Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Jep1234
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Syys 2019, 21:00

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Jep1234 »

Minulla Astra J 1.4 T moottori alkoi vuotamaan öljyä venttiilikopan tiivisteen välistä pakosarjan päälle. Liikennevaloihin pysähtyessä käryä tuli sisälle. Ongelma poistui tiivisteen vaihtamisella.

Moottorissa on kuitenkin toinenkin vika. Kylmällä moottorilla liikkeelle lähdön jälkeen kun kytkimen painaa pohjaan ei moottorin kierrokset laskekaan normaalisti noin 800 kierroksen tuntumaan vaan kierrokset saattavat nousta jopa 1500-2000 tasolle asti vaikka kaasuun ei koske ollenkaan. Vika poistuu kun autolla ajaa noin puoli kilometriä ja moottori lämpenee vähän. Ongelmaa ei ilmene hellepäivinä kun moottori on valmiiksi vähän lämmin. Onko muilla ollut vastaavaa vikaa? Voisiko jokin lämpötila-anturi olla rikki ja antaa virheellistä tietoa moottorin lämpötilasta ja rikastaa seosta liikaa?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jep1234 kirjoitti: 13 Syys 2019, 21:09 Minulla Astra J 1.4 T moottori alkoi vuotamaan öljyä venttiilikopan tiivisteen välistä pakosarjan päälle. Liikennevaloihin pysähtyessä käryä tuli sisälle. Ongelma poistui tiivisteen vaihtamisella.

Moottorissa on kuitenkin toinenkin vika. Kylmällä moottorilla liikkeelle lähdön jälkeen kun kytkimen painaa pohjaan ei moottorin kierrokset laskekaan normaalisti noin 800 kierroksen tuntumaan vaan kierrokset saattavat nousta jopa 1500-2000 tasolle asti vaikka kaasuun ei koske ollenkaan. Vika poistuu kun autolla ajaa noin puoli kilometriä ja moottori lämpenee vähän. Ongelmaa ei ilmene hellepäivinä kun moottori on valmiiksi vähän lämmin. Onko muilla ollut vastaavaa vikaa? Voisiko jokin lämpötila-anturi olla rikki ja antaa virheellistä tietoa moottorin lämpötilasta ja rikastaa seosta liikaa?
Ettei vain olisi venttiilikopantiiviste huonosti ja vetäisi sen kautta hieman ilmaa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Jep1234
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Syys 2019, 21:00

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Jep1234 »

Moottorin kierrosluku ongelma oli jo ennen venttiilikopan tiivisteen vaihtoa. Vanha tiiviste oli pakosarjan kohdalta ihan kova ja halkeillut, joten sen läpi ilmaa on voinut vähän vuotaa. Voi myös olla että uusi tiiviste ei ole kunnolla paikoillaan ja sekin vuotaa vähän.
jesmandero
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:30

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja jesmandero »

Astra 1.6T 2010
Samat ongelmat, kerää painetta tankkiin ja tukehtuu välillä ja sammutettua jyrisee vielä hetken? Onko selvinnyt kellekään mikä vikana?!
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

jesmandero kirjoitti: 11 Helmi 2020, 18:09 Astra 1.6T 2010
Samat ongelmat, kerää painetta tankkiin ja tukehtuu välillä ja sammutettua jyrisee vielä hetken? Onko selvinnyt kellekään mikä vikana?!
Onko luettu vikamuistia?

Oireiden perusteella voisi olla evap venttiili joka huolehtii tankin tuuletushöyryjen kierrätyksestä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jesmandero
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:30

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja jesmandero »

vika koodi p0171 eli käy laihalla taivrikkaalla. tuo evap-venttiili käy järkeen ainakin tankin paineen keräämisen ongelmaan toivottavasti myös käynti ongelmat korjaantuu.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jos ei sillä korjaannu niin etsi imuvuotoa. Se voi aiheuttaa myös tuon vikakoodin. Hakukenttään syöttämälä vikakoodin löytyy juttua
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jesmandero
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Elo 2019, 13:30

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja jesmandero »

Näihin jälkikäynti ja muihin ongelmiin oli vikana polttoaine puolen alipaineventtiili.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Evap venttili vuoti?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Onkohan kukaan kokeillut tähän imusarjan takaiskuventtiilin rikkoutumiseen jenkkien korjaussarjaa:

https://cruzekits.com/shop/ols/products ... ve-fix-kit

Ei olisi paha hinta ns. permanent fixistä.

mmustaja kirjoitti: 11 Helmi 2017, 16:18 Ei hyvänen aika, mitä kaikkea tässä autossa voi ollakaan vikana!

Öljynhajua metsästettyäni nyt vihdoin vika taisi löytyä. Pakoputken päälle vuotaa öljyä öljynjäähdyttimesta! Ei siis johtunut kampikammion tuuletusjrjestelmästä, vaikka kyllä siitäkin löytyi uusi vika, eli imusarjan takaiskuventtiili on sitten sekin kadonnut matkalle. Aloitan tästä öljyvuodosta uuden threadin kun nyt mentiin ihan uusille ja tuntemattomille vesille. Sanon kuitenkin tässäkin, että seula mikä seula on tämä 1.4 turbokone. Sen lisäksi että öljyä vuotaa pakoputkelle, niin alla ryömiessäni huomasin että myös vesipumpun päästä konetta vuotaa jäähdytysnestettä - ja aivan lievästi öljyäkin, ilmeisesti sumpun tiivisteestä. Yhteenlaskuna tällä hetkellä on siis kaksi jäähdytysnestevuotoa ja kaksi öljyvuotoa. Vesipumppu vaihtoon ja oljynjäähdytin. Ja imusarja ... jota en vaihda ellen löydä jostain toimivaa käytettyä osaa.

