Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
makelangege
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Joulu 2016, 10:29

Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja makelangege »

Auto: Astra vm. 1997 1.6 X16XEL Ecotec moottorilla, ajettu noin 303 tkm.

Ongelma: Nykii todella pahasti kiihdytettäessä, etenkin kylmänä. Lämpimänä ongelma hiukan hellittää, mutta moottorijarrutuksessa ja ripeässä kiihdytyksessä nykii lämpöisenäkin.

Lisäksi kosteilla plussakeleillä (lämpötila noin +2 astetta) ei meinaa käynnistyä kylmänä. Pyörittää starttia hyvin, mutta tuntuu kuin ei saisi polttoainetta. Saa jauhattaa 10-20 kertaa ja välillä pumppailla kaasupoljinta, että lähtee käyntiin. Käynnistyttyään pysyy aluksi juuri ja juuri käynnissä, kierrokset heijaa 300-1000 rpm välillä. Pysyy kuitenkin edellä mainitun alkuvaikeuden jälkeen hyvin käynnissä, ei sammuile. Vastaavilla keleillä lähtee lohkolämmittimen käytön jälkeen hyvin käyntiin ja ei tee edellä mainittua käynnistysongelmaa, mutta nykimistä esiintyy.

Öljynvaihto n. 10 tkm sitten, tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu n. 20tkm sitten. Polttoainesuodatin vaihdettu vuoden sisällä. Ongelman alettua muutama viikko sitten, tarkistin mahdolliset ilmavuodot ilmanputsarilta kaasuläpälle (en löytänyt silmämääräisesti mitään vuotoon viittaavaa, pitää varmaankin tarkastella käynnistyssprayn avulla?) ja suihkuttelin crc:tä sähköliittimiin moottoritilassa. Ei kuitenkaan vaikutusta vikaan.

Lueskeltu foorumin topicceja mutta aivan samanlaista ongelmaa ei löytynyt. Monissa topiceissa löytyi nykimisongelman taustoja, mutta ei käynnistymisvaikeuksia. Toimenpide-ehdotuksia?
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja astra93 »

lue vikakoodit ihan ensimmäiseks.
makelangege
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Joulu 2016, 10:29

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja makelangege »

Vikakoodeja koitettu lukea ns. karvalakki-tyylillä, ei kuitenkaan löytynyt muistissa olevia koodeja. Ei siis polttanut vikavaloa jatkuvasti.

Ratkaisu: Käynnistymisongelmaa selvitettäessä huomattu, ettei polttoainepumppu toiminut vaaditulla tavalla. Vaihdettu uusi pumppu, käynnistymisongelma hävisi. Nykiminen hävisi vaihtamalla uudet tulpanjohdot.
newguy
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:16

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja newguy »

Moro. Mulla on vastaavanlainen ongelma. Moottorin mallia en muista nyt, mutta kyseessä Astra F-CC, 1.6i 16V Ecotec- vehje. Mietin vain, että kun en ymmärrä (eka ooppelini) onko egr venttiili se mikä vaikuttaa nykimiseen vai onko ennemmin bensapumppu? Öljyn ja filtterin vaihto reilu viikko sitten tehty, tulpat on mielestäni ok johtoineen...olen niin ummikko auton omistajana ja etsin miltei päivittäin (miten töiltäni ehdin) tietoa ulkomaita myöten, mutta vaikka minulla on hyvä enklantin taito niin en silti vaan tajua. Nyt liityin tännekin saadakseni apua "arjen askareisiin" mitä ooppeliin tulee. Olen omistanut auton jo pari viikkoa, myyjä sanoi että neljäs tulppa "laskee läpi" (oli kännissä kun sitä selitti) että voiko se vaikuttaa auton käyntiin? Ja toinen ongelma on ettei lämmöt nouse, mutta se saattas olla ehkä termarin vaihdolla ratkastu kun ei kuitenkaan tuu paisuntasäiliöön ylimäärästä ilmaa... jos kirjoitukseni asu on aiheeton ja pyllystä niin saa poistaa :)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

newguy kirjoitti:Moro. Mulla on vastaavanlainen ongelma. Moottorin mallia en muista nyt, mutta kyseessä Astra F-CC, 1.6i 16V Ecotec- vehje. Mietin vain, että kun en ymmärrä (eka ooppelini) onko egr venttiili se mikä vaikuttaa nykimiseen vai onko ennemmin bensapumppu? Öljyn ja filtterin vaihto reilu viikko sitten tehty, tulpat on mielestäni ok johtoineen...olen niin ummikko auton omistajana ja etsin miltei päivittäin (miten töiltäni ehdin) tietoa ulkomaita myöten, mutta vaikka minulla on hyvä enklantin taito niin en silti vaan tajua. Nyt liityin tännekin saadakseni apua "arjen askareisiin" mitä ooppeliin tulee. Olen omistanut auton jo pari viikkoa, myyjä sanoi että neljäs tulppa "laskee läpi" (oli kännissä kun sitä selitti) että voiko se vaikuttaa auton käyntiin? Ja toinen ongelma on ettei lämmöt nouse, mutta se saattas olla ehkä termarin vaihdolla ratkastu kun ei kuitenkaan tuu paisuntasäiliöön ylimäärästä ilmaa... jos kirjoitukseni asu on aiheeton ja pyllystä niin saa poistaa :)
Vähän pötkö mutta joo. Luetaan kahdesti :)

