1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Tervehdys foorumilaiset!

Piti rekisteröityä kun tuli Frontera hommattua talviautoksi. Pidemmittä puheitta asiaan:

Ostohetkestä noin 500 kilometrin ajelujen jälkeen alkoi moottorin suunnalta kuulua metallista hankaavaa ääntä. Ääni seuraa kierroksia ja kuuluu vaikka kytkin painettuna pohjaan. Äänen ilmaannuttua huomasin myös tyhjäkäynnin "laiskistuneen", eli liikkeelle lähdettäessä autoa piti vähän herätellä kierrosten nostamiseksi. Muuten käy hienosti ja voimat on tallella. Nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodia on vilkutellut pari kertaa, mutta olen surutta ajellut kun huoltomanuaalin mukaan ei estä ajoa. Mitään muita vikavaloja tai -koodeja ei ole ilmaantunut tämän metallisen hankaavan äänen alkamisen jälkeen.

Öljyä ei ole kadonnut ja jäähdytysnestettäkin näyttää olevan saman verran kuin ostohetkellä.

Autolla on ajettu noin 156 000 kilometriä, jakohihna vaihdettu huoltokirjan mukaan 107 000 kilometrin kohdalla. Vesipumpusta ei tietoa, mutta merkintöjen mukaan ainakin 62 000 kilometrin kohdalla vaihdettu.

Otin jakopään esiin ja kuvasin pari videota autoa käynnistämättä:

https://www.youtube.com/watch?v=tgmpN54Qlc8 (yleisvideo jakohihnan alueelta)
https://www.youtube.com/watch?v=DCUvzZBxDmE (pyöritelty merkit kohdilleen)

Vasta videolta huomasin, että kiristimessä näkyy aika tavalla metallin palasia. Olisiko kiristin äänen lähde? Miltäs yleisesti näyttää?
Vähän öljyisen näköinen omaan silmään, mutta mitään selviä vuotoja ei näy. Sama tahma on näkynyt moottorin alla ostohetkestä saakka.
Vaihdetaanko kiristin aina jakohihnan vaihtamisen yhteydessä?

Moottoria pyörittelin kampiakselista räikällä ja välillä tuntui kevyeltä ja välillä huomattavasti raskaammalta. Samoin kiristin liikkui heti ääriasentoon ja jäi siihen, kun aloitin pyörittämään kampiakselia. Kuuluisiko sen omin voimin palautua?

Taustatietona se, etten ole mikään automekaanikko, joskin kiinnostus on kova ja pikkujuttuja on tullut tehtyä. Ensimmäinen Opelini (vai Isuzuko tämä enemmän on). Sähköjen kanssa on tullut pelailtua hieman enemmän. Tässä autossa vaan tuo moottori on sopivasti pitkittäin ja tilaa on suorastaan ruhtinaallisesti, joten aloitin mekaaniseen puoleen perehtymisen tässä samalla :D Työkalut pysyy kyllä kädessä, joten vähintäänkin tietävämmän kaverin kanssa saadaan kyllä tehtyä yhtä sun toista tarpeellista.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Jakopääremontti ja öljyvuodon korjaus tuossa ainakin on edessä. Hihna ei tykkää öljystä.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Jakopään vaihtoraja on 60 tonnia tai 4 vuotta. Kumpi tulee ensin vastaan.
Vaihtoon menee KAIKKI liikkuvat himmelit ja vesipumppu. (Hihna, kiristin, kääntörullat, vesipumppu, oliko jotain muuta liikkuvaa?)

Tuolla ei ajeta metriäkään ennen korjausta. Hinaamalla/hinurin lavalla korjaamolle, jos et itse tee remonttia. Hihnan katkeaminen tarkoittaa 2000-3000€ remonttia korjaamolla, jos edes alkavat hommaan.

Selvitä myös mistä vuotaa öljyä ja korjaa samalla.

Reipasta remonttia, paljon putsausta..
Kori on Isuzu/GM, moottori Opel/GM.

Samaa konsernia, erilaisia merkkejä keulalla.
Noista ota enää nykyään hittokaan selville, että mikä on mitäkin, kun GM leimaa saman auton eri logoilla/puskureilla/sisustalla/moottorilla sinne ja tänne.
prööt
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Kiitoksia kommenteista, eipä ajellessa tullut mieleenkään kuinka huonossa kunnossa jakopää olikaan. No onneksi pääsin kotipihaan ennen suurempia vaurioita. Olihan tuo ostaessa tiedossa, että lähikuukausina täytyisi vaihdella joka tapauksessa. Ehkä nokka-akselin asentotunnistinkin herjailee, kun hihna on öljyssä ja kenties kiristinkin vetelee viimeisiään..?

