Vectra C z22yh korkeapainepumppu rikki?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Moooo91
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 53
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 11:24

Vectra C z22yh korkeapainepumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Moooo91 »

Terve.

kirjoitan nyt varmaan tuhannennen viestin koskien z22yh koneen korkeapainepumppua. Sattui tänään työmatkalla niin että kiihdyttäessä auto nykäisi ja ajotietokoneen näytölle ilmestyi vikasymboli jossa on auton kuva ja sen päällä jakoavain. Samalla auto meni tehottomaksi. Katkaisin virrat ja tuo kyseinen symboli hävisi. Samalla syttyi ilmeisesti tuo moottorin vikatila symboli koska ajaessa auto juuri ja juuri kulki 50km/h jne. Töistä päästyäni katselin OP-Comilla vikakoodeja ja live dataa. Vikakoodiksi ilmestyi P1191-5A (Fuel rail pressure sensor circuit low) sekä P1112-61 (Swirl flap stuck). Tuo edellä mainittu läppävika on ilmestynyt ennenkin mutta sen koommin aina häipynyt. Auton käynnistyttyä joutokäynnille live datan mukaan Desired fuel pressure pysyy 5000 kPa:ssa ja Fuel pressure feedback pyörii 4000 kPa.n ja 5000kPa.n välillä sekä jännite n. 1.5V -2.0V alueella. Sitten kun nostan moottorin kierrokset n.2200rpm niin tuo Fuel pressure feedback tippuu pikkuhiljaa 380kPa.han ja jää siihen silloinkin kun kierrokset tippuu joutokäynnille sekä tuo jännite tippuu 0.6 volttiin. Olen käsittänyt että jos tuo Fuel pressure feedback on alle 600kPa.ta niin silloin korkeapainepumppu olisi viallinen. Pitääkö tämä paikkaansa? Voisiko tuo vika jotua myös viallisesta paineensäätimestä? Lopussa vielä video tuohon moottorin käyntiin.



1. Tarkista polttoaineen esisyöttöpaine korkeapainepumpusta
painemittarilla (moottori käynnissä)
Onko esisyöttöpaine alle 3,4 baaria?
Kyllä: Polttoaineen esisyötön vika -> tarkista sulake, rele,
säiliömoduuli.
Ei:
2. Mittaa polttoainepaine korkeapainejakajaputkessa joutokäynnillä
käyttäen Tech 2:n tietoluetteloa.
Onko polttoainepaine korkeapainejakajaputkessa alle 600 kPa?
Kyllä: Korkeapainepumppu on viallinen, vaihda se.

Ei:
3. Irrota liitin (kaksijohtiminen) polttoaineen paineensäätimestä.
Mittaa polttoaineen painetunnistimen jännite kierrosluvulla
3000 r/min (auto paikallaan) TECH 2:lla.
Onko jännite yli 1,2 V?
Kyllä: Polttoaineen paineensäädin on viallinen, vaihda se.

[youtube][/youtube]
Jouko12
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Joulu 2018, 19:41

Re: Vectra C z22yh korkeapainepumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Jouko12 »

Korjaan rajoitetusti z22yh vectran korkeapainepumpun hintaan 250€. Testaan pumpun omistamassani autossa ja annan korjaukselle 1kk takuun. yt joksa12@hotmail.fi
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z22yh korkeapainepumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kyllä tuo pumppuvialta vaikuttaa. Säädin alkaa yleensä oireilemaan P1191-52 (malfunction). Tavallisesti yksi kalvo hajonnut. Helppo korjata jos löytää käytetyn kalvon. Foorumilta löytyy jostain saksalaisen kaverin tekemä ohjevideo.
bailando
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 11 Joulu 2018, 16:30

Re: Vectra C z22yh korkeapainepumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja bailando »

https://www.ebay.at/itm/GM-Vauxhall-Ast ... rk:11:pf:0
Jos taitoa korjata..
http://www.shop.f5r.co.uk/?65,en_opel-v ... -fuel-pump
Sieltä paras vaihtoehto,vähän kestävämpi. Saa sieltä satasellä säädimen,mikä on myös vähän parempi kun orkkis..
Vastaa Viestiin