Y22xe kampiakselin ero x20xev

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
getoon
OCF Member 2020
Viestit: 280
Liittynyt: 22 Touko 2005, 12:06
Paikkakunta: Suomussalmi

Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja getoon »

Lienekkö otsikon mukaisissa moottoreissa sama kampiakseli? Ainakin kiertokangen laakerit on samanlaiset :o
Vauhti korjaa virheet..
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Iskunpituus eri, eli ei ole sama kampiakseli.

X20XEV
Tyyppi: R4  Laji: DOHC  Venttiilit: 16
Männän halkaisija (mm): 86,0  Iskun pituus (mm): 86,0
Tilavuus (cm³): 1998
Teho ( kW r/min): 100 / 5600
Vääntö (Nm r/min): 185 / 4000, 188 / 3200 (Astra F, Vectra B bis MJ99), 188 / 3400 (Astra G, Vectra B MJ99)
Puristus-suhde: 10,8 : 1
Moottorin-ohjain: Siemens Simtec 56.1, MJ96 Siemens Simtec 56.5, Astra G Siemens Simtec 70
Oktaanivaatimus: 95 / 98 / 91, nakutusanturi säädetty
Koneisto: Jakoremmi
Pakojärjestelmä: EGR, lamdaohjattu katalysaattori
Erikoispiirteet: Moottorinumeroissa 14449586 -> 31000001 Tasapainotusakseleita (MJ98)
Mallit ja vaihteistot:  Astra F (F18WR/CR, AF20), Astra G (F18WR/CR, F23SR, AF20), Calibra (F18CR, F18+CR, AF20), Omega B (R25, AR25), Vectra A (F18WR/CR, F18+CR, AF20), Vectra B (F18WR/CR, F23SR, AF20)

Y22XE
Tyyppi: R4  Laji: DOHC  Venttiilit: 16
Männän halkaisija (mm): 86,0  Iskun pituus (mm): 94,6
Tilavuus (cm³): 2198
Teho ( kW r/min): 106 / 5400
Vääntö (Nm r/min): 205 / 4000
Puristus-suhde: 10,5 : 1
Moottorin-ohjain: Siemens Simtec 71
Oktaanivaatimus: 95 / 98 / 91, nakutusanturi säädetty
Koneisto: Jakoremmi
Pakojärjestelmä: EGR, lamdaohjattu katalysaattori
Erikoispiirteet: Tasapainotusakseleita, Kaasukäyttö, Vakionopeudensäädin
Mallit ja vaihteistot:  Omega B (R25, AR25)
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja Timonen »

^ Ero voi olla myös kiertokankien pituudessa!
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
ahkio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 559
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 08:50

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja ahkio »

Timonen kirjoitti:^ Ero voi olla myös kiertokankien pituudessa!
Eihän iskun pituuden ero voi kiertokangista johtua???
Jos toisessa 86mm ja toisessa 94,6mm, niin kiertokanget on varmaan erilaiset, mutta taatusti kampiakselin eroista tuo johtuu! Tai sitten minä en ymmärrä jotain tämän asian mekaniikaasta (mikä sinänsä ei olisi mitään uutta)
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja pepper »

^Totta iskun pituuteen vaikuttaa kampiakseli, kiertokangella ei ole mitään tekoa asian kanssa...
Mäntä liikkuu juuri sen verran mitä kampi määrää, kiertokangen pituus ei vaikuta iskun pituuteen, tilavuuteen kylläkin...
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja Jarno »

pepper kirjoitti:kiertokangen pituus ei vaikuta iskun pituuteen, tilavuuteen kylläkin...
Selitätkö mulle miten kiertokangen pituus vaikuttaa tilavuuteen?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja pepper »

Jarno kirjoitti:
pepper kirjoitti:kiertokangen pituus ei vaikuta iskun pituuteen, tilavuuteen kylläkin...
Selitätkö mulle miten kiertokangen pituus vaikuttaa tilavuuteen?
Pidemmällä kangella tila pienenee männän yläpuolella eli tilavuus pienenee.
Ja tietysti lyhyemmillä kangilla tilavuus kasvaa...
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja Jarno »

pepper kirjoitti:
Jarno kirjoitti:
pepper kirjoitti:kiertokangen pituus ei vaikuta iskun pituuteen, tilavuuteen kylläkin...
Selitätkö mulle miten kiertokangen pituus vaikuttaa tilavuuteen?
Pidemmällä kangella tila pienenee männän yläpuolella eli tilavuus pienenee.
Ja tietysti lyhyemmillä kangilla tilavuus kasvaa...
Mä jo hetken luulin että puhut iskutilavuudesta.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja pepper »

Jarno kirjoitti:
pepper kirjoitti:
Jarno kirjoitti:
pepper kirjoitti:kiertokangen pituus ei vaikuta iskun pituuteen, tilavuuteen kylläkin...
Selitätkö mulle miten kiertokangen pituus vaikuttaa tilavuuteen?
Pidemmällä kangella tila pienenee männän yläpuolella eli tilavuus pienenee.
Ja tietysti lyhyemmillä kangilla tilavuus kasvaa...
Mä jo hetken luulin että puhut iskutilavuudesta.
Palotilasta...
Passe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 310
Liittynyt: 13 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: lohja

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja Passe »

pakko viel vastaa että lohko on korkeempi 2.2
opel calibra 4x4 turbo 1995
getoon
OCF Member 2020
Viestit: 280
Liittynyt: 22 Touko 2005, 12:06
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Y22xe kampiakselin ero x20xev

Viesti Kirjoittaja getoon »

Kiitoksia.

Pitää ruveta suunnittelemaan uutta kampirautaa.
Vauhti korjaa virheet..
Vastaa Viestiin