Ajotietokoneen kulutusnäyttö Z22YH

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Ajotietokoneen kulutusnäyttö Z22YH

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olen huomannut tässä erään mielenkiintoisen seikan.

Autona on Vectra C Z22YH-koneella ja M32-laatikolla. Kun ajaa todellista nopeutta 100km/h on kierrokset hiukan, noin "viisarin verran", alle 2500rpm. Vastaavasti nopeutta nostamalla 105km/h nousee kierrokset taas "viisarin verran" yli 2500rpm. Ajanut olen vakkari päällä.

Se havaintoni on, että ajotietokone näyttää n. 0,3 l/100km pienempää keskikulutusta tuolle suuremmalle nopeudelle :o . Olen seuraillut tätä pitemmällä ajomatkoilla muutaman kerran samoilla teillä ja samanlaisissa ajo-olosuhteissa. Todellista tarkkaa kulutusta en ole mitannut, mutta tuntuma on, ettei suuremmalla nopeudella oikeasti kulutus ole alhaisempi vaan päinvastoin.

Aloin sitten miettimään, että mistäköhän tämä voisi johtua :-? .
Siten mieleeni juolahti eräs juttu, joka on Z22YH-koneelle ominaista. Nimittäin polttoaineen korkeapainepumppu ja polttoaineen paine. Oletan ajotietokoneen laskevan polttoainekulutusta suuttimen aukioloaikojen perusteella ja sitten sitä vielä kompensoidaan painetiedolla. Ajotietokone siis saa moottorin ECUlta näistä tiedon. Mieleeni tuli sitten asia, että jos polttoaineen paine on korkeampi, niin sehän vaikuttaa siihen, että polttoainetta menee silloin enemmän tiettyä suuttimen aukioloaikaa kohti. Eli polttoainemäärään vaikuttaa sekä suuttimen aukioloaika ja polttoainepaine.

Teoria oli se, että polttoainepaine on hiukan korkeampi tuolla >2500rpm kuin <2500rpm. Tällöin >2500 rpm suutin on vähemmän aikaa auki. Ajotietokoneelle kuitenkin välitetään sama painetieto molemmissa tapauksissa. Päätin testata asiaa tutkimalla polttoaineen painetietoa testerillä.

Tutkin asiaa ja sain selville seuraavaa.
Tyhjäkäynnillä paine on alimmillaan. Kierrosten kasvaessa paine alkaa nousta. Paine saavuttaa ylimmän arvon juuri 2500rpm. Tästä kierroksia nostettaessa en saanut painetta enää kasvamaan. Laskemalla kierroksia hiukan alle 2500rpm polttoainepainekin laski hitusen. Ei paljon, mutta kuitenkin.

Olisiko tuo pieni paineen lasku syy siihen, että ajotietokoneessa nyt kulutus näyttää kasvavan, kun suuttimet on aavistuksen pitempään auki. Todellisuudessa kulutus on alhaisempi, mutta ajotietokone ei tässä sitä kompensoi polttoaineen paineella riittävällä tarkkuudella.

Miten on, onko joku muukin havainnut samaa ajotietokoneen virhettä ja nimenomaan Z22YH- koneisessa?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin