Front right wheel sensor malfunction
Front right wheel sensor malfunction
Vaihdoin Corsa 2007 1.3 DTH 66KW oikean erupyörän nopeussensorin. Alkuperäinen vikakoodi OP-COM:lla oli "Front right wheel sensor open circuit or low voltage".
Sensorin vaihtamisen jälkeen vikakoodi oli sama, mutta sitten huomasinkin, että lokasuojan yläosassa toinen sensoriin menevistä johdoista oli hapettunut ja rispaantuut. Katkaisin johdon ja otin hapettuneet osat pois ja laitoin siististi liittimen väliin.
"Low voltage..." vikakoodi häipyi ja myös ABS ja ESP valoi sammuivat näytöstä. Samoin testerillä oikean etupyörän nopeus näytti täsmälleen samaa nopeutta kuin kaikki muutkiin pyörät. Eli nopeussensori toimii, ainakin näyttää oikein nopeuden.
Nollasin vikakoodin, mutta noin minuutin ajon jälkeen ABS ja ESP valo syttyivät taas ja uudeksi vikakoodiksi muuttui tuo "Front right wheel sensor malfunction". Nollasin senkin, mutta ei auta. Aina alle minuutin ABS ja ESP valo syttyvät ja sama vikakoodi.
Otin etupyörän pois ja puhdistin vielä kertaalleen nopeussensorin aukon. Siistiltä näytti, mutta olenko ronkkinut liikaa tuota sensorin reikää? Nimittäin vanhan sensorin poisto ei ollut helppo temppu, kun sensori oli niin ruosteessa, että se jäi reikään kiinni, mutta sain useilla työkaluilla jämät pois.
Tämä tässä ihmetyttää, että olen nyt useaan kertaan ajanut ja sensori näyttää testerille nopeuden oikein, kuten kaikki kolme muutakin sensoria.
Mitähän muita syitä tuolle "Malfunctionille" voisi olla. Ja miksi se tulee vasta, kun olen ajanut vähän? Eli ikään kuin saan vikakoodin pois (joka tosin on nyt muuttunut low voltagesta malfunctioniin), mutta aina se lyhyen ajon jälkeen tulee päälle?
Sensorin vaihtamisen jälkeen vikakoodi oli sama, mutta sitten huomasinkin, että lokasuojan yläosassa toinen sensoriin menevistä johdoista oli hapettunut ja rispaantuut. Katkaisin johdon ja otin hapettuneet osat pois ja laitoin siististi liittimen väliin.
"Low voltage..." vikakoodi häipyi ja myös ABS ja ESP valoi sammuivat näytöstä. Samoin testerillä oikean etupyörän nopeus näytti täsmälleen samaa nopeutta kuin kaikki muutkiin pyörät. Eli nopeussensori toimii, ainakin näyttää oikein nopeuden.
Nollasin vikakoodin, mutta noin minuutin ajon jälkeen ABS ja ESP valo syttyivät taas ja uudeksi vikakoodiksi muuttui tuo "Front right wheel sensor malfunction". Nollasin senkin, mutta ei auta. Aina alle minuutin ABS ja ESP valo syttyvät ja sama vikakoodi.
Otin etupyörän pois ja puhdistin vielä kertaalleen nopeussensorin aukon. Siistiltä näytti, mutta olenko ronkkinut liikaa tuota sensorin reikää? Nimittäin vanhan sensorin poisto ei ollut helppo temppu, kun sensori oli niin ruosteessa, että se jäi reikään kiinni, mutta sain useilla työkaluilla jämät pois.
Tämä tässä ihmetyttää, että olen nyt useaan kertaan ajanut ja sensori näyttää testerille nopeuden oikein, kuten kaikki kolme muutakin sensoria.
Mitähän muita syitä tuolle "Malfunctionille" voisi olla. Ja miksi se tulee vasta, kun olen ajanut vähän? Eli ikään kuin saan vikakoodin pois (joka tosin on nyt muuttunut low voltagesta malfunctioniin), mutta aina se lyhyen ajon jälkeen tulee päälle?
