Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Kokeileppa ajaa pakosarja "punaiseksi" ja ottaa päästöt, veikkaan että katista johtui viimeksi ja johtuu nytkin...
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Onko muuten pakko otattaa jälkitarkastuksessa ne päästöt? Ei varmaan riitä korjaamolta saatu kuitti enää siinä vaiheessa?
Aiheuttaa nimittäin haasteita saada auto konttorille mitattavaksi oikeasti kuumana. Kerkeää jäähtyä omaa aikaa odotellessa.
Aiheuttaa nimittäin haasteita saada auto konttorille mitattavaksi oikeasti kuumana. Kerkeää jäähtyä omaa aikaa odotellessa.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Riittää pelkkä lappu, ainakin ennen on piisannut ...
- timok
- OCF Luisukunkku 2012
- Viestit: 2197
- Liittynyt: 14 Huhti 2003, 03:00
- Paikkakunta: Keski-suomi
- Viesti:
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Jakopään ketju venähtänyt ja imupuoli jää kantamaan.
vain pöhlöt ajaa Opelilla ja Volvolla......
mä taidan olla pöhlö
voi vi**u ja mersukin vielä... ja mites V8 Scania tähän liittyy.
mä taidan olla pöhlö
voi vi**u ja mersukin vielä... ja mites V8 Scania tähän liittyy.
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Jakopää on muutaman kympin ajettu. Eli aika epätodennäköistä.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Jos konekin on kunnossa ja tyhjäkäynnillä päästöt OK, niin tuossa on 3. vaihtoehtoa:
1. Katin kapasiteetti loppuu kierroksilla.
2. Seossäätö kierroksilla rikkaalla.
3. Molemmat edelliset 1. ja 2.
Jos seossäätö on OK kierroksilla (kuten tyhjäkäynnillä), niin jää vain yksi vaihtoehto.
Jatkuva rikkaalla käynti rikkoo uudenkin katin eli se on hoidettava ensin.
1. Katin kapasiteetti loppuu kierroksilla.
2. Seossäätö kierroksilla rikkaalla.
3. Molemmat edelliset 1. ja 2.
Jos seossäätö on OK kierroksilla (kuten tyhjäkäynnillä), niin jää vain yksi vaihtoehto.
Jatkuva rikkaalla käynti rikkoo uudenkin katin eli se on hoidettava ensin.
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Joo, mutta mikä tuon vetää rikkaalle? Onko se sitten kovin rikkaalla, jos kulutus on koko sen reilun neljä vuotta ollut 7,6-7,8, sisältäen kaiken ajon? Ei kovin paljoa matkaa edes.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Jos konekin on kunnossa ja tyhjäkäynnillä päästöt OK, niin tuossa on 3. vaihtoehtoa:
Jos seossäätö on OK kierroksilla (kuten tyhjäkäynnillä), niin jää vain yksi vaihtoehto.
Päästöt ennen kattia terveellä koneella.
Vaikka katti on mekaanisesti ehjä, niin sen 1. vaihe (joka pelkistää typen oksideja typeksi ja hapeksi) voi olla huonosti toimiva. Sitä kannattaa kokeilla elvyttää ajamalla kierroksilla katti kuumana ja mennä siitä suoraan päästömittaukseen.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 18
- Liittynyt: 23 Marras 2010, 17:13
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua, sillä itselläni 2.2 c vectra pomppasi päästöistä ja viat on samansuuntaiset.
Päästöt kierroksilla
CO% 0.48
CO2 14.80
HC ppm 8
O2 0,08
Lambda 0,997
Häkäarvo on siis kohollansa, tulpat ja pakosarjan kyljessä oleva lambda ovat noin vuoden vanhat.
Päästöt kierroksilla
CO% 0.48
CO2 14.80
HC ppm 8
O2 0,08
Lambda 0,997
Häkäarvo on siis kohollansa, tulpat ja pakosarjan kyljessä oleva lambda ovat noin vuoden vanhat.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 252
- Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Se takalambda valvoo katalysaattorin tehoa. Ajaessa lämpimänä ei saa vaihdella kuten etulambda tai muutoin katalysaattori on huonotehoinen. Kun HC on noin pieni niin polttaa kunnolla, viittaa kattiin. Seokset(CO) ovat kutakuinkin sitä mitä ennen katalysaattoria pitääkin olla terveellä moottorilla. Jos CO on pienempi tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla niin sekin viittaisi huonoon katalysaattorin tehoon.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 18
- Liittynyt: 23 Marras 2010, 17:13
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Katalysaattori ja takimmainen lambda vaihdettiin leimalle ja ongelmitta läpi. Muita arvoja en nyt muista, mutta CO% oli 0,02.
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Mun direct pomppas päästöistä CO% korkea ja lambda = 1,030. Katsastuksessa näin, että putken jousto-osa oli rispaantunut (ilmavuoto) ja kaveri hitsas tilalle motonetin tarvikkeen (16,90€). Pakokaasuanalyysissä sitten CO% = 0,15 ja lambda = 0,993. Eli pakopuolen ilmavuoto sekoittaa analyysin totaalisesti. Jos lambda = ~1.00, niin seossäätö on OK (katti ei muuta lambdaa). Jos takalambda alkaa päästövalolla herjailemaan katin tehottomuutta (ja seossäätö OK), niin katti on loppumetreillä. CO% = 0,2 on aika tiukka raja vanhalle katille.
