LSPI ja moottorivauriot

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Nile_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Elo 2009, 13:33
Paikkakunta: Iisalmi

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Nile_ »

Okei.. no sehä hienoo
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Marras 2018, 19:14
Nile_ kirjoitti: 08 Marras 2018, 12:04 Mitäs kuraa tohon muorin autoon laitetaan ku korkissa lukee 0w20..

1.0t corsa e vm.-18
Dexos 1 gen 2 5w-30 on ainoa moottoriin soveltuva öljy tällä hetkellä

Tuosta täyttökorkin tekstistä on korjaamotiedote olemassa harhaan johtavasta viskositeetti merkinnästä.
Kunhan API SN Plus -öljyt rantautuu tännekin, niin nekin olisivat vaihtoehto kotivaihtajalle?

Valinnanvaraa luulisi olevan. :)
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Marras 2018, 19:14 Tuosta täyttökorkin tekstistä on korjaamotiedote olemassa harhaan johtavasta viskositeetti merkinnästä.
Mitä asialle tehdään?
Takaisinkutsu?
Korkin vaihto tai ylimaalaus?
Onko nämä korjaamotiedotteet myös muissa kuin maahantuojan valtuuttamissa merkkihuolloissa?

Aika iso moka kuitenkin jos ja kun näitä motteja laukeilee, niin ei sinne parane mitä tahansa öljyä laittaa. Etenkin takuun jälkeen voi olla aika nihkeää saada virhevastuun piikkiin jos on laitettu muuta öljyä kuin mikä on valmistajan ohjeistus.

Itselle oli merkattu edellisessä huollossa ne normi Dexos 2 5w-30 öljyt ja kun kyselin että mitä on laitettu, niin kuulemma silti Dexos 1 gen2.
Luulisi prkl marmoritiskillä edes osaavan merkata oikean öljylaadun huoltokirjaan!
PP-Auto Lohja kyseessä, johon en suosittele astumaan missään autoon liittyvissä asioissa.
Aiemmista kokemuksista epäluuloisena katsoin öljyn värin huollon P-paikalla valkoiseen talouspaperiin ennen ja jälkeen huollon, se oli täsmälleen yhtä mustaa eli tuskin vaihtoivat lainkaan öljyjä. Näin meillä... :evil:
Tästä olisi ollut ihan turha mennä marisemaan, heillä asenne että asiakas on aina väärässä ja mitään ei myönnetä.
En olisi muuten mennyt, mutta maahantuoja maksoi 70% oikean etuiskarin vaihdosta kun ei mennyt katsastuksesta läpi.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei sille korkille mitään tehdä. Ja tosiaan tiedote on tis2webissä joten vain opel liike sen näkee.
Ja huolto-ohjelmiin on öljylaadut aikoinaan päivitetty tuon dexos 1 gen 2 öljyn osalta. Eli huollon yhteydessä tulee aina oikeat öljyt jos huoltolappu on vain tulostettu.

Dexos 1 gen 2 bensaturbot 2013-
Dexos 2 diesel ja vapaasti hengittävät bensat sekävanhemmat bensaturbot.

Vasta 2018 vuonna on uusiin huoltokirjoihin tullut tuo dexos 1 gen 2 ruutu

Ja valitus asiakaspalvelusta kannattanee tehdä liikkeen johtoon eikä tiskille työnjohtajalle. Maailmassa kun.näitä hankalempia ihmisiä riittää.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Joo valitus meni tietty toimarille, huoltopäällikön kanssa on turha vääntää.
Toimarin asenne ihan ok, mutta heidän laatupäällikkö on täysi mu*kku vaikka nainen onkin.