Autohan on 6000 kilometriä sitten merkkihuollossa huollatettu ja tarkastettu, joten muilta osin on toivottavasti kunnossa.

Täytyy vähän putsailla ja etsiä vuotoa. Pistin kuitenkin muiden rojujen ohella kampiakselin tiivisteen tilaukseen, halpa osa. Enemmän sitä moskaa on kotelon alapuolella, ehkä vuotaa sieltä. Vaikka valuuhan se moska aina alaspäin kuitenkin 8)

Nooh tässä on onneksi vielä hyvin aikaa ennen talvea, jolloin ykkösauto menee seisontaan :peukku:
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Reino88 kirjoitti: Ehkä nokka-akselin asentotunnistinkin herjailee, kun hihna on öljyssä ja kenti...?
Siitä tulee vikakoodi P0340 ja vikavalo palaa mittaristossa.
Jos vikavalo palaa, niin polkase kunnolla kaasua? Rajoitin tulee vastaan 4500 kierroksessa. :P
Nokan tunnistin on nokkapyörien välissä, kuten oot varmaan huomannut. :)
prööt
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

EDIT:

On muuten aika psykedeeliset musat sulla noiden videoiden taustalla?
prööt
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Juu P0341 ja P0342 on välillä näkyny. Pitää katsoa häviääkö kun jakopään fiksaa, nopeasti katsottuna oli useamman kympin arvoinen anturi tuo.

Musiikkeja en huomannutkaan, lienee kylän teinit syypäitä taustaääniin :roll: Mitään en ainakaan myönnä..
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mikä musa?


No asiaan. Näyttää et kiristin on paskana. Älä aja metriäkään ennen jakopääremonttia. Ja samalla peset/putsaat öljyt pois ja vaihat stefat.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Remppa edennyt siihen vaiheeseen, että rupean väkertämään kampiakselin stefaa irti. Oli muuten pikkaisen vaikeaa saada kampiakselin hihnapyörän pultti auki!

Tuossa purkaessa huomasin, että edestä päin oikeanpuolimmaisen nokkapyörän takana näkyy öljyistä sotkua. Vasemmalla puolella on puhdasta. Nokka-akselin asentoanturikin on möhnän peitossa, ettei pääsisi sieltäkin öljyä väärään paikkaan. Taitaa olla pakosarjan puoli tuo oikea puoli, voiko jakopään "koteloon" päästä paskaa tuota kautta?
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Nyt ei tainnut kyllä AutoDocista tulla oikea "kampiakselin akselitiiviste"…? Vanha tiiviste näyttää halkaisijaltaan hieman isommalta ja sisähalkaisija taas on pienempi. Ja sen kerran kun jotakin tilaa, ei osu oikeaan :-?

Voisiko olla nokka-akselin tiiviste? Mitä nyt nokkapyörän takaa näkee, saattaisi olla hyvin samaa kokoluokkaa senkin kanssa..

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Timonen »

http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/2 ... 608,30609/

Tuoltakin löytyy vain nokka-akselin etustefa, kampiakselille löytyy vain takastefa; se isompi.


Mutta: mä ostin LänsiAutosta keväällä X25XE:hen kampuran etustefan. 90322669. Tuo ecat ilmoittaa sen olevan nokka-akselin etustefa.

Tämä antaa tuolla osanumerolla oikean osan http://www.topautoosat.fi/oenumber/90322669.html




Näyttää siltä, että Frontera B -99 2.2:n kampuran etustefa on sama, kuin nokka-akselin etustefa.

ecat antaa osanumeroksi nokkastefalle 90285291.

Google:

http://www.autonvaraosat24.fi/oen/90285291

http://www.topautoosat.fi/oenumber/90285291.html


PS. Tuo stefa maksoi muistaakseni n. 10€ LänsiAutossa.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
akuhil
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 13:37

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja akuhil »

Timonen kirjoitti:http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/2 ... 608,30609/

Tuoltakin löytyy vain nokka-akselin etustefa, kampiakselille löytyy vain takastefa; se isompi.


Mutta: mä ostin LänsiAutosta keväällä X25XE:hen kampuran etustefan. 90322669. Tuo ecat ilmoittaa sen olevan nokka-akselin etustefa.

Tämä antaa tuolla osanumerolla oikean osan http://www.topautoosat.fi/oenumber/90322669.html




Näyttää siltä, että Frontera B -99 2.2:n kampuran etustefa on sama, kuin nokka-akselin etustefa.

ecat antaa osanumeroksi nokkastefalle 90285291.

