Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

Opel Insignia kirjoitti: 23 Elo 2019, 09:00
Bore kirjoitti: 22 Elo 2019, 18:02 Länsiautolta tuli viesti että finntakuu kuittaa lystin, omavastuu 150€. Mun käsityksen mukaan mun pitäisi maksaa omavastuun lisäksi 10% kokonaishinnasta mutta en pistä yhtään vastaan mikäli ei tarvitse. Koko lysti ilman takuuta olisi uuden perän ja kaikkien haldexiin liittyvien osien jälkeen jäänyt 4500€.
Keroivatko mikä perässä hajonnut?

Oliko niin että oireet ei poistunut vaikka Haldexin esipainepumpun sulakkeen irrotti?

Sain saman diaknoosin paikallisella Länsiautolla. Perustivat siihen että kun em. sulakkeen irrotti, niin oireet poistui. En uskonut ja uusin esipainepumpun, jolloin oireet (liikkeelle lähdössä erityisesti kaartaessa ryminä ja pamahtelu) poistui, mutta vain hetkeksi ja parin viikon päästä hiljalleen tuli takas. Nyt olen "äimän käkenä".

Auton muita oireita joita ei edellisen yhteydessä korjattu: huollata jousitusjärjestelmä (vikakoodi viittaa kiihtyvyysanturiin, oikea etu, huolla ajovalojen automaattinen suuntausjärjestelmä (vikakoodi viittaa ajovalojen korkeudensäätötunnistimeen), huolla kaarreajojärjestelmä (järjestelmätuntuiso toimivan normaalisti, mutta sytyttää vikavalon, joka sammuu itsestään viimeistää auton sammuttaessa. Toisinaan vikavalo jää tilan jossa syttyy ja sammuu yhtä mittaa). Lisäksi toisinaan peruutustutka herjaa, mutta siellä ilmeisesti taas kerran yksi tunnistin hajonnut. Niitä mennyt parikin vuodessa.
Lisätään vielä oireilujen listaan moottorin "huojuva" käyntiääni, joka ei kuitenkaan näy kierroslukumittarissa kierrosten hyppimisenä. Eli vain ääni ja resonointi jonka tuntee penkissä istuessa perstuntumalla ja jalalla polkimissa. Ääni/resonointi esiintyy niin autolla paikallaan seistessä, kuin liikkeellä ollessa, kytkin pohjassa tai veto päällä. Resonoinnin määrään vaikuttaa vain moottorin kierrosluku, joista n. 2000 kierrosta/min ja reilu 3500 kierrosta/min on tasoja, joissa ilmiö esiintyy voimakkaampana.
Bore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 22:46

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Bore »

Ei osannut ukko sanoa tiskin takana tarkemmin kun ei ollut se kuka tota hoitaa. 30 kilsaa sillä on ainaki ajeltu tän käynnin aikana joka hieman ihmetytti mutta en jaksa alkaa valittamaan kun melkein ilmaisen perän saa...
jahelena
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2006, 18:02
Paikkakunta: Imatra

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja jahelena »

Haldex kytkimen kestävyys/ ajotapa-comfort, inkku country-tourer vm.2014; olen ajanut comfort-nappi aktiivisena noin vuoden, jolloin haldex/perä ei ole niin suurellä %-osuudella aktiivisena, autolla ajettu 195tkm. Vaikuttaako haldex-kytkimen kestävyyden paranemiseen, ei luulisi ainakaan heikentävän sitä? Vaihatin haldex öljyt ja suodattimen (oli tosi likainen)190tkm, 72tkm oli edellisestä haldex-huollosta (60tkm välein vois olla sopiva). Hyvin vetää lumellakin "mukavuus"-asetuksella.
Bore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 22:46

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Bore »

jahelena kirjoitti: 29 Elo 2019, 06:37 Haldex kytkimen kestävyys/ ajotapa-comfort, inkku country-tourer vm.2014; olen ajanut comfort-nappi aktiivisena noin vuoden, jolloin haldex/perä ei ole niin suurellä %-osuudella aktiivisena, autolla ajettu 195tkm. Vaikuttaako haldex-kytkimen kestävyyden paranemiseen, ei luulisi ainakaan heikentävän sitä? Vaihatin haldex öljyt ja suodattimen (oli tosi likainen)190tkm, 72tkm oli edellisestä haldex-huollosta (60tkm välein vois olla sopiva). Hyvin vetää lumellakin "mukavuus"-asetuksella.
En usko sillä asetuksella olevan väliä, kaasujalalla on varmasti, mutta kuinka paljon, niin tuskin merkittävästi.
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Wlle »

En ainakaan äkkiseltään löytänyt tältä foorumilta aiheeseen sopivaa ohjeistusta, jolla näitä -(z)- Insignian nelivetovaivoja ja rikkoontumisia voitaisiin välttää. Tietoja on kyllä ripotellen siellä täällä mutta voitaisiin kerätä perusjutut yhteen viestiin/ketjuun. Moniakin syitä rikkoontumisiin voi olla ja onkin, mutta yksi perusjuttu jolla näitä rikkoutumisia voitaisiin välttää on järjestelmän huolto käytön mukaan. Keräsin tällasen perusohjeistuksen, korjatkaa jos olen ymmärtänyt jotain väärin tai on jotain mitä unohtui.