Niin kait se huolto-ohjelma päivittyy näiden pienempienkin pajojen huolto-ohjelmiin.
Olin tästä asiasta yhteydessä GM Finlandiin ennen kun päivitys oli ehtinyt edes tulla tai tuli juuri niillä näppäimillä.
Jos huoltokirjassa on ruudut Dexos1 ja Dexos2 sekä viskositeetti merkitään erikseen, niin ei mun mielestä ole asiallista ruksata Dexos2 ruutua.
Sitä aiemmassa huollossa (Salon PP-Autossa) olivat kuitenkin merkinneet sen oikein.
Tuntuu että sillä listauksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä asentaja tekee, eivät taida juuri tiskillä keskustella keskenään kun oli veloitettu sellaisistakin töistä jotka ruksattu pois, kuten pissapojan neste ja kaukosäätimen paristo joka muuten lukee että "asiakkaan pyynnöstä". Olivat patterin veloittaneet vaikka ei vaihtanut, myönsivät lopulta ja hyvityksiä tuli niin näistä kuin järjettömästä öljyn vaihtohinnasta, vaikka sitä tuskin oli edes vaihdettu.

Mut joo, meni juttu sivuraiteille...tai ehkä ei, näiden pikkuturbojen rikkoontumisen kanssa kun syytä noudattaa kaikkia niitä juttuja joilla voi männän rikkoontumista estää, niin käsittämätöntä tällainen merkkihuollon toiminta. Se nyt on sanomattakin selvää että sinne ei enää ole menemistä, sen päätöksen tein jo vuosia sitten eikä olisi pitänyt siitä lipsua.

Muuten olen tankannut aina 98 bensaa ja yrittänyt pitää kierrokset minimissään 1800rpm eikä yhtään vedätystä ainakaan alle sen.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Itse olen ruksinut sen dexos 1 ruudun ja kirjoittanut perään gen 2.

Huoltolappujen tarkastuskohteet hieman vaihtelevat vuosien tai kilometrien mukaan minkä lapun tulostaa mutta yleensä samalla kaavalla asentaja tekee ja tarkistaa sitten lappua täyttäessään tuliko esimerkiksi se flexfix mekanismi tarkistua
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

1,2sorsa kirjoitti: 10 Marras 2018, 19:31 Itse olen ruksinut sen dexos 1 ruudun ja kirjoittanut perään gen 2.
Juuri näin oli toimittu aiemmin siellä Salon PP-Autossa.
Laskulla oli tuo oikea öljy joka heillä tynnyritavarana maksaa moninkertaisesti siihen mitä se on erillispakkauksissa 5 litran kannuissa :roll:

Noh, mutta pointti se että jos sattuu huono tuuri ja kone laukeaa niin hyvä että huoltokirjassakin on oikeat merkinnät sen mahdollisen virhevastuun alla uuden koneen saamiseksi tai edes että valmistaja maksaa suurimman osan korjauksesta.
Helmikuussa kun tuli jäähdytysnesteet kuskin lattialle viikko takuun umpeutumisesta ja kun ky*pä otsassa meni hinausauton kanssa PP-Auto Lohjaan siellä toivotettiin tervetulleiksi sanoilla "jos kone on rikki niin se maksaa 8000 euroa ja ei mene takuuseen koska siitä on viikko".
Vedin happea ja sitten alkoi avautuminen, kummasti muuttui äänensävy ja soitettiin maahantuojallekin josta selvisi että kaikki menee maahantuoja piikkiin. Otti se silti pannuun ja etenkin tuo heidän asenne.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Juho M-P kirjoitti: 30 Huhti 2017, 17:03 No tuliko kenellekkään yllätyksenä että 1.0L moottori josta otetaan 2.0L vaparin tehot ahdettuna ei enää olekkaan pitkäikäinen.
Tämä. :peukku:

Fordin 3-pyttyinen tehtaan arvion mukaan kuluu 200tkm jälkeen nopeasti loppuun (140hp esim). Mukavaa. (Aikaisemmin alkavat jo kyl oireilla. Löytyy faktatietoa.)

