Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

AF40.VB02 AF40 Valve body oem <- eli uusi venttiilipesä

Hyvin toimii. 2 vuoden takuu / 100 tkm. aika näyttää.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Trafoter kirjoitti: 13 Loka 2018, 17:02 AF40.VB02 AF40 Valve body oem <- eli uusi venttiilipesä

Hyvin toimii. 2 vuoden takuu / 100 tkm. aika näyttää.
No ei toimi!

400 km ajettu ja sama juttu. Nyt tarvitaan jeesiä..

Nyt syttyi samat vikakoodit, momentinmuuntimen paineensäätö solenoidista. Ja tässä taustat

-Autolla ajettu putkeen 150 km motaria
-Saavutaan tajamaan vauhti tippuu 50km ja hetken kuluttua syttyy huolla vaihteisto ja vaihteiden vaihto estyy (nopeus max 40km /h ) Tismalleen samalla tapaan tapahtui 2 kertaa ennen huoltoa.
-Auton pysäytys ja vaihto D-R-P ja takaisin niin laatikko nytkähtää selvästi. Eli solenoidi on oikeasti jumissa?
-Auto länsiautoon tutkittavaksi
- 4h jälkeen länsiautossa vikakoodit luettu ja auto testiajettu - > toimii normaalisti (huom kone jäähtynyt?)

Voiko vika olla laatikon päällä olevassa ohjausboxissa joka lämmetessä alkaa takkuilemaan? Länsiauton teknkikko sanoi että on mahdollista mutta pirun harvinaista. Ainut tapa kuulemma varmistaa tämä on hankkia uusi ohjausboxi..

Mikä perkele eteen tässä? Venttipesä pitäisi olla uusi niin en ymmärrä mikä muu voisi tätä tehdä? Nuo viat tulivat aina pitkän sahauksen jälkeen motarilla/kehällä.
Jani R
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 20:44
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Jani R »

Käytin öljyn huutelussa laatikon ja laatikko alkoi toimia todella hienosti. Ei kauaa tarvinut ajaa kun alkoi taas vaivat laatikossa, pienemmälle vaihtaessa nykäisyt. Olen kiinnittänyt huomioo että kaupunkiajossa tai työmatkalla 20km suuntaansa laatikko toimii hyvin. Sitten kun on raskaammalla jalalla ajanu tai rauhallisesti pitemmän matkan niin alkaa tämä laatikon kiukuttelu kun se on kunnolla lämmenny. 65km/h- alaspäin moottorijarrutuksella nykäsee vaihtaessa ja vapaalta 1. vaihtaessa valoista lähdettäessä.
Kesällä kun oli pirun kuuma niin silloin nyki jo lyhyessä ajossakin...
Jani R
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 20:44
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Jani R »

mitään vikavaloja/ koodeja minulle ei ole ....vielä tullut.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Trafoter kirjoitti: 16 Loka 2018, 16:20 Nyt syttyi samat vikakoodit, momentinmuuntimen paineensäätö solenoidista.
länsiautossa vikakoodit luettu ja auto testiajettu - > toimii normaalisti
Pistäpä ne ennen ja nyt tulleet vikakoodit esille sellaisina kuin ne on testeristä tulleet.
Miksi muuten tuo remontti teetettiin? Oliko esim. öljy siinä kunnossa, että oli syytä epäillä laatikon sisäistä vikaakin.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

ovc2z22yh kirjoitti: 16 Loka 2018, 20:26
Trafoter kirjoitti: 16 Loka 2018, 16:20 Nyt syttyi samat vikakoodit, momentinmuuntimen paineensäätö solenoidista.
länsiautossa vikakoodit luettu ja auto testiajettu - > toimii normaalisti
Pistäpä ne ennen ja nyt tulleet vikakoodit esille sellaisina kuin ne on testeristä tulleet.
Miksi muuten tuo remontti teetettiin? Oliko esim. öljy siinä kunnossa, että oli syytä epäillä laatikon sisäistä vikaakin.
Vikakoodit ennen huoltoa p2759 ja p2761.

Vikakoodit huollon jälkeen p2759. Ehkä jossain vaiheessa olisi tullut myös p2761? en tiedä..