Google:

http://www.autonvaraosat24.fi/oen/90285291

http://www.topautoosat.fi/oenumber/90285291.html


PS. Tuo stefa maksoi muistaakseni n. 10€ LänsiAutossa.
Löytyy sieltä oikea kampiakselin etustefakin.
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/2 ... 965/30612/

Tuo kuvissa oleva on tosiaan nokka-akselin tiiviste.
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Vähän joo tuntuu olevan sekaisin noi speksit sivustosta riippuen. No onneksi tuo väärä tiiviste taisi maksaa jopa hurjat 3 euroa..

Laitoin tilaten tällaisen, vaikuttaisi mittojensa puolesta olevan lähempänä totuutta: http://www.varaosa.fi/LargeProductCard. ... vehicleid=

Tuossa ensin ostamassani mitat olivat ulkohalkaisija/sisähalkaisija 48/35 mm, tässä 50/31. Sopii ainakin paremmin näköhavaitojeni perusteella :D
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Timonen »

akuhil kirjoitti:
Timonen kirjoitti:http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/2 ... 608,30609/

Tuoltakin löytyy vain nokka-akselin etustefa, kampiakselille löytyy vain takastefa; se isompi.


Mutta: mä ostin LänsiAutosta keväällä X25XE:hen kampuran etustefan. 90322669. Tuo ecat ilmoittaa sen olevan nokka-akselin etustefa.

Tämä antaa tuolla osanumerolla oikean osan http://www.topautoosat.fi/oenumber/90322669.html




Näyttää siltä, että Frontera B -99 2.2:n kampuran etustefa on sama, kuin nokka-akselin etustefa.

ecat antaa osanumeroksi nokkastefalle 90285291.

Google:

http://www.autonvaraosat24.fi/oen/90285291

http://www.topautoosat.fi/oenumber/90285291.html


PS. Tuo stefa maksoi muistaakseni n. 10€ LänsiAutossa.
Löytyy sieltä oikea kampiakselin etustefakin.
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/2 ... 965/30612/

Tuo kuvissa oleva on tosiaan nokka-akselin tiiviste.
Totta! Kiitos Aku! :D

90501720 on osanumero.

esim. http://www.autonvaraosat24.fi/oen/90501720
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Reino88
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 31 Elo 2016, 21:51

Re: 1999 Frontera 2.2 jakopäästä metallinen hankaava ääni?

Viesti Kirjoittaja Reino88 »

Pientä päivitystä:

Viimeinkin sain jakopään takaisin pakettiin. Oli muuten tuskaista tuon kampiakselin apulaitehihnapyörän kanssa, ruuvit sopivat paikalleen vain yhdessä asennossa vaikka mitään merkkjä pyörässä ei ole :roll: No pistin vehkeen käyntiin ja jakopään osalta homma kuulosti toimivan ihan hyvin. Käy kuten ennenkin eli jako näyttäisi olevan vielä kohdillaan.

No, sama metallinen hankaava ääni kuuluu edelleen. Samoin noin 30s käynnin jälkeen tuli pientä käryä konehuoneesta, en oikein osaa kuvailla miltä haisi. Ei kytkimen käryämiseltä eikä hiukkassuodattimen käryämiseltä ainakaan (vertaan siis muissa autoissa haistamiini hajuihin :D ). Enpä viitsinyt tällä kertaa sen enempää kärytellä, varsinkaan kun on vielä jäähdytysnesteen kanssa pelaamista ja täyttämistä tekemättä.

Vesipumppua vaihtaessani laskin jäähdytysnesteet astiaan ja neste näytti jokseenkin ruosteiselta. Tuskin on aivan äskettäin vaihdettu. Sitten pari päivää myöhemmin astiaa potkaistessani näin hieman öljyistä kimaltelua nesteen joukossa. Hyvin vähän, mutta kyllä sen siitä erotti.

Voisiko olla, että kansipahvi vetelee viimeisiään? Miltäs jäähdytysneste näyttää, jos sinne pääsee öljyä sekaan? Vai sekoittuvatko toisin päin? Öljyjä en ole koneesta vielä vaihtanut, joten en tiedä miltä se näyttää. Tikusta katsottuna on aivan normaalin öljyn näköistä.

Voiko ääni ja käry tulla siitä, että öljyn seassa on jäähdytysnestettä, eikä siis voitele enää kunnolla (maalailen tässä kauhuskenaariota)? Lämmöt pysyivät ennen remonttia tasaisesti 80 asteessa, joten sen puolesta näyttäisi homma ainakin pelaavan.
Ex: 1999 Opel Frontera Sport 2.2 (bensa)
Vastaa Viestiin