Haldex:
- Öljyksi käy esim. VAG G055175A2 (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590059/ ... ex-oljy-1l) joka edullisempi kuin Opelin oma (93165387). Öljytilavuus 330ml? (onko määrä oikea? toisaalta löytyi määräksi myös 450ml)
- Öljyn vaihtosuositus 3v/60tkm. Opelin ''suosituksen'' huoltamatta jättämisestä voi siis unohtaa ja VAG-puolelta (ja Volvo?) tulee suositus 60tkm. Osa vaihdellut tyyliin 30tkm öljyt ja 60tkm öljyt sekä suodatin+tiiviste. (https://www.haldexparts.com/20986573-sa ... asket.html)
https://insignia-drivers.uk/threads/216 ... eplacement

Perä:
- Alkuperäinen öljy ilmeisimmin ACDelco Dexron LS 75W-90 / Opel 93165388 (ei mainintaa LS-lisäaineistuksesta mutta merkkiliikkeen mukaan sisältyy eikä sitä tarvitse erikseen lisätä). Suositus on, että käytettäisiin orkkis öljyjä, mutta esim. MOTUL Gear LS 300 75W-90 ja RAVENOL LS SAE 75W-90 -öljyiltä löytyy orkkisnumeroita taulukosta.
Öljytilavuus 0,6l. Vaihtosuositus voisi olla sama haldexin kanssa (60tkm)?
https://insignia-drivers.uk/threads/215 ... oil-change

Jakovaihteisto:
- Alkuperäinen Opel 93165383.
- Öljytilavuus 0,6l. Vaihtosuositus tälle ilmeisimmin kaikkein väljin, ei niin kriittinen mitä aiemmat.
https://insignia-drivers.uk/threads/215 ... oil-change
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Wag on nykyään ollut muutaman vuoden 3v ilman kilometri rajaa haldeksille. Maahantuojan koulutuksessa suosittelivat vaihtamaan paljonajaville useammin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Wlle »

JJ kirjoitti: 19 Marras 2018, 14:56 Mitäköhän on tehtävissä kun omassa Saabissa herjaa seuraavaa: RDCM C0408 61. Lukolla varust. tasauspyör. kytkmen solen.venttiilin piiri, juuttunut. Oireilee siten, että hetken ajon päästä heittää "service XWD" koodin. Lämpimäksi ajaessa sitten ei niin usein tuota tule. Venttiili tukossa vai mikä? öljyt sekaisin? Perä vaihtoon? Tässä mun Saabissahan on käytännössä sama perä kuin noissa Insignioissa ja NG9-5 Saabissa.
Miten tämän kans kävi??

Tulipa nimittäin kehuttua ooppelia vähän liikaa kun se päätti alkaa kommunikoimaan ajotietokoneen kautta. Huolla awd / taka-akseli.
Vikakoodin antoi:
C0408
- Takavetokytkimen magneettiventtiili
- Avoin virtapiiri
- Satunnainen

Esipainepumppu vaihettu alle vuosi/28tkm sitten. Ei ole oireillu aiemmin mitenkään..
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Rookeri kirjoitti: 07 Loka 2019, 18:35 Mistä tuo korvaava peräöljy on keksitty/päätelty?
Jos viittaat tuohon minun viestiin, niin eikös tuo ole eri valmistajan alkuperäistä vastaava öljy? Käynee sinne muutkin vastaavat peräöljyt+lisäaine ellei se jo sisälly itse öljyyn.

EDIT: Kysyin tänään merkkiliikkestä, niin tokihan siellä sanoivat että ei kannata laittaa kuin orkkis öljyä perään.

https://insignia-drivers.uk/threads/215 ... oil-change

Tuolla maininta ''korvaavista'' öljyistä, esim. Motul ja Ravenol ( https://www.ravenol.de/en/products/usag ... 5w-90.html) jota myydään suomessa alle 20e/l. Merkkiliikkeessä taisi olla päivän tarjous orkkis peräöljylle 124e/l. Hintaeroa siis löytyy.