Re: Front right wheel sensor malfunction
Onko anturinpään etäisyys hammaskehästä tarkalleen sama kuin vasemmalla puolella. Onko anturi halpa tarvikeosa vai Oem laatua?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: Front right wheel sensor malfunction
Kyllä tämä on Boschin anturi. Ostin sen Helsingistä Herttoniemestä Nimark Oy:stä, jotka tilaavat ne Saksasta. Vanhakin oli samanlainen.
Jos tarkoitat etäisyyttä hammaskehästä, niin anturihan on kiinni 5mm kuusiokolaavaimella pyörännavassa, ja istuu siihen hyvin.
Saakohan tähän liitettyä kuvan?
Jos tarkoitat etäisyyttä hammaskehästä, niin anturihan on kiinni 5mm kuusiokolaavaimella pyörännavassa, ja istuu siihen hyvin.
Saakohan tähän liitettyä kuvan?
Re: Front right wheel sensor malfunction
En uskalla irroittaa vasenta anturia, koska se on yhtä tiukassa, kuin oikeakin puoli, eli hajoaisi irrotettaessa. Eli jos kokeilisin sitä anturia oikealle puolelle ja päinvastoin.
Miten ruoste saakin muoviosankin noin tiukkaan kiinni. Tosin uusi anturi maksaa vain 22,15 eur Nimark Oy:ssä.
Miten ruoste saakin muoviosankin noin tiukkaan kiinni. Tosin uusi anturi maksaa vain 22,15 eur Nimark Oy:ssä.
Re: Front right wheel sensor malfunction
Mahdollisen ABS ECU vian voi tsekata kytkemällä vasemman ja oikean puolen ristiin. Jos ECU ok, niin vika johdotuksessa/liittimissä/anturissa.
Removed LH and RH pins at ecu and swapped them over and 12v feed came back online so that proved the ecu was ok and it was a wiring fault.
Checked loom from harness down to wss plug and noticed there is a piece of loom that goes from wss plug to behind the strut with a plug so tested wiring from ecu to this plug and all was ok and then tested 'mini' loom and there was high resistance in the feed wire, so i swapped loom from other side to be sure and fault cleared, so replaced it with a new piece of loom from my local vauxhall dealer, cleared codes and all is well once again!
http://www.bba-reman.com/forums/Topic138168.aspx
Removed LH and RH pins at ecu and swapped them over and 12v feed came back online so that proved the ecu was ok and it was a wiring fault.
Checked loom from harness down to wss plug and noticed there is a piece of loom that goes from wss plug to behind the strut with a plug so tested wiring from ecu to this plug and all was ok and then tested 'mini' loom and there was high resistance in the feed wire, so i swapped loom from other side to be sure and fault cleared, so replaced it with a new piece of loom from my local vauxhall dealer, cleared codes and all is well once again!
http://www.bba-reman.com/forums/Topic138168.aspx
Re: Front right wheel sensor malfunction
Missä tuo ECU on Corsassa, kyseessä on vaimon auto, enkä ole sitä tätä ennen kauheasti tuunannut. Minulla on kyllä Haynesin opas.
Re: Front right wheel sensor malfunction
Syy tämänhetkiseen ongelmaan on luultavasti se, että anturin signaalissa on "epämääräisyyttä". Se voi olla vaikka ajoittaista katkomista tai signaalin muoto epäpuhdasta. Tämän vuoksi vika tulee hetken ajon jälkeen.
Syy tuollaiseen voi olla anturin huono asento esim etäisyys navan magneettikehään tai navan sisällä magneettikehän likaisuus metalli, jarrupölystä jne. Anturin aukosta kannattaa painaa paineilmaa reilusti napaan samalla sitä pyörittäen. Ei ole poissuljettu myöskään se, että uusi anturi ei ole täysin yhteensopiva, ellei varmasti ole OEM-osa juuri ko. autoon.
Syy tuollaiseen voi olla anturin huono asento esim etäisyys navan magneettikehään tai navan sisällä magneettikehän likaisuus metalli, jarrupölystä jne. Anturin aukosta kannattaa painaa paineilmaa reilusti napaan samalla sitä pyörittäen. Ei ole poissuljettu myöskään se, että uusi anturi ei ole täysin yhteensopiva, ellei varmasti ole OEM-osa juuri ko. autoon.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Front right wheel sensor malfunction
Voisinko olla rikkonut navan magneettikehän? Olen ronkkinut ja puhdistanut sitä aika lailla?
