Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Auto toimii ja käy hyvin, moottori 1.4T 103 kW. Vikavalo kuitenkin palaa jatkuvasti, Jouluna tietysti, ostin hädissäni Tokmannilta sellaisen Drive Looper nimisen OBD donglen jossa väitettiin että pystyy lukemaan ja nollaamaan vikakoodeja. No, antoi se sieltä vikakoodin jonka mukaan googlettamalla ilmoitti että laihalla käy, ja syitä on vaikka mitä, polttoainesuodattimesta suuttimiin ja ilmamäärämittariin, eli: ei apua (onhan niitä syitä nykyajan tietokoneohjatussa ruiskuturbossa miksi se laihalla käy). Koodia ei pystynyt nollaamaan kuitenkaan, jos sattuisi olemaan joku toisaikainen häiriö ja ilmenemistilanteesta sitten pystyisi päättelemään mikä on mahdollinen syy. Elekmalta ostin jo noin vuosi sitten iCarscan ohjelmaan sellaisen OBD donglen, jota en ole onnistunut saamaan toimimaan lainkaan. Ei toimi Opel ohjelma Nexus 7:ssa, joka on se android jota satun käyttämään. V..ttu, että näitä kaikenlaisia softanrimpuloita myydään jotka sitten ei kuitenkaan toimi lainkaan tai ainakaan kunnolla. (Aiempien Opel Vectrojen B mallin ongelmia onnistuin hoitelemaan Opel Scanner työkalulla jonka silloin löysin ebaysta. Mutta se olikin Windows softa, ja nehän on yleisesti tunnustettu työkaluiksi.)

No tuossa vuodatusta, asiaan: onko kukaan saanut iCarscan ohjelmaa ja donglea toimimaan Opel Astra J:n OBD väylän kanssa, ja jos, niin minkälaisella Androidilla? Mikä muu vaihtoehto voisi olla sopiva TYÖKALU auton omatoimiseen huoltoon? (Sen täytyisi tietysti kattaa kaikki vikatieto mikä ECU:lta saatavissa on, että pääsisi kaikkien antureiden ja toimielimien lukemiin kiinni.) Onko Astra J:n vikakoodien nollauksessa joku kikka, siis virta-avaimen asento tms. (Vanhan Vectran vikatila nollautui jollain virta-avaimen kääntökikalla mitä en enää muista, mutta siinä ei tullut mitään kuittausta ohjelmalta "ei voi nollata" mitä Drive Looper sanoo.)

(Ilman toimivaa OBD lukijaahan nykyauton huolto on kuin sokean kädettömän toimintaa entisajan auton kimpussa halpahallin kumivanadiinityökaluilla).
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Pitkään etsittyäni käy ilmi ettei tässä autossa edes ole polttoainesuodinta jonka voisi vaihtaa. Erikoista. Siellä on pumpun kopassa kai kiinteä filtteri tankin sisällä jota ei voi vaihtaa ilman pumpun tai ehkä koko tankin vaihtoa.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

mmustaja kirjoitti: Mikä muu vaihtoehto voisi olla sopiva TYÖKALU auton omatoimiseen huoltoon? (Sen täytyisi tietysti kattaa kaikki vikatieto mikä ECU:lta saatavissa on, että pääsisi kaikkien antureiden ja toimielimien lukemiin kiinni.) .
Paras vaihtoehto tuohon on Opel MDI+GDS
Tuolla aiheeseen liittyvää keskustelua.
viewtopic.php?f=10&t=245102&start=180
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

mmustaja kirjoitti:(Ilman toimivaa OBD lukijaahan nykyauton huolto on kuin sokean kädettömän toimintaa entisajan auton kimpussa halpahallin kumivanadiinityökaluilla).
Ensinhän hankitaan (edullisesti) paras mahdollinen merkkikohtainen diagnosointi-ohjelmisto/laitteisto ja vasta sitten se auto.
Nykyisin uudempien autojen kohdalla merkin vaihto on haasteellista (köyhälle), kun joutuu kaiken taas hankkimaan ja opettelemaan uudelleen.

Some modern motor vehicles have up to 80 ECUs. Embedded software in ECUs continues to increase in line count, complexity, and sophistication.[2] Managing the increasing complexity and number of ECUs in a vehicle has become a key challenge for original equipment manufacturers (OEMs).
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Lopulta alkoi iCarscan testeri toimimaan ECU:n osalta (ABS ohjain ei ole vielä löytynyt, ehkä jotain muutakin puuttuu). Uudelleenasennus auttoi, vaan se vaati pienen lisätempun että Android antoi homman mennä kunnolla.

