-08 Astra H Z16XER naputtava/dieselmäinen tyhjäkäynti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Annika_
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Elo 2017, 13:18

-08 Astra H Z16XER naputtava/dieselmäinen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Annika_ »

Autolla on ajettu 98tkm ja huollot tehty ajallaan, viimeisimpänä jakopään huolto. Autolla kun ajaa pidempään niin tyhjäkäynti muuttuu välillä todella karkeaksi, kuin diesel konsanaan

Osaisiko joku ystävällinen kertoa mikä mahdollisesti on vialla ja uskaltaako tuolla ajaa pidempiä matkoja.
Otin videon äänen kuuluessa.

https://youtu.be/u5j2D8KGS88
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: -08 Astra H Z16XER naputtava/dieselmäinen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Jomman kumman nokka-akselin ajoituksensäätöpyörää veikkaan. Tai sitten ajoituksensäätösolenoidin suodatin murtunut ja tukkii öljykanavan.
Videon loppupuolella imunokan solenoidi onkin kuvassa.
Eli itse irrottaisin ekana solenoidiventtiilit ja tarkistaisin että niiden verkkosuodattimet on kunnossa ja jos ei ole niin solenoidien suodattimet kokonaan pois. Jos siitä ei ole apua niin sitten säätöpyöriä tutkimaan ja tarvittaessa vaihtamaan.

Kovin paljoa ei kannata ajella ennen kuin vika on korjattu, ellei sitten halua ajamalla selvittää missä vika on (melko kallista :bonk: )
Annika_
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Elo 2017, 13:18

Re: -08 Astra H Z16XER naputtava/dieselmäinen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Annika_ »

Onko tuo kuinka hankala tarkastaa nuo solenoidit? Helposti niihin pääsee käsiksi mutta en ole koskaan tuommosiin koskenut :oops:
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: -08 Astra H Z16XER naputtava/dieselmäinen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Ei ole vaikeaa. Piuha irti, lukitusruuvi irti ja pienellä nytkyttelyllä pitäisi irrota. Vähän öljyä voi valua joten jotain rättiä alle. Jos ei suosiolla lähde irti niin vaikka varovasti pihdeillä kiinni ja vasaralla naputellaan pihteien välityksellä irti.
Sitten vaan katsotaan onko suodattimet paikallaan.
Vastaa Viestiin