SmogStatsin laskurilla voi laskea suuntaa antavan kattitehokkuuden analyysiarvoilla, aseta NOx = 0. Hyvä tarvike katti (esim. Walker) antaa, kun lambda = ~1.00, tehokkuudeksi 90 - 100%.
http://www.smogstats.com/lambda_cat.aspx
Esimerkki:
obeliobelin vanhan katin analyysiarvoilla laskurissa saadaan sen tehokkuusarvioksi 35,7%, josta voidaan arvioida, että CO = 1,34% on kattiin tullessaan (CO = 0.2% raja-arvo saavutettaisiin 85%:n teholla). Edelleen voidaan arvioida hänen upouuden kattinsa tehoksi 98,5%. Huom. laskuri on vain suuntaa antava, mutta on siinä kuitenkin parempi kuin useimmat "asiantuntijat".
Bluetooth OBD2 palikalla ja DashCommand google play android sovelluksella voi halvalla ja helposti ajaessa seurata moottorin livedataakin (myös lambdaa). Näin säästää VITUSTI rahaa verrattuna siihen, että vie auton johonkin satunnaiseen korjaamoon "PartsDarts" arvontaan.
SmogStatsin laskurilla voi laskea suuntaa antavan kattitehokkuuden analyysiarvoilla, aseta NOx = 0. Hyvä tarvike katti (esim. Walker) antaa, kun lambda = ~1.00, tehokkuudeksi 90 - 100%.
http://www.smogstats.com/lambda_cat.aspx
Esimerkki:
obeliobelin vanhan katin analyysiarvoilla laskurissa saadaan sen tehokkuusarvioksi 35,7%, josta voidaan arvioida, että CO = 1,34% on kattiin tullessaan (CO = 0.2% raja-arvo saavutettaisiin 85%:n teholla). Edelleen voidaan arvioida hänen upouuden kattinsa tehoksi 98,5%. Huom. laskuri on vain suuntaa antava, mutta on siinä kuitenkin parempi kuin useimmat "asiantuntijat".
Bluetooth OBD2 palikalla ja DashCommand google play android sovelluksella voi halvalla ja helposti ajaessa seurata moottorin livedataakin (myös lambdaa). Näin säästää VITUSTI rahaa verrattuna siihen, että vie auton johonkin satunnaiseen korjaamoon "PartsDarts" arvontaan.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 252
- Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Ensimmäisiä perusasioita tietenkin on ettei pakoputkessa ole vuotoja, pitäisi näkyä O2 arvostakin. Jos happitunnistimen lähellä on vuotoa niin siitä menee myös happea putkeen ja tunnistin mittaa sen. Ohjainlaite tulkitsee sen laihaksi seokseksi ja yrittää korjata sitä sitten rikastamalla seosta. Seoksen on oltava tietyissä rajoissa jotta katalysaattori voi toimia.
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Laiha seoskin näkyy tietenkin lambda arvona > 1, pelkästä O2 arvosta et voi sitä välttämättä päätellä.
Kuvaamasi ilmavuoto näkyy käsittääkseni testerissä normaalina ja analyysissä rikkaana seoksena lambda < 1. Mun tapauksessa testerin livedata lambda oli ~1.00 (normaali) ja analyysin 1.030 (eli O2 korkea). Tuollaista pientä ilmavuotoa voi olla mahdoton havaita ilman testeri ja analyysi tuloksia. Kovin harva osaa tuollaisia vikoja päätellä, joka voi sitten johtaa anturien/osien vaihtorumbaan ja pahimmillaan auton romutukseenkin.
Kuvaamasi ilmavuoto näkyy käsittääkseni testerissä normaalina ja analyysissä rikkaana seoksena lambda < 1. Mun tapauksessa testerin livedata lambda oli ~1.00 (normaali) ja analyysin 1.030 (eli O2 korkea). Tuollaista pientä ilmavuotoa voi olla mahdoton havaita ilman testeri ja analyysi tuloksia. Kovin harva osaa tuollaisia vikoja päätellä, joka voi sitten johtaa anturien/osien vaihtorumbaan ja pahimmillaan auton romutukseenkin.
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
opelmeister kirjoitti: ↑21 Helmi 2018, 13:05 Katalysaattorin voi korvata. Vaimon autossa on ollut männä vuosina hiipumaan päin katalysaattorin teho. Koska auto on vanha ja ei ole kovin arvokas, en nähnyt järkeväksi ostaa uutta pakosarjaa.
Sain joskus käyttämättömän kisakatalysaattorin ja se on lojunut hyllyssä jo vuosia. Kampesin itseni Vectran alle ja tutkin asiaa. Se pakosarjalta tulevan käyrän jälkeen poikki, lyhempi joustoelementti putkeen ja katti laippojen väliin jouston jatkeeksi. Loppu putkea katkaisin parikymmentä senttiä ja laitoin sisäkkäsillä putkilla liitoksen (en viitsinyt hitsata putkea auton alla tai irrottaa takaputkea). Klemmareilla päällekkäiset putket kireälle ja tein keskikiinnikesakaran (joka lähti lyhennyksessä menemään) uusiksi siten, että sekin on putkiklemmarilla putkella.
Ja avot, kerralla leimaan. Katsastusmies kehui päästöjä ja asennusta
Kunhan on sopivan kokoinen metallikatti, niin toimii kyllä.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-