Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
AF40.VB02 AF40 Valve body oem <- eli uusi venttiilipesä
Hyvin toimii. 2 vuoden takuu / 100 tkm. aika näyttää.
Hyvin toimii. 2 vuoden takuu / 100 tkm. aika näyttää.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
No ei toimi!
400 km ajettu ja sama juttu. Nyt tarvitaan jeesiä..
Nyt syttyi samat vikakoodit, momentinmuuntimen paineensäätö solenoidista. Ja tässä taustat
-Autolla ajettu putkeen 150 km motaria
-Saavutaan tajamaan vauhti tippuu 50km ja hetken kuluttua syttyy huolla vaihteisto ja vaihteiden vaihto estyy (nopeus max 40km /h ) Tismalleen samalla tapaan tapahtui 2 kertaa ennen huoltoa.
-Auton pysäytys ja vaihto D-R-P ja takaisin niin laatikko nytkähtää selvästi. Eli solenoidi on oikeasti jumissa?
-Auto länsiautoon tutkittavaksi
- 4h jälkeen länsiautossa vikakoodit luettu ja auto testiajettu - > toimii normaalisti (huom kone jäähtynyt?)
Voiko vika olla laatikon päällä olevassa ohjausboxissa joka lämmetessä alkaa takkuilemaan? Länsiauton teknkikko sanoi että on mahdollista mutta pirun harvinaista. Ainut tapa kuulemma varmistaa tämä on hankkia uusi ohjausboxi..
Mikä perkele eteen tässä? Venttipesä pitäisi olla uusi niin en ymmärrä mikä muu voisi tätä tehdä? Nuo viat tulivat aina pitkän sahauksen jälkeen motarilla/kehällä.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Käytin öljyn huutelussa laatikon ja laatikko alkoi toimia todella hienosti. Ei kauaa tarvinut ajaa kun alkoi taas vaivat laatikossa, pienemmälle vaihtaessa nykäisyt. Olen kiinnittänyt huomioo että kaupunkiajossa tai työmatkalla 20km suuntaansa laatikko toimii hyvin. Sitten kun on raskaammalla jalalla ajanu tai rauhallisesti pitemmän matkan niin alkaa tämä laatikon kiukuttelu kun se on kunnolla lämmenny. 65km/h- alaspäin moottorijarrutuksella nykäsee vaihtaessa ja vapaalta 1. vaihtaessa valoista lähdettäessä.
Kesällä kun oli pirun kuuma niin silloin nyki jo lyhyessä ajossakin...
Kesällä kun oli pirun kuuma niin silloin nyki jo lyhyessä ajossakin...
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
mitään vikavaloja/ koodeja minulle ei ole ....vielä tullut.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Pistäpä ne ennen ja nyt tulleet vikakoodit esille sellaisina kuin ne on testeristä tulleet.
Miksi muuten tuo remontti teetettiin? Oliko esim. öljy siinä kunnossa, että oli syytä epäillä laatikon sisäistä vikaakin.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Vikakoodit ennen huoltoa p2759 ja p2761.
Vikakoodit huollon jälkeen p2759. Ehkä jossain vaiheessa olisi tullut myös p2761? en tiedä..
Laatikko lähti huoltoon koska eri paikoissa olivat sitä mieltä että laatikon sisällä on vika (ja vikakoodit viittaa laatikon sisään ja venttiilipesissä on ollut tyyppivikaa). Öljyn vaihdossa asentajat ovat kiinnittäneet huomiota myös öljyn tummuuteen, ei kuulemma pitäisi olla noin tummaa kun on säännöllisesti vaihdettu huoltokirjan mukaan. Hinnan perusteella oli sama laittaa huoltoon recrolle kuin vaihdattaa pelkkä venttiilipesä eteläsuomessa. Rekro oli sieltä sisältä mekaanisia osia vaihtanutkin, mutta yleisen kuluman perusteella.
Nytkin mm. länsiautossa epäilivät solenoidivikaa ihan vain koodien perusteella! Olivat testiajossa jotenkin rassanneet tuota solenoidia ja se oli toiminut normaalisti.
Mutta kun vika tulee ja laatikko menee vikatilaan, niin vaihdot P-R selvästi rassaavat lootaa, eli solenoidi luultavasti oikeasti jumissa..
