Z18xe vikakoodit

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Ostinpa toimimattomana ongelmapotilaan eli vectra b 2001 pukkaa jakoavainvaloa päälle parin kilometrin ajon jälkeen. Vikakoodeina p0170 laiha seos ja p1555 kaasuläpän asento ei sallittu. Auto tuntuisi muuten toimivan hyvin mutta pienellä kaasulla hieman miettii ,ja kylmällä koneella kuulostaisi nakuttavan hieman? Lämpimällä koneella tein myös jännän havainnon, kone lupailee startatessa vaikka olisi puola irti ? Tulpat ovat kuin pakasta vedetyt,ei yhtään karstaa, samoin lambda?

Vaihdettua / tarkistettua:
Kaasuläppä pierburg
MAF siemens
Sytytyskasetti (tarvike? Ei merkintöjä)
Lambda (tarvike, kokeiltu myös siemens)
Imusarjan tiivisteet, letkut ,myös imusarja halkaistu ja liimattu varmasti pitävästi
Puristuspaineet mitattu, tasaiset 15-16bar kaikissa

Itsellä alkaa keinot loppua ,ja ecuvian pelko takaraivossa :banghead:
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Sen verran eilen tuli tutkittua lisää että vaihdoin valeon puolakasetin ,mittasin bensapaineet (3.8bar) ,puhdistin mafin varmuuden vuoksi ja kävin ajelemassa autocomin livedataa katsoessa. Jostakin kumman syystä vian ilmetessä molempien lambdojen arvo jumahtaa n.80mv mutta seoksen korjaus näyttää pysyvän 0-5%? Tyhjäkäynnillä maf-arvo näytti olevan n.11kg/h joten sen voisi olettaa nyt olevan kunnossa, mutta eikö tuo p1555 tule juuri mafin ja kaasuläpän arvon erosta?
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Lisää tutkimista. P0170 johtui rikkinäisistä lambdoista mutta p1555 en löydä mitään järkevää syytä. Auttakaa miestä mäessä :no: :bonk:
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Lisää hutkittu. Imuvuotoja ei vaan löydy vaikka kuinka etsisin, livedatassa ltft on 15.6% mutta stft pyörii -4% - +4%? Tulpat vaihdoin gm kaksikärkisiin. Itsellä on nyt keinot loppu, jos joku viisas viitsisi auttaa..
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Onko ltft 15.6% tyhjäkäynnillä? Jos imuvuoto, niin tuon pitäs kierroksilla laskea. stft pitäs asettua ~0%.
p1555 https://www.youtube.com/watch?v=ZkXi4FieVCU
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Ltft on tyhjäkäynnillä 15.6% . Kaasuläppä uusi, joten huohotusröörit kyllä auki. Imusarjan tiiviste ja imusarjan välissä oleva "liimanauha" myös vaihdettu. Ei apua. Autocomilla livedataa katson niin ei kyllä ltft liiku kierrosten muuttuessa mutta stft vetää hurjasti miinukselle kierroksilla?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Jep stft menee ensin miinukselle ja vetää pikkuhiljaa ltft alas. Kyllä tuo imuvuotoon viittaa. P1555 en muuta vikaa tiedä. Onko se reikä vanhassa auki ja oliko koodi jo silloin? Vai miksi se uusittiin?
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Ostin auton siis rikkinäisenä ja kys.osat (maf , kaasuläppä ,lambda ym) oli vaihdettu vanhan omistajan toimesta korjaamolla vikaa etsiessä. Itse olen vain moottorin imupuoleen keskittynyt alipaineletkuista ja egr:n laipan tiivisteistä lähtien kun itsekin sain sen kuvan että todnäk imuvuoto. On vain keinot melkoisen loppu
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Joop. Taas ollaan ropattu, kansi irroitettu tiivisteet vaihdettu. Ei toimi. Tyhjäkäynnillä stft on n. -10% -7% .
N.1600rpm +10% - +20% . 3000rpm -17% - -10%. Ja p1555 iskee juuri tuolla pintakaasualueella? Täytyykö näissä kaasuläppä opettaa tietokoneella? Ecu nollata? Apua!!
houmeri
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 10:39

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja houmeri »

omaan astraan samalla koneella vaihdoin ecun niin ei ole ollut huolia ja murheita sen jälkeen. Briteistä/ebaysta saa n 150-200e hintaan ecukittejä
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Tiedä sitten uskaltaako sokkona vaihtaa noin "kallista" osaa kun muut uudet osat oli jo ostettaessa. Ei siinä varmaan muita keinoja ole. Onko nuo ebay ecut purkuosia vai korjattuja? Olisiko viisaampaa lähettää korjattavaksi niin ei tarvitsisi koodailla kun tuo opcomikin on vielä tullissa jumissa :banghead:
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aina kun ostaa viallisen auton on syytä varautua, että korjaus voi olla hyvinkin halpa tai sitten tulla kalliiksikin.
Varsinkin tässä tapauksessa kun edes korjaamolla ei oltu saatu autoa kuntoon. Sitähän ei tiedä minkalaisella korjaamolla, mutta kuitenkin.

Varautua saa siis kaikkeen ja joskus pitkäaikaiseen "taisteluun". Sehän on ollut tietoinen valinta jo ostovaiheessa. Joskus käy helposti joskus taas ei.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Siis kyllä tiedossa on,ettei rikkinäisestä helpolla välttämättä ehjää saa. Vanha omistaja tuttu eikä vaan enää rahapussi kestänyt tonnien laskuja niin myi minulle. Löysin vanhoja osia takaluukusta niin kaasuläppä on ainakin selvästi vaihdettu silmitöntä väkivaltaa käyttäen (hakattu vasaralla peltiseen potikan koteloon) eikä huohotinkanavia ole katsottu (tukossa) . Kaasuläpästä oli myös itse läppä irroitettu ja pistetty vinoon takaisin. Uudessa läpässä eri numero kuin vanhassa? Takaluukussa myös tarvike maf. Laitoin vanhan kotelon läpän keskelle, avasin huohotinkanavan ja laitoin kiinni. Tyhjäkäynti 1000rpm ja vikavalo syttyy pintakaasulla. Onko tässä nyt ecu rikki, kun olen ymmärtänyt että ecun hajotessa vikakoodeja tulee pitkä liuta ja ainakin yksi sylinteri putoaa pelistä?
OpeliXvekkuliB2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Huhti 2015, 14:16

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja OpeliXvekkuliB2 »

Vika korjaantui tilaamalla kiinasta opcom ja nollaamalla kaasuläppä ecussa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z18xe vikakoodit

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No hyvä, P1555 vaati sitten tässä kaasuläpän oppiarvojen resetoinnin. Jännää, että tuo olis korjaantunut ECU uusimallakin.
Nyt stft/ltft pitäs toimia loogisesti, jos ei muita vikoja.

Tässä taas nähtiin kuinka välttämätön työkalu op-com on.
Vastaa Viestiin