarvittaessa. Se saattaa jossain tapauksissa aihettaa vikakoodin liian suuresta paineesta ahtoputkessa ja myös hetkellisestä liian suuresta ilmamassasta (-> ahdetaan, syntyy paine, vaihdetta vaihdetaessa kaasuläppä kiinni, painesysäys ahtoputkessa kun bypass ei toimi, kaasuläppä taas avataan, painesysäys purkautuu nyt, hetkellinen ilmamassan raju kasvu, vikakoodi). Jos noin käy, auto menee vikatilaan ja limb home- moodiin.

Kun sitten ostat uuden magneettiventtiilin, niin muista, että nämä kaksi magneettiventtiiliä eivät ole samanlaisia vaikka ulkoisesti siltä näyttävät. Niissä on sisäisissä ilmakanavissa kokoeroa. Nyt bypassin ollessa hukkaportin tilalla auto ei ihan tarkasti ottaen ahda (saavuta haluttua maksimi ilmamassaa), mutta sitä ei ihan heti huomaa. Ja vasta oikeastaan lastutettuna eron voi huomata, ei juuri vakiona.
Uuden osan saa esim. ProCarServiseltä Suomesta, Maptunilta tai NeoBrossilta nettikaupasta.

ps. Käytännössä taitaa yleensä käydä kuitenkin niin, että hukkportin magneettiventtiilin mennessä vähän rikki se haittaa heti ahtamista, mutta ei kuitenkaan saa ongelmaa aikaan bypassille, kun ne vaihdetaan ristiin.
Tämä johtunee siitä, että hukkaportin magneettiventtiilin C- liitäntä vuotaa W- liitäntään. Kun tuo kolmas R- liitäntä on normaali ilmanpaineessa heti vähänkin ahdettaessa C-liitännän paine voittaa R- (ilman)paineen ja saa aikaan W- liitännässä painetta ja painekello työntää hukkporttia auki. Hukkaportti alkaa avautua jo hyvin pienellä ylipaineella (juurikin se n. 0,2 bar).
Tämä viallinen magneettiventtiili sitten bypassissa ei aiheutakaan välttämättä ongelmaa. Tämä C- liitäntä menee nyt imusarjaan, W -liitäntä bypasskalvolle ja R- liitäntä ahtoputkeen. Kun kaasuläppää avataan, paine imusarjassa alenee ja bypassin kalvojousi jaksaa pitää sen kiinni. Ahdin pääsee ahtamaan ja samalla myös imusarjassa alipaine muuttuu ylipaineeksi ja bypass pysyy edelleen kiinni. Kun läppä äkisti suljetaan tulee imusarjaan alipaine ja magneettiventtiilin R- kanava ohjataan kiinni pääsee nyt täysi alipaine vaikuttamaan W- kanavassa ja jousivoima voitetaan bypassissa ja ohivirtauskanava turbossa avautuu niinkuin pitääkin.
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
VECTRA C1 CARAVAN 2.0T "Stage 1" -05
Vastaa Viestiin