Re: Front right wheel sensor malfunction
Kylläkariaho65 kirjoitti:Voisinko olla rikkonut navan magneettikehän? Olen ronkkinut ja puhdistanut sitä aika lailla?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Front right wheel sensor malfunction
Otin äsken sensorin irti. Pyöritin napaa ja paineilmaa aika lailla. Kyllä se puhtaalta näytti. Nollasin vikakoodeja, mutta nytpä jäikin ESP-valo palamaan (se missä auto liukastelee). ABS ei palanut, mutta taas kun ajoin vähän aikaa ja taas ABS syttyi. Vikakoodina jälleen "Front right wheel sensor malfunction".
Nyt taidan tehdä niin, että irroitan vasemman anturin, vaikka hajoaa ja laitan tämän oikean puolen anturin siihen ja katson toimiiko. Ostan sitten taas uuden sensorin.
Jos syy on navassa, niin pitänee uusia koko napa?
Nyt taidan tehdä niin, että irroitan vasemman anturin, vaikka hajoaa ja laitan tämän oikean puolen anturin siihen ja katson toimiiko. Ostan sitten taas uuden sensorin.
Jos syy on navassa, niin pitänee uusia koko napa?
Re: Front right wheel sensor malfunction
Nyt on sensori vaihdettu vasemmalle puolelle ja toimii ongelmitta! Kävin koeajollakin 5 min ja nyt ainoa vikakoodi on "Front right wheel Speed Sensor Circuit or Low voltage", koska oikealla puolella ei ole sensoria ollenkaan.
10 vuotta vanhasta Corsasta ei saa sensoria irti rikkomatta sitä. Nytkin meni 20 min,kun erilaisin menetelmin sain vanhan sensorin pään pois.
Oma valistunut arvaukseni om, että oikean puolen napaan jäi osia vanhasta sensorista ja ronkin sitä teräsharjoilla yms. ja se ei nyt toimi.
Onko tuo navan alue suljettu tila, eli jos sinne jäi kamaa vanhasta sensorista, niin se häiritsee "Malfunction" ilmoituksella. jos navan purkaa, niin pääseekö katsomaan tuota sensorialuetta tai hammasratasta tai mikä magneettialue siellä onkaan?
Miten ihmeessä tuo sensori kuitenkin näytti nopeuden oikein.
Onkohan tässä seuraava toimenpide uusi oikean etupyörän napa suosiolla? Joka tapauksessa tilaan taas Nimark Oy:ltä uuden sensorin, koska vika ei ole siinä.
10 vuotta vanhasta Corsasta ei saa sensoria irti rikkomatta sitä. Nytkin meni 20 min,kun erilaisin menetelmin sain vanhan sensorin pään pois.
Oma valistunut arvaukseni om, että oikean puolen napaan jäi osia vanhasta sensorista ja ronkin sitä teräsharjoilla yms. ja se ei nyt toimi.
Onko tuo navan alue suljettu tila, eli jos sinne jäi kamaa vanhasta sensorista, niin se häiritsee "Malfunction" ilmoituksella. jos navan purkaa, niin pääseekö katsomaan tuota sensorialuetta tai hammasratasta tai mikä magneettialue siellä onkaan?
Miten ihmeessä tuo sensori kuitenkin näytti nopeuden oikein.
Onkohan tässä seuraava toimenpide uusi oikean etupyörän napa suosiolla? Joka tapauksessa tilaan taas Nimark Oy:ltä uuden sensorin, koska vika ei ole siinä.
Re: Front right wheel sensor malfunction
Tietääkö joku, onko tuo navan hammasratas, jota sensori lukee, tai ei se mielestäni näytä hammasrattaalta vaan pyöreältä rinkulalta, navassa vai siinä takana olevassa tukivarressa, jossa sensori on kiinni. Tarkoitan sitä, että pelkkä navan vaihto ei riittäisi vaan koko höskä, jolla napa on kiinni?
Onkohan se kiinteä vai vaihdettava osa?
Onkohan se kiinteä vai vaihdettava osa?
Re: Front right wheel sensor malfunction
Käsittääkseni tuohon autoon vaihdetaan pyörän laakeri, jossa magneettikehä mukana toisella reunalla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com