Laatikko lähti huoltoon koska eri paikoissa olivat sitä mieltä että laatikon sisällä on vika (ja vikakoodit viittaa laatikon sisään ja venttiilipesissä on ollut tyyppivikaa). Öljyn vaihdossa asentajat ovat kiinnittäneet huomiota myös öljyn tummuuteen, ei kuulemma pitäisi olla noin tummaa kun on säännöllisesti vaihdettu huoltokirjan mukaan. Hinnan perusteella oli sama laittaa huoltoon recrolle kuin vaihdattaa pelkkä venttiilipesä eteläsuomessa. Rekro oli sieltä sisältä mekaanisia osia vaihtanutkin, mutta yleisen kuluman perusteella.

Nytkin mm. länsiautossa epäilivät solenoidivikaa ihan vain koodien perusteella! Olivat testiajossa jotenkin rassanneet tuota solenoidia ja se oli toiminut normaalisti.

Mutta kun vika tulee ja laatikko menee vikatilaan, niin vaihdot P-R selvästi rassaavat lootaa, eli solenoidi luultavasti oikeasti jumissa..

Tänään ajoin 15 km matkan ja laatikko toimi normaalisti.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

P2759 Torque Converter Clutch Pressure Control Solenoid Control Circuit Electrical
P2761 Torque Converter Clutch Pressure Control Solenoid Control Circuit/Open

Noiden perusteella siellä on ja on ollut solenoidin ohjauspiirivika, joka voi johtua myös vaihteiston ohjausmoduulin (TCM) ja
solenoidin välisestä ajoittaisesta johdinkatkoksesta, jota on vaikea satunnaisuuden vuoksi todeta. Jos vika ilmenee vain lämpimällä koneella,
niin katkospaikka voi olla lähellä öljyn lämmittämää venttiilipesää ja sen liittimessäkin.

Vikatilasta pääsee eroon poistamalla vikakoodit myös TCM:stä, kun vika ei ole aktiivinen. Pelkästään takeltelevista solenoideista ei välttämättä tule edes vikakoodeja.

Solenoidin aiemmat häiriöt on ilmeisesti rasittanut turbiinin kytkimen (lukon) kitkalevyjä värjäten öljyn mustaksi.
Korjauksena tässä on johtimet/liittimet syytä tarkastaa ja korjata tarvittaessa.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Kiitos

Uskotko että vika voisi olla TCM:mässä tai johtosarjoissa? Tulisiko siitä joku toinen vikakoodi?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Sulla ei ilmeisesti mitään testeriä ole käytössä että pääsisit pakkosyöttään tuota solenoidia ja tutkia sen virrankulutusta ja johtosarjan kuntoa testilampun avulla.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Mulla on kiinan OBD2.. Joku jonka ebaysta ostin n. 30e, en tiedä voiko sillä tehdä sitä.

Tuota recrolle olin yhteydessä niin sanoivat että
"vaihteiston sisäiset johtosarjat on sähkömies tarkastanut ja laatikko testataan työlämpötilassa, ainoastaan itse ns. tietokone ei osallistu prosessiin"
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

OBD-testerillä ei onnistu.
Pitäs olla Opelin merkkitesteri.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Ok, joo tänään tulin takas kotiopäin 200 km yhtämittaa. Toimi normaalisti... Saapi nähdä mitä tuon kanssa tekee.
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

ovc2z22yh kirjoitti: 18 Loka 2018, 08:33 P2759 Torque Converter Clutch Pressure Control Solenoid Control Circuit Electrical
P2761 Torque Converter Clutch Pressure Control Solenoid
Korjaan tuo toinen vikakoodi onkin aina ollut p2764 ! Eli piirin matala jännite.

Tänään syttyi keskustassa ruuhkassa ajelun jälkeen pelkästään huolla vaihteisto ja p2764. Ei mennyt laatikko huoltotilaan.

Vikakoodin ollessa päällä (ei ainakaan kuittaantunut) opcom näytti seuraavia arvoja koelenkillä:
tcc tila "disengaged" virta 200 mA
tcc tila "engaging" virta oli 480-550 mA
tcc tila "engaged" virta 990-1000 mA
Trafoter
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Syys 2016, 19:11

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Trafoter »

Lisäksi engine valikko antaa vikakoodin

P0700-00 < unkown dtc>
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Pystyykö sillä op-comilla käskyttään niitä solenoideja?

Trafoter kirjoitti: 22 Loka 2018, 17:25 Lisäksi engine valikko antaa vikakoodin

P0700-00 < unkown dtc>
Vaihteiston ohjainlaite pyytää moottorin ohjainlaitetta sytyttämään vikavalon.
Vastaa Viestiin