Käytin tänään tuota takavetokytkimen venttiilin liitintä irti ja huomasin, että sen johtoja oli joskus aiemmin jatkettu. Johdot oli heikohkossa kunnosa ja liittimissä hapettumaa. Toteutettiin asia paremmin ja liitin takaisin kiinni. Auto pukeilla ja ainakin siinä joka nurkka pyöri mukana, eikä enää herjannut vikailmoituksia. Täytynee antaa ajoa tuolle vielä, jotta voi todeta vian olleen liittimen johdoissa, toisaalta siihen tuo vikakoodikin kyllä viittasi.
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Noniin omaankin nyt vaihdettu öljyt ja vähän ehditty ajaakkin. Vein lopulta liikkeeseen kun 1-2h tunnin työhinta kuulosti järkevältä verrattuna lattialla itse vaihtamiseen. Jakovaihteistoon ja perään laitettiin GM tavaraa, jotka sai saabin kautta järkevään hintaan. Haldexiin suodatin, tiiviste elekmalta ja öljyt wagilta. Muuan kilometriä öljynvaihdon jälkeen antoi ilmoituksen ja vikakoodin C0407, haldexilla havaittu luistoa ja satunnainen. Tätä koodia ei herjannut ennen öljyjen vaihtoa, joten vein takaisin liikkeeseen jossa lisättiin vähän öljyä haldexiin ja tämän jälkeen ajeltu ilman ilmoituksia ja vikakoodeja.

Varmistin merkkiliikkeeltä tarviiko tuo GM:n 93165388 peräöljy lisäainetta (LS) ja vastaus oli että ei, toimii sellaisenaan.
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja JJ »

Wlle kirjoitti: 07 Loka 2019, 17:43
JJ kirjoitti: 19 Marras 2018, 14:56 Mitäköhän on tehtävissä kun omassa Saabissa herjaa seuraavaa: RDCM C0408 61. Lukolla varust. tasauspyör. kytkmen solen.venttiilin piiri, juuttunut. Oireilee siten, että hetken ajon päästä heittää "service XWD" koodin. Lämpimäksi ajaessa sitten ei niin usein tuota tule. Venttiili tukossa vai mikä? öljyt sekaisin? Perä vaihtoon? Tässä mun Saabissahan on käytännössä sama perä kuin noissa Insignioissa ja NG9-5 Saabissa.
Miten tämän kans kävi??

Tulipa nimittäin kehuttua ooppelia vähän liikaa kun se päätti alkaa kommunikoimaan ajotietokoneen kautta. Huolla awd / taka-akseli.
Vikakoodin antoi:
C0408
- Takavetokytkimen magneettiventtiili
- Avoin virtapiiri
- Satunnainen

Esipainepumppu vaihettu alle vuosi/28tkm sitten. Ei ole oireillu aiemmin mitenkään..
Perässä oleva solenoidi/magneettiventtiili ilmeisesti rikki, jumissa tai tukossa. Uusi maksaa noin 500 euroa. Vaihto vaatii perän irroittamisen tai sen verran alas laskemisen, että sen saa vaihdettua. Tuleeko kuntoon sillä, en tiedä. Myin auton eteenpäin. Elämäntilanne muuttui juuri tuolloin, mutta työmäärään nähden olisin varmasti hommannut kokonaan uuden perän.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Hezze
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 10 Joulu 2019, 21:52

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Hezze »

Omaan Opeliinkin ilmaantui palstalla tutuksi tulleita ilmoituksia...

Eli auto on Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 4x4 6AT, vm. 2012,
- Ecotec DPF 4x4 118kw
- Mittarilukema 168 775km vian ilmenemishetkellä

Auto ilmoitti kesken ajon "huolla taka-akseli" ja heti perään "huolla AWD".
Varsinaisia mittarivaloja ei syttynyt, vaan nämä ilmoitukset inforuudulle.

Päätin soittaa tienpäältä Opel Assistanceen ja kysyä neuvoja. Apuja sieltä ei oikein saanut. Vain ympäripyöreitä lauseita, tyyliin "voi jatkaa matkaa, ei ehkä tapahdu mitään lisävaurioita", "kannattaa huoltaa pikimiten", "ei kokemusta, eikä asiantuntemusta asiaan". Omaan vakuutukseen kuuluu hinauspalvelu sekä sijaisauton käyttö, joten päätin hyödyntää tämän. Auto siis kuljetettiin lähimpään merkkikorjaamoon, joka tässä tapauksessa oli Timosen Auto Joensuu.

Seuraavana päivänä korjaamolla tarkastettu vikakoodi: C0407-64 AWD öljypumpun moottori - luistoa havaittu.
Huollossa ehdotettiin, että nelivedon pumppu voidaan vaihtaa, mutta takuuta vian korjaantumiselle ei anneta. Ja suositeltiin että koko perä vaihdettaisiin. Hinta-arvio tuolle olisi osineen ja töineen noin 4500 euroa.

