Corsa A 1,3L, vm -85. Kaasuttimen (Pierburg 1B1) säätö

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jyrki R
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Uki

Corsa A 1,3L, vm -85. Kaasuttimen (Pierburg 1B1) säätö

Viesti Kirjoittaja Jyrki R »

Onko kokemuksia, miten ko. kaasuttimen saisi parhaiten säädettyä ilman CO-mittaria?

Kaasuttimessa on kaksi tyhjäkäyntisuutinta. Se lisää vaikeutta tällaiselle yhteen TK-suuttimeen tottuneelle. Miten se suurempi suutin (kaasuvaijerin puoleinen) vaikuttaa? Päästääkö se lisäilmaa vai bensaa?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Corsa A 1,3L, vm -85. Kaasuttimen (Pierburg 1B1) säätö

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Olethan käynyt auton läpi ennen säätöä mm alipainesäätimen, sytytyksen ja imuilmavuotojen varalta ennen säätöä.

Kyseiseen kaasariin en osaa neuvoja antaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Corsa A 1,3L, vm -85. Kaasuttimen (Pierburg 1B1) säätö

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Jyrki R kirjoitti:Onko kokemuksia, miten ko. kaasuttimen saisi parhaiten säädettyä ilman CO-mittaria?

Kaasuttimessa on kaksi tyhjäkäyntisuutinta. Se lisää vaikeutta tällaiselle yhteen TK-suuttimeen tottuneelle. Miten se suurempi suutin (kaasuvaijerin puoleinen) vaikuttaa? Päästääkö se lisäilmaa vai bensaa?
Isommasta tyhjäkäyntikierrokset(kaasuläppä lähes kiinni) ja pienemmästä seokset. Kun kiertoilmaruuvi(isompi) on kiinni niin moottorin kierrokset niin pienet ettei meinaa jaksaa käydä(pienennä kaasuläppä pienemmälle jos joku on mennyt sitä roplaamaan). Sitten kiertoilmaruuvista lisää seosta ja seosruuvista(pienempi) niin että käy parhaiten ja siitä aavistuksen kiinni päin. Näillä seokset ja kierrokset korvakuulolta n900-950rpm.
Jyrki R
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Uki

Re: Corsa A 1,3L, vm -85. Kaasuttimen (Pierburg 1B1) säätö

Viesti Kirjoittaja Jyrki R »

Vein kuitenkin viimein auton paikalliselle monimerkkikorjaamolle. Siellä säätivät mittarin avulla spekseihin. Asentaja kertoi, että kierroksilla menee laihalle. Sen kyllä huomasi kotimatkalla. Nypytti ärsyttävästi. Kaivoin pääsuuttimen esille. Sen pitäisi olla 120, mutta se olikin vain 117,5. Ei ollut Pierburgin suuttimia hyllyssä eikä niitä saa ainakaan Kaasutinexpertiltä. Väänsin tilalle vanhan Solexin 120:n. En huomannut muutosta ajossa. Vaihdoin vielä Solexin 125:n. Jopas parani tasakaasuajettavuus ja liikkeelle lähtö.

Vaikka suuttimien numerointi on sama, niin lähemmin katsoessa reiän viisteet ym ovat erilaiset eli todennäköisesti virtausmäärät poikkeavat. Nyt on varmaan aika kohdallaan, mutta jos jollakin olisi Pierburgin 120 ja 125 suuttimet jouten, olisin kiinnostunut. Yv:tä tulemaan.
Vastaa Viestiin