Opeleista en tiedä kun ei oo kellään litraista alla mun tutuista. Vielä.
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Astra97 kirjoitti: 12 Marras 2018, 06:37
1,2sorsa kirjoitti: 10 Marras 2018, 19:31 Itse olen ruksinut sen dexos 1 ruudun ja kirjoittanut perään gen 2.
Juuri näin oli toimittu aiemmin siellä Salon PP-Autossa.
Laskulla oli tuo oikea öljy joka heillä tynnyritavarana maksaa moninkertaisesti siihen mitä se on erillispakkauksissa 5 litran kannuissa :roll:

Noh, mutta pointti se että jos sattuu huono tuuri ja kone laukeaa niin hyvä että huoltokirjassakin on oikeat merkinnät sen mahdollisen virhevastuun alla uuden koneen saamiseksi tai edes että valmistaja maksaa suurimman osan korjauksesta.
Helmikuussa kun tuli jäähdytysnesteet kuskin lattialle viikko takuun umpeutumisesta ja kun ky*pä otsassa meni hinausauton kanssa PP-Auto Lohjaan siellä toivotettiin tervetulleiksi sanoilla "jos kone on rikki niin se maksaa 8000 euroa ja ei mene takuuseen koska siitä on viikko".
Vedin happea ja sitten alkoi avautuminen, kummasti muuttui äänensävy ja soitettiin maahantuojallekin josta selvisi että kaikki menee maahantuoja piikkiin. Otti se silti pannuun ja etenkin tuo heidän asenne.
Salon PP-autossa aina ollut hyvä palvelu, Lohjalle en enää edes kuse saatana. T: Entinen Salolainen :lollis:
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Onko tämä vain GM:n ongelma näissä pienissä pannuissa? Yritin tutkailla VAG-konsernin vehkeistä, josko olisi raportoitu vastaavaa nakuttelua ja moottorivaurioita, mutta en löytänyt ensimmäistäkään tapausta pikaisella googlettelulla. Luulisi noiden TSI-moottoreiden olevan etenkin kolmisylinterisinä varmoja "pommeja". Vagipalstalla yksikin pihistelijä kehuu kuinka jurnuttelee alle neljän litran kulutuksiin tolla masiinalla longlifea uskollisena noudattaen :roll:
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Juutas kirjoitti: 12 Marras 2018, 07:15
Juho M-P kirjoitti: 30 Huhti 2017, 17:03 No tuliko kenellekkään yllätyksenä että 1.0L moottori josta otetaan 2.0L vaparin tehot ahdettuna ei enää olekkaan pitkäikäinen.
Tämä. :peukku:

Fordin 3-pyttyinen tehtaan arvion mukaan kuluu 200tkm jälkeen nopeasti loppuun (140hp esim). Mukavaa. (Aikaisemmin alkavat jo kyl oireilla. Löytyy faktatietoa.)

Opeleista en tiedä kun ei oo kellään litraista alla mun tutuista. Vielä.
Saisiko linkkiä näihin "faktoihin"? :roll:
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

Jartsi kirjoitti: 13 Marras 2018, 13:42 Onko tämä vain GM:n ongelma näissä pienissä pannuissa? Yritin tutkailla VAG-konsernin vehkeistä, josko olisi raportoitu vastaavaa nakuttelua ja moottorivaurioita, mutta en löytänyt ensimmäistäkään tapausta pikaisella googlettelulla. Luulisi noiden TSI-moottoreiden olevan etenkin kolmisylinterisinä varmoja "pommeja". Vagipalstalla yksikin pihistelijä kehuu kuinka jurnuttelee alle neljän litran kulutuksiin tolla masiinalla longlifea uskollisena noudattaen :roll:
Volkkarilla on muut murheet, jännä että tätä vaivaa ei ainakaan suuren yleisön tietoon ole kantautunut. :wink: Ja onhan tätä vaivaa muillakin ollut, jo pidemmän aikaa. Tarinoita voi lukea myös esim. monista aasilaisista merkeistä, että paljon on aihetta tutkittu ja hutkittu.

