Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
tsoppaluu
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 07:49

Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja tsoppaluu »

Eli veljen Opel temppuilee.

Liikkeelle lähdettäessä nykii ja röpöttää eikä ota oikein kierroksia kiihdyttäessä. Tyhjäkäynti seilaa.

Öljykorkissa valkoista tatinaa. Kuumetessaan kun paisarin korkki ei ollut paikallaan niin alkoi kuplia paisarista yli, vähän ennen kun flekti lähti huutamaan. Mites tommonen muuten käyttäytyy jos ei ole paisarin korkki paikallaan? Kuuluuko tulla pihalle kun mennään normaalia lämpimämmäksi? Kuitenkaan "käyntilämpöisenä" ei tehnyt edes pientä pulputusta paisariin.

Vikavalo ei ole kuulemma edes vilahtanut. Leimattiin noin kuukausi sitten ja päästöt oli aivan huippulukemilla, ei tarvinnut edes kenkiä että arvot asettui.

Puristukset mittaillaan jahka keritään, mutta mitäs muita tapoja on poissulkevia kansivika tai rajata oireet kansivikaan?

Mitäs mieltä arvon raati on että voidaanko näillä oireilla tuomita kansi?
- Opel Vectra A -90, 1.8 C18NZ

"Ei päivää ettei tonnin vahinkoa!"
cb600
'Senator'
'Senator'
Viestit: 469
Liittynyt: 20 Touko 2006, 01:46
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja cb600 »

Näillä tiedoilla ei osaa sano vielä, jos lyhyttä ajoa, vettä voi kondensoitua öljyn sekaan ja siksi värjää korkin.
Flekti lähtee tässäkin kai päälle vasta sadan jälkeen, eli vesi kiehuu, jos ei ole paineessa.

Miltä tulpat ja männän päälliset näyttää, onko keskenään samanlaiset?
Vielä kun teet sen puristus mittauksen niin ollaan viisaampia.
Katoaako nesteet jos korkki kiinni ja ajelee normaalisti?
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

kannentiivisteen oireet on sellaiset että kerää painetta paisuntasäiliöön ja koska siinä on n 1 bar painekorkki niin kuhan se paine kasvaa isommaksi niin se pukkaa sieltä nestettä pihalle korkin kautta.
Kiehuu myös helposti. Paisuntasäiliössä oleva neste tuoksuu pakokaasulle(se kyllä aina vähä tuoksuu mutta kansivikasessa huomattavasti)

sytytystulpissa on värieroja niinku edellä sanottiin.

Ei kyllä oma autoni keitä paikallaan käydessä vesiä vaikka ei ole korkki paikallaan. kestää käyttää niiin kauan että puhaltimet alkaa huutamaan ja ei kiehu.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Minun Astrassa vuodon huomasi aikoinaan selvimmin auton sisältä lämmityslaitteen kennon luota. Tyhjäkäynnillä siitä kuului pientä kuplimisen ääntä ja nopealla kaasun polkaisulla oikein selkeää loisketta.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Nyt taas vituttaa ja ahistaa :evil: Korjaat yhden Ooppelin niin toinen porsii... No eipä näytä khyl oo pitkään aikaan joutunut korjaileen.

Eli ongelma on X16SZR koneinen Astra F jossa lämmöt nousee vain juuri sinisen yli on kun ajaa 60-80kmh vauhtia. Mutta ajoin 40km motaria niin nousi 92'c asti ja pysyi siinä. Aattelin että termari jumii, mutta nyt sitten hävittää nestettä reilusti. Paisari tyhjäksi 20-30km ajolla.

Paisarissa kuplii hyvin kevyesti, mutta pakokaasua ei tule erikoisesti enempää kuin tälläisenä talvipäivä yleensä.

Vesipumppu vai alkava pahvivamma? Tarttee varmaan lähtee jakopäästä liikkeelle tai sit mennä mittaan kaasut paisarista.

Öljyt ihan öljynväriset ja korkissa lievää kermaa kun ajetaan "vaan" 20km matka per suunta päivittäin 60kmh vauhtia
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Warre 1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Valitettavasti en tunne Astran koneet hyvin, mutta Warressa kansipahvin menoa oli tavallista. Silloin tuli jäähdytysnesteeseen ruskea mönjää ja nestettä menetettiin. Paisari voi olla tyhjä, kun kone on kylmä, mutta koneen lämmitettyä paisari tuli täyteen. Myös lämpömittari tuli epätasainen. Kylmällä koneeella kaikki sylinterit eivät välttämättä toiminut, vasta koneen lämmitettyä ne olivat mukana. Moottorin lämpötila nousi nopeammin kun tavallista. Ja merkit tulivat vain selvämmmäksi esiin ajan myöten.

Ruskea kermaa öljytäytekorkissa on todennäkösien kondenssin ja öljyn sekoitus, kun lyhyitä matkoja ajetaan.

Eli minusta se voi olla jotain muuta kuin kansipahvia. Tietysti voidaan vaihtaa kansipahvin ja katsoa jos ongelmat häipyvät.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Aloittaisin vesipumpun tutkimisesta, mutta tuo kupliminen paisarissa viittaa kyllä kansipahviin. Paisaristahan pystyy mittauttamaan päästöarvot, eli jos siellä olisi pakokaasua jäähdytysnesteen seassa.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1140
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

Tuo kupliminen on vähän huono merkki ellei sitä näe kunnolla. Esimerkiksi B corsan paisari on sellainen malliltaan että tuleva neste tekee pintaan kuplia. Toki jos selvästi haisee pakokaasulle niin silloin asia on selvempi
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Juu kyllä siellä oli pahvi antautunut 1. pytyn kohdalta. Kevyesti oli lohkonpinnassa keulan puolen vesiaukkojen välit syöpyneet myöskin. Tämä tosin vain 1 ja 4 pytyn kohdalla. Mistä lienee johtunut?

Nyt uusi pahvi jo välissä ja huomenna jakopää kasaan.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Meinasi perhana usko loppua, kun kaikki kasassa, mutta ei edes lupaa. Varmaan 10min ajan sitä pyörittelin, mutta ei... Sitten ruokapaussi ja uusi yritys, kun varmistin että liittimet kiinni ja tulpanjohdot oikein. Niin johan se lähti! Johtuikohan tyhjistä nostajista kenties...?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra F, -93 1.6I 8V kansivikako?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kobbel kirjoitti: 11 Maalis 2018, 18:19 Meinasi perhana usko loppua, kun kaikki kasassa, mutta ei edes lupaa. Varmaan 10min ajan sitä pyörittelin, mutta ei... Sitten ruokapaussi ja uusi yritys, kun varmistin että liittimet kiinni ja tulpanjohdot oikein. Niin johan se lähti! Johtuikohan tyhjistä nostajista kenties...?
En tiedä oliko mulla vika vai ominaisuus kyseessä, mutta B Vectra oli sellainen että bensalinjan tyhjennyttyä se oli todella vaikea saada käyntiin, siinä meinas kanssa usko loppua. Suodattimen vaihdoin, siitä ei apua ja auto tuli myytyä ennenkuin ehdin pumppua ihmetellä. Tyhjillä nostajilla pitäis lähteä, mutta toisaalta jos nostajissa on liikaa öljyä jostakin syystä, niin ei välttämättä lähde.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Vastaa Viestiin