Egr venttiili on mötikkä koneen takana jarrutehostimen suunnalla jemmassa. Kierrättää pakokaasua. Voi jumittaa auki ja useinmiten nykii lämpimänä tasakaasulla alkuun.

Ja tulppa ei voi lyödä läpi oikein..... uusi tulpanjohdot ja tulpat. Ei ole kallis korjaus. Tarkista samalla että tulppakoloissa ei ole öljyä.

Ja termostaatiksi behr tai wahler osa. Pakkaskestävyyden tarkistus.

Minkälaisia oireita autossasi on?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ahkio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 559
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 08:50

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ahkio »

newguy kirjoitti:Moro. Mulla on vastaavanlainen ongelma. Moottorin mallia en muista nyt, mutta kyseessä Astra F-CC, 1.6i 16V****in? Ja toinen ongelma on ettei lämmöt nouse, mutta se saattas olla ehkä termarin vaihdolla ratkastu kun ei kuitenkaan tuu paisuntasäiliöön ylimäärästä ilmaa... jos kirjoitukseni asu on aiheeton ja pyllystä niin saa poistaa :)
Ei lämpene vaiko mittari ei toimi? Meillä -98 G 1,6 8v , lämmöt ei mukamas nouse normaaliin...mittarin anturi meidän hopassa kiukuttelee, pidemmän matkan (yli 100km) ku ajelee ni alkaa näyttämäään. Oli aikanaan helppo arvata vika ku aluksi oli muka "kylmä" kone silloin tällöin, nykyään "lämmin" silloin tällöin!
newguy
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:16

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja newguy »

Tulpat ja kolot tarkistettu, ovat kuivat ja kunnossa, mutta täytyy vaihtaa varmuuden vuoksi. Oireet on ne, että esim mun työmatka n. 40 km jälkeen saavun kohteeseen ja jätän tyhjäkäynnille, lämmöt alkaa nousta mittarin mukaan kohti sataa hitaasti mutta varmasti. Ajon aikana on vähän yli sinisen rajan. Tuossa taannoin kun olin tyhjäkäynnillä työmatkan jälkeen niin avasin pellin ja katsoin että "vähän" kuplii paisuntasäiliössä, otin korkin pois ja se suhautti vähän nestettä pois ja sitten se rauhottui ja kun flekti alkoi huutamaan niin sitten lämmöt palautu normaaliksi ja sitten kulkee hieman kaasua painaen kuin täi tervassa. Ei ole väliä onko kylmä vai lämmin kone. Ja tasakaasua on hiton hankala löytää nyt tuossa. Olen pulassa ja v**uttaa kun en tahtois olla kokoajan ostamassa uutta osaa..
newguy
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:16

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja newguy »

Mietin tuossa että kun ongelmana ei ole enää lämmöt vaan se nykiminen kiihdyttäessä. Paikallaan kierrosten nousu onnistuu vaivattomasti mutta liikkeellä kun laittaa kaasun pohjaan niin alkaa rupruttaa pakoputkessa, että onko kellään vastaavaa ongelmaa? Js miten siitä selvisitte?
newguy
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:16

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja newguy »

En löydä ilmamassamittaria? Auttasko asiantuntijat. Kone on edelleen x16xel. Ja onko bensamittarin "villi elämä" tyyppivika?
newguy
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:16

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja newguy »

Eikö tätä ketjua enää kukaa seuraa vai olenko mustalla listalla? Tiedän että oon tyhmä mutta mä haluan ammattilaisen mielipiteen asiaan kun samalla alalla ollaa mitä autoihin tulee vaikka aloittelija olenkin. Antakaa bannia jos mulla on niin tyhmiä kysymyksiä.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ootko tehnyt nuo mitä ehdotettiin? Tulpat ja johdot uusiksi? Ilmamassamittaria tuossa ei ole, toimintaa perustuu MAP-anturiin joka löytyy rintapellistä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
newguy
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Elo 2017, 20:16

Re: Astra F (-97 X16XEL Ecotec) nykii ja ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja newguy »

Ok kiitos täytyy tutkia. Tulpat ja johdot siis uusiksi. On ollut olevinaan niin kiire työmatkoissa ettei oo ehtiny kokeilemaa.
Vastaa Viestiin