Z22yh fuel trim
Z22yh fuel trim
Tere
Mitähän pitäs olla nuo fuel trim z22yh koneessa sytyttelee moottorinohjausvaloa käynnistäessä ja jos nollaa käydessä niin voi ajella vaikka kuinka pitkään eikä valo syty. Auto pelaa mutta tasakaasulla vähän välillä nykii. Bensanpaineet molemmissa pumpuissa mitattu ja on täydet paineet eli niissä ei vika eikä bensanpaineensäätimissä ym. Joku vaihtabut takimmaisen lambdan vuosi sitten mutta merkistä ei tietoa, etummainen näkyy olevan bosch pistokkeen mukaan.
short term fuel trim (B1S2) -100%
Oxygen sensor voltage (B1S2) 0.4V ja tämä vaihtelee ajaessa joka vaikuttaisi että lambda pelaa? Mutta fuel trim on koko ajan -100%
Ja käynnistäessä vikakoodi p01112
Mitähän pitäs olla nuo fuel trim z22yh koneessa sytyttelee moottorinohjausvaloa käynnistäessä ja jos nollaa käydessä niin voi ajella vaikka kuinka pitkään eikä valo syty. Auto pelaa mutta tasakaasulla vähän välillä nykii. Bensanpaineet molemmissa pumpuissa mitattu ja on täydet paineet eli niissä ei vika eikä bensanpaineensäätimissä ym. Joku vaihtabut takimmaisen lambdan vuosi sitten mutta merkistä ei tietoa, etummainen näkyy olevan bosch pistokkeen mukaan.
short term fuel trim (B1S2) -100%
Oxygen sensor voltage (B1S2) 0.4V ja tämä vaihtelee ajaessa joka vaikuttaisi että lambda pelaa? Mutta fuel trim on koko ajan -100%
Ja käynnistäessä vikakoodi p01112
Re: Z22yh fuel trim
Niin ja vikakoodissa lukee intake air temperature sensor intermittent low voltage
Viittaisi ilmeisesti ilmamassammittariin?
Viittaisi ilmeisesti ilmamassammittariin?
Re: Z22yh fuel trim
Autohan toimii myös ilman ilmamassamittaria (MAF), mutta säätö ei ole niin tarkaa, kun se tapahtuu imusarjan paineanturin (MAP) pohjalta. Ilmamassan mittauksessa eli MAF tarvitaan myös lämpötilatieto, joten juuri se voi olla vialla ja syynä tähän.
Ja vielä sellainenkin juttu, että mikäli MAF antaa aivan höpöjä se huomataan MAP anturin kautta. Kuitenkin se on silloin siellä vain haittona ja sen antamaa tietoa joudutaan sitten korjaamaan MAP tiedon perusteella. Tämä aiheuttaa jonkin sortin ongelmia esim. nykimisiä jne.
Ja vielä sellainenkin juttu, että mikäli MAF antaa aivan höpöjä se huomataan MAP anturin kautta. Kuitenkin se on silloin siellä vain haittona ja sen antamaa tietoa joudutaan sitten korjaamaan MAP tiedon perusteella. Tämä aiheuttaa jonkin sortin ongelmia esim. nykimisiä jne.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22yh fuel trim
Maf lukemat oli tyhjäkäynnillä 34kpa luokkaa ja kierroksilla laskee, käsittääkseni se toimisi oikein? Auto rupeaa välillä käynnistäessä heittämään kierroksia 500-1200 välillä ja sytyttää vikavalon ja sitten tulee jo pakoputkenpäistä märkää ulos ja kauhea bensan katku. Heti kun nollaa vikakoodit käynti paranee ja bensankatku häviää.
Kaasuläppäkotelo on putsattu mutta ei muutosta, pystyykö sitä jotenkin testaamaan ja kaasupoljinta? ettei ostelis summamutikassa osia.
Pari kertaa käynnistin niin että pidin kaasua painettuna ettei auto päässyt tippumaan tyhjäkäynnille ja silloin ei vikakoodi syttynyt kun laski muöhemmin tyhjäkäynnille.
Mistä alkas seuraavaksi vikaa etsimään...
Kaasuläppäkotelo on putsattu mutta ei muutosta, pystyykö sitä jotenkin testaamaan ja kaasupoljinta? ettei ostelis summamutikassa osia.
Pari kertaa käynnistin niin että pidin kaasua painettuna ettei auto päässyt tippumaan tyhjäkäynnille ja silloin ei vikakoodi syttynyt kun laski muöhemmin tyhjäkäynnille.
Mistä alkas seuraavaksi vikaa etsimään...
Re: Z22yh fuel trim
Tuo on MAP lukema eli imusarjan paine. Ja tuntuu toimivan oikein. MAF on lukemaa massa/aika ja sekin sieltä kyllä löytyy. Ettei vaan imusarjan läppien akseli ole irronnut käyttömoottorista ja läpät pääsee elämään valtoimenaan omaa elämäänsä. Sen voi kokeilla käsipelillä akselin päästä liikuttelemalla, onko ne aivan holtittomat.lti-03 kirjoitti:Maf lukemat oli tyhjäkäynnillä 34kpa luokkaa ja kierroksilla laskee, käsittääkseni se toimisi oikein?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22yh fuel trim
Jep map lukema tuli kirjotusvirhe.