P0171 vika on ainakin pääosassa siellä vikavalon takana. Syttyy tyhjäkäynnillä, maantieajoa kestää hyvin. Siitähän löytyy täältä viestiketjuista venttiilikopassa olevan huohotinventtiilin vika ainakin mahdollisena syynä. Osaako kukaan tunnistaa muita halvempia syitä?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tyhjäkäynnillä hyvinkin, yleinen imuvuoto, evap, huohotus yms.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Se venttiilikopan huohotinventtiilin vuoto oli siellä syyllisenä. Senhän saa varmistettua kun pistää peukun johonkin muuhunkin kuin suuhun tai someen, eli tukkii kokeeksi tuon venttiilin reijän kun moottori käy, se on siinä taimmaisen nokka-akselin päällä kun nappaa sen pienen muovisen Ecotec kopan pois, nostamalla. Jos siinä reijässä on tyhjäkäynnillä imua sen tuntee peukuttamalla hyvin, ja sitten voi olla varma että alla oleva venttiilin kalvo on haljennut. Sitten vaan varaosatiskiltä uusi venttiilikoppa, vaihto on helppo homma, Chevrolet Cruzesta, joissa sama kone, on ainakin muutama video youtubessa jos haluaa varmistaa mitä on tekemässä. Länsi-Autossa 441€! Hurja hinta pienestä kumiläpyskästä, kun kyseistä läpyskää itseään ole tarkoitettu vaihdettavaksi vaan mukana tulee koko venttiilikoppa. No, onhan autolla jo 150000 mittarissa ja 6 vuotta, voi siitä jo jotain hajotakin, vaan tuollainen venttiili voisi kyllä olla saatavissa erillisosana. Siihen menisi kolme ruuvia että se venttiilin kansi tehtäisiin avattavaksi. Tällainen muovinhaaskaus tuntuu aika turhalta. Ebaysta löytyy irto-osana ko kalvo, mutta ei sitä venttiiliä ainakaan mun käsittääkseni ole tarkoitettu purettavaksi, niin jos tuo kansi ei pysykään enää kiinni liimalla tms niin tulee kyllä sitten vielä isompaa vaikeutta.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Enemmän mua ketuttaisi rahan kuin muovin tuhlaus. Kun tuon kalvon saa irto-osana niin kai sen jotenkin sinne saa asennettua, eikö netistä löydy mitään ohjetta?
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Varmaan sen saisi jollain araldiitilla tms epoksiliimalla kasattua, mutta koska se on kuumassa paikassa niin voi olla kyseenalainen. Pitäisi lisätä päälle ruuveilla jonkinlainen metallituki joka varmistaisi että ei lennä huitsinnevadaan jos liimaus pettää.

Nää on kyllä aika epeleitä nää J-mallin vehkeet. Kun sain tuon venttiilikopan kuntoon, niin alkoi ilmoittelemaan että jäähdytysneste on vähissä. Vaan ei ole! Ihan on astiassa ohjeen merkkiin asti. Mutta kun sitä katselin, niin huomasin että paisuntasäiliön alta vuotaa ABS pumpun päälle nestettä. Onko kukaan katsonut miten se anturi on pytyssä, voiko anturin liitos vuotaa? Pytty halki? Letkuliitos vuotaa? Anturi halki? No, täytyy varmaan yrittää kipata se paisuntasäiliö katolleen, ja tarkistaa mitä alta löytyy..
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Ja sitten seuraavaksi öljynhajun kimppuun. Mahdollisesti moottori käy välillä ylipaineisena ja turbo vuotaa öljyä pakoputkeen. Pakoputken eka liitos öljyinen. Viisas kysyisi nyt miksi ostit Opelin, olisit ostanut auton...? No, se täytyy sanoa että erityisesti tästä 104 kW koneen käytöksestä, tehosta ja kohtuullisesta kulutuksesta pidän, ajo-ominaisuuksista pidän, auto istuu hyvin käteen... mutta kohta se istuu jonkun toisen käteen ellei ala pysymään kunnossa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Tällainen löytyi, arvokas tarina siitä miten hemmetin monimutkainen tämän 1.4 Turbokoneen kampikammion tuuletusjärjestelmä kaikkine venttiileineen on. Kiitos tälle kirjoittajalle, thank you so very much! Tästä selviää että systeemissä on ei yksi, ei kaksi vaan kolme erillistä venttiiliä jotka vuoron perään hajoaa. Siinä tarinassa lienee yksi vika, en usko että se venttiilikopan venttiili on mikään "fuse" eli ei varmaan ole tarkoitettu hajoavaksi. Uskon että se on venttili, joka on tehty rajoittamaan kampikammion alipaineen. Sen venttiilin toisella puolella on ulkoilmanpaine, toisella puolella kampikammion paine, ja kalvon alla jousi. Kun kapikammion alipaine kasvaa yli jousivoiman niin kalvo sulkee imusarjan tuloputken ja rajoittaa näin alipaineen ettei liika alipaine tee jotain tuhoa tiivisteille.