Tänään ajoin 15 km matkan ja laatikko toimi normaalisti.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
P2759 Torque Converter Clutch Pressure Control Solenoid Control Circuit Electrical
P2761 Torque Converter Clutch Pressure Control Solenoid Control Circuit/Open
Noiden perusteella siellä on ja on ollut solenoidin ohjauspiirivika, joka voi johtua myös vaihteiston ohjausmoduulin (TCM) ja
solenoidin välisestä ajoittaisesta johdinkatkoksesta, jota on vaikea satunnaisuuden vuoksi todeta. Jos vika ilmenee vain lämpimällä koneella,
niin katkospaikka voi olla lähellä öljyn lämmittämää venttiilipesää ja sen liittimessäkin.
Vikatilasta pääsee eroon poistamalla vikakoodit myös TCM:stä, kun vika ei ole aktiivinen. Pelkästään takeltelevista solenoideista ei välttämättä tule edes vikakoodeja.
Solenoidin aiemmat häiriöt on ilmeisesti rasittanut turbiinin kytkimen (lukon) kitkalevyjä värjäten öljyn mustaksi.
Korjauksena tässä on johtimet/liittimet syytä tarkastaa ja korjata tarvittaessa.
P2761 Torque Converter Clutch Pressure Control Solenoid Control Circuit/Open
Noiden perusteella siellä on ja on ollut solenoidin ohjauspiirivika, joka voi johtua myös vaihteiston ohjausmoduulin (TCM) ja
solenoidin välisestä ajoittaisesta johdinkatkoksesta, jota on vaikea satunnaisuuden vuoksi todeta. Jos vika ilmenee vain lämpimällä koneella,
niin katkospaikka voi olla lähellä öljyn lämmittämää venttiilipesää ja sen liittimessäkin.
Vikatilasta pääsee eroon poistamalla vikakoodit myös TCM:stä, kun vika ei ole aktiivinen. Pelkästään takeltelevista solenoideista ei välttämättä tule edes vikakoodeja.
Solenoidin aiemmat häiriöt on ilmeisesti rasittanut turbiinin kytkimen (lukon) kitkalevyjä värjäten öljyn mustaksi.
Korjauksena tässä on johtimet/liittimet syytä tarkastaa ja korjata tarvittaessa.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Kiitos
Uskotko että vika voisi olla TCM:mässä tai johtosarjoissa? Tulisiko siitä joku toinen vikakoodi?
Uskotko että vika voisi olla TCM:mässä tai johtosarjoissa? Tulisiko siitä joku toinen vikakoodi?
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12644
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Sulla ei ilmeisesti mitään testeriä ole käytössä että pääsisit pakkosyöttään tuota solenoidia ja tutkia sen virrankulutusta ja johtosarjan kuntoa testilampun avulla.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Mulla on kiinan OBD2.. Joku jonka ebaysta ostin n. 30e, en tiedä voiko sillä tehdä sitä.
Tuota recrolle olin yhteydessä niin sanoivat että
"vaihteiston sisäiset johtosarjat on sähkömies tarkastanut ja laatikko testataan työlämpötilassa, ainoastaan itse ns. tietokone ei osallistu prosessiin"
Tuota recrolle olin yhteydessä niin sanoivat että
"vaihteiston sisäiset johtosarjat on sähkömies tarkastanut ja laatikko testataan työlämpötilassa, ainoastaan itse ns. tietokone ei osallistu prosessiin"
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12644
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
OBD-testerillä ei onnistu.
Pitäs olla Opelin merkkitesteri.
Pitäs olla Opelin merkkitesteri.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Ok, joo tänään tulin takas kotiopäin 200 km yhtämittaa. Toimi normaalisti... Saapi nähdä mitä tuon kanssa tekee.
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Korjaan tuo toinen vikakoodi onkin aina ollut p2764 ! Eli piirin matala jännite.
Tänään syttyi keskustassa ruuhkassa ajelun jälkeen pelkästään huolla vaihteisto ja p2764. Ei mennyt laatikko huoltotilaan.
Vikakoodin ollessa päällä (ei ainakaan kuittaantunut) opcom näytti seuraavia arvoja koelenkillä:
tcc tila "disengaged" virta 200 mA
tcc tila "engaging" virta oli 480-550 mA
tcc tila "engaged" virta 990-1000 mA
Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma
Lisäksi engine valikko antaa vikakoodin
P0700-00 < unkown dtc>
P0700-00 < unkown dtc>