Kyllä ne läpät on kiinni tangossa ja tanko liikkuu edestakaisin. Virrat kun laittaa päälle niin moottori työntää tankoa kuskinpuolen päätyyn ja kun käynnistää ne jäävät myös siihen ja sitten jos työntää ne toiseen päätyyn niin ei paljon vaikutusta käyntiin.
Ihmetyttää tuo short term fuel trim -100% lukema mahtaako se olla oikein?
Pitää katella jos niitä maf lukemia vielä löytäs se vaikuttaa ulkoisesti joltain kiinan maffilta että hyvinkin voi olla viallinen.
Kyllä ne läpät on kiinni tangossa ja tanko liikkuu edestakaisin. Virrat kun laittaa päälle niin moottori työntää tankoa kuskinpuolen päätyyn ja kun käynnistää ne jäävät myös siihen ja sitten jos työntää ne toiseen päätyyn niin ei paljon vaikutusta käyntiin.
Ihmetyttää tuo short term fuel trim -100% lukema mahtaako se olla oikein?
Pitää katella jos niitä maf lukemia vielä löytäs se vaikuttaa ulkoisesti joltain kiinan maffilta että hyvinkin voi olla viallinen.
Re: Z22yh fuel trim
Nyt vähän päivitystä eli vaihdoin ilmamassamittarin ja tyhjäkäynnin aaltoilu loppui mutta vikavalon sytyttää melkein joka käynnistyksellä ja sellaista pientä tärinää pitää koko ajan kun käy tyhjäkäyntiä joka tuntuu ratissa ja jalkatilan lattiassa.
Katselin opel vikakoodeja niin taitaa viitata imusarjan läppiin tuo koodi? Nyt ne läpät on ilmeisesti auki asennossa koko ajan ja tanko ei liiku vaikka paikallaan antaa kierroksia eikö sen pitäisi liikkua? Käsillä tosiaan saa työnnettyä apukuskin puolelle ja välillä tuntuu joku vastus siellä eli ottaako moottorin hammasrattaat vastaan...välillä menee sitten helposti ihan toiseen reunaan asti.
Miten tuon saa testattua eli pelaako läppämoottori? Sieltä ilmeisesti hajoaa jotkut rattaat?
Katselin opel vikakoodeja niin taitaa viitata imusarjan läppiin tuo koodi? Nyt ne läpät on ilmeisesti auki asennossa koko ajan ja tanko ei liiku vaikka paikallaan antaa kierroksia eikö sen pitäisi liikkua? Käsillä tosiaan saa työnnettyä apukuskin puolelle ja välillä tuntuu joku vastus siellä eli ottaako moottorin hammasrattaat vastaan...välillä menee sitten helposti ihan toiseen reunaan asti.
Miten tuon saa testattua eli pelaako läppämoottori? Sieltä ilmeisesti hajoaa jotkut rattaat?
Re: Z22yh fuel trim
Korjaantuko muuten STFT -100% MAF:n vaihdolla?
Tuolla vanhaa läppää läpistä https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... A4p%C3%A4t
Tuolla vanhaa läppää läpistä https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... A4p%C3%A4t
Re: Z22yh fuel trim
Ei muuttunut tuo stft -100% lukema mihinkään se on edelleen mysteeri onko se oikea vai ei..
Joo mulla on tuo läppämoottori varmasti rikki pitää tilailla uus siihen ja vaihdella.
Onko muuten ihmiset vaihdellu noi imusarjan tiivisteet kun irtoittaneet sen vai laittaneet vanhojen kanssa takaisin?
Joo mulla on tuo läppämoottori varmasti rikki pitää tilailla uus siihen ja vaihdella.
Onko muuten ihmiset vaihdellu noi imusarjan tiivisteet kun irtoittaneet sen vai laittaneet vanhojen kanssa takaisin?
Re: Z22yh fuel trim
Vähän arvailua.
Kuulostaa että saa liikaa bensaa jostain syystä (tai liian vähän ilmaa mutta tuskin). Fuel trimmin pitäisi käsittääkseni olla maksimissaan +/- 10% tai vikavalo syttyy. Eka lambda varmaan näyttää tuossa kokoajan rikasta seosta? Voiskohan olla vaan joku suutin joka kusee. Onko mikään tulpista märkänä?
Kuulostaa että saa liikaa bensaa jostain syystä (tai liian vähän ilmaa mutta tuskin). Fuel trimmin pitäisi käsittääkseni olla maksimissaan +/- 10% tai vikavalo syttyy. Eka lambda varmaan näyttää tuossa kokoajan rikasta seosta? Voiskohan olla vaan joku suutin joka kusee. Onko mikään tulpista märkänä?