Mutta se siitä minun teoriastani siltä osin, tässä tämä varsinainen selvitys. Kellä on ongelmia venttiilikopan kalvon kanssa ja siitä tulevien vikailmoitusten kanssa, niin kannattaa lukea. http://www.cruzetalk.com/forum/34-gen1- ... ained.html

Näistä 1.4 litran turboista ei tule pitkäikäisiä. Turbotohtori, jolta asiaa kysyin, sanoi, että ei tee hyvää jos turboon vuotaa turbon tiivisteistä öljyä, ja sitähän vuotaa jos moottorissa on välillä ylipainetta. Turbo karstoittuu ja lopulta kuulemma siipipyörä alkaa jauhamaan koteloa. Ja kaiken syynä on täysin alimitoitetut ja vääristä materiaaleista tehdyt venttiilirakenteet kampikammion tuuletusjärjestelmässä, venttiilit hajoaa, painesuhteet menee sekaisin.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Ei hyvänen aika, mitä kaikkea tässä autossa voi ollakaan vikana!

Öljynhajua metsästettyäni nyt vihdoin vika taisi löytyä. Pakoputken päälle vuotaa öljyä öljynjäähdyttimesta! Ei siis johtunut kampikammion tuuletusjrjestelmästä, vaikka kyllä siitäkin löytyi uusi vika, eli imusarjan takaiskuventtiili on sitten sekin kadonnut matkalle. Aloitan tästä öljyvuodosta uuden threadin kun nyt mentiin ihan uusille ja tuntemattomille vesille. Sanon kuitenkin tässäkin, että seula mikä seula on tämä 1.4 turbokone. Sen lisäksi että öljyä vuotaa pakoputkelle, niin alla ryömiessäni huomasin että myös vesipumpun päästä konetta vuotaa jäähdytysnestettä - ja aivan lievästi öljyäkin, ilmeisesti sumpun tiivisteestä. Yhteenlaskuna tällä hetkellä on siis kaksi jäähdytysnestevuotoa ja kaksi öljyvuotoa. Vesipumppu vaihtoon ja oljynjäähdytin. Ja imusarja ... jota en vaihda ellen löydä jostain toimivaa käytettyä osaa.

Niin, se imusarjan takaiskuventtiili. Jota muuten ei varaosana saa, vaan pitää ostaa koko imusarja.
Koska meikäläisen päättelyllä se ei ole kovin vakava vika niin taidan jättää investoimatta. Saas nähdä potkaiseeko takaisin. Minun mielestäni se takaiskuventtiili auttaa siinä ettei turbopainetta vuoda hukkaan ilmansuodattimen puolelle kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta, mutta jos tuuletusjärjestelmä toimii, niin ei pitäisi haitata. Sitten vasta jos turbon imupuolelle vievä venttiili sekin jumittuu niin sitten ollaan kusessa ja moottorin paineet aiheuttaa öljyvuotoja tai sen venttiilikopan venttiilin uuden rikoutumisen. Imusarja maksaisi tonnin ja ison vaihtotyön, venttiilikoppa reilut nehjösataa ja vaihto on helppo. Riski kannattanee laskennallisesti, saas nähdä käytäntö.

Eipä uskoisi että 150000 kilometrin matka on tälle autolle aivan liikaa, kun B-mallin Vectroilla mentiin helposti 300-400 tuhatta, eikä koneet olleet moksiskaan. Minulla on kolmesta sellaisesta kokemusta itsellä ja perheellä. Tämä on kai sitä kehitystä.
crossijaba
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 02 Tammi 2011, 17:04
Paikkakunta: helsinki

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja crossijaba »

