Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
peteuusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 26 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Tornio Finland

Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja peteuusi »

Eli tässä pantu vanha sotaratsu tulille. Zafira a x18xe1 seissyt pihalla 2vuotta ja nyt iskin tulille. Paljon osia vaihdettu ja nyt enään yksi ongelma. Aluksi kävi huonosti ja tuli tuo p0130. Tällähetkellä päätynyt siihen että tuo nokka-akselin asentotunnistin sökö. Aluksi testattu halvalla tarvike anturilla jolloin auto ei edes käynnistynyt. Starttti pyörii yms.. sitten asennettu hiukan arvokkaampi tarvike motonetistä. Kone käynniatyy mutta tökkää tuon p0340. incorrect signal.. kun taas asentaa se vanha niin tulee hetkenkuluttua tuo P0130 eikä muuta. nyt tilattu alkuperäinen anturi.Eli ennekuin se tulee ajattelin tarkistaa syötöt nokka ja kampi-akselin anturille. Onko kenelläkään tästä enempää tietoa. Tämän jälkeen jos ei homma ala pelaa niin vissiin ecuun viittaavaa ongelmaa.
Off-topikkina mikäs se noissa tarvikeantureissa oikein mättää? Tuntuisi että ei se kovin hightekkiä noitten tekeminen ole...vai?
-Petri-
Life sucks and then you die!
Zafira OPC -02
Zafira 1.8 elegance "enjoy" -00
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kun alkuperäinen (ensimmäinen) vikakoodi on tuo P0130 , niin tarkasta ilmamäärämittari ja tee tarvittaessa sille lisämaadoitus.
viewtopic.php?f=4&t=219698&hilit=X18XE1+P0340
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
peteuusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 26 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Tornio Finland

Re: Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja peteuusi »

Se on hoidettu sekä uusi ilmamassa mittari :)
Life sucks and then you die!
Zafira OPC -02
Zafira 1.8 elegance "enjoy" -00
jarppa182
'Senator'
'Senator'
Viestit: 312
Liittynyt: 29 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: helsinki

Re: Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja jarppa182 »

Mitä Maf antaa tyhjäkäynnillä voltteja tai kierroksilla 5000rpm`? Onko 1 lamda vaihdettu? Kylhä toi noi pitäs selvii testerillä joka vähän enemmän ymmärtää.
peteuusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 26 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Tornio Finland

Re: Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja peteuusi »

On Vaux-comin 120309a+131223d kautta kyllä kaikki katottu mitta tuo Nokka-akselin anturia kun ei sillä voi tsekata. Lambdakin vaihdettu bosch lambdaan. Miksi epäilen tuota nokka-aksein tunnistinta on siksi kun se oli tosiaan niin huonossa hapessa. Toki MAF, Kampiakseli, EGR, lambda, lämpötila anturit vaihdettu. Voisin katsoa saanko laitettua tänne ne live arvot tuosta vaux-comista. Tosiaan tuo EGR oli kanssa jumissa ja sain sen toimimaan mutta antoi kokoajan 12v joten sekin tässä tuli sitten vaihdettua.
Tosiaan tuo P0130 02 high voltage ei tuu takaisin kun vaihdan siihen motonetin tarvike nokka anturiin, mutta saan sen siaan tuon P0340, incorrect signal. Ensiviikolla selviää kun saan orkkis anturin.
Life sucks and then you die!
Zafira OPC -02
Zafira 1.8 elegance "enjoy" -00
peteuusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 26 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Tornio Finland

Re: Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja peteuusi »

Eli GM nokka-akseli tunnistin vaihdettu ja ku auto oli seissyt viikon niin lähti hyvin käyntiin ka näytti toimivan lostavasti, mutta tänä aamuna sitten kun annoin auton olla käynnissä jokun aikaa niin tuli tuo P0130 (4) o2 circuit high voltage takaisin. Huomasin että tyhjäkäynnillä ja lämmin kone niin o2 looppi on kiinni ja hetkenpäätä niin siirtyy "open looppiin" ja samalla syttyy vikavalo. Mahtaako tosiaan olla tuo ecu sittenkin sökö? Ajattelin että voiko tuo ecun lämpeneminen heittää ton vian?
Life sucks and then you die!
Zafira OPC -02
Zafira 1.8 elegance "enjoy" -00
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eikö tuo vikakoodi ole peräisin lamdasta ja "high voltage" viittaa koneen käyvän rikkaalla.
Lienee ihan luonnollista, että se ilmestyy vasta koneen lämmetessä, kun kylmänähän koneen kuuluukin olla hivenen rikkaammalla seoksella.

Sullahan on se vauxcom-softa niin mitä se näyttää lambdan jännitteeksi normaalilämpöisellä koneella tasakaasulla (tai tyhjäkäynnillä)?
Lambdajännite sahaa (normaalia), mutta sen keskiarvon pitää olla n. 0,45 V tavallisella lambdalla. Laajakaistalambdalla se muistaakseni on n.2V.

Se onkin siten tutkimisen paikka, että miksi kone käy rikkaalla. Ecuhan pyrkii korjaamaan seoksen lambdan avulla kohdalleen, mutta ei siinä ilmeisesti onnistu, kun tämän takaisinkytkennän (closed loop) korjauskin on rajallinen. En tunne tätä konetyyppiä, mutta yleisesti ottaen vuotavat suuttimet tai huono sytyspuoli on moista oiretta aiheuttanut.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Itseasiassa vikakoodilla P130 on 4 vaihtoehtoa:
P0130 O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1) C-30 = Happianturin mittauspiirin jännite korkea, anturi 1
P0130 O2 Sensor 1 Circuit Voltage Low C-30 = Happianturin mittauspiirin jännite matala, anturi 1
P0130 O2 Sensor 1 Open Circuit C-30 = Happianturin mittauspiirin katkos (piiri auki) , anturi 1
P0130 O2 Sensor 1 Incorrect Signal C-30 = Happianturin väärä signaali, anturi 1

Kun lambda menee open loop tilaan, niin mahdollisesti sen lämmitys ei toimi kunnolla. Varsinkin tyhjäkäynnillä sen lämmityksen pitää toimia.
Yleensä ecun viat ilmenevät koneen ja ecun lämmetessä.
Ainoa varma tapa on selvittää mittaamalla esim. yleismittarilla onko lambdan mittauspiiri ehjä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
peteuusi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 26 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Tornio Finland

Re: Nokka-akseli ja kampi-akselin syöttöarvot x18xe1?

Viesti Kirjoittaja peteuusi »

Pitänee huomenna mitat. Mitkä ne ohjearvot lambdalle on? Ja mitkä pinnit? Tosi tuo lambda on uusi FAE merkkinen mutta onko tässä taas se juttu että oe/ngk/bosch on ne lambdat jotka oikeasti toimii. Mene ja tiiä. Edellinen NGK.
Life sucks and then you die!
Zafira OPC -02
Zafira 1.8 elegance "enjoy" -00
Vastaa Viestiin