Meillä LSPI on pysynyt poissa, että kyllä se Dexos 1 Gen2 öljy on asiansa ajanut. Kohta 80tkm mittarissa ja pääasiassa ST1:sen 95:sta tankattu. Öljyä ei myöskään kulu yhtään. Auto on tarkoitus pitää vielä muutama vuosi, joten 30tkm vuotuisella ajosuoritteella saadaan hyvä kestotesti aikaiseksi.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Obelixii kirjoitti: 13 Marras 2018, 15:39
Juutas kirjoitti: 12 Marras 2018, 07:15
Juho M-P kirjoitti: 30 Huhti 2017, 17:03 No tuliko kenellekkään yllätyksenä että 1.0L moottori josta otetaan 2.0L vaparin tehot ahdettuna ei enää olekkaan pitkäikäinen.
Tämä. :peukku:

Fordin 3-pyttyinen tehtaan arvion mukaan kuluu 200tkm jälkeen nopeasti loppuun (140hp esim). Mukavaa. (Aikaisemmin alkavat jo kyl oireilla. Löytyy faktatietoa.)

Opeleista en tiedä kun ei oo kellään litraista alla mun tutuista. Vielä.
Saisiko linkkiä näihin "faktoihin"? :roll:
No eikös jossain ole todettu että mm jakohihna kestää moottorin eliniän ja sille on laskettu 240tkm.

Ja yhtään hihnaa ei oo vielä vaihdettu kun ei oo moottorit kestäny.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Juho M-P kirjoitti: 13 Marras 2018, 18:17
Obelixii kirjoitti: 13 Marras 2018, 15:39
Juutas kirjoitti: 12 Marras 2018, 07:15
Juho M-P kirjoitti: 30 Huhti 2017, 17:03 No tuliko kenellekkään yllätyksenä että 1.0L moottori josta otetaan 2.0L vaparin tehot ahdettuna ei enää olekkaan pitkäikäinen.
Tämä. :peukku:

Fordin 3-pyttyinen tehtaan arvion mukaan kuluu 200tkm jälkeen nopeasti loppuun (140hp esim). Mukavaa. (Aikaisemmin alkavat jo kyl oireilla. Löytyy faktatietoa.)

Opeleista en tiedä kun ei oo kellään litraista alla mun tutuista. Vielä.
Saisiko linkkiä näihin "faktoihin"? :roll:
No eikös jossain ole todettu että mm jakohihna kestää moottorin eliniän ja sille on laskettu 240tkm.

Ja yhtään hihnaa ei oo vielä vaihdettu kun ei oo moottorit kestäny.
Fordin moottorikehityksen ja EcoBoost-moottoriasiantuntija Paul Swift antoi Ilta-Sanomille suoran vastauksen sitä kysyttäessä.

- Olemme laskeneet, että uuden 140-hevosvoimaisen 1.0 EcoBoost –moottorin pitäisi kestää kovassa käytössä oikein huollettuna noin 240 000
kilometriä ilman ongelmia. Hieman leppoisemman kaasujalan taitava kuljettaja päässee yli 300 000 kilometrin rajapyykin, Swift vahvistaa.

Edelleenkään ei ole mitään näyttöä, että Ecoboost moottorit eivät kestä. :D
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Juho M-P kirjoitti: 13 Marras 2018, 18:17
Obelixii kirjoitti: 13 Marras 2018, 15:39
Juutas kirjoitti: 12 Marras 2018, 07:15
Juho M-P kirjoitti: 30 Huhti 2017, 17:03 No tuliko kenellekkään yllätyksenä että 1.0L moottori josta otetaan 2.0L vaparin tehot ahdettuna ei enää olekkaan pitkäikäinen.
Tämä. :peukku:

Fordin 3-pyttyinen tehtaan arvion mukaan kuluu 200tkm jälkeen nopeasti loppuun (140hp esim). Mukavaa. (Aikaisemmin alkavat jo kyl oireilla. Löytyy faktatietoa.)

Opeleista en tiedä kun ei oo kellään litraista alla mun tutuista. Vielä.
Saisiko linkkiä näihin "faktoihin"? :roll:
No eikös jossain ole todettu että mm jakohihna kestää moottorin eliniän ja sille on laskettu 240tkm.

Ja yhtään hihnaa ei oo vielä vaihdettu kun ei oo moottorit kestäny.

https://www.nettiauto.com/ford/focus/10084056
https://www.nettiauto.com/ford/focus/10091263
Vastaa Viestiin