Itsellä autona astra sport tourer 2011 1.6 T 132kw A16LET
Vikakoodi p0171 ja kyllä on sit kallisvika selvittää PERK#### alunperin ei ole ollut ajossa mitään vikaa tai muuta mut vikavalo palaa kiitettävän usein ja tosiaan päädyin itsekkin ensin siihen että auto ei saa huohotusta tankilta ollenkaan joten vaihdoin tankin viereen hiilisäiliön kun keräsi painetta tankkiin noh ei se tuntunut auttavan mitään joten polttoaine korkki auki ajellen ja vikavalo palaen. SItten nettiä lukemalla ja neuvoja kysellen tilasin englannista tosiaan tuon venttiilikopan jonka vaihdoin mutta vika pysyy edelleen joten vika ei ollut siinä...SItten leikkasi omat hermot auton kanssa ja putsasin kaikki huohotin putket break cleanerillä ja puhalsin kuivaksi kaikki kun oli pikkusen kertynyt sitä perinteistä öljykermaa aavistuksen putkiin ja takas kiinni, ei vaikutusta
Päädyin pyytämään maahantuojalta apua ja vein NIMENOMAAN sähkärille länsiautoon Helsinki katsottavaksi ettei ihan ketä tahansa amiksesta päässyt sitä autoa enempää tutki sentään..
Nooh soittivat ja sanoivat että parituntia meni ns. vian hakuun että tulppasivat evap venttiilin(polttoaineen höyryjentakaisin kiertoventtiili) ja liitin irti siitä niin seos arvot meni paremmiksi noh uskoin sitten ja maksoin vian haun tuskasena ja toivoin parasta.... tilasin uuden evap venttiilin,300e vaihdoin ja poistin koodin ja kerkesin ajella hymyssä 20km noin ja bling valo sytty taas.... sehä meni sit hyvin kun nekin sen kanin hatusta heittivät että vika olisi siinä(soitin sinne ei vastannu, melkein v mäinen sähköposti palaute sinne ei ole vielä vastanneet mitään! pahoittelen pitkää löperrys tekstiä. Samalla kun huomasin sitten parkkiin ajaessa ja konepelti ylös niin suhina kohina kävi venakopassa, öljykorkkia en saanu ylös käydessä(hermoilta ei muistanu tietty öljytikkua kokeilla! noh keskikoppa auki niin järjeton imu venakopan venttiilissä omasta mielestä että nyt en viitsi oikeen edes ajaa sillä ettei ihan räjähdä taivaan tuuliin ! ja uus koppa ! olikan sittenkään laadukas osa kumminkaan minkä tilannut perk#

Kysymys kuuluukin että missä kaikkialla nyt on sitten A16LET koneessa huohottimet venakoppa, evap, imusarja? valettu metallinen ? sen haluaisin tietää onko.... 1.4t on muovia jossa imusarjassa on sellainen mutta entäs tämä moottori siihen en ole löytänyt mistään apua....

--Alunperin vikavalo paloi siitä seuraus tankki kumisi ja painetta hiilisäiliö tankin viereen ja paineilmalla linjat putsaus
-Venttiilikoppa englannista vaihdettu ja loput imuhuohotus putket putsaus
-Länsiauton vian haun perusteella evap venttiili... ei vaikutusta
-Nyt kuuluu sellanen suhina että venakopan huohotin olis varmaan rikki ehkä taas,, alkuperäsestä en ollut edes varma mut nyt olis ainakin se kun imua niin paljon
-Mikä rikkoo tuon kalvon ? Huohotus ei todellakaan toimi autossa siitä syystä herjaa seos liian laihaa
Vantaa länsiauto kertoi että tuosta vikakoodi viasta joskus vaihtaneet esikatin kun sulanut mutta eikö auto olisi sillon toimeton kokonaan ?

Usko nyt näihin juttuihin ollenkaan... jos jollain heittää vinkki ni kerro ihmeessä! Kohta tulee helpommaks vaihtaa auto ! Kia ceed ultimate kaikilla varusteilla esim!
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Onko selvinnyt? Jos on, hyvä. Ellei, niin laitan tässä vähän kuva-apua, vaikka en ko. moottoria itse tunnekaan.
Arvelisin, että se kampikammion tuuletusjärjestelmä olisi samantapainen kuin 1.4 turbossakin, noin periaatteessa, mutta toteutukseltaan näyttää vähän erilaiselta.
Katselin mm tältä sivulta venttiilikopan kuvia http://www.ebay.co.uk/itm/689045057-FOR ... 2266639545
ja tästä moottoria tilassaan http://opelastra24.eu.interiowo.pl/imag ... a-j-11.jpg
Tästä kuvastavarmaan on apua http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... _1.6l_llu/
Näistä voi päätellä että putket menee eri tavalla kuin 1.4 koneessa. Ilmeisesti se kalvo joka minulta hajosi on vähän enemmän piilossa 1.6 koneessa. Näyttäisi myös, että se takaiskuventtiili joka 1.4:ssä on rakennettu imusarjan osaksi on 1.6 koneessa putkistossa.

Lycka till.
volvo142
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Tammi 2019, 07:49

Re: Astra J 1.4T 103 kW moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja volvo142 »

Samoja oireita. Onko mitään selvinnyt?
Vastaa Viestiin