Re: Z22yh fuel trim
Lambdan arvot vaihteli jossain lähellä 0V-3.5V kun viimeksi sitä kaasuttelin paikallaan, oliko tässä lambda johon tuli suurempi jännite kun tavallisessa? Pitää huomenna katella uudelleen
Rikkaalla se vaikuttaisi käyvän kun välillä mielestäni bensa haiskahtaa startatessa ja kuumana saa välillä sahata käymään parikin kertaa. Pitää kattoa tulpat läpi, sytytyskasetti on vaihdettu uuteen pari tuhatta km sitten.
Rikkaalla se vaikuttaisi käyvän kun välillä mielestäni bensa haiskahtaa startatessa ja kuumana saa välillä sahata käymään parikin kertaa. Pitää kattoa tulpat läpi, sytytyskasetti on vaihdettu uuteen pari tuhatta km sitten.
Re: Z22yh fuel trim
Boschin laajakaista (wideband) lambda, 1,5 V vastaa A/F = 14,7 (lambda = 1) lämpimänä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla tasakaasulla closed loop (= lambda takaisinkytkentä).
Tyhjäkäynnillä MAF = n. 10kg/h, MAP = n. 30 kPa, STFT = < +/- 10%. Kaasuttaessa MAP nousee -> 100 kPa ja löysättäessä < 30 kPa.
Liian rikas seos tuhoaa nopeasti katalysaattorin jolloin kone käy tukkoisesti. Tukkoisuus näkyy myös MAP arvoissa.
Et ole ensimmäinen, jolla on mennyt sormi suuhun tämän koneen kanssa. Tästä löytyy kyllä forumilta runsaasti tarinaa.
Tyhjäkäynnillä MAF = n. 10kg/h, MAP = n. 30 kPa, STFT = < +/- 10%. Kaasuttaessa MAP nousee -> 100 kPa ja löysättäessä < 30 kPa.
Liian rikas seos tuhoaa nopeasti katalysaattorin jolloin kone käy tukkoisesti. Tukkoisuus näkyy myös MAP arvoissa.
Et ole ensimmäinen, jolla on mennyt sormi suuhun tämän koneen kanssa. Tästä löytyy kyllä forumilta runsaasti tarinaa.
Re: Z22yh fuel trim
Omien testien mukaan MAF on (kunnossa oleva auto) tyhjäkäynnillä ollut n. 13 kg/h tai toisin ilmaisten n. 3,3 g/s. MAP arvo tuolloin 30 kPa. Ilmamäärään (aikayksikköä kohti) vaikuttaa suoraan tyhjäkäynti kierrosmäärä, joka minulla ollut 880 rpm. Lambdan jännitettä en nyt muista mikä se oli, kuitenkin varmaan juurikin tuo 1,5 V. Fuel trim oli (STFT) todella alhainen, jotain -0,8 % .ovc2z22yh kirjoitti:Boschin laajakaista (wideband) lambda, 1,5 V vastaa A/F = 14,7 (lambda = 1) lämpimänä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla tasakaasulla closed loop (= lambda takaisinkytkentä).
Tyhjäkäynnillä MAF = n. 10kg/h, MAP = n. 30 kPa, STFT = < +/- 10%. Kaasuttaessa MAP nousee -> 100 kPa ja löysättäessä < 30 kPa.
Liian rikas seos tuhoaa nopeasti katalysaattorin jolloin kone käy tukkoisesti. Tukkoisuus näkyy myös MAP arvoissa.
Et ole ensimmäinen, jolla on mennyt sormi suuhun tämän koneen kanssa. Tästä löytyy kyllä forumilta runsaasti tarinaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22yh fuel trim
Tänään otin testerillä vähän arvoja josko niistä osaisi kukaan mitään päätellä, itse en muuta kun että MAF oli aika lailla yllä olevissa arvoissa kuten kait MAP myös se tyhjäkäynnillä sen 34-38 ja kun polkasee kaasua nopeesti käy 100 ja tippuu ales heti ja jos pidän tasakaasulla kierroksia 3-4000rpm se tippuu tuosta 34 alespäin.
Lambda etummainen näyttää melkein samoja pieniä 0.5-0.8V lukemia koko ajan eli ilmeisesti liian alhaista?
Voiko se vika tulla jostain muualta vai onko lambda vika? Imusarjan läppämoottoria epäilen vialliseksi aiheuttaako se jotain seokseen ja lambdaan?
Klikkaamalla kuvaa testerin arvoihin
Lambda etummainen näyttää melkein samoja pieniä 0.5-0.8V lukemia koko ajan eli ilmeisesti liian alhaista?
Voiko se vika tulla jostain muualta vai onko lambda vika? Imusarjan läppämoottoria epäilen vialliseksi aiheuttaako se jotain seokseen ja lambdaan?
Klikkaamalla kuvaa testerin arvoihin
Re: Z22yh fuel trim
Aikaisemmin sanoit, että lambda jännite vaihteli 0V-3.5V. Kyllä sen pitäisi asettua n. 1,5V. Jotain mätää tuossa on.
Muistaakseni se näyttää 1,5V virrat päällä ei käynnissä.
Muistaakseni se näyttää 1,5V virrat päällä ei käynnissä.