Ko. auton ongelmista lukeneena olen jo tehnyt autooni "Technical Service Bulletin 2942". Jolloin ajattelin että välttyisin ko. ongelmilta. Tämä huolto on tehty 7.6.2017 (ml. 97 469 km, 772€), PP-Auto, Salossa.

Onkohan palstalla tietoa seuraavista kysymyksistä:
- Jos vain kylmästi jatkaa ajamista ilman huoltoa ja perä/ AWD hajoaa kokonaan ajossa, niin vaurioittaako hajoaminen jotain muuta? Millaiset vauriot todennäköisesti tulee? Eli onko tuolloin edessä tuo suolainen 4500 euron remontti vai paukkuuko lisäksi vielä jotain muuta?
- Voisiko pelkkien Haldex-/ peräöljyjen vaihto auttaa? Onko järkeä aloittaa pienistä paloista vai vaihtaa kaikki kerralla?
- Kuinka monella teistä ongelmat ovat poistuneet kokonaan öljynvaihdoilla tai vaihtoehtoisesti pumpun vaihdolla?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
RpisteL
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Helmi 2006, 10:26

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja RpisteL »

JJ kirjoitti: 17 Marras 2019, 19:25 - Jos vain kylmästi jatkaa ajamista ilman huoltoa ja perä/ AWD hajoaa kokonaan ajossa, niin vaurioittaako hajoaminen jotain muuta? Millaiset vauriot todennäköisesti tulee? Eli onko tuolloin edessä tuo suolainen 4500 euron remontti vai paukkuuko lisäksi vielä jotain muuta?
- Voisiko pelkkien Haldex-/ peräöljyjen vaihto auttaa? Onko järkeä aloittaa pienistä paloista vai vaihtaa kaikki kerralla?
- Kuinka monella teistä ongelmat ovat poistuneet kokonaan öljynvaihdoilla tai vaihtoehtoisesti pumpun vaihdolla?
Itse suosittelisin,perää sen kummemmin tuntematta, vaihtamaan Haldex öljyt ja suotimen .Itse vaihdoin edelliseen inkkuun vm-12.Ennakoitavasti Haldex öljyt 120 tkm kohdalla. Ja olihan siellä paljon mustaa töhnää.Jos sulla ei vastaava ole tehty , niin voihan siellä olla suodatin tukossa ? Samallahan sen sitten näkee onko ,perä ja Haldex öljyt menneet sekaisin. kun sellaistakin on joillakin tapahtunut ? Haldexpartilta saa ,öljyt,tiivisteen ja suotimen ,alle sadan € !
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Miten se oireilee? Paukkuu? Tuskin se suoraan laulusta ilman varotteluja hajoaa.

Lue tämä ketju, paljo tietoa ja ratkasuja aiheesta.

Loppujen lopuksi hyvin harva joutunu vaihtaan koko perän ainaki mitä itse muistelen.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Kannattaa aloittaa haldexin öljynvaihdolla (+suodatin ja tiiviste) ja putsata paikat kunnolla. Oman kokemuksen mukaan haldex on ilmeisen tarkka öljyn määrästä. Samalla tarkastaa onko jälkiä mahdollisista öljyvuodoista haldexilla, se selittäisi esimerkiksi liian vähäisen öljynmäärän. Ilmeisesti ajettu 70tkm edellisen huollon jälkeen niin muutenkin huolto olisi paikallaan.

Jos ei auta niin sitten vasta pumppu vaihtoon, pumpun voi testatakin https://www.elekma.com/haldex-esipainepumpun-mittaus
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Hezze
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 10 Joulu 2019, 21:52

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Hezze »

Hei,

Olen etsinyt sopivia öljyjä tuntuu, että niitä on haastava löytää. Haluaisin kulla foorumilaisten mietteitä mistä olette öljyt hommanneet? ja onko alla olevat vaihtoehdot oikeita kyseiseen käyttötarkoitukseen.

Haldex-öljyksi olen löytänyt:
Febi HALDEX-KYTKIMEN ÖLJY
https://www.fixusnet.fi/fin/haldex_kytk ... 318-51584/
https://partsfinder.bilsteingroup.com/f ... ebi/101171

Jakovaihteistö-öljy?
Febi vaihteistoöljy SAE 75W-90 (GL-5)
https://www.ak24.fi/fi/tavarat/tekniset ... l-75w90-1l
https://partsfinder.bilsteingroup.com/f ... febi/32590

Yleisesti ottaen kyseisiä öljyjä on ollut haastava löytää varaosa/tarvikeliikkeistä valmistajan koodeilla.
Vastaa Viestiin