Niin, se imusarjan takaiskuventtiili. Jota muuten ei varaosana saa, vaan pitää ostaa koko imusarja.
Koska meikäläisen päättelyllä se ei ole kovin vakava vika niin taidan jättää investoimatta. Saas nähdä potkaiseeko takaisin. Minun mielestäni se takaiskuventtiili auttaa siinä ettei turbopainetta vuoda hukkaan ilmansuodattimen puolelle kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta, mutta jos tuuletusjärjestelmä toimii, niin ei pitäisi haitata. Sitten vasta jos turbon imupuolelle vievä venttiili sekin jumittuu niin sitten ollaan kusessa ja moottorin paineet aiheuttaa öljyvuotoja tai sen venttiilikopan venttiilin uuden rikoutumisen. Imusarja maksaisi tonnin ja ison vaihtotyön, venttiilikoppa reilut nehjösataa ja vaihto on helppo. Riski kannattanee laskennallisesti, saas nähdä käytäntö.

Eipä uskoisi että 150000 kilometrin matka on tälle autolle aivan liikaa, kun B-mallin Vectroilla mentiin helposti 300-400 tuhatta, eikä koneet olleet moksiskaan. Minulla on kolmesta sellaisesta kokemusta itsellä ja perheellä. Tämä on kai sitä kehitystä.
crisse
OCF Member 2016
Viestit: 417
Liittynyt: 02 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja crisse »

Aikoinaan tuli asennettua v2 kitti.



ja se ainakin toimi hyvin sen aikaa mitä autolla viel ajelin ~ 30tkm. Öljyvudot johtuu nimenomaan tosta viallisesta venttiilistä. Alkaa keräämään painetta ja puskemaan öljyä pihalle "heikoista" kohdista.
Hämähäkki
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 16:24

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Hämähäkki »

Cruze 2013 1.4L auto kyseessä.

Pari kertaa nyt alkanut palamaan vikavalo ja vikakoodina herjaa P0171 vikaa eli järjestelmä käy laimealla.
Ilmamassamittari putsattu (+vikakoodin nollaus) ja valo oli pari päivää pois ja alkoi taas palamaan. Venttiilikopassa Pcv venttilikin tuntuu olevan kunnossa ettei vuoda.

Opel huollosta sanoivat, että joskus imusarja murtuu imukanavan ja huohotinkanavan välistä ja sieltä sitten hotii ilmaa ja antaisi tuota koodia..

Mikähän mahtaisi olla vikana, olisiko mitään kokemusta /aavistusta viasta?
Opel Insignia Grand Sport 1.5, 2018
henri901
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Touko 2018, 23:14

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja henri901 »

Itsellä ollut kyseinen j astra 1.4 nel nyt viisi vuotta. Öljyn hajut tullut tutuksi ja pari kertaa venttiiliinkoppa vaihdettu. Viime kerran jälkeen kun vaihdoin kopan, niin autosta oli jotenkin tehot silti kadoksissa ja öljykin haisi välillä. Testimielessä tilasin cruzekit.com sivuilta V3. Fix kitin ja oli tosi simppeli asentaa, aikaa meni vajaa tunti. Nyt auto pelaa tosi hienosti kaikki nykiminen loppui sekä vääntö palasi entiselleen. Mitään vikavaloja ei palanut venttiilinkoppien vaihdon jälkeen, kulutus vain nousi pikkuhiljaa.
Avatar
peksinen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 262
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 23:52

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja peksinen »

Tein broidin A14nel Astraan ns. metritavarasta sen cruzekitin kaltaisen systeemin ja homma lähti futaamaan. Se imusarjan tutti oli kivikova ja mureni käsiin. Eli öljynvaihtoväliä ei kannata kohtuuttomasti pidentää. Loppu öljynhaju ja vikakoodit rempan jälkeen. Kannattaa tarkistaa välijäähdyttimelle menevä muovinen haitariletkun kaltainen, siellä takaiskussa oli vesiöljysotkua ja se letku tietenkin halkesi irrotettaessa.. Tätähän ei tapahdu jos huohotus toimii.
Vectra C 2.0T GTS - 06
Meriva 1.8 - 04
Ostakaa Astra G 1.6i -99
Tulleita ja Olleita Corsa B 1.4i -94, Omega B 2.0i 16V -95
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Onko kenelläkään olut p0171 ongelmaa jossa vika ei ole aina päällä. Hos2 Lyhytaikainen säätö 0-4% ja pitkäaikainen 15% tai alle. Venakoppa ja lambda oki vaihdettu aiemmin uusiin mutta vikavalo tullut uudelleen. Savukoneella vaikuttaisi imusarja olevan ehjä eikä muuallakaan ahtoputket yms vuoda.
Kuulemma vika esiintyy